Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sonja schreef:Ik doe het niet. Ik wacht gewoon tot het paard er aan toe is om aan het werk te gaan, zorg dat ze niet overbelast raken (lichamelijk en in het koppie) en dat ze lol en uitdaging genoeg hebben. Dan is zo'n vakantie helemaal niet nodig. In de wei staan doen ze dan alsnog hele dagen, op dat kleine werkje om de dag na...
KiWiKo schreef:alles hangt af van het paard in kwestie men kan er geen eenduidig antwoord op geven omdat de materie afhankelijk is van zoveel verschillende factoren..........
Mayflower_ schreef:Ik ga mijn 3 jarige straks in begin mei beleren. Maar ik zet 'm niet weg in het land om hem daarna weer op te pakken. Hij heeft regelmaat en rust nodig, hij verveeld zich nu in het land. Ik merk gewoon dat hij het leuk vind om nieuwe dingen te leren. Hij heeft nu 1x een bitje in gehad en is 1x gelongeerd, voor de rest doe ik nog niks met hem.
Als hij zadelmak is rij ik 'm misschien 1x per week 20 minuutjes even, niet langer.
Wegzetten in het land heeft in mijn ogen niet zoveel nut. Je begint met een paard en daarna zet je 'm weer weg. Waarom? Hij zit dan net in de fase dat hij alles moet verwerken en dat kan je in mijn ogen het beste doen als je met 'm bezig bent.
Sophie78 schreef:In het voorjaar/zomer ga ik mijn 3 jarige inrijden. Ik heb wel eens gehoord van verschillende mensen dat ze na het zadelmak maken het jonge paard weer terug op de wei zetten.
Ze geven het paard een paar maanden rust en pakken hem daarna weer op. (volgens hun gaat het dan beter)
Mijn vraag is wat zouden jullie doen? Gewoon doorrijden of toch even voor een tijdje terug op de wei zetten.
MarcelDufour schreef:Mayflower_ schreef:Ik ga mijn 3 jarige straks in begin mei beleren. Maar ik zet 'm niet weg in het land om hem daarna weer op te pakken. Hij heeft regelmaat en rust nodig, hij verveeld zich nu in het land. Ik merk gewoon dat hij het leuk vind om nieuwe dingen te leren. Hij heeft nu 1x een bitje in gehad en is 1x gelongeerd, voor de rest doe ik nog niks met hem.
Als hij zadelmak is rij ik 'm misschien 1x per week 20 minuutjes even, niet langer.
Wegzetten in het land heeft in mijn ogen niet zoveel nut. Je begint met een paard en daarna zet je 'm weer weg. Waarom? Hij zit dan net in de fase dat hij alles moet verwerken en dat kan je in mijn ogen het beste doen als je met 'm bezig bent.
Dat antwoord krijg je pas als ie een jaar of 5, 6 is. Dan zal je gaan merken dat ie een achterstand heeft in zn groei.
Zonlicht is een van de allerbelangrijkste ingrediënten voor groei en het sterk worden van boteen. Samen met de beweging die ze in de wei hebben.
Als je op het fokpapier kijkt dan zul je waarschijnlijk zien dat je paard nog maar net 3 is, of zelfs nog niet eens.
Wietse_07 schreef:MarcelDufour schreef:Dat antwoord krijg je pas als ie een jaar of 5, 6 is. Dan zal je gaan merken dat ie een achterstand heeft in zn groei.
Zonlicht is een van de allerbelangrijkste ingrediënten voor groei en het sterk worden van boteen. Samen met de beweging die ze in de wei hebben.
Als je op het fokpapier kijkt dan zul je waarschijnlijk zien dat je paard nog maar net 3 is, of zelfs nog niet eens.
Wil je dan zeggen dat hij/zij die 2 maanden nadat je op hem gereden heeft zó veel groeit?!
Ik doe het op dezelfde manier als Mayflower!
Alleen wij laten hem inrijden. Ik kan bij die van ons ook echt merken dat het tijd is om wat te gaan doen.
MarcelDufour schreef:Ik vind 3 jaar nog te jong om zadelmak te maken. In Januari van het jaar dat ie 4 wordt vind ik een perfecte leeftijd. Ze hebben alle energie nodig tijdens hun jeugd om groot en sterk te worden. Het is ongeveer hetzelfde als een 10 jarig kind te laten werken, is ook niet goed. De jeugd moet spelen, want er komt nog genoeg tijd dat ze werken moeten.
Johanna59 schreef:MarcelDufour schreef:Ik vind 3 jaar nog te jong om zadelmak te maken. In Januari van het jaar dat ie 4 wordt vind ik een perfecte leeftijd. Ze hebben alle energie nodig tijdens hun jeugd om groot en sterk te worden. Het is ongeveer hetzelfde als een 10 jarig kind te laten werken, is ook niet goed. De jeugd moet spelen, want er komt nog genoeg tijd dat ze werken moeten.
Maar de jeugd zit wel vanaf zijn vierde jaar op school, om te leren!!
En een 3 jarig paard beleren is nog niet aan het werk zetten.
superwoman schreef:1 maand waarvan je de helft longeerd en de andere helft erop gaat zitten en het gas en de rem erop zet en een beetje stuur (dus maar enkele keren per week! in die maand)