Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Peuk schreef:Bij m'n vorige paard gewoon eens voor de gein gekeken hoe ze er op reageerde. En ze liep veel lekkerder. één prikkie en roetsjj daar gingtie.![]()
Dat rijd toch wel een stuk beter haha. Dus toen voortaan maar altijd sporen gebruikt.
Peuk schreef:Bij m'n vorige paard gewoon eens voor de gein gekeken hoe ze er op reageerde. En ze liep veel lekkerder. één prikkie en roetsjj daar gingtie.![]()
Dat rijd toch wel een stuk beter haha. Dus toen voortaan maar altijd sporen gebruikt.
mdpl11 schreef:liesje1986 schreef:Ik rijd eigenlijk alle paarden met sporen. Sommige paarden met korte spoortjes, andere met wieltjes. Soms gebruik ik de zweep er ook nog bij![]()
Ik doe dit om mijn paarden zo scherp mogelijk aan het been te krijgen. Ze moeten op de allerlichtste beenhulp reageren en anders krijgen ze een por. En ze worden absoluut niet dood voor het been door spoorgebruik, juist wat feller. Ik denk dat je beter 1 keer goed kan doorkomen dan 10 keer half. Het ligt er maar net aan hoe consequent en bewust de ruiter met sporen omgaat.
Ik vind wat liesje1986 doet niet kunnen.. belachelijk gewoon.
Je gaat je paard niet porren als je sporen aan hebt.
En ik vind het ook geen slim plan om met sporen en een zweep te rijden.
Ik hou daar gewoon niet van.
Ik zou dat persoonlijk nooit doen.
quarterH schreef:meteen nadat ie zadelmak was.
om ze scherp aan de hulpen te krijgen.
(western - reining- wedstrijden)
als je alleen recreatief rijd is het vaak idd niet nodig.