grotere paarden in het nadeel in de dressuursport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:13

K zou gewn een groot paard nemen, want als je der in de dressuur al een stukkie onderuit steekt dan vind de jury dat al niet goed, en wat zou de lengte nou uitmakn :P ?

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:03

der zijn genoeg grote paarden die het goed doen in de dressuur, sommige zijn alleen wat minder soepel omdat ze wat groter zijn.

ilse86

Re: grotere paarden in het nadeel in de dressuursport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:43

ja, maar zijn ze dan ook in het nadeel? :P

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:27

Jaa nou voor sommige oefeningen zou het misschien wel iets in het nadeel werken maar ik denk dat het makkelijk te doen is zolang je paard maar goed kan buigen!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:32

ik weet zelf niet zo goed of ze in de paarden in het nadeel zijn... Ik denk zelf dat het meer met de voorkeur van de ruiter te maken heeft. Denk zelf dat elk paard wel goed te rijden is, zolang de ruiter capabel genoeg is.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:38

Mijn vorige paard wat 1,60 en mijn huidige paard is 1,76 en ik merk wel verschil. (ik weet niet of dat alleen door de grootte komt)
Mijn huidige paard is naast hoog ook nog eens vrij lang, dus wij hebben wel eens problemen met wendingen en verzamelen. Dit kost gewoon meer moeite als met mijn kleinere paard. Toch krijg ik met mijn huidige paard beter punten want er komt wel heel wat de ring binnenrijden. Ze is mooi, groot en zwart.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:41

Precies Ilse.

ik betwijfel ten zeerste dat een groot paard in het nadeel zou zijn in de dressuur. Klinkt mij weer een beetje in de oren als de volgende smoes na "schimmel/bont/onbekende vader/springgefokt" etc. Los van het formaat, alle paarden hebben hun eigen zwakke punten, deels veroorzaakt door hun exterieur en karakter (de rest komt van de ruiter). Volgens mij ben je als ruiter het beste af met een paard te zoeken dat past bij je eigen formaat, ipv je blind te staren op een evt voor- of nadeel in de ring.

Ik ben zelf 1.65 en heb paarden uitgebracht die varieren van 1.58 tot 1.75. Ik geef de voorkeur aan een stokmaat tussen de 1.65 en de 1.70, gewoon omdat dat voor mij een goed te rijden hoogte is. Veel groter en zeker als ze dan wat logger worden is voor mij moeilijk aan elkaar te krijgen, zeker omdat ik geen lange benen heb. Veel kleiner vind ik in het springen niet prettig, dan lijken de hindernissen ineens veel hoger ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:42

Oeh, geweldig! Maar hallo! dat is wel een verschil! van 1.60 naar 1.76. Wel mooi hoog trouwens! Maar kost het jou meer moeite om het te rijden, of is het paard gewoon minder soepel dan jouw kleinere paard? Heb zelf ook een paard van 1.60, maar heb weinig vergelijkingsmateriaal van formaat kasteel ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:44

@Lielle,

Ik heb t probleem dat ik met mijn smurfpaardje van 1.60 hoog mijn beugels niet lang genoeg kan maken. Op haar dochter van 1.67, kan dat wel. Die kan ik dus weer mooier oppakken. Ben zelf 1.77 lang en heb aardig lange benen. Dat past precies op die van 1.67. Zou graag een nóg groter paard rijden, gewoon om even te kijken hoe dat is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:45

waarom kun je ze niet lang genoeg maken? Ik heb ook ooit een pony van 1.37 gereden en daar zat ik erg fijn op.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:46

omdat ik er dan met mijn benen onderuit bungel. dat werkt voor mij niet echt. ik moet wel een beetje houvast hebben. mijn zit is nog niet optimaal, dus dan heb ik te weinig balans voor mezelf ;) eigen kwaal dus :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:50

Er wordt inderdaad steeds groter gevraagd door de ruiters. Maar ik denk dat op een barokker type paard van 1.60 mtr / 1.65 mtr ook veel grote ruiters kunnen en dat dit netjes staat.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:51

ja, maar barokke types zijn ook weer anders gebouwd dan mijn kwpn'ertje toch?

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:54

heb een paardje van 1.85 en zelf ben ik 1.74.
hij heeft wel veel meer tijd nodig om zichzelf te ontwikkelen.
nu met zijn 8 jaar is hij uitgegroeid en had wel het idee dat
veel energie naar het groeien enzo uitging.
maar nu gaat het super. Misschien hebben ze langer de tijd nodig om
zich te ontwikkelen, dus duurt het langer voordat je er mee aan de
slag kan voor in de sport
het is een kwpn met papieren.
het is een farrington x ekstein.
de rest van z'n familie is allemaal rond de 1.65

edit: ohja die van mij is een GVR op stal, maar onder het zadel is hij net zo
schrikkerig als dat hij groot is. Dit is hij altijd al geweest en ik rijd niet voorzichtig.
groot paard met klein hartje.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:04

haha, naja zolang je er geen ongelukken door krijgt, mag ie best schrikken toch ?:P

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:13

Ik heb een A'tje uit 2005 van 1.76 m (ikzelf 1.69 m).
In het verleden heb ik een paard (nationaal) gereden van 1.86 m, nou die had ook nergens problemen mee!

Grote paarden hebben mi wat langer nodig om uit te groeien en van achter sterk te worden.

Dat je ze niet bij elkaar kunt rijden en niet lenig zouden zijn vind ik pure onzin, dit is afhanhankelijk van de lichaamsbouw.
Als ze goed in elkaar steken en talent hebben is er geen bellemmering voor de (top)sport.

Sterker nog in de hogere dressuursport zie je bijna alleen maar grootramige langgelijnde paarden!
Ik zie daar eigenlijk weinig tot geen kleine en/of beknopte paarden meelopen (uizonderingen daargelaten natuurlijk ;-) )
Het KWPN houdt hier met de hengstenselectie ook rekening mee, ze worden geselcteerd op grootramig en langgelijnd.
De dressuurhengsten van het KWPN zijn tegenwoordig allemaal flink aan de maat.

Wat toppers + stokmaat:

Warum Nicht 1.85 m
Totilas 1.75 m
Salinero 1.76 m

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:16

ilse86 schreef:
omdat ik er dan met mijn benen onderuit bungel. dat werkt voor mij niet echt. ik moet wel een beetje houvast hebben. mijn zit is nog niet optimaal, dus dan heb ik te weinig balans voor mezelf ;) eigen kwaal dus :D

ik heb juist op een klein paard het gevoel dat ik steviger zit. Kan ik mijn benen er nog eens omheen leggen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:17

haha vreemd hoe dat per persoon dan kan verschillen he ;) vind het ook wel prettig dat grotere paarden wat meer hals enzo hebben. heb dan iets meer het idee dat ik wat onder me heb.

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:19

Ik denk vooral dat het, gezien de bestuurbaarheid en mooi plaatje, belangrijk is dat het " kan" en matcht.

Ik ben zelf 1.65 en mijn paard rond de 1.62. De combi is prima! Ik merk geen nadeel in de ring hoor!

Het gaat erom dat je ze aankan.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:19

haha ja ik vind het niet vervelend.. soms denk ik wel eens doe normaal.
maar toch als dat het enige is..
ik merk wel dat als ik eerst op mijn eigen paardje rijd
en daarna op kleiner paardje stap, dit toch wel een heel groot verschil is.
niet alleen in hoogte maar ook in wendbaarheid.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:22

mijn kwpnr is 1.67,5 ik vind het een mooi maatje het is niet te groot en ook niet te klein want ik ben zelf maar 1.65 dus ik vind het goed.
ik zou geen groter paard nemen omdat het me niet handig lijkt met rijden en buiteritten

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:23

o, dat geloof ik best. denk alleen wel dat dit topic een beetje te algemeen is wat dat betreft. Je moet de combinatie zien. de paardensport, in welke discipline dan ook, draait niet alleen om het paard. Het is de combinatie die moet matchen. of je dan een tuinkabouter op een kasteel zet of een reus op een shetlander ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:23

Lielle schreef:
ik heb juist op een klein paard het gevoel dat ik steviger zit. Kan ik mijn benen er nog eens omheen leggen.

Dat is denk ik afhankelijk van de rompdiepte van een paard.

Mijn vorige paard was 1.67 nou daar kon ik niet zo makkelijk mijn benen omheen sluiten ook leek ik erg klein op dat paard.
Nu met mijn schipje van 1,76 kan dat wel en vind ik het ook een mooie passende combie en ik lijk er helemaal niet klein op!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:24

Ik heb bij grotere paarden wel meer moeite om ze de bocht door te krijgen, en hoe groter, hoe meer moeite :o Maar dat ligt gewoon aan mijn gebrekkige kunsten om ze bij elkaar te houden. De grote paarden die ik reed/rij waren ook allemaal erg lang. Als ik mijn huidige paard bij elkaar kan rijden, dan kan ik hem echt bijna haaks door de bocht zetten. Maar als je hem uit elkaar laat lopen, dan kan hij bij wijze van spreken amper door een cirkel van 20 m.

Ik merk ook wel dat veel grote inderdaad GVR zijn, en daar ben ik echt dol op. Mijn eerste paard was zo, en ik blijf bij elk paard zoeken naar zo'n type. Mijn huidige paard is met zijn 1.75 niet enorm groot, maar heeft wel dat karakter. Ik ben zelf 1.72, qua combi vind ik ons een mooi plaatje. Ik zou niet per se een enorm kasteel hoeven, maar op kleine paarden rijd ik zelf niet zo graag. Ik heb dan het gevoel dat ik zo weinig onder me heb.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:26

lovestimba schreef:
mijn kwpnr is 1.67,5 ik vind het een mooi maatje het is niet te groot en ook niet te klein want ik ben zelf maar 1.65 dus ik vind het goed.
ik zou geen groter paard nemen omdat het me niet handig lijkt met rijden en buiteritten

:? dit heb ik nog nooit gehoord... of ben je bang dat je met je hoofd in de bomen/takken blijft steken _O- :')