Inrijden 3 jarige

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GStornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:04

Ik heb zelf een andalusier. Deze groeien door tot 6 jaar. Om ze met 3 al in te rijden is dus niet verstandig...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:19

Sonja schreef:
Ik doe het niet. Ik wacht gewoon tot het paard er aan toe is om aan het werk te gaan, zorg dat ze niet overbelast raken (lichamelijk en in het koppie) en dat ze lol en uitdaging genoeg hebben. Dan is zo'n vakantie helemaal niet nodig. In de wei staan doen ze dan alsnog hele dagen, op dat kleine werkje om de dag na...

op de wei zetten is om zich lichamelijk en geestelijk verder te ontwikkelen...
Ze groeien na hun 3e jaar nog even door (groeischijven gaan sluiten etc)
Mensen geven die "vakantie" dus niet omdat de paarden het "nodig" hebben vanwege het eerdere zadelmak maken, maar gewoon om te groeien wat ze ook deden voor ze zadelmak gemaakt werden.
Tis dus gewoon een manier om later te beginnen, maar ze al wel even kennis laten maken met de ruiter.

Myour

Re: Inrijden 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:20

Naar mijn idee is het zeer persoonlijk hoe mensen het aanpakken. Ik heb mijn paard rond zijn derde jaar ingereden en heeft tussendoor af en toe een vrije week gehad en twee keer een vrije maand. Nu doen we ook lekker rustig aan, ongeveer 2 of 3x (als het weer het toelaat) een buitenritje en tussendoor wat longeren. Voor mij heeft het half jaar wegzetten weinig nut, ik zie een paard toch echt niet nadenken over wat ie gedaan heeft, het 'verwerken', als je gewoon rustig aan doet.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:21

Ik zou dat denk ik niet doen, ik zou gewoon rond de 3.5 gaan inrijden en rustig opbouwen. Daarna niet weer terug op het land. Maargoed.... je merkt vaak wel of hij/zij het aan kan of niet. En mocht het niet gaan, kun je als nog rustig aan doen. Gewoon even kijken hoe het gaat.

Bakkebaaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:03

Wij hebben bij 3 paarden ze "licht" ingereden, vervolgens de zomer vrij gegeven
en in het najaar rustig op gaan bouwen.
Ik vond het voordeel dat je in het voorjaar als je dan begint ze verder lekker veel
buiten staan dus hun energie kwijt kunnen en nieuwe indrukken kunnen verwerken.
Als je na de "vakantieperiode" vervolgens weer begint zijn ze de geleerde oefeningen niet
vergeten en kun je in het najaar (de meeste staan dan regelmatig op stal) het rustig
aan opbouwen.

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 01:13

Ik zou het paard gewoon met 3,5 jaar gaan inrijden en dan doorrijden. Want mijn ervaring is dat als je ze daarna weer te lang stilzet, ze vervelend gaan worden. Zo heb ik wel eens gehad dat ik er gewoon gericht afgegooid werd, doordat ze een tijdje 'vakantie' hebben gehad. Als je haar met 3,5 jaar inrijdt en daarna gewoon 2 keer in de week rijdt en 1x longeert, doe je naar mijn mening niks verkeerd. Belangrijk is dat zowel jij en het paardje er plezier aan beleven. Zo bouw je vertrouwen op en maak je haar 'spelenderwijs' zadelmak. Op deze manier heeft ze ook de kans om zich te ontwikkelen van babypaardje naar puberpaardje om het zo maar te zeggen ;) Zo doe ik dat nu ook en dat werkt prima! :)

Beau_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:48

Doorijden maar wel rustig.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:00

Ik lees even mee.
Wij hebben ook een jong paard, word in maart 3. We willen hem komende voorjaar/zomer ook oppakken..

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:02

KiWiKo schreef:
alles hangt af van het paard in kwestie men kan er geen eenduidig antwoord op geven omdat de materie afhankelijk is van zoveel verschillende factoren..........

Hier ben ik het mee eens!
Je moet kijken of je paard het aan kan,de een is nou een maal vroeg volwassen en de ander wat later.

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 14:21

als het uitkomt en kan zou ik wachten tot die minimaal 4 is en dan inrijden ik vind persoonlijk drie nog erg jong! daarna zou ik hem idd even op de wei zetten en lekker ze gangetje laten gaan en na een paar maanden weer terug pakken ! dat lijkt mij persoonlijk het beste :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:21

Ik vind 3 jaar nog te jong om zadelmak te maken. In Januari van het jaar dat ie 4 wordt vind ik een perfecte leeftijd. Ze hebben alle energie nodig tijdens hun jeugd om groot en sterk te worden. Het is ongeveer hetzelfde als een 10 jarig kind te laten werken, is ook niet goed. De jeugd moet spelen, want er komt nog genoeg tijd dat ze werken moeten.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:25

Zo gaat dat met die van mij ook. Eerst zadelmak gemaakt, stap, draf, galop, beetje sturen. Daarna weer lekker op de wei in de kudde en met het slechte weer stond 'ie met een vriendje buiten. Nu wordt hij pas rustig aan getraind. Het is mijn eerste paard dus ik weet niet of het in zijn algemeenheid zo werkt maar bij ons op stal doen ze het wel altijd zo.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:23

Ik ga mijn 3 jarige straks in begin mei beleren. Maar ik zet 'm niet weg in het land om hem daarna weer op te pakken. Hij heeft regelmaat en rust nodig, hij verveeld zich nu in het land. Ik merk gewoon dat hij het leuk vind om nieuwe dingen te leren. Hij heeft nu 1x een bitje in gehad en is 1x gelongeerd, voor de rest doe ik nog niks met hem.
Als hij zadelmak is rij ik 'm misschien 1x per week 20 minuutjes even, niet langer.
Wegzetten in het land heeft in mijn ogen niet zoveel nut. Je begint met een paard en daarna zet je 'm weer weg. Waarom? Hij zit dan net in de fase dat hij alles moet verwerken en dat kan je in mijn ogen het beste doen als je met 'm bezig bent. :)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:30

Mayflower_ schreef:
Ik ga mijn 3 jarige straks in begin mei beleren. Maar ik zet 'm niet weg in het land om hem daarna weer op te pakken. Hij heeft regelmaat en rust nodig, hij verveeld zich nu in het land. Ik merk gewoon dat hij het leuk vind om nieuwe dingen te leren. Hij heeft nu 1x een bitje in gehad en is 1x gelongeerd, voor de rest doe ik nog niks met hem.
Als hij zadelmak is rij ik 'm misschien 1x per week 20 minuutjes even, niet langer.
Wegzetten in het land heeft in mijn ogen niet zoveel nut. Je begint met een paard en daarna zet je 'm weer weg. Waarom? Hij zit dan net in de fase dat hij alles moet verwerken en dat kan je in mijn ogen het beste doen als je met 'm bezig bent. :)

Dat antwoord krijg je pas als ie een jaar of 5, 6 is. Dan zal je gaan merken dat ie een achterstand heeft in zn groei.
Zonlicht is een van de allerbelangrijkste ingrediënten voor groei en het sterk worden van boteen. Samen met de beweging die ze in de wei hebben.
Als je op het fokpapier kijkt dan zul je waarschijnlijk zien dat je paard nog maar net 3 is, of zelfs nog niet eens.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:40

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:10

Mijn pony van 3,5 (in augustus 4) wordt binnenkort ingereden. Hij staat altijd 24/7 buiten en ik ga soms een stuk wandelen, leg er een zadel/tuig op of de wat (lichte!!) vrijheidsdressuur oefeningen.

Ik merk aan hem dat hij er aan toe is om wat meer aan het werk te gaan; hij heeft behoorlijk wat praatjes, en hij verzint zelf vanalles. Hij slooft zich soms echt ontzettend uit en pakt dingen best snel op, hij vindt het duidelijk echt leuk om nieuwe dingen te leren, zolang het maar met genoeg rust gebeurt.
Een jaar geleden was het nog heel anders; toen schoot hij snel in de stress als hij iets niet helemaal snapte. En ook fysiek is hij een stuk volwassener geworden.

Vandaar dat ik het nu wel tijd vindt om hem te laten beleren.
Als hij ingereden is dan ga ik nog niet veel bijzonders met hem doen. Gewoon zo'n 2 keer per week 20 min. in de bak aan de gang, en dan vooral stuur en stap/draf/galop oefenen om zijn balans sterk te maken. En af en toe gewoon een rustig buitenritje voor de afwisseling.
Als ik dan merk dat hij weer zelf aangeeft dat het saai wordt, dan voeren we de moeilijkheidsgraad gewoon een beetje op :)

Ik ga hem in ieder geval niet een paar maanden helemaal stil zetten, daar zie ik het nut niet van in.
Mij lijkt het gewoon beter om rustig aan door te gaan. Een goed ruiter merkt dan vanzelf wel waar de grenzen van een jong paard liggen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:25

Sophie78 schreef:
In het voorjaar/zomer ga ik mijn 3 jarige inrijden. Ik heb wel eens gehoord van verschillende mensen dat ze na het zadelmak maken het jonge paard weer terug op de wei zetten.
Ze geven het paard een paar maanden rust en pakken hem daarna weer op. (volgens hun gaat het dan beter)

Mijn vraag is wat zouden jullie doen? Gewoon doorrijden of toch even voor een tijdje terug op de wei zetten. 8-)

Na het zadelmak maken ( dit duurt echt niet lang) doorrijden. Zeg dat het zadelmak maken een keer of drie is, dan moet je hem daarna toch zeker iedere dag gedurende minimaal een week iedere dag zeer kort rijden, draf en galop!
Daarna kan het met drie keer per week, kort en af en toe longeren.
Wordt dit te veel, en dat merk je gauw genoeg, dan doe je nog rustiger aan. Twee keer rijden en een keer longeren.
Na een paar maanden, kan je dan eens een keertje een week niets doen.

zandor2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:07

Als ik jou was zou ik hem niet meer terug in de wei zetten want dan heb je je paard aan het werk gezet terwijl zijn spieren dat nog helemaal niet zijn gewent, en dan wil je hem weer terug in het land zetten, dan krijgt je paard spierpijn,
ik zou hem gewoon doorrijden das beter voorzijn spieren en dan leer je het paard ook beter kennen.
Maar een dagje rust kan voor een driejarige geen kwaad.
Je moet je training natuurlijk ook opbouwen...
groetjes fleur

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:10

MarcelDufour schreef:
Mayflower_ schreef:

Dat antwoord krijg je pas als ie een jaar of 5, 6 is. Dan zal je gaan merken dat ie een achterstand heeft in zn groei.
Zonlicht is een van de allerbelangrijkste ingrediënten voor groei en het sterk worden van boteen. Samen met de beweging die ze in de wei hebben.
Als je op het fokpapier kijkt dan zul je waarschijnlijk zien dat je paard nog maar net 3 is, of zelfs nog niet eens.

Wil je dan zeggen dat hij/zij die 2 maanden nadat je op hem gereden heeft zó veel groeit?!
Ik doe het op dezelfde manier als Mayflower!
Alleen wij laten hem inrijden. Ik kan bij die van ons ook echt merken dat het tijd is om wat te gaan doen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:15

Wietse_07 schreef:
MarcelDufour schreef:

Wil je dan zeggen dat hij/zij die 2 maanden nadat je op hem gereden heeft zó veel groeit?!
Ik doe het op dezelfde manier als Mayflower!
Alleen wij laten hem inrijden. Ik kan bij die van ons ook echt merken dat het tijd is om wat te gaan doen.

Ik zeg dat niet, het is algemeen bekend dat een paard voor zijn 5 a 6 jaar niet volgroeid is. Mits je interesse hebt in de groei van een paard. Voor iedereen die dat heeft, moet dit stukje maar eens lezen. Als iemand die moeite neemt, dan moet diegene wel heel eigenwijs zijn om dan toch met zo'n jong paard aan de gang te gaan! http://users.telenet.be/peter.ryckeboer/artikels/welzijn/oudgenoeg.html
Maar, uiteraard is niets verplicht, en moet iedereen uiteindelijk voor zichzelf uitmaken hoe hij zijn paard behandelt.
Laatst bijgewerkt door Springert op 24-02-10 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:20

als je hem nu al zou inrijden dan zou ik hem wel gewoon doorrijden
ik heb een pony die we na een paar maand rust op wei weer gewoon op konden pakken
maar een andere pony die ik een paar maand geleden probeerde op te pakken na een paar maand rust konden we weer helemaal overnieuw mee beginnen

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:23

MarcelDufour schreef:
Ik vind 3 jaar nog te jong om zadelmak te maken. In Januari van het jaar dat ie 4 wordt vind ik een perfecte leeftijd. Ze hebben alle energie nodig tijdens hun jeugd om groot en sterk te worden. Het is ongeveer hetzelfde als een 10 jarig kind te laten werken, is ook niet goed. De jeugd moet spelen, want er komt nog genoeg tijd dat ze werken moeten.

Maar de jeugd zit wel vanaf zijn vierde jaar op school, om te leren!!
En een 3 jarig paard beleren is nog niet aan het werk zetten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:41

Een jong paard dat in de wei staat met soortgenootjes leert genoeg; dàt is te vergelijken met de basisschool. Zodra er iemand op gaat zitten is het in mijn ogen werken.
Ook onze paarden worden pas in de winter dat ze 4 worden rustig aan beleerd.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:49

Johanna59 schreef:
MarcelDufour schreef:

Maar de jeugd zit wel vanaf zijn vierde jaar op school, om te leren!!
En een 3 jarig paard beleren is nog niet aan het werk zetten.

Je moet natuurlijk doen waar je zin in hebt. Ik geloof dat er om een advies gevraagd werd in dit topic...dat heb ik gedaan. Maar niks is verplicht. Ik ga in ieder geval nooit met een 3-jarige rijden want het is bijna een garantie voor problemen op latere leeftijd.
Je had het over de jeugd op school, maar dat is niet hetzelfde. Als je ze een zak aardappels van 25kg mee laat slepen, dan komt het al een stuk beter in de richting.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:22

superwoman schreef:
1 maand waarvan je de helft longeerd en de andere helft erop gaat zitten en het gas en de rem erop zet en een beetje stuur (dus maar enkele keren per week! in die maand)

En ik zou dus nooit op een paard gaan zitten dat geen spieren heeft opgebouwd. Ik longeer altijd minstens 3 maanden voordat ik er op klim. Blessures worden juist veroorzaakt doordat paarden niet fit zijn. Daarom vind ik het ook onzin om ze een hele zomer op het land te zetten. Zo'n paard staat echt niet in de wei, de hele dag te denken en te verwerken dat je even op z'n rug hebt gezeten ;)
Als je je paard z'n spieren en conditie correct opgebouwd hebt, heeft je paard helemaal geen rust nodig, dat is juist nadelig!