Bonita_Bon schreef:Een strakke rug is geen karperrug, net als bij honden is het een soort vergroeiing, vooral bij de lendenen.
Dat weet ik en heb ik dus nog nooit gezien bij een paard.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Bonita_Bon schreef:Ben het eens met Poes TOT "neushoogte", die mag niet onder de voorknie anders krijg je automatisch een enstige verstoring in de balans waardoor het paard de rug 'straktrekt'. (op de voorhand vallen)
Paard mag tijdens het inrijden al vw-nw gereden worden, maar dat doen maar heel weinig paarden uit zichzelf omdat het best wat kracht vergt en vooral balans. Daar staat ook nog eens een ruiter tegenover die vaak niet genoeg durft te geven. Toestaan is the key! Je kunt je hand op een gegeven moment iets 'zwaarder' maken (duidelijk kan ik het niet omschrijven, ik bedoel in elk geval niet terugwerken, niet kneden of spelen maar iets meer weerstand bieden) als het paard reageerd gelijk hand voor en kijken hoever hij durft te zakken. Dit alles met been aan het paard, drijven is vaak niet nodig en vrij overbodig. Aangezien je hier pas aan werkt als het meest basale erin zit. (been geven, hand ontspannen en zit toestaan= lopen)
Bonita_Bon schreef:rosalien4 schreef:ja Bonita- Bon,
Ik geef je eigenlijk geen gelijk.
Als jij je paard goed voorwaarts hebt en je ervoor zorgt dta het paard met z'n billen zakt van achter, dan loopt hij helemaal niet op de voorhand. Voor wat ruimte maar toch contact en dan zorgen dat de motor ( dus de achterhand) goed actief blijft. Hierbij even een foto: [img]
[/img]
En trouwens als jij je paard goed voorwaarts neerwaarts rijd daar gaat de rug van opbollen en wordt de rug sterk. Als je soms ziet hoe hoog en hoe strak de paarden lopen drukken ze hun rug weg, en krijg je het gevoel of je op een houten plank rijd. De wervelkolom gaat eruit steken en je maakt je paard helemaal bot.
Sorry, jou volg ik totaal niet!
Ik zeg toch ook hals/hoofd laten zakken= goed! En voorwaarts en opbollen van de rug=goed! De voorknie is al erg laag hgoor! alleen niet tot onder de voorknie dan trekt de rug strak en kanteld het bekken juist niet meer. Kijk even naar bovenstaande plaatjes en dan zie je wat VWNW is! Plaatje is NIET onder de voorknie, zal even kijken of ik er 1 kan vinden van een paard wat te laag loopt en welke nadelige gevolgen dat voor zijn lijf heeft (zeker met ruiter op de rug)
Poes: het kan niet. Bij een goed getraint paard zoals.. ik noem wat: totilas die loopt ongeveer 50-50, de ruiter neemt de natuurlijke balans ten goed over. Het is eigenlijk nooit meer achterhand dan voorhand maar onder de knie zakken dwingt het paard de rug strak te trekken en is ontspanning niet meer mogelijk. Het paard moet teveel moeite doen om zijn balans te vinden. is toch ook logisch een voorover bukkend paard kan nooit meer ruim in de schouder blijven en het voorbeen nooit fijn optillen. daarbij opgetild dat het bekken niet ontspannen kan kantelen is het niet voordelig voor je rijden en je paard.
rosalien4 schreef:Ja dat weet ik wel, Ik weet trouwens wel heel erg goed wat vwnw betekend hoor!
hallo als ik het niet had geweten dan had ik ook niet met deze discussie mee gedaan.
Ja en ik ben het met je eens lager dan de voorknie absoluut niet! ( of ja misschien als het paard ouder is maar het hoeft zeker niet persé)