belonen na correctie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delerium

Re: belonen na correctie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 19:16

Sja, 't is een slimme donder, hij onthoudt een berg en kan hem -ongeacht hoe lang ik niet met het betreffende bezig ben geweest- steeds weer oppakken waar we gebleven waren. Daarnaast is wat we doen nog steeds de basis van de basis dus dat mag er best diep in zitten hoor!
Afgelopen week heb ik hem 3x gereden maar ik merk erg goed dat hij het dan toch minder leuk vind worden. En aangezien ik het wel zo leuk mogelijk voor hem wil houden dan maar wat minder rijden en wat meer andere dingen doen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:16

Ik beloon een paard voor iedere positieve actie. Wanneer deze dan ook plaats vind. Reageert hij na een correctie wel op de gevraagde hulp dan is het imo logisch om hem te belonen, hem te laten zien dat hij het wél goed deed. Imo doet dit het leerproces zeker goed. Het gebrek aan beloning kan het leerproces zelfs schaden. Als mijn pony weg stuift in de aanzet van de galop, ik als reactie daarop streng inkom met de hand en hij daarop reageert door terug te komen beloon ik hem, hij deed het immers goed. Bij paarden moet je altijd op het moment zelf denken. Deed hij het voor de correctie niet goed? Boeien, je moet dan niet kinderachtig gaan doen en dan bij de volgende positieve reactie de beloning weg laten. Dan heb je de hele psyche van paarden gewoon niet door omdat ze niet denken op die manier. (dit is overigens een algemene post, niemand hoeft zich aangesproken te voelen)

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:37

Ik vind altijd belonen als die het goed doet een must, ookal heeft die het al 1000x fout gedaan.
Ook heb ik zoiets als een paard het de paar keer fout doet ligt het er misschien aan omdat hij de hulpen niet snapt en dus dat je hem ook niet mag straffen als die het fout doet, Dit is vaak gewoon onwetendheid van het paard. Dus belonen is in mijn ogen heel belangrijk.

Tourrebout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:15

Altijd belonen en het liefst met de stem...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:43

Dat ligt aan het niveau. Een paard wat net onder zadel is, zou ik gelijk belonen.

Mijn huidige paard ( 7 )die geef ik een correctie en rijd dan de oefening weer, als ik dan wel bij de gewenste hulp een reactie krijg beloon ik dan. Nu heb ik ook een paard die erg pienter is. Als ik hem 1 keer na een correctie beloon, zal hij de volgende keer ook pas weer na de correctie in beweging komen. Mijn beloning voor hem na een correctie is dat ik ontspannen met hem mee kom.

Nu beloon ik zowiezo veel tussendoor. NIet altijd bij hetzelfde onderdeel, maar als hij bijvoorbeeld netjes de eerste keer het wijken inzet, beloon ik hem daarvoor. Hoewel het gewone zaak voor hem is, ik heb wel zekerheid dat hij de volgende training ook de eerste keer de oefining netjes in zal gaan.

Fouten bestraf ik nooit. Dat wordt geheid ruzie. Als hij een fout maakt, dan haal ik even diep adem en probeer het nog een keer. Meestal geef ik iets teveel hulp waardoor hij een fout maakt, maar het gebeurd ook wel eens dat hij zelf een fout maakt. Hij weet dat hij fout doet en gaat dan al iets krabbelen, als ik gewoon doorrijd heb ik hem er gelijk bij anders ben ik eerst 15 minuten aan het discuseren met hem. Dan liever even slikken weer opnieuw, meestal gaat het de 2e keer wel goed.

ingrid50

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:58

ben het eens met shattered