Kinderen en pony's: Waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Re: Kinderen en pony's: Waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:32

Ik heb een dochtertje van 2.5 en een eigen paard.
Ik neem mijn dochter vaak mee naar de stal zodat ze kan wennen aan depaarden en kan zien hoe ik met mijn paard omga.
Ik rij ook zonder zweep omdat ik hem niet nodig heb en wil als mijn dochter oud genoeg is en ook zelf wil rijden het ook op kan lossen zonder zweep.
Ook vind ik het belangrijk dat ze eerst leert dat je een band moet opbouwen met het dier door middel van knuffelen aaien en poetsen en desnoods door met het dier aan een touw te gaan lopen en vanaf de grond samen een klik te krijgen.
Dan zien we wel weer verder.
Een zweep komt er bij mij pas bij om de hulpen bijv wat beter door te kunnen geven door aanraking en iet door slaan.
Heb er zelf een hekel aan om een paard te moeten slaan dus dan leer ik het mijn dochter ook niet

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:34

meisje2000 schreef:
Ik heb een dochtertje van 2.5 en een eigen paard.
Ik neem mijn dochter vaak mee naar de stal zodat ze kan wennen aan depaarden en kan zien hoe ik met mijn paard omga.
Ik rij ook zonder zweep omdat ik hem niet nodig heb en wil als mijn dochter oud genoeg is en ook zelf wil rijden het ook op kan lossen zonder zweep.
Ook vind ik het belangrijk dat ze eerst leert dat je een band moet opbouwen met het dier door middel van knuffelen aaien en poetsen en desnoods door met het dier aan een touw te gaan lopen en vanaf de grond samen een klik te krijgen.
Dan zien we wel weer verder.
Een zweep komt er bij mij pas bij om de hulpen bijv wat beter door te kunnen geven door aanraking en iet door slaan.
Heb er zelf een hekel aan om een paard te moeten slaan dus dan leer ik het mijn dochter ook niet

en als je een paard hebt wat elke keer gaat bokken ?
wat doe je dan ?
stel:
je hebt uitgesloten dat het paard pijn heeft
het paard gaat enkel uit protest bokken..
wat doe je dan ?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:40

Ik snap niet waarom beginners niet leren rijden op een mechanisch paard. Zoals Heather Moffett dat doet. Dan weten ze exact wat ze moeten doen, hoe te zitten, hoe het voelt etc. Dat hoeven ze dan niet meer op een echt paard te leren. Reslutaat: paarden worden niet gepest met mensen die niet weten wat ze doen en de mensen leren vrij snel en eenvoudig de beginselen van het paardrijden.

Het contact met paarden kan (en moet in mijn ogen) al voor de lessen op de simulator worden opgebouwd. Gewoon kijken, aaien, kennismaken. Ik ben van mening dat dit heel erg belangrijk is en dat het voor niemand goed is om paarden te zien als ding waar je op kunt gaan zitten en rondrijden, zoals een fiets of motor (want als je dat wil kun je echt beter gaan fietsen/motorrijden/whatever).

Paarden dwingen om dingen te doen is imo ook echt een schande. Je kunt best wat van ze vragen, maar dat is een hele andere benadering dan ´hij moet doen wat ik zeg en als hij het niet doet dan zal ik m´. Dat is dan toch niet meer leuk, gezellig met paarden omgaan. Als hobby en ontspanning?? Mocht je echt zo sadistisch zijn en er geheel niet uitkomen, ga dan naar een smclub ofzo :roll:

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:41

dan zou ik er eerst zelf op stappen om te kijken wanneer een paard gaat bokken Bijv door een bepaalde hulp of wat dan ook.
ALs het paard konstant bokt dan laat ik mijn dochter van dan misschien een jaar of vijf zes er niet eens op.
Veiligheid gaat bij mij voor.
Ik heb gelukkig een paard dat nooit bokt of steigert en heel lief is voor kinderen en beginners dus dat geluk heb ik dan.
Mijn dochter heeft er aleen paar keer opgezeten gewoon zo zonder te lopen en ze vind het prachtig net als mijn paard die het niet erg vind.
Ik kijk dus eerst wel naar wat het paard doet en of het te vertrouwen is en zal haar echt niet op een bokkend paard zetten.

Tuurlijk elk paard kan eens zo'n bui hebben maar dan gaat de les over en rij ik haar zelf en zien we de volgende keer wel weer verder.
Ik los het liever zo op dan mijn dochter gevaar laten lopen.
Mocht ze nou een tiener zijn ja pak haar dan maar eens goed aan door haar voorwaarts te laten gaan maar een zweep heb ik tot nu toe bij mijn paard nog niet nodig gehad.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:42

meisje2000 schreef:
dan zou ik er eerst zelf op stappen om te kijken wanneer een paard gaat bokken Bijv door een bepaalde hulp of wat dan ook.
ALs het paard konstant bokt dan laat ik mijn dochter van dan misschien een jaar of vijf zes er niet eens op.
Veiligheid gaat bij mij voor.
Ik heb gelukkig een paard dat nooit bokt of steigert en heel lief is voor kinderen en beginners dus dat geluk heb ik dan.
Mijn dochter heeft er aleen paar keer opgezeten gewoon zo zonder te lopen en ze vind het prachtig net als mijn paard die het niet erg vind.
Ik kijk dus eerst wel naar wat het paard doet en of het te vertrouwen is en zal haar echt niet op een bokkend paard zetten.

Tuurlijk elk paard kan eens zo'n bui hebben maar dan gaat de les over en rij ik haar zelf en zien we de volgende keer wel weer verder.
Ik los het liever zo op dan mijn dochter gevaar laten lopen.
Mocht ze nou een tiener zijn ja pak haar dan maar eens goed aan door haar voorwaarts te laten gaan maar een zweep heb ik tot nu toe bij mijn paard nog niet nodig gehad.

ja, maar hoe los jij het op dan ?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:48

ZOals ik dus al zei ik zou er zelf opstappen omte kijken of het paard het doet bij een bepaalde hulp of dat het gewoon uittest.
Ik zou het proberen op tel ossen door het voorwaarts te laten gaan en haar zodanig bezig proberen te houden dat ze geen tijd heeft om fratsen uit te halen en bovendien bokken de meeste paarden opmdat hjij het toelaat.
Net als de bijv een paard dat de hele tijd de kop in de lucht gooit.
Een paard doet het omdat jij het toelaat.
Leer jij het paard beter kennen en opvangen dan zal dat ook minder worden (die ervaring heb ik dus met mijn eigen paard)
Ik weet ook uit ervaring met mijn eigen paard dat zij niet zonder reden zal bokken.
Dan zal ze pijn moeten hebben of ik moet zelf iets verkeerd doen anders boikt ze niet.
Ja of ze moet superelig zijn maar nooit om iemand er af te krijgen of uit bozigheid.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:50

avaluna zegt wat ik bedoel :D een jong kind kan niet inschatten wanneer een tik terecht zou zijn.
Komt het door een eigen onduidelijke hulp, dan is een tik niet nodig. Bokt/weigert de pony na een duidelijke hulp, is een tik verdiend.

Timing, dát is waar het om gaat, en wat kleine kinderen (nog) niet hebben.

Ik begrijp de vraag van TS nu volkomen, maar weet nog niet helemaal het antwoord erop.. lastig..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 11:53

Sommige paarden bokken graag, ik heb een gehad maar zolang je met die pony meeliep was het oke, dus dat hebben we gedaan totdat die verkocht was (pony is van het lang leve de lol en das niet zo leuk voor hem als die dat niet mag).

Heb ook een die met mij flink kan bokken en wat andere goede ruiters, maar zet er een bange beginner op en ze doet geen stap verkeerd.

De pony waar ik op heb leren rijden (eehhhm slaan) bokte altijd en als je goed kon rijden (ehm slaan) kon je haar enigsinds rijden maar bij een beginner staakte ze enkel. Heb haar in mijn bezit, heeft helaas iets van spat oid en laat zich niet rijden door iemand die haar aan het werk wilt zetten. Beginners rijden haar bitloos en het enkele inval uurtje dat ze nog meedoet is ze erg braaf. Heeft al een paar jaar niet meer onder zadel gebokt.

Laatste berichtje op pagina 2, bokken afstraffen heeft in mijn ogen weinig zin, voorwaarts werkt beter. Slaan gaan ze meestal nog meer van bokken.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:57

Bij de laatste manege waar ik gereden heb, daar kregen beginners absoluut geen zweep. Drijven met de kuiten moesten ze. Zaten de kinderen wat langer op les, mochten zij een zweepje, bij misbruik werd het direct afgepakt en na de les mochten zij het zweepje weer ophalen.
Het werd daar ook uitgelegd dat het een hulpmiddel was en geen strafwerktuig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:07

Dagelijks word ik geconfronteerd met kinderen die paarden te vaak slaan met zweepjes, die rijden met sporen, terwijl ze geen onafhankelijke zit hebben, die rukken, trekken en plukken aan de teugels. Ik sta nl. ergens waar les wordt gegeven aan kids. Bovendien zie ik het niet alleen op die ene plek, er zijn hier in de omgeving diverse plekken waar kinderen les krijgen (maneges/particulieren/Shetlanderije). Helaas wordt het kinderen meteen al aangeleerd, pa en ma staan er bij en kijken er naar en vinden het blijkbaar 'normaal' dat een dier geramd wordt met een zweep.

Gek toch, dat ik het vroeger zo anders geleerd heb. Ik heb leren rijden zonder teugels en beugels. Die mocht ik pas toen ik balans had op het paard (aan de longe). Daarna gewoon leren rijden op je zit. Een zweepje is een hulpmiddel, geen strafmiddel. Dat heb ik geleerd in de jaren 70 en daar pluk ik nog de vruchten van.

Ik heb zelf een dochter, van bijna 5 jaar. Zij wil graag leren rijden en ik ben al op zoek gegaan naar een plek waar men wat diervriendelijker te werk gaat. Daarbij leert ze van mij een hoop, want wij hebben zelf een paard. Ik wil absoluut niet dat zij leert rijden, zoals het gemiddelde kind het leert tegenwoordig. Al zijn er gelukkig uitzonderingen, maar nogmaals, dat zijn uitzonderingen.

Overigens rij ik zelf wel vaak met een zweepje op mijn hele slimme en sterke paard. Maar nogmaals, het is een hulpmiddel, geen strafmiddel. Mijn paard is er eentje met een ijzersterke, eigen wil en heeft hij de kolder in zijn kop, dan komt er wel eens een bok. Ik negeer dat volkomen, maar vraag hem wel te doen wat ik wil, gewoon voorwaarts dus (met je benen). Ik zal je sterker vertellen, als ik hem een tik met de zweep geef na een bok, bokt hij gewoon nog een paar keer. :D
En je kunt de strijd aangaan, maar die ga je geheid verliezen met dat karakter wat de mijne heeft. :P
Want hij gaat de strijd absoluut met je aan. Het is overigens een schat van een paard, hoor, maar wel eentje met een flinke kop er op. Het enige wat helpt is duidelijk en eerlijk zijn, werken aan samenwerking. Juiste timing, zowel bij het corrigeren als bij het belonen als bij het geven van je hulpen.

Ik zie bij die kids zoveel protest bij de pony's, dat ik er soms misselijk van wordt. Want ik kan die pony's heel goed begrijpen. Het is jammer dat de lesgevers er vaak zo verkeerd mee omgaan. Echt goede lesgevers zijn nog amper te vinden. Ik ken er gelukkig wel een paar, maar ze zijn enorm in de minderheid. Daarin schuilt het probleem al. En dan nog die ouders die erbij staan te lachen als kindlief het beestje in elkaar mept. Ver-schrik-ke-lijk!!!

Slaan hoort niet, in elk geval zo min mogelijk (kan me best voorstellen dat er momenten zijn, dat het wel even nodig is, maar er zijn meestal ook andere manieren om iets te bereiken of te veranderen). Mensen zouden eens moeten nadenken dat je met een levend wezen te maken hebt. En dat wij, ruiters, vaak niet goed communiceren met zo'n dier. Maar ja, stel je voor dat je naar jezelf moet kijken.......

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:25

Het dilemma zit volgens mij dieper. Als je in de rubriek Omgang met paardengedrag kijkt, dan zie je topics over ruiters die problemen hebben met dominantieverhouding met hun vriendje op vier voeten.

"Je paard is je vriendje" staat haaks op "je bent de leider van je paard".

Vriendjes delen elkaars snoep. Veel paarden zijn op deze manier aardig verpest. Aan de andere kant is het in menselijke verhoudingen niet wenselijk de baas te spelen over je vriendje. Een paard is een paard. Daar kan je geen menselijke omgangsnormen op projecteren. Jip-en-janneke-taal waarmee instructeurs kinderen iets willen leren, schiet te kort.

Paardrijden gaat m.i. over vragen om en verleiden tot samenwerken, niet afdwingen. Jonge kinderen kunnen dit motorisch en geestelijk niet. Maar ze kunnen wel op een paard fatsoenlijk leren zitten. Why not? Iedere ruiter heeft op zijn eigen manier lol in het rijden. Ik veroordeel niet de kilometervreters die hun paard als vervoermiddel van A naar B gebruiken. Zeker niet, ik vind het heel leuk als mensen op reis gaan met hun paard.

Edit: on topic: waarom moeten kinderen met een zweepje rijden? Kan toch zonder? Het ene paard is wel geschikt om te laten berijden door jonge kinderen, het andere niet. Paarden die niet geschikt zijn voor jonge kinderen , daar moet je geen kinderen op laten rijden.
Laatst bijgewerkt door Lidwien_Walf op 16-01-10 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:36

lailapri schreef:
Iemand sneed dit onderwerp laatst aan, en heeft me toch wel aan het denken gezet.

Kind wil op paardrijles, nouja eigenlijk met paarden omgaan. Dus krijgt een rittenkaart. 1e les is leuk maar al snel is de pony eens eigenwijs en moet je hem een tik geven. Je hebt altijd geleerd dat hetgeen waarvan je houdt, je niet slaat, maar omdat de instructrrice het zegt doe je het...
Niet hard genoeg... Een hardere tik...

Is dit voor een kind wel logisch en wat zal het effect op langere termijn zijn? Je leert ze immers een nieuw patroon (wat in eerste instantie geheel tegen hun natuur in is, maar beloont wordt dus voor goed aangenomen)

Een andere mogelijke optie is dat het kind paardrijden niet leuk meer vind, maar ja de rittenkaart is betaald en moet volgemaakt worden. Hoewel de tegenzin duidelijk wordt aangegeven (het is immers niet leuk om te slaan waar je van houdt) wordt je toch naar les gestuurd en na 10 lessen vind je het gewoon...

Wat is jullie mening hierover?

DE reden dat ik zooooo blij ben emt ons eigen paard en dat mijn kinderen leren hoe je zonder slaan kunt rijden. Ze hebben beide een volledige (en zelfs meer dan volledige) rij-uitrusting: Cap, BP, rijbroek, truien, shirts, rijlaarzen, rij-jad, bodywarmer, beiden een eigen halster (dank aan de Sint!), een eigen dekje en been bescherming. Maar zoals je dus leest: GEEN ZWEEP! Beenhulpen, zithulpen, stemhulpen... dat is waar ze het mee moeten doen!

Maar heb je die luxe niet dan blijft al snel de manege over en tsja... daar heb ik ook niet snel leren slaan hoor (ruim 25 jaar geleden). Maar kan me indenken dat daar eigenwijze ponies bijlopen!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:52

Sowieso dat kinderen die net rijden, nog geen goede duidelijke hulpen krijgen, met een zweepje rijden, zou al niet moeten kunnen!

De pony krijgt een tik en heeft geen idee wat hij fout doet, dus het is zo ontzettend slecht voor de pony's zelf. Maar dat zie je bij veel ruiters vaak. Paard snapt iets niet, ruiter ongeduldig en dan meteen een tik...

Ik was zo'n bijdehandje die toen ze nog op een manege reed, maar op der laars sloeg, want ik ging mijn pony sowieso niet slaan :$ Kan het nu nog stiekem niet! Daarom ook van stal verhuisd, te veel commentaar van "schop/sla" (n) Ik doe het wel op mijn eigen manier. Als ik een keer mijn stem verhef, helpt het ook, waarom zou ik dan mijn paard moeten gaan slaan? Soms een tikje achter mijn kuit om hem iets actiever te houden, maar dan moet het wel heel extreem zijn.

Bij het buitenrijden heb ik wel een zweepje bij, maar dat is voor de beesten ;)

En het is ook niet dat ik iets tegen maneges heb, maar bij de meeste maneges is het redelijk snel "geef hem maar een tik" ipv de hulpen goed uitleggen.

Ga altijd eerst eens bij jezelf na of jij alles goed deed, of je pony iets al kent (als iets nieuw is, heb je meer geduld nodig) en als het echt "vervelendheid" is, dan mag een correctie wel.

Ow nog even iets... Als een pony niet vooruit gaat, slaan veel mensen hem op de half of op zijn kont (tenminste op de manege waar ik reed) terwijl je de aanwijzing juist achter je kuit zou moeten geven. Als je al een zweep gebruikt, gebruik hem dan goed.

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:13

op mijn oude manege was het altijd zo:

Instructrice: Kom op geef hem een klap met je zweep!
Leerling: *Geeft klap* (en het is al een behoorlijke harde klap)
Instructrice: Harder! Wat jij net deed kietelt bij hem!
Leerling *Geeft een enorme knal waarbij ik mijn ogen even dichtdeed*
Instructrice: Goed zo! Houden zo!

------

Nou daar heb ik echt gehad!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:39

Je ziet ook hoe die lespaarden afstompen, juist doordat ze zo vaak onterecht geslagen worden. En dan roept zo'n instructrice/leerling/wie-dan-ook weer 'ach, het is zo'n eigenwijs beest!'

En daar kan ik me nou echt heel kwaad om maken. Want het ligt aan de omgang met zo'n dier, dus aan onszelf, de mensen.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:44

Ik ben ook aangeleerd een paard een tik te geven.
Ik kan dit gewoon weg niet. M'n tikken zijn nooit hard genoeg.

Toen ik deze kerstvakantie mijn lievelingspaard op de manege mocht huren, was ze ontzettend aan het klooien. Ze ging steeds stilstaan enzo. Ik wist dat ze moest mesten, maar de instructrice zei dat ze dat lopend kon. Naja, uiteindelijk dus maar een "harde" tik gegeven en toen zei ze dat het aaien was.

Als ik ooit een eigen paard heb, wil ik die proberen zonder zweep te rijden. Vind het maar niks. Het hele natuurlijke is er dan uit, voor mij.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:50

Ik wilde mijn eigen paard ook zonder zweep rijden, heb dat ook tijdenlang gedaan (heb 'm zelf ingereden). Maar er zit nogal een kop op :D en soms is een iets sterkere aanwijzing nodig bij hem. Hij heeft een heel sterk karakter namelijk, niet gemeen, maar wel vol eigen initiatief (het is toch een halve Fjord, he ;) ). Maar ik gebruik mijn zweep niet als strafmiddel. Ik loop niet te meppen, het is meer een aanwijsstokje. ;)
En dat werkt beter dan de strijd aangaan, bij die van mij dan. Maar ik ben helemaal met je eens, ik wil ook van dat 'aanwijsstokje' af en ben daar druk mee bezig.

Ik ben tegen slaan, zeker op de verkeerde momenten, wat het gros vrijwel altijd doet, als ik zo om me heen kijk. Paard snapt er dan niets meer van en de miscommunicatie is geboren.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:23

Op mijn manege loopt er bij de beginners iemand naast. Degene die er naast loopt heeft dan een zweep, maar die wordt niet gebruikt om die paarden naar voor te meppen! De kinderen die er op zitten moeten gewoon zelf drijven etc. Pas later als ze los mogen rijden (zonder naastloper) krijgen ze een zweepje, maar ook dan wordt er niet gezegt dat ze moeten meppen, en wordt er gewoon uitlegt wanneer ze het wel zouden moeten doen. (Als het paard echt niet luistert, en ze kunnen het paard niet vooruit krijgen. De kinderen hebben nog niet zo veel kracht, maar dan is het ook maar een klein tikje.)

Ik geef het paard waar ik dan op rij alleen een tikje als ik echt géén reactie op mijn been krijg. Anders krijgen ze geen tik.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:22

xXxXsasxXxX schreef:
(Als het paard echt niet luistert, en ze kunnen het paard niet vooruit krijgen. De kinderen hebben nog niet zo veel kracht, maar dan is het ook maar een klein tikje.)

Ik geef het paard waar ik dan op rij alleen een tikje als ik echt géén reactie op mijn been krijg. Anders krijgen ze geen tik.

Het gaat de TS dan ook vooral om het gedrag wat kinderen zo aangeleerd wordt, ten minste, zo lees ik het.

Met brute kracht krijgt niemand een paard naar voren, ook volwassenen niet. Hoop ook dat niemand op die manier een zweep hanteerd.. (maar weet helaas ook wel beter)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 15:42

Dat was idd de stelling, wat doet het met het kind, en zijn er nog gevolgen op latere leeftijd.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:24

Ik vraag me niet alleen af wat het gevolg op latere leeftijd is maar ook het gevolg naar andere dieren. Een hond of kat reageert ook niet altijd direct. Als het voor een zes jarige oke is om een pony te slaan, waarom zou dat kind dan de hond of de kat ook niet een tik geven als het niet snel genoeg reageert.
Zo waar ligt dan nog de lijn/grens voor zo'n jong kind.

Misschien vreemd voor een 18 jarige om het te zeggen, maar ik zou liever mijn geld kwijt zijn dan mijn kind met tegenzin laten rijden. Misschien is het verstandiger om het kind ( als het mogelijk is op de manege) eerst een paar losse lessen te laten nemen dan blijft de financiele schade beperkt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:42

clarence schreef:
Ik vind dat je paarden alleen maar mag slaan als het echt nodig is.

Kinderen daarentegen mag je van mij slaan wanneer je wilt. Helemaal als ze teveel herrie maken.

Haha, dat meen je niet! _O-
Dat is echt een pareltje, geweldig.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:39

Een paard is een kudde- en prooidier, wij zijn roofdieren en het eerste dat kinderen zouden moeten leren is zich inleven in de denk- en leefwereld van paarden om zo hun paarden eindelijk te begrijpen.
Na jaren manege en eigen paard is mijn dochter, toen ze 16 was, overgestapt naar western rijden en daar hebben we geleerd ons in te leven in de wereld van paarden. Zo begrijpen we nu waarom een paard iets doet en kunnen we daar juist op reageren maar vooral hebben we, door ons paard op te voeden, geleerd om problemen te voorkomen.
Als elke beginnenling deze basis zou krijgen zouden er veel problemen voorkomen kunnen worden, zowel bij de ruiters als bij de paarden en zouden er geen zwepen meer verkocht worden.
Maar ja daarvoor moet het grootste deel van de paardenwereld helemaal anders gaan denken en ik heb, ook hier op bokt, al ondervonden dat dit zeeeeeer moeilijk is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:54

Winnie_Smit schreef:
Het dilemma zit volgens mij dieper. Als je in de rubriek Omgang met paardengedrag kijkt, dan zie je topics over ruiters die problemen hebben met dominantieverhouding met hun vriendje op vier voeten.

"Je paard is je vriendje" staat haaks op "je bent de leider van je paard".

Vriendjes delen elkaars snoep. Veel paarden zijn op deze manier aardig verpest. Aan de andere kant is het in menselijke verhoudingen niet wenselijk de baas te spelen over je vriendje. Een paard is een paard. Daar kan je geen menselijke omgangsnormen op projecteren. Jip-en-janneke-taal waarmee instructeurs kinderen iets willen leren, schiet te kort.

Paardrijden gaat m.i. over vragen om en verleiden tot samenwerken, niet afdwingen. Jonge kinderen kunnen dit motorisch en geestelijk niet. Maar ze kunnen wel op een paard fatsoenlijk leren zitten. Why not? Iedere ruiter heeft op zijn eigen manier lol in het rijden. Ik veroordeel niet de kilometervreters die hun paard als vervoermiddel van A naar B gebruiken. Zeker niet, ik vind het heel leuk als mensen op reis gaan met hun paard.

Edit: on topic: waarom moeten kinderen met een zweepje rijden? Kan toch zonder? Het ene paard is wel geschikt om te laten berijden door jonge kinderen, het andere niet. Paarden die niet geschikt zijn voor jonge kinderen , daar moet je geen kinderen op laten rijden.

Op zich zijn paarden zelf trouwens ook niet super streng in de rangorde. Ik bedoel wanneer het op eten etc. aankomt vaak wel maar je ziet soms toch ook echt maatjes gedrag, terwijl in andere situaties de ander echt baas is.

Ik heb ook met een zweepje leren rijden, maar heb hem gelukkig niet zoveel mogen/moeten gebruiken.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:05

liedje89 schreef:
Op zich zijn paarden zelf trouwens ook niet super streng in de rangorde. Ik bedoel wanneer het op eten etc. aankomt vaak wel maar je ziet soms toch ook echt maatjes gedrag, terwijl in andere situaties de ander echt baas is.

Ik heb ook met een zweepje leren rijden, maar heb hem gelukkig niet zoveel mogen/moeten gebruiken.

De rangorde tussen paarden, die in een vaste kudde leven, is wel streng vastgelegd want het is essentieel voor hun overleving. Ieder paard dat zich, door zijn gedrag, buiten de rangorde plaats wordt uit de kudde gestoten en gaat een gewisse dood te gemoed.
De paarden die bij ons in een manege samenleven kun je geen kudde noemen en dus moet je ook niet te veel gevolgen trekken uit hun gedrag.