Paardentango schreef:Omdat er door een NL trainer nogal hard wordt geroepen dat zijn trainingsmethode héél goed werkt. Internationaal zelfs, en daar wprdt op gereageerd.. internationaal.
Ik denk dat de heer in kwestie dat helemaal niet zo hard geroepen heeft... Er wordt vooral vaak gevraagd te spreken over zijn methode. Verder hoeft hij ook niet hard te roepen dat het werkt, want om de resultaten die de nederlandse dressuurruiters neerzetten; daar kun je internationaal gezien niet meer om heen.
Ik denk dat de hele hetze is begonnen toen Nederland Duitstland van de troon begon te stoten en het vernietigende artikel in het duitse paardenblad verscheen. Tot die tijd stelde niemand kritische vragen over LDR, terwijl die methode toen al lang en breed door verschillende, ja ook duitse, succesvolle topruiters werd toegepast (zowel in springen als dressuur)
Begrijp mij niet verkeerd; ik vind het goed dat er kritische vragen worden gesteld, alleen vraag ik mij nu vaak af of men het antwoord nog wel wil horen, en proberen te begrijpen of slechts bevestiging zoeken voor hun eigen vooroordeel.
Wat ik ook bijzonder vind is dat Nederland hun eigen topruiters zo lijkt af te kammen, terwijl ze het op dit moment sportief gezien echt heel goed doen en Duitsland als dressuurnatie van de troon hebben gestoten. Dat is toch iets om trots op te zijn?
En ik ben het er ook mee eens dat prestaties nooit ten koste mag gaan van het paard, dat zal ik ook altijd veroordelen. Ik ben er zelf nog niet geheel overuit of LDR nu wel of niet schadelijk is. Ik denk, weet wel zeker, dat het in onkundige handen schadelijk is. Maar de manier waarop onze topruiters het toepassen in combinatie met de gehele filosofie die er achter steekt (waar verder niemand die anti is zich in lijkt te verdiepen) spreekt mij wel aan. Ik zie bij onze topruiters toch gezonde paarden die mooie proeven lopen. Ik vind het ook geen mooi gezicht als ze met de kin op de borst lopen, maar ik vind het ook geen mooi gezicht als een paard lang en laag loopt. Een mooie opgerichte aanleuning met de neus voor de ll-lijn geeft het mooiste plaatje, maar die houding continu vasthouden in je training is gewoon niet effectief. Ik zie bij onze topruiters gepensioneerde wedstrijdpaarden die gezond oud worden... Al deze zaken geven mij wat mij betreft zeker nog het voordeel van de twijfel als het gaat om enkel het omstreden LDR. En verder zie ik in onze topruiters als mens zeg maar, (vooralsnog) geen personen die hun paard moedwillig zullen mishandelen alleen maar ter ere van hun eigen glorie. Zo'n Edward Gal bijvoorbeeld, is toch gewoon een emotioneel zachtaardig mens die van zijn paard houdt? Zo komt hij wel op mij over in ieder geval. En als ik mensen zie rijden zoals onze topruiters dat wil ik alleen maar van de hoed en de rand weten hoe zij dat nu voor elkaar krijgen. Tot ik dat volledig begrijp en er zelf wellicht enige ervaring mee heb wil ik er geen negatief oordeel over hebben. Zo'n filmpje van die duitste amazone die even volledig losgaat op haar paard. DAT neemt bij mij alle twijfel weg. DAT is in mijn ogen mishandelingn en volledig onacceptabel. Daar hoef ik niet over te discussieren. Als men op zo'n manier moet sporten met paarden, dan hoeft het voor mij niet.
ilse86 schreef:De meeste mensen vinden namelijk dat hun eigen methode het best werkt, omdat ze nou eenmaal zo werken.
Ook dat... Het kan best zijn dat iets voor het ene paard/ruiter heel goed werkt en voor het ander totaal niet. Wie zijn vooroordelen t.a.v. de ned. topruiters/toptrainers opzij zet, hoort/leest ook dat ze hun wijze van trainen vooral aanpassen op hun paard ipv dat ze hun paard in een systeem frotten.