Wanneer rijden jullie met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: Wanneer rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:31

Waarom zou je vanaf de M1 sporen nodig hebben?

Het is dat het moet en dat ik daarom met sporen aan het oefenen ben. Maar snap echt de verplichting er nog niet van.
Zijgangen kun je ook prima op je kuiten rijden.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:35

ik rijd mijn paard altijd met sporen.
inderdaad om de hulpen te verfijnen maar ook omdat ik niet met een zweepje rijd.
bij ons is het trouwens vanaf m verboden om met een zweepje te rijden tijdens de proef vandaar gebruik ik een spoortje

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:38

@ sjonnie
ik praat ook over wat over het algemeen gebeurt. Dat gaf ik in mijn vorige post ook aan. Individuele gevallen hou je altijd. De meeste ruiters ervaren dat het dan prettiger is om met je spoor de hulpen iets te kunnen verfijnen.
De verplichting begrijp ik trouwens ook niet hoor.

@dodyg
in m mag je sowieso niet met zweep geloof ik. ik train wel met zweep. ze wil soms wel eens traag zijn voor mijn been. met losrijden moet je haar dus behoorlijk activeren. zodra ze los is, kan de zweep weg.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:52

Volgens mij ervaren de meeste ruiters eerder dat het minder moeite kost om je paard voorwaarts te houden met een tegenwerkende zit en sporen.... :x

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:57

Tja, wat wil je dat ik daarop antwoord? Dat kan ik niet beoordelen. Vind zelf niet dat ik goed genoeg rij om andere ruiters op hun al dan niet tegenwerkende zit te kunnen beoordelen.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:29

Ik rijd bijna altijd met sporen. Omdat het moet maar ook om zo nu en dan, indien nodig, beter door te kunnen komen met mijn hulpen. Ik gebruik ze eigenlijk nooit voor het voorwaarts gaan, maar wel voor het zijwaarts gaan.

Daarbij gebruik ik in de trainingen ook een zweepje.

Als je je been goed gebruikt en het paard goed bereden is, hebben ze er helemaal geen last van, want, als je je hakken uitdrukt, kunnen ze de sporen nooit voelen. Alleen wanneer nodig is vind ik het een mooi hulpstuk.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:31

Daarvoor gebruik ik ze idd ook. Helaas zijn er veel ruiters die niet meer zonder kunnen rijden en sporen ook gebruiken voor het voorwaartse...

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:37

Tsja inderdaad, maar dat bedoel ik dus met 'je been goed gebruiken'.. Been geven = kuit gebruiken en níet je hak optrekken (met spoor dus). Ik kan al mijn paarden gerust zonder spoor rijden, maar zal misschien bepaalde oefeningen iets minder mooi afmaken. Als je begrijpt wat ik bedoel ;)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:38

Ik rij de mijne het liefst zonder sporen, maar met sporen loopt ie gewoon lekker. Heb wel kleine knopjes.
Wil deze zomer M1 starten, en idd, dan is het ook nog eens verplicht.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:41

Bij m'n vorige paard gewoon eens voor de gein gekeken hoe ze er op reageerde. En ze liep veel lekkerder. één prikkie en roetsjj daar gingtie. :+
Dat rijd toch wel een stuk beter haha. Dus toen voortaan maar altijd sporen gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Peuk op 18-01-10 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:42

Eigenlijk hoor je in iedere klasse met sporen te rijden. Er werd echter zo weel dispensatie aangevraagd dat ze besloten hebben iedereen in de B&L van dispensatie te voorzien. En als ze je niet nodig hebt in de M, gebruik je ze niet. Kwestie van je been netjes strekken en kuithulp geven ipv hakhulp, en je gebruikt je spoor niet.

Ik rij er persoonlijk nooit mee. Ik hou mijn benen niet stil genoeg, plus dat mijn karakter en dat van mijn paard té opvliegend zijn om er eerlijk en veilig mee te kunnen rijden (zelfde reden dat ik geen zweep heb). Ik vermoed dat als ik mijn paard er 1x mee aan zou raken ik vliegles zou krijgen.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:22

Peuk schreef:
Bij m'n vorige paard gewoon eens voor de gein gekeken hoe ze er op reageerde. En ze liep veel lekkerder. één prikkie en roetsjj daar gingtie. :+
Dat rijd toch wel een stuk beter haha. Dus toen voortaan maar altijd sporen gebruikt.

Dan gebruikte je ze dus voor het voorwaarts gaan? Dat is eigenlijk niet echt de bedoeling.. Daarvoor kun je beter een kuithulp gebruiken, wanneer geen reactie evt even bijtikken. Maar daar is de spoor niet voor. :Y)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:15

ik rij nooit met sporen. zou niet weten waar dat voor nodig is. als je met een paard zonder bit net zo goed moeilijke dressuuroefeningen kan rijden dan met een paard met bit, waarom zijn die sporen dan ineens wel nodig??? :?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:20

Peuk schreef:

Dan kan je dus aan steeds scherpere sporen gaan beginnen........op een gegeven moment reageren ze nergens meer op.

Er zitten altijd knopsporen om mijn laarzen, maar ik gebruik ze zelden. Zo erg zelfs dat mijn instructrice me pas vroeg even mijn spoor te gebruiken, ik dat niet eens meer voor elkaar kreeg. Ik dacht 'tik' , zij: nee, dat is alleen kuit, spoor zei ik toch :D
Mijn paard reageert heel erg goed op kuit, en extreem op spoor. Mijn verzorgster rijdt hem zonder spoor, ze heeft het één keer met geprobeerd, toen lag ze bijna in de boarding omdat ze hem één keer per ongeluk aantikte toen ze haar evenwicht verloor. Paard spoot er vandoor in galop :o

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:19

mdpl11 schreef:
liesje1986 schreef:
Ik rijd eigenlijk alle paarden met sporen. Sommige paarden met korte spoortjes, andere met wieltjes. Soms gebruik ik de zweep er ook nog bij ~~}>
Ik doe dit om mijn paarden zo scherp mogelijk aan het been te krijgen. Ze moeten op de allerlichtste beenhulp reageren en anders krijgen ze een por. En ze worden absoluut niet dood voor het been door spoorgebruik, juist wat feller. Ik denk dat je beter 1 keer goed kan doorkomen dan 10 keer half. Het ligt er maar net aan hoe consequent en bewust de ruiter met sporen omgaat.

Ik vind wat liesje1986 doet niet kunnen.. belachelijk gewoon.
Je gaat je paard niet porren als je sporen aan hebt.
En ik vind het ook geen slim plan om met sporen en een zweep te rijden.
Ik hou daar gewoon niet van.
Ik zou dat persoonlijk nooit doen.

Waarom kunnen sporen en een zweep niet samen? Omdat het zielig is? Dat lijkt me afhangen van de ruiter en niet van het hulpmiddel. Het overgrote deel van het rijden hangen mijn benen keurig af en reageert het paard op de lichtste kuithulp. Als dit echter een keer niet gebeurt, dan prik ik bij. Ik vind dit ook veel beter dan 6 keer been geven. Ik gebruik ze ook wel om een paard meer voorwaarts te krijgen. Als je dit op de juiste manier doet heb je echt niet steeds grotere nodig. Je kan imo zelfs beter met grote sporen beginnen. Meteen duidelijk zijn; als ze het principe snappen kun je de sporen evt weer afdoen.
Als iemand niet zo bewust kan rijden of zijn hulpen niet onafhankelijk kan geven, dan vind ik sporen ook geen goed plan.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:17

Ik rijd nooit paarden in met spoor. Dus ik begin niet met een grote spoor. Pas op een wat hoger niveau komt de spoor erbij. En voorwaarts rijden doe ik ook nooit met spoor. Wel met kuit, en indien geen reactie tikje van de zweep. Ben het dan ook niet eens met Liesje om gelijk maar met een grote spoor te beginnen. Ik rijd met een middelmaat spoor, en als het echt eens nodig is met een wieltje. Dat is dus een noodoplossing.

Wat doe jij dan Liesje, als je groot begint, en het paard niet reageert op de spoor??

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:21

Ik heb me verkeerd uitgedrukt inderdaad. Bij het inrijden gebruik ik ook geen spoor. Na een tijdje doe ik een klein spoortje om. Ik bedoelde eigenlijk dat wanneer een paard erg slecht op mijn been reageert, je dan beter meteen duidelijk kunt zijn ipv steeds iets sterker door te komen. Liever eerst duidelijk zijn en dan afbouwen, dan steeds iets scherper (dan is er tijdens het proces al gewenning opgetreden en moet je dus steeds meer doen voor hetzelfde resultaat).
Als het paard niet op een grof spoortje reageert, pak ik er een zweepje bij. Reactie op je been is toch de basis van het rijden.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:00

Ik begrijp wat je bedoelt.. Persoonlijk krijg ik ze liever goed aan het been dmv kuitgebruik met als corrigerend hulpmiddel een zweepje.. Ze moeten toch leren dat ze moeten reageren op kuit en niet op een spoor of hak, snap je? Maar goed, dat is mijn manier. Ik gebruik pas een spoor wanneer ik bezig ga met de zijwaartse gangen. Vanaf dan heb ik altijd sporen om..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:04

Ik rij ook altijd met zweep en spoor. Het is maar net 'hoe' je het gebruikt. ik heb een paard dat nogal traag voor het been is. als ie op kuitdruk niet fel genoeg reageert, krijgt ie een tikje met de zweep. als ik later oefeningen ga rijden als travers, schouderbinnenwaarts en keertwendingen, vind ik een spoortje wel handig. Je kunt, ook al heb je de spoor om je voet en de zweep in je hand, altijd nog zelf bepalen of je de hulpmiddelen gebruikt of niet. Daar hoor je controle over te hebben, anders meot je t niet gebruiken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:32

quarterH schreef:
meteen nadat ie zadelmak was.
om ze scherp aan de hulpen te krijgen.
(western - reining- wedstrijden)

als je alleen recreatief rijd is het vaak idd niet nodig.

????

Een paard dat net zadelmak is, is juist nog supergevoelig op je hulpen - als het goed is!

Ook recreatief gereden paarden moeten goed aan de hulpen staan, je manier van rijden heeft in principe niks te maken met het wel of niet goed en snel luisteren!

Ik rijd recreatief zonder sporen en mijn merrie staat zeer goed aan de hulpen, ik hoef maar iets te denken bij wijze van spreken en ze doet het. Kwestie van trainen en consequent zijn en juist niet teveel hulpen geven of te grote hulpmiddelen (lees: sporen) gebruiken. ;)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:39

Het liefst helemaal niet. Wel vind ik het vervelend als je M1 geklasseerd bent en dit verplicht is. Ik heb het idee dat hij door het gebruik van sporen wat wordt afgestompt. Dat hij daarna niet zo alert meer zal zijn op alleen been als daarvoor.
Maargoed daar hoeven we ons voorlopig nog even geen zorgen over te maken, we zijn nog B :+

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 00:21

Op de manege waar ik rijd, heeft de instructrice op een gegeven moment aangegeven dat ik klaar was om met sporen te rijden. En toen werd dat ook een beetje verwacht. Maar er wordt er wel goed op gelet dat je ze niet verkeerd gebruikt.
Nu rijd ik met mijn nieuwe paard twee keer in de week mee. Ik rijd zonder sporen, omdat hij nog jong is en ik het niet nodig vind. Hij is nog erg gevoelig daarin en reageert perfect.

Vandaag heb ik weer les gehad en ondanks dat er mij gezegd wordt dat ik beter met sporen kan gaan rijden, zie ik dat niet in. Zoals ik al zei reageert hij perfect op mijn beenhulpen en dat zonder spoortje.
Ik ga er dus mooi niet mee rijden :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 08:53

dan begrijp ik jouw instructeur al helemaal niet. Op mijn manege mocht je eigenlijk niet met sporen.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:23

Je hebt gelijk hoor Ashley. Als het niet nodig is, is het niet nodig..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:56

Ik rijd bijna altijd met (wiel)sporen. Gewoon omdat ik dat prettig vind, op 3 jarige rijd ik zonder.