Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
meisje2000 schreef:Ik heb een dochtertje van 2.5 en een eigen paard.
Ik neem mijn dochter vaak mee naar de stal zodat ze kan wennen aan depaarden en kan zien hoe ik met mijn paard omga.
Ik rij ook zonder zweep omdat ik hem niet nodig heb en wil als mijn dochter oud genoeg is en ook zelf wil rijden het ook op kan lossen zonder zweep.
Ook vind ik het belangrijk dat ze eerst leert dat je een band moet opbouwen met het dier door middel van knuffelen aaien en poetsen en desnoods door met het dier aan een touw te gaan lopen en vanaf de grond samen een klik te krijgen.
Dan zien we wel weer verder.
Een zweep komt er bij mij pas bij om de hulpen bijv wat beter door te kunnen geven door aanraking en iet door slaan.
Heb er zelf een hekel aan om een paard te moeten slaan dus dan leer ik het mijn dochter ook niet
meisje2000 schreef:dan zou ik er eerst zelf op stappen om te kijken wanneer een paard gaat bokken Bijv door een bepaalde hulp of wat dan ook.
ALs het paard konstant bokt dan laat ik mijn dochter van dan misschien een jaar of vijf zes er niet eens op.
Veiligheid gaat bij mij voor.
Ik heb gelukkig een paard dat nooit bokt of steigert en heel lief is voor kinderen en beginners dus dat geluk heb ik dan.
Mijn dochter heeft er aleen paar keer opgezeten gewoon zo zonder te lopen en ze vind het prachtig net als mijn paard die het niet erg vind.
Ik kijk dus eerst wel naar wat het paard doet en of het te vertrouwen is en zal haar echt niet op een bokkend paard zetten.
Tuurlijk elk paard kan eens zo'n bui hebben maar dan gaat de les over en rij ik haar zelf en zien we de volgende keer wel weer verder.
Ik los het liever zo op dan mijn dochter gevaar laten lopen.
Mocht ze nou een tiener zijn ja pak haar dan maar eens goed aan door haar voorwaarts te laten gaan maar een zweep heb ik tot nu toe bij mijn paard nog niet nodig gehad.
een jong kind kan niet inschatten wanneer een tik terecht zou zijn.
lailapri schreef:Iemand sneed dit onderwerp laatst aan, en heeft me toch wel aan het denken gezet.
Kind wil op paardrijles, nouja eigenlijk met paarden omgaan. Dus krijgt een rittenkaart. 1e les is leuk maar al snel is de pony eens eigenwijs en moet je hem een tik geven. Je hebt altijd geleerd dat hetgeen waarvan je houdt, je niet slaat, maar omdat de instructrrice het zegt doe je het...
Niet hard genoeg... Een hardere tik...
Is dit voor een kind wel logisch en wat zal het effect op langere termijn zijn? Je leert ze immers een nieuw patroon (wat in eerste instantie geheel tegen hun natuur in is, maar beloont wordt dus voor goed aangenomen)
Een andere mogelijke optie is dat het kind paardrijden niet leuk meer vind, maar ja de rittenkaart is betaald en moet volgemaakt worden. Hoewel de tegenzin duidelijk wordt aangegeven (het is immers niet leuk om te slaan waar je van houdt) wordt je toch naar les gestuurd en na 10 lessen vind je het gewoon...
Wat is jullie mening hierover?
Kan het nu nog stiekem niet! Daarom ook van stal verhuisd, te veel commentaar van "schop/sla" (n) Ik doe het wel op mijn eigen manier. Als ik een keer mijn stem verhef, helpt het ook, waarom zou ik dan mijn paard moeten gaan slaan? Soms een tikje achter mijn kuit om hem iets actiever te houden, maar dan moet het wel heel extreem zijn.
en soms is een iets sterkere aanwijzing nodig bij hem. Hij heeft een heel sterk karakter namelijk, niet gemeen, maar wel vol eigen initiatief (het is toch een halve Fjord, he
). Maar ik gebruik mijn zweep niet als strafmiddel. Ik loop niet te meppen, het is meer een aanwijsstokje.
xXxXsasxXxX schreef:(Als het paard echt niet luistert, en ze kunnen het paard niet vooruit krijgen. De kinderen hebben nog niet zo veel kracht, maar dan is het ook maar een klein tikje.)
Ik geef het paard waar ik dan op rij alleen een tikje als ik echt géén reactie op mijn been krijg. Anders krijgen ze geen tik.
Winnie_Smit schreef:Het dilemma zit volgens mij dieper. Als je in de rubriek Omgang met paardengedrag kijkt, dan zie je topics over ruiters die problemen hebben met dominantieverhouding met hun vriendje op vier voeten.
"Je paard is je vriendje" staat haaks op "je bent de leider van je paard".
Vriendjes delen elkaars snoep. Veel paarden zijn op deze manier aardig verpest. Aan de andere kant is het in menselijke verhoudingen niet wenselijk de baas te spelen over je vriendje. Een paard is een paard. Daar kan je geen menselijke omgangsnormen op projecteren. Jip-en-janneke-taal waarmee instructeurs kinderen iets willen leren, schiet te kort.
Paardrijden gaat m.i. over vragen om en verleiden tot samenwerken, niet afdwingen. Jonge kinderen kunnen dit motorisch en geestelijk niet. Maar ze kunnen wel op een paard fatsoenlijk leren zitten. Why not? Iedere ruiter heeft op zijn eigen manier lol in het rijden. Ik veroordeel niet de kilometervreters die hun paard als vervoermiddel van A naar B gebruiken. Zeker niet, ik vind het heel leuk als mensen op reis gaan met hun paard.
Edit: on topic: waarom moeten kinderen met een zweepje rijden? Kan toch zonder? Het ene paard is wel geschikt om te laten berijden door jonge kinderen, het andere niet. Paarden die niet geschikt zijn voor jonge kinderen , daar moet je geen kinderen op laten rijden.
liedje89 schreef:Op zich zijn paarden zelf trouwens ook niet super streng in de rangorde. Ik bedoel wanneer het op eten etc. aankomt vaak wel maar je ziet soms toch ook echt maatjes gedrag, terwijl in andere situaties de ander echt baas is.
Ik heb ook met een zweepje leren rijden, maar heb hem gelukkig niet zoveel mogen/moeten gebruiken.