Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Charissa_25 schreef:Je moet jezelf wel in goede conditie houden natuurlijk! Maar als je al dagelijks rijd heb je weinig puf meer denk ik om te gaan fitnessen, hardlopen etc...Is de kwestie van een goede balans vinden!
MargrietJonk schreef:Leuk topic!
Momenteel ben ik wat rustiger aan gaan doen met mn 19 jarige merrie. Ik heb een nakomeling van 3 jaar van haar staan. Medeo Februari wil ik haar zadelmak maken en inrijden. Echter ben ik mezelf bewust gaan worden in de veranderingen die zo'n beestje te verwerken krijgt. Omdat ikzelf niet recht meer op mn merrie zat en mn instructrice me adviseerde om een fysiotherapeut te bezoeken omdat ik anders over 20 jaar in een karretje zou zitten ben ik uiteindelijk bij een chyropractor terecht gekomen die mn rug weer recht heeft gekregen, en mn lichaam weer beter heeft doen functioneren.
Toevallig had je een paar maanden terug in de foyer van de KNHS Ruud Jacobsen die een informatie avond hield over coordinatie, balans en evenwicht van je lichaam. Een heel leerzaam avondje.
Ik heb me door hem laten testen (toevallig was hij werkzaam bij ons in de sportschool) en heb een compleet trainingsschema voor mezelf gekregen.
Ik sport drie x in de week en ik (vanaf 5 December) moet toegeven dat ik me nog nooit zo prettig in mn vel heb voelen steken. Ik kan zelfs mn vingertoppen weer tegen de grond krijgen!
Omdat ik me terdege bewust ben dat ik straks een paard ga opleiden (proberen). Wilde ik mezelf zodanig trainen en ontwikkelen dat ik straks goed in balans en 'op sterkte' en in conditie te paard stap.
Dus ja ik ben er wel mee bezig met mn conditie!
missRosanne schreef:Charissa_25 schreef:Je moet jezelf wel in goede conditie houden natuurlijk! Maar als je al dagelijks rijd heb je weinig puf meer denk ik om te gaan fitnessen, hardlopen etc...Is de kwestie van een goede balans vinden!
Dit is prima mogelijk naar mijn mening, ik rij mijn paard zeker 5keer in de week en ik loop 3 keer per week hard.
Maar je moet natuurlijk niet voor of na het rijden gaan hardlopen, je kan dan bijvoorbeeld als je wakker word beginnen met hardlopen en dan s' avonds paardrijden.
Wat je zelf al zegt het is inderdaad een kwestie van een goede balans vinden!
Ik heb zelf een haflinger en ik ben 180cm, hierdoor moet ik extra op mijn gewicht letten om het voor ons beide leuk te houden.
dit nieuwe jaar
). Toch merk ik met rijden geen verschil wat conditie en spierkracht (buikspieren en spieruithoudingsvermogen) betreft. In de tijd ben ik gelukkig beter in balans gekomen op het paard en heb een betere houding ontwikkeld, welk ik nog verder wil doortrainen/ontwikkelen.
...

Ik werk daar vooral aan lenigheid en conditie, 2x per week, en 1x per week kracht..
Ik merkte dat ik vooral op het paard ook veel rechts gebruik (ben rechtshandig), maar als ik in de sportschool aan het sporten ben is links veel sterker. De verhouding klopt dus niet, en ben zelf eigenlijk al scheef
Ga er ook maar is aan werken om dit recht te krijgen..
Ninx schreef:Afgaande op vele kilo's die op paarden gehesen worden af en toe, wordt er weinig aan de eigen beweging en beperkte inname van voedsel gedacht.
Paard wordt getraind, staat op rantsoen.... maar baas knabbelt lekker door en komt vrijwel nooit in beweging.
In mijn ogen niet echt fair...

...
) Maar ik ben daar wel degelijk bewust mee bezig, omdat ik van mening ben dat je ook jezelf moet trainen als je intensief met de training van je paard bezig bent. Charlie_206 schreef:Je moet jezelf wel in goede conditie houden natuurlijk! Maar als je al dagelijks rijd heb je weinig puf meer denk ik om te gaan fitnessen, hardlopen etc...Is de kwestie van een goede balans vinden!
Charlie_206 schreef:Je moet jezelf wel in goede conditie houden natuurlijk! Maar als je al dagelijks rijd heb je weinig puf meer denk ik om te gaan fitnessen, hardlopen etc...Is de kwestie van een goede balans vinden!
en dit probeer ik te behouden omdat mijn paard tenslotte fijn gebouwd is en het volgens mijn mening toch gemakkelijker zal hebben als ik wat strakker in m'n vel zit en enkele kilootjes minder weeg.

en daarna ging ik dan ook gewoon nog lopen. Dus 't is niet onmogelijk ofzo.