Rijden op kleine pony's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:18

Het is maar of je het zelf aandurft. Het kan zoals je zelf zegt prima qua gewicht, dus dat is het probleem niet.
Ik ben bovendien al eerder een Dartmoor met volwassen amazone tegengekomen op wedstrijd, tussen de paarden. Een piepklein beestje tussen reuzen van paarden, maar won wel. Het is dus niet zo dat je heel erg benadeeld zult worden als je op wedstrijd gaat, maar het zal ook niet zo zijn dat níemand een opmerking maakt. Je hebt er altijd mensen tussen zitten die het niets zullen vinden, misschien ook juryleden. Toch, als jij netjes rijdt, je pony loopt ook fijn en je houdt rekening met zijn beperkingen (kleine pony's zijn lastig te berijden met lange benen!), dan kan het prima hoor!
Heb zelf ook een pony van 1.45 meter, zelf 1.67 meter lang en een kilootje of 60. Wordt met twee dagen 18, dus ik zal volgend jaar ook moeten overstappen naar de paarden. Heb in ieder geval geen commentaar gehad van mensen, maar weet wel dat het lastiger rijden is op een pony. Ik kan mijn beugels niet heel lang maken, want dan steek ik echt onder de buik uit. Dat wil heel lastig.

http://i34.tinypic.com/so3ak7.jpg

Als ik jou was zou ik ervoor gaan, zeker omdat het voor de pony gewoon kan. Als jij rekening houdt met de pony, dan kan je dit ook zeggen tegen de mensen die er problemen mee hebben, zodat ook die weten dat je verantwoord bezig bent!

Noortjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:56

tsja, als je gewoon op kleine pony's valt dan zou ik die kopen, als ze me nou uitlachen of niet. maar ja ik rijd geen wedstrijden, je kan ook gewoon een tussenmaatje nemen dacht ik zo

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:04

Ik ben zelf 1,76 en mijn pony is 1,52 :=
Op wedstrijden heb ik nog nooit commentaar gekregen op hoe het eruit ziet (gelukkig) :o
Qua zicht kan het nog net ;)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:09

een vriendin van mij is 1.83 en heeft een fjord van rond de 135/138

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:16

wat mij opvalt, is dat veel mensen hun hakken optrekken als men op kleinere paarden/pony's zit.
heb zelf altijd geleerd dat je met je kuiten drijft.
hoe denken jullier daarover dan??

suvan

Re: Rijden op kleine pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:34

ik trek in galop altijd mn hakken op en dan geef ik m ezelf een klap van: NIET doen :D
maar das mn rijtechnisch probleempje.

ik denk...dat men meent dat als de hakken worden opgetrokken, men er kleiner uitziet, wat mss twee centimer zal schelen. maar het valt mij ook op ja, ik druk mn hakken gewoon naar onder, boeit mij dat of ik eronder uit kom.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:35

ponyfee schreef:
ik trek in galop altijd mn hakken op en dan geef ik m ezelf een klap van: NIET doen :D
maar das mn rijtechnisch probleempje.

ik denk...dat men meent dat als de hakken worden opgetrokken, men er kleiner uitziet, wat mss twee centimer zal schelen. maar het valt mij ook op ja, ik druk mn hakken gewoon naar onder, boeit mij dat of ik eronder uit kom.

dat had ik ook in galop omdat het zadel zo glad was :D
andere rijbroek heeft veel geholpen.

van hakken optrekken ga je meestal zo krom zitten ;( (mijn eigen ervaring.)

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:36

Ik vind het wel kunnen, zolang het niet te belastend/schadelijk voor het paard ;)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:46

Hakken optrekken vind ik gewoon een rijtechnische fout van de ruiter, ook als grote ruiter op een kleine pony kun je gewoon met je benen drijven. Ik heb er iig geen last van, druk ze eerder te ver uit dan dat ik ze omhoog trek :') . Rij ook voornamelijk op zit en stem en hoef maar heel weinig druk met mijn been te geven te geven om een reactie te krijgen :) .

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:25

ik zie wel eens mensen op een pony rijden waarvan je dan eigenlijk zou zeggen dat ze te groot geworden zijn voor hun pony, waarbij het dan nog net gaat, maar als het net gaat dan is dat toch prima? als je pony je met gemakt nog kan houden.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:58

Hakken optrekken is inderdaad een rijtechnische fout. Stel alleen dat je voor de hogere oefeningen met sporen moet/wil rijden, dan zit je wel met een probleem. Meestal kom je er dan niet goed bij met je hakken. Je kan natuurlijk altijd zonder rijden, maar sporen voor de hogere oefeningen zijn af en toe erg handig.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:09

Ik rij ook met (western)sporen, moet ik idd wel iets mijn hak voor optrekken maar met een wielspoor is dat geen probleem, die rolt over de huid ipv dat de huid opgestroopt wordt. Enige 'nadeel' is dat mijn spoorhulpen lager zitten dan bij een groot paard, iets meer onder de buik dan aan de zijkant, maar dat is geen groot probleem, ik ben de enige die die oefeningen met hem doet en hij is niet anders gewent dan dat die hulpen daar zitten :) .

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:18

Hakken optrekken is idd een rijtechnisch probleem. Aangezien mijn pony aardig sloom is, krijg ik hem echt niet goed vooruit met mijn kuit. Natuurlijk weet ik dat ik mijn pony goed aan mijn been moet zetten.
Die andere pony heeft bijna tot amper been nodig. Daar heb ik dus ook gewoon mijn hakken laag.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:31

Gelukkig!

Ik ben zelf ook echt een ponyruiter. Heb een soort trauma aan paarden over gehouden waardoor ik nu liever op ponys onder de 145 rijd. Gewoon lekker dicht bij de grond.

VInd trouwens dat iedereen hier er goed oppast hoor! ;)

Vind ze ook kwa karakter een stuk leuker. Veel spannender!

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:23

Ik rijd op een pony van 1.25 met mijn 1.65 m
maar ik trek mijn hakken niet op hoor.
maarja ik kom ook nog niet onder ze buik uit,
waar ik heel blij mee ben :D

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:51

Mijn verzorgpony is ook niet de grootste, ik rijd eigenlijk bijna nooit meer op hem, alleen heel soms een buitenritje (alleen stappen). Vind mezelf wel te lang, maar ik denk niet te zwaar, wat denken jullie?
Ik ben 1.73 en weeg 50 kilo.
http://lh5.ggpht.com/_s5HCKiLRrOs/S0zSL ... 813%29.jpg

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:53

Voor het mooie ben je idd te lang, maar als je alleen stapt is dat helemaal geen probleem zo te zien.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:39

Ik heb een grote C (valt net op de grens met haar 1.38) en zelf ben ik 1.67.
Ik val gewoon op pony's :D Vooral door mijn lengte is een groot paard niet altijd even handig heb ik gemerkt.
Dekens opdoen, en zadelen van een groot paard kost gewoon best veel moeite als je wat korter bent :+
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A7UJSRVH.jpg
Ik zit op het verkeerde been :=

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:57

Nell_ schreef:
Ik heb een grote C (valt net op de grens met haar 1.38) en zelf ben ik 1.67.
Ik val gewoon op pony's :D Vooral door mijn lengte is een groot paard niet altijd even handig heb ik gemerkt.
Dekens opdoen, en zadelen van een groot paard kost gewoon best veel moeite als je wat korter bent :+
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A7UJSRVH.jpg
Ik zit op het verkeerde been :=

en dan moet je eens nagaan ik ben 1.62 meter en mijn paard 1.70 haha :+
niet echt de goeie combinatie :')

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:45

haha, knap dat je dat allemaal kan! :')
Ik rijd wel eens het paard van mijn vriendin (1.84) maar dat is gewoon al een ramp met opstappen! Zadelen is ook een hele opgave :=
En drukke paarden zijn gewoon moeilijker te houden als je klein bent :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:43

138 is D toch? Amber was eerst 137 gemeten en toen moest ik bij de D's starten. Later werd ze 136 gemeten, C pony dus :+

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:45

Ik ben 1.79 lang, en ik rij al 11 jaar op mijn C pony van 1.33 :D :+

Ik start ook veel wedstrijden met haar, maar ik heb nog nooit commentaar gehad dat ik te lang was of zo.

Ik rij op een handelsstal wel op "paarden" maar dat vind ik eerlijk gezegt wel beter, je evenwicht is dan veel beter, en je beenhulpen komen beter over.

Foto van mij:
Afbeelding
Afbeelding

Ja, ik ben écht 1.79, en de pony is écht 1.33 :+

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:56

Net aan :))

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:59

ik heb een pony van 1.45 en ben zelf 1.70 kan prima heb er nog nooit iemand over gehoord dat het niet kan... ik heb wel wel een breed type.. een tinker x fries :D

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:05

Ik rijd ook het liefst op pony's, zelf ben ik 1.76, maar aangezien ik voor de kleine beestjes te zwaar ben stap ik alleen nog maar op paarden ;)