Vrijheids-, circus-, (moderne) dressuur een en hetzelfde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:56

FaberSmid schreef:
setteke welk topic? U heeft niet goed gelezen, het was onder anderen perenboompie die er van gemaakt hebben dat ik een hoefsmid ben die nog nooit op een paard gezeten heeft.
Meneer Janssen en mevrouw van Grunsven ken ik persoonlijk, zij mij ook. Onder het genot van goede koffie een goed gesprek voeren is geen probleem, des ondanks discussie is normale omgang mogelijk. Kritiek mag gezegd worden, ook over mijn werk.
Circusdressuur heeft een geschiedenis, vergeten wordt dat er in die tijd geen dressuur concoursen waren zoals die nu bekend zijn. De dressuur in het circus bewonderd en nu in de moderne tijd is dat ineens een belediging?
Ik heb niks tegen cirsus- en vrijheidsdressuur, kan er van genieten net als de paardensport. Maar ik heb wel wat tegen tricks zoals verzwaarde ijzers, belletjes en katrollen. Als de normale scholing en training niet snel genoeg is, maakt de ruiter misbruik van poedeldressuur ten koste van het paard.

Beste fs, of ts, heb al enige tijd meegelezen met diverse van de onderwerpen waarop je actief bent (is tenslotte een openbaar forum), ik snap niets van je geschop tegen de paardenmaatschappij, het vergelijken van hedendaagse dressuur met vrijheids, of circusdressuur (whatever langer bestaat), het niet willen begrijpen dat er niet zomaar een grandprix paard ontstaat, die bovengenoemde tricks omgehangen krijgt om op dat nivo te komen. Of een slof , of S&T, of ldr of rollkur (trouwens vroegguh leerden sommigen een paard piaffe op een ijzeren plaat onder stroom.....). Als je fijn een kopje koffie kan drinken met meneer Jansen en mevrouw van Grunsven, waarom vraag je het hun niet persoonlijk? Kijkje in de keuken?
Verder weet ik, dat jullie alleen onderling discussieren, mss is e-mailen een beter idee?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 06:17

Gosje,

FaberSmid schreef:
Paardentango u ziet spoken en krijgt waanideeën door uw negatieve denkwijze en veroordeling.

Is het wonderlijk dat ik me hier niet in aangesproken voel?
Het enige wat het oproept is een reactie op niveau van deze discussie, als je daar al van kunt spreken, en dat is "wat je zegt ben je zelf"

Ook ik ben kritisch naar de gedachtegang en het handelen van de mensen in de paardenwereld, maar ik doe wel mijn best om andere meningen te begrijpen. Zoals je ook met paarden om gaat, door je te verplaatsen in dat paard zijn beleving.
Dat is niet reageren als een klein kind wat boos is en met zijn speelgoed gaat gooien uit woede.
En dat is wat ik een beetje zie gebeuren, ik en vele anderen begrijpen niet wat het nut hiervan is. Hoogstens dat ik blij ben dat ik niet zo vreselijk bitter ben.

FaberSmid

Re: Vrijheids-, circus-, (moderne) dressuur een en hetzelfde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 10:56

setteke heb ik geschreven dat ik niet persoonlijk gezien en gesproken heb? U gaat daar net als anderen van uit, waarom is een raadsel.
Wat bedoeld u met u laatste zin?

Paardentango u kan alles wat u schrijft blijven goed schrijven, maar u blijft geheel mis schieten.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:16

Ik schiet niet jongen, dat heb ik toch niet nodig. Nee, ik ben alleen ernstig teleurgesteld.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 12:09

Natuurlijk paardentango vandaar uw schrijven hier en per pb's.
Ik ben niet anders gaan schrijven, niet gedraaid als een blad aan de boom en valse tonen gaat spelen.
De prozo, degenspel en humor is ineens persoonlijk geworden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijheidsdressuur
Vrijheidsdressuur

Vrijheidsdressuur is een vorm van dressuur waarbij paarden oefeningen (kunstjes) uit het circus aangeleerd krijgen met behulp van voedselbeloningen. Hieronder vallen een groot aantal oefeningen, zoals het steigeren op commando, liggen, buigen, apporteren, zitten, Spaanse pas en dergelijke.
Inhoud

* 1 Geschiedenis
* 2 Training
* 3 Boeken
* 4 Externe links

Geschiedenis

In het circus kent het paard een lange geschiedenis. Ook nu nog zijn paarden daar een vast onderdeel van en kent elk circus nog een zogenaamd vrijheidsnummer, waarin een even aantal paarden los door de piste draaft of galoppeert en een aantal kunstjes laat zien. In het circus is dit vaak beperkt tot het steigeren en het buigen.

In de jaren 70 werden de circuskunstjes ook ontdekt door recreatieruiters die hun paarden niet alleen vanuit het zadel, maar ook vanaf de grond wilden trainen. De kunstjes werden niet meer alleen voor shows gebruikt, zoals in het circus, maar ook voor het gymnasticeren en stretchen van het paard. Doordat het zich als vorm van grondwerk in laat passen in alle andere trainingssystemen, is het inmiddels een vast onderdeel van de natural horsemanship wereld geworden.
Training

Vrijheidsdressuur wordt doorgaans aangeleerd met behulp van voedselbeloningen om het paard te stimuleren om mee te werken. Het doel is om het paard uiteindelijk in vrijheid te kunnen vragen om de oefeningen te tonen. De meeste trainers proberen daarom ook het trainingsproces zelf zo veel mogelijk in vrijheid te laten afspelen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 08:34

FaberSmid schreef:
Arabesk daar kan ik u helaas alleen maar gelijk in geven, omdat de show belangrijker is geworden dan de uitvoering. En dan te bedenken dat meneer Janssen er pas een show van wil maken, was een tijd terug een nieuwstopic over?

Zo nieuw record..... Het gaat in de 2e post alweer over Sjef Janssen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 08:49

Professor schreef:
Citaat:
FaberSmid:Heeft de aanleg met het rijden te maken, of de manier van trainen?

Mijnheer FaberSmid, inderdaad de foto´s doen mij denken aan het "beeld" wat ik heb over verkeerde Circus dressuur, grote vreemde hulpen, en toch voert het paard iets uit.
Dat wat ik eerder beschreven heb op dit topic.
Niet de Circusdressuur van den Freddy Knie sr, en zijn verglijkbare eerlijk werkende circusartiesten.

De "drei Groschen Opern" circus ruiters daar schaar ik de foto´s onder.

Grote vreemde hulpen? U bent klaarblijkelijk toe aan een bril. En het beoordelen aan de hand van stilstaand beeld voegt zeker niks toe aan de discussie
FS Het stoort mij werkelijk dat u telkens topics opent die binnen no time draaien om uw stokpaardje: Het afkraken van Sjef, Anky en Edward.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:12

Zipje71 daar ben je niet de enige in die dat opvalt. O:)

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:35

Paardentango schreef:
Zipje71 daar ben je niet de enige in die dat opvalt. O:)

Nee dat klopt en klaarblijkelijk is FS doof voor al deze opmerkingen/constateringen
Ik snap werkelijk niet dat hij zo van leer trekt tegen Sjef en consorten als hij volgens eigen zeggen zo gezellig op de koffie kan bij dezelfde Sjef en daar dus voldoende tijd en ruimte krijgt zijn ongenoegen te spuwen. Ik heb zo mijn vermoeden dat FS een beetje de warheid verdraait en dan zeg ik het nog netjes

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 18:00

Wie is het dan die van dressuur meer een show wil maken? Stond het niet op de nieuws zijde van bokt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:09

:D :D

diepe zucht :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:15

Oh, echt ! Heb ik het nieuws gehaald !!
Waar staat het...

Jongens wat leuk, ik roep namelijk al jaren dat binnenkomen in de Spaanse pas een heel fraai showelement zou toevoegen aan het geheel.
Dat is toch vreselijk mooi om een paard zo krachtig binnen te zien komen.

Misschien nog een levade ergens, een groet op de plaats in een pirioueta, oh, dat zou het allemaal zoveel leuker kunnen maken. Krijg je ook weer wat publiek mee.
Ik ben dol op show, altijd al geweest. :j

Daarom vind ik dat paard van Dhr, Gal, Totilas bojvoorbeeld ook zo'n vreselijk interessant paard, en de combinatie doet me glimlachen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:00

FaberSmid schreef:
Wie is het dan die van dressuur meer een show wil maken? Stond het niet op de nieuws zijde van bokt?

Praat er maar weer overheen FS......... |o

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:09

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:24

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 19:45

zipje71 schreef:
FaberSmid schreef:

Nee dat doet u, wie was het dan?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:14

_O- _/-\o_ die is leuk !

Dat staartje... :))

Geloof trouwens dat ze dat al gedaan hebben hoor, dat commentaar :j bij Mw, Werth

Luister maar, héél Duits hoor, kan niet missen

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:06

FaberSmid schreef:
setteke welk topic? U heeft niet goed gelezen, het was onder anderen perenboompie die er van gemaakt hebben dat ik een hoefsmid ben die nog nooit op een paard gezeten heeft.
Meneer Janssen en mevrouw van Grunsven ken ik persoonlijk, zij mij ook. Onder het genot van goede koffie een goed gesprek voeren is geen probleem, des ondanks discussie is normale omgang mogelijk. Kritiek mag gezegd worden, ook over mijn werk.
Circusdressuur heeft een geschiedenis, vergeten wordt dat er in die tijd geen dressuur concoursen waren zoals die nu bekend zijn. De dressuur in het circus bewonderd en nu in de moderne tijd is dat ineens een belediging?
Ik heb niks tegen cirsus- en vrijheidsdressuur, kan er van genieten net als de paardensport. Maar ik heb wel wat tegen tricks zoals verzwaarde ijzers, belletjes en katrollen. Als de normale scholing en training niet snel genoeg is, maakt de ruiter misbruik van poedeldressuur ten koste van het paard.

Hierro, FS, ga zo lekker door, banketstaaf je zelf een gat in de rondte, ik quotte je ook in andere topics. En dat doe ik niet, maar jij. Moet ik ook nog gaan terugzoeken, dat jij nooit op een paard hebt gezeten? Ipv Perenboompie de schuld te geven, mss is ze wel je vriendin?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:57

Pff, ik ben jullie geblaat zo zat, we leven niet in de Middeleeuwen, maar nu!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 03:00

zipje71 schreef:
FaberSmid schreef:

Thanx, voor je commentaar, jij laat je ook niet intimideren door FS.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 03:07

Leuk filmpje, zulke filmpjes ken ik ook van HC. De destroyer vd hedendaagse dressuur. Lekker laten gaan op zijn site, eigen varkens slachten, succes en respect voor mensen die dat niet kunnnen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 07:33

[
zipje71 schreef:
FaberSmid schreef:

Nee dat doet u, wie was het dan?[/quote= FaberSmid]

Nee FS geef nu maar eens antwoord! U tracht verwarring te zaaien maar helaas, dat doet u maar als u bij sjef en anky aan tafel zit (yeah right _O- )

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:41

setteke schreef:
Leuk filmpje, zulke filmpjes ken ik ook van HC. De destroyer vd hedendaagse dressuur. Lekker laten gaan op zijn site, eigen varkens slachten, succes en respect voor mensen die dat niet kunnnen.

Uh, ik denk dat ik wel een vermoeden heb wat en wie je bedoelt O:) , maar het was van mij uit in elk geval niet zo bedoeld. Ik koop de karbonades wel.
Het was een grapje, had ze nog niet gezien.

Ik vind zelf bv Dhr. Gal met zijn paard Totilas een spectaculaire ruiter, zeker naast het algemeen gemiddelde valt hij wel op ja. Of het paard, we zal het zeggen.
Maar wat ik wel meen is dat er meer of àndere oefeningen bij mogen komen. Spaanse pas ziet er vind ik heel fraai uit. Waarom komen dergelijke oefeningen er niet gewoon bij. Zelfs ik ben na drie a vier dressuurproeven al erg snel afgeleid. Vind het vaak heel erg saai.
Machinaal gereden en stijfjes.
Doe er maar wat show in, komt er vast meer publiek ook !

(=Kassa !)