Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:16

Ze beschrijft gewoon het verkeerde beeld van de pleasure ruiter. Daar lopen inderdaad en helaas wat krabbelaars rond. Paarden met een dralopje die niet meer kunnen lopen.

Maar... daar kom je niet ver mee in de sport. Want ook een pleasurepaard hoort te LOPEN. Fatsoenlijk.

En met disciplines als horsemanship en trail kom je er met zo'n omschrijving al helemaal niet. Want dan tellen de strafpunten wel heel snel aan.

Maar ach.. het gaat hier niet om het toevallig verkeerde beeld van één ruiter over western rijden. Het gaat hier om beeldvorming van verschillende takken van sport en toevallig wat meer over de dressuur. En ik blijf bij mijn mening: prutsruiters heb je overal (niet dat ik me bij de toppers schaar overigens, maar wel bij de ruiters die eerlijk proberen hun paard gezond en eerlijk te rijden).

FaberSmid

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:20

Anya ik begrijp uw schrijven volkomen, maar probeer de denkwijze van paardentango te begrijpen betreft het ongevoelig maken en dresseren?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:23

Die begrijp ik ook niet.. want bij de westernsport wordt wel veel aandacht besteed aan grondwerk (in het kader van trail en showmanship @ halter e.d. ) en dus aan niet schrikken. Paard moet 'willingly guided' zijn en daarop wordt je door de jury afgerekend. Maar je wilt geen doods paard.

Natuurlijk zijn er paarden in sommige disciplines die een afgetrainde doodse uitstraling hebben, maar ook daarvoor geldt: daarom wordt je afgestraft door de jury. Dat is ongewenst. Dat is nl niet willingly guided meer. Dus ik vermoed dat er eerder sprake is van een vooroordeel, wellicht gevoed door verkeerde voorbeelden in de omgeving. Helaas.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:28

Ik denk dat je je als dressuurruiter niet teveel aangesproken moet voelen door acties van een enkeling. Het zijn altijd dezelfde die lopen te hakken over vriendelijk rijden en die er slowmotionfilmpjes van maken. Door dit soort dingen weer naar boven te halen krijgt het teveel aandacht in mijn ogen. Overigens hadden ze zelfs onvriendelijke slowmotionfilmpjes over bitloosrijden gemaakt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:30

piezze schreef:
Ik denk dat je je als dressuurruiter niet teveel aangesproken moet voelen door acties van een enkeling. Het zijn altijd dezelfde die lopen te hakken over vriendelijk rijden en die er slowmotionfilmpjes van maken. Door dit soort dingen weer naar boven te halen krijgt het teveel aandacht in mijn ogen. Overigens hadden ze zelfs onvriendelijke slowmotionfilmpjes over bitloosrijden gemaakt.

precies. en dat geldt ook voor de westernruiter, springruiter, whatever-ruiter.
Zolang je zelf het gevoel hebt zo goed mogelijk en zo eerlijk mogelijk te rijden.. Dus niet meer van je paard vraagt ook dan het aankan (om die reden start ik geen reining op mijn kwpn-ers, maar hou ik het rijden voornamelijk bij disciplines als horsemanship en westernriding).
Ik trek me er i.i.g. niet zoveel van aan.
Laatst bijgewerkt door Anya op 02-02-10 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:32

Misschien wordt de dressuurwereld het scherpst beoordeeld doordat er bij geen andere discipline zoveel verschillende hulpteugels e.d. gebruikt worden? Ik zeg niet dat het fout is o.i.d. maar het ziet er daardoor vaak gedwongen uit en het oog wil nu eenmaal ook wat.

Elke_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:52

ik vind dat dat opzich wel meevalt,
als je naar sommige filmpjes op youtube kijkt van het springen
dan zie je ook wel dat het springen soms onder vuur ligt.
maar ik denk ook dat veel mensen denken dat dressuur zielig is voor het paard.
dat het paard huppeltjes moet doen die die eigenlijk helemaal niet leuk vind...
terweil het eigenlijk pas zielig is voor een paard als het paard niet aan de teugel rijdt.
want dan kan het paard rugklachten krijgen!
het is maar net hoe je het bekijkt...

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:58

Ik ben actief in de springsport, dressuursport én westernsport (ontiegelijk vaak mee op wedstrijden) en ik geef eerlijk toe, overal wordt gehannest en gemeen gedaan tegen paarden. Overal moeten paarden 'perse' naar beneden gereden worden, maar inderdaad ligt vooral de dressuur onder de loep.
Ik blijf even meelezen ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:07

jasmijn78 schreef:
Sja, mensen hebben nu eenmaal de neiging om vooral hun eigen 'kerk' te verdedigen en de vinger te wijzen naar andere kerken.... De kunst is om niet blind te worden voor wat er binnen je eigen kerk gebeurd, en bij je eigen 'leest' te blijven. M.a.w.: bemoei je niet met andere disciplines/zaken waar je geen verstand van hebt

Nog mooier blijf niet bij 1 kerk maar verdiep je ook eens in een andere wereld voordat je een mening en oordeelt vormt. Wie weet is het toch heel anders dan je denkt en steek je ook bij een andere tak dingen op die voor je kunnen werken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 01:51

piezze schreef:
Misschien wordt de dressuurwereld het scherpst beoordeeld doordat er bij geen andere discipline zoveel verschillende hulpteugels e.d. gebruikt worden? Ik zeg niet dat het fout is o.i.d. maar het ziet er daardoor vaak gedwongen uit en het oog wil nu eenmaal ook wat.

Nog een keer dan: Ooit de springsport van dichtbij bekeken? Want ik zit er niet in en daar zie ik toch een hoop meer ijzerwerk en hulpteugels dan in de dressuur :=

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 10:11

Ik heb niet alles even intensief gelezen, maar de vraag is niet wie wie hier op bokt aanvalt.. De vraag is waaróm nou juist de dressuursport onder een vergrootglas ligt. Je hebt er niet zoveel aan om andere takken van sport nu te gaan vergelijken en de grond in te stampen denk ik. Vooral niet als je er geen ervaring mee hebt. De ene tak is de andere niet. Ik als dressuuramazone kan dus niet oordelen over western, cross of weet ik veel wat nog meer. Heb t namelijk nog nooit gedaan.
Dus waarom ligt de dressuursport onder vuur? Heeft dat ook niet iets te maken met relatief negatieve berichtgeving rondom deze tak van paardensport? Dus dat gesodemieter in de duitse pers voor een tijd terug? en dopingakkefietjes? zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Dat soort zaken worden graag breed uitgemeten en mensen generaliseren graag. Dus als de één het doet, zal de andere dressuurruiter het ook wel doen en is de hele dressuursport toch automatisch vernaggeld?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:03

Ik heb ook nog nooit een zeehondje doodgeknuppeld voor zijn, en later mijn mooie jas.
Zonder het te doen heb ik er wel een mening over.... O:)

Màg dat...?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:07

Tuurlijk mag dat. Snap alleen niet zo goed wat dat aan dit topic toevoegt ;)
Maar de vraag is waarom de dressuursport onder vuur ligt. Niet waarom bijvoorbeeld western beter is dan dressuur.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:11

*D Omdat het altijd gelijk zo verzandt ij jij-jij gedrag en het onderwerp daarmee heemaal verdwijnt.
Spreek paardenemensen nooit aan op hun eigen rijstijl want dan gaat het mis.

Dat was de strekking, moest even zoeken naar en passend voorbeeldje. Dat was het zeehondje wel. :j

Terug naar de dressuur, welke trainer is, op Johan Cryuff, na het meeste in de aandacht in, internationaal, paardenland? Er wordt zelfs gesproken over Holladse school. Zou het kunnen dat er daardoor ietsje meer mensen reageren dan als ik bv hier in het dorp wat roep?

Dan is het niet de discipline zelf, maar de basis daar aan vooraf, in dit geval de trainigswijze van paarden. Op een paard zitten en hem rondrijden is in principe als dressuur immers. Dus de basis.

Het gaat er om HOE je dat doet, en daarover zijn de meningen, en de zorgen, nogal verdeeld.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:16

ik denk niet dat ik je helemaal begrijp. elke discipline heeft een trainingswijze an sich denk ik. de basis is meestal (als het goed is) dressuur (behalve bij western). maar elke discipline heeft weer andere trainingsvormen.
Het gaat erom waarom de dressuurSPORT onder het vergrootglas ligt. Niet de basisdressuur als voorbereiding op andere disciplines.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:18

Nog een keer proberen.

Omdat er door een NL trainer nogal hard wordt geroepen dat zijn trainingsmethode héél goed werkt. Internationaal zelfs, en daar wprdt op gereageerd.. internationaal.

Is dat SPORTief om een dier zo te rijden, of is dat niet sportief. Denk dat daar de strekking ligt. Was de man springtrainer geweest dan was het springen geweest, maar dat is hij niet hij is dressuur trainer. (Met een niet zo heul bescheiden 'eigen mening')

Helaas, daar moet ik het even bij laten... werk aan de winkel.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:23

Tango, ik vind het niet erg dat er kritiek is hoor. Maar vind het wel vreemd dat je met name slechte verhalen over de dressuur hoort.
Ligt de dressuursport volgens jou dan alleen onder vuur doordat één Nederlandse trainer zijn trainingsmethode 'ophemelt'? Of zijn er meer oorzaken?
De meeste mensen vinden namelijk dat hun eigen methode het best werkt, omdat ze nou eenmaal zo werken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 13:49

Paardentango schreef:
Omdat er door een NL trainer nogal hard wordt geroepen dat zijn trainingsmethode héél goed werkt. Internationaal zelfs, en daar wprdt op gereageerd.. internationaal.

Ik denk dat de heer in kwestie dat helemaal niet zo hard geroepen heeft... Er wordt vooral vaak gevraagd te spreken over zijn methode. Verder hoeft hij ook niet hard te roepen dat het werkt, want om de resultaten die de nederlandse dressuurruiters neerzetten; daar kun je internationaal gezien niet meer om heen.

Ik denk dat de hele hetze is begonnen toen Nederland Duitstland van de troon begon te stoten en het vernietigende artikel in het duitse paardenblad verscheen. Tot die tijd stelde niemand kritische vragen over LDR, terwijl die methode toen al lang en breed door verschillende, ja ook duitse, succesvolle topruiters werd toegepast (zowel in springen als dressuur)

Begrijp mij niet verkeerd; ik vind het goed dat er kritische vragen worden gesteld, alleen vraag ik mij nu vaak af of men het antwoord nog wel wil horen, en proberen te begrijpen of slechts bevestiging zoeken voor hun eigen vooroordeel.

Wat ik ook bijzonder vind is dat Nederland hun eigen topruiters zo lijkt af te kammen, terwijl ze het op dit moment sportief gezien echt heel goed doen en Duitsland als dressuurnatie van de troon hebben gestoten. Dat is toch iets om trots op te zijn?

En ik ben het er ook mee eens dat prestaties nooit ten koste mag gaan van het paard, dat zal ik ook altijd veroordelen. Ik ben er zelf nog niet geheel overuit of LDR nu wel of niet schadelijk is. Ik denk, weet wel zeker, dat het in onkundige handen schadelijk is. Maar de manier waarop onze topruiters het toepassen in combinatie met de gehele filosofie die er achter steekt (waar verder niemand die anti is zich in lijkt te verdiepen) spreekt mij wel aan. Ik zie bij onze topruiters toch gezonde paarden die mooie proeven lopen. Ik vind het ook geen mooi gezicht als ze met de kin op de borst lopen, maar ik vind het ook geen mooi gezicht als een paard lang en laag loopt. Een mooie opgerichte aanleuning met de neus voor de ll-lijn geeft het mooiste plaatje, maar die houding continu vasthouden in je training is gewoon niet effectief. Ik zie bij onze topruiters gepensioneerde wedstrijdpaarden die gezond oud worden... Al deze zaken geven mij wat mij betreft zeker nog het voordeel van de twijfel als het gaat om enkel het omstreden LDR. En verder zie ik in onze topruiters als mens zeg maar, (vooralsnog) geen personen die hun paard moedwillig zullen mishandelen alleen maar ter ere van hun eigen glorie. Zo'n Edward Gal bijvoorbeeld, is toch gewoon een emotioneel zachtaardig mens die van zijn paard houdt? Zo komt hij wel op mij over in ieder geval. En als ik mensen zie rijden zoals onze topruiters dat wil ik alleen maar van de hoed en de rand weten hoe zij dat nu voor elkaar krijgen. Tot ik dat volledig begrijp en er zelf wellicht enige ervaring mee heb wil ik er geen negatief oordeel over hebben. Zo'n filmpje van die duitste amazone die even volledig losgaat op haar paard. DAT neemt bij mij alle twijfel weg. DAT is in mijn ogen mishandelingn en volledig onacceptabel. Daar hoef ik niet over te discussieren. Als men op zo'n manier moet sporten met paarden, dan hoeft het voor mij niet.

ilse86 schreef:
De meeste mensen vinden namelijk dat hun eigen methode het best werkt, omdat ze nou eenmaal zo werken.

Ook dat... Het kan best zijn dat iets voor het ene paard/ruiter heel goed werkt en voor het ander totaal niet. Wie zijn vooroordelen t.a.v. de ned. topruiters/toptrainers opzij zet, hoort/leest ook dat ze hun wijze van trainen vooral aanpassen op hun paard ipv dat ze hun paard in een systeem frotten.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:53

Als je nou paarden al jarenlang op dezelfde manier traint en het levert resultaten, waarom zou je er dan mee stoppen?

Ik denk dat de dressuur meer in de aandacht komt door dat soort filmpjes van bekende ruiters. Waarom mensen dat doen? Jaloezie, willen zijn wie hun zijn, hun resultaten hebben, laten zien dat zij 'gelijk' hebben over de paardensport..:roll:
Ik irriteer me zooo aan mensen die alles beter weten. Het lijkt mij enorm sterk dat hier alleen maar naar de dressuursport wordt gekeken.. Alleen de dressuursport komt meer in het nieuws! Waarom? Omdat mensen dat interessanter vinden en meer naar kijken.. 'Schandalen' over Anky, Edward of Imke trekken veeeeel meer aandacht als bijv nieuws over bekende westernruiters (om maar even een voorbeeld te noemen). Idd zijn er hier weinig mensen die zo 5 western/cross/rensport trainer op kunnen noemen.. Maar heb het over de dressuur en iedereen weet er wel een paar op te noemen..:)
Er zou veel meer over andere takken 'onderzocht' moeten worden, maar wees eerlijk.. Zouden jullie het interessant vinden als er iets uitkwam over bijv de westernsport? Zouden jullie dat letter voor letter lezen, erover nadenken?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:12

Tuurlijk. Hoe groter de achterban is van een sport, hoe meer meningen en overtuigingen er zijn. Kijk maar eens naar voetbal. Waarom zijn er tijdens wk's en ek's 16 miljoen bondscoaches? juist, omdat het volkssport nummer 1 is en iedereen een mening erover heeft (ja, ik weet ook wat buitenspel is en ik vind óók dat Seedorf weer in de selectie moet).
In het klein gaat dit ook op voor de paardensport. Na de springsport is dressuur de grootste tak (denk ik). En er zijn idd vernietigende artikelen e.d. verschenen. Iedereen heeft daar een mening over. Waarom? Omdat iedereen denkt het beter te weten of aan te kunnen vullen.
Kijk, ik ben zelf ook maar een amateurtje die leuk meehobbelt op de regionale concoursjes. Echt veel verstand van de materie heb ik ook niet (vind ik zelf). Wel ben ik ervan overtuigd dat negatieve berichtgeving 100x meer vergroot wordt onder de tegenstanders dan positieve berichtgeving onder de voorstanders bijvoorbeeld. Want over positieve berichten kun je niet lekker dooremmeren ;).

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 14:18

Precies!
Er zitten altijd 'rotte appels' in het vak, dat heel de dressuursport daar de dupe van is, kan eigenlijk niet voorkomen worden denk ik..;)
Maar dat is hetzelfde met de westernsport, als iemand voor het eerst een westernstal bezoekt en verkeerde dingen ziet, heeft hij/zij daar gelijk een negatieve mening over.. Logisch toch? Dat is met dressuur/springen enz hetzelfde. Alleen komt dat gewoon meer naar buiten..
Mensen moeten gewoon verder kijken dan hun neus lang is ;)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:14

Tsjah Jasmijn78 wat ik al zeg, als ik hier in de straat iets roep is dat anders dan als ik internationaal iets roep. In de straat kijken mensen je meewarig aan, internationaal krijg je kritiek.

Is het verbazend dat iemand reacties krijgt en dat smaken in paardenland nu eenaal verschillen? Ieder moet zijn eigen zeker discipline kiezen, niks mis mee.
Maar spreek paardenmensen nooit op hun rijstijl aan dan velen ze zich heel erg snel 'bedreigd' en worden ze soms heel lelijk tegen elkaar.

Zie de gemiddelde discussie op bokt... ook hier, men gaat steeds terug naar de western vergelijken. Prima misschien, maar da's niet waar het om ging toch?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:23

nee. mensen moeten nu ff puur naar dresuur kijken. daar gaat het om. heb mijn "visie" erop al gegeven.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:27

Van de western weet ik iets, van de rest niet.. Dus daar kan ik niet over oordelen..;)
Maar hetzelfde geldt voor eventing/drafsport enz.
Als je aan iemand iets vraagt over paarden, denken ze gelijk aan dressuur of springen. Met dressuur moeten ze hun imago hoog houden, want daar 'zie' je het 'meeste' van..
Het zou niet eens zo ver mogen komen dat er discussies zijn over de rollkur, Anky of wie dan ook.. Iedereen heeft zijn grenzen en dat werd al eerder genoemd.. De een vind het al te ver gaan dat een paard op ijzers staat, de ander vind een zweep raar enz..
Ik zou ook niet weten wat voor discussie dit is, want in principe hebben wij er niets mee te maken.. Tenminste, niet op dat niveau, niet met die mensen of wat dan ook..

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:30

ilse86 schreef:
nee. mensen moeten nu ff puur naar dresuur kijken. daar gaat het om. heb mijn "visie" erop al gegeven.

Maar wat wil je eigenlijk precies weten dan? Wat wij (van Bokt) van dressuur vinden?