Zelf als onervaren een paard beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 11:32

sjeik schreef:
Je kan ze verpesten doordat je ongelukken krijgt tijdens het beleren door je eigen onervarenheid.
Een veulen hoort niet steeds in de handen, die hoort in een groep leeftijdsgenoten.
Heb je al eens bedacht wat er gebeurt als je beestje schrikt, en er met het tuigje vandoor gaat, strengen die over de grond slepen en jij er surfend aan de leidsels achteraan?

nou ik heb zelf een veulen lopen .. die ongeveer om de dag in hand komt. maar ook lekker met leeftijds genoodjes loopt.
dit kan toch beiden, heb nog nooit zo`n mak veulen gehad.. en nog nooit zo`n goed band met een paard gehad. zelfs niet die ik al jaren had en op reed.

mensen roepen altijd maar ja laat ze lekker lopen .. en dan ? word het alleen maar moeilijker als je er mee aan de slag gaat .. mijn vorige paard was ook zo .. en als ik nu naar mijn veulen kijken durft die al meer dan mijn vorige en die was 10 jaar.

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:05

Toen wij onze shetlander kregen werd er gezegd dat hij zadel en hoofdstel gewend was. Niets was minder waar. Hij was bang van bit, en ging bokken en steigeren als je er maar een zadel oplegde.
Dus eerst met halster gewandeld, daarna ook alleen met halster gereden en ik ernaast gelopen, en daarna een hele tijd met hoofdstel en zonder zadel. Daarna rustig aan een x een dekje met zo;n elastisch dekensingeltje en toen hij dit accepteerde een zadeltje op. Dit alles buiten want we hadden geen bak, alleen weiland. Toen verhuisde we naar een stal met binnenbak. Weer een nieuw probleem...hij steigerde tegen de wand op. Ook weer met rust en zij erop en ik ernaast opgelost. Trouwens ook het poetsen, hoeven krabbelen en wandelen enz. hebben we allemaal zelf geleerd. Wat haar shet betreft heeft mijn dochter engelengeduld en een enorme rust!
Evenals dat mijn dochter er nu te groot voor is (ze was toen 9 en nu 12). We zijn hem zelf gaan beleren voor de kar. Eigenlijk meerderendeels mijn dochter en haar vriendin.... Eerst tuigje, 1 ernaast en 1 erachter lopen. Daarna alleen erachter. Toen een band erachter en toen karretje en aan het hoofd meelopen en toen zij erop en ik naast het hoofd en steds meer los laten.
Dus als je gewoon rustig en geduldig bent dan kom je zelf een heel eind. Het is van een klein draakje naar de meest lieve betrouwbare shetlander van de wereld veranderd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:40

Damariis schreef:
nou ik heb zelf een veulen lopen .. die ongeveer om de dag in hand komt. maar ook lekker met leeftijds genoodjes loopt.
dit kan toch beiden, heb nog nooit zo`n mak veulen gehad.. en nog nooit zo`n goed band met een paard gehad. zelfs niet die ik al jaren had en op reed.

mensen roepen altijd maar ja laat ze lekker lopen .. en dan ? word het alleen maar moeilijker als je er mee aan de slag gaat .. mijn vorige paard was ook zo .. en als ik nu naar mijn veulen kijken durft die al meer dan mijn vorige en die was 10 jaar.

Als de basis goed is, is dat echt genoeg.
Die van mij is als veulen bij zijn moeder ook redelijk veel in de hand geweet. We moesten naar de wei lopen. Daarna een x met mamma op de trailer en natuurlijk ook op zijn tijd naar de hoefsmid.
Tot zijn 3e jaar regelmatig de hoefsmid natuurlijk en verder af en toe alleen op de trailer naar de wei. Paard is nu echt een makkelijk paard zonder veel poespas als veulen. Denk eraan dat het karakter een hoop doet. Bij sommige veulens en jonge paarden kan die extra aandacht echt de verkeerde kant op slaan, dat ze het dus niet leuk gaan vinden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:34

Ik heb mijn pony zelf beleerd, maar wel met behulp van een goede instructrice. De eerste 3 maanden had ik 3x per week les variërend van 10 minuten tot een half uur. Wanneer hij braaf was stopten we ermee en als hij stout was gingen we door tot het goed ging.

Na de eerste 3 maanden reed ik dan 1x per week "alleen" zonder haar erbij en nog steeds 2x per week les.

Zo hebben we dat opgebouwd naar 1x per week les, hoewel ik zelf nog steeds 2x per week een half uur priveles ideaal vind voor mezelf. Zeker in het winter seizoen (minder mogelijkheden om buiten te rijden i.v.m. vroeg donker)
Het kan dus wel, maar zonder haar hulp was het zeker niet goed gegaan.

Hoe je iemand kiest? Ik kreeg een tip van een vriendin die al bij haar leste. Mijn pony ging naar de opfok en in die tijd heb ik een ervaren pony gekocht en ben ik bij haar gaan lessen. Dan merk je gauw genoeg of iemand bij je past. Je kunt ook gaan kijken bij lessen of het beleren van andermans paarden hoe dat gebeurd etc... Dan kun je al zien of je zijn/haar methode overeenkomt met wat je in gedachten hebt voor jouw dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:36

sifra01 schreef:
Voor iedereen is een eerste keer geweest ja....Toen ik voor het eerst zadelmak ging maken was dat bij de handelaar waar ik op dat moment werkte..en 'díe had wel heel veel ervaring. Dus prima als jij zover bent om je eerste paard te beleren, maar doe het dan wel onder begeleiding van een zeer ervaren iemand.
Ik zou dan niet voor een vriendin kiezen die toevallig zelf haar pony beleerd heeft.

AMEN !!!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:34

Hier wil ik ook nog wat aan toevoegen :D
Een jaar geleden ben ik gaan kijken naar een 2,5 jarige hengst.
Hij zat onder de blub, schoot in de hoek van zijn stal als er een mens in kwam en wist van gekkigheid niet hoe hj naast een mens de paddock in moest komen.
De eigenaresse vermelde dat ze het dier niet had schoongemaakt, omdat hij de mens nauwelijks kende, dus de wasplaats ook niet |o

Ondanks dat het een mooi dier was (als je door de blub keek) en hij prachtige gangen had ben ik hier gewoon niet aan begonnen...
Hiervoor denk ik niet genoeg ervaring te hebben en het is gewoon gevaarlijk!

Ik vind dus wel dat een veulen in handen moet komen, niet de hele dag... (een beetje hoe superwomen het zegt) ;)
Als het voor een veulen en jong dier een normale zaak is dat de mens de leider is en hoe de basis werkt, hoef je niet te gaan vechten met een groot sterk paard die niks van je begrijpt, gevaarlijk voor de mens en het kan een trauma voor het dier zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:49

Ineke2 schreef:
Wanneer hij braaf was stopten we ermee en als hij stout was gingen we door tot het goed ging.

stout? :?

imo is het vaak dat ze het niet begrijpen óf dat ze de ruimte krijgen om iets anders te doen dan de bedoeling van de leider is.
Paard of pony moet het "werk" leuk vinden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:07

superwoman schreef:
Ineke2 schreef:
Wanneer hij braaf was stopten we ermee en als hij stout was gingen we door tot het goed ging.

óf dat ze de ruimte krijgen om iets anders te doen dan de bedoeling van de leider is.

Dat is dan ook wat ik bedoel met het woordje stout ;)

Mijn pony is een grapjas met erg veel humor en geef hem niet 1 pink want hij pakt zijn kans en lacht je vierkant uit :P

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:27

superwoman schreef:
Damariis schreef:

Als de basis goed is, is dat echt genoeg.
Die van mij is als veulen bij zijn moeder ook redelijk veel in de hand geweet. We moesten naar de wei lopen. Daarna een x met mamma op de trailer en natuurlijk ook op zijn tijd naar de hoefsmid.
Tot zijn 3e jaar regelmatig de hoefsmid natuurlijk en verder af en toe alleen op de trailer naar de wei. Paard is nu echt een makkelijk paard zonder veel poespas als veulen. Denk eraan dat het karakter een hoop doet. Bij sommige veulens en jonge paarden kan die extra aandacht echt de verkeerde kant op slaan, dat ze het dus niet leuk gaan vinden.

ook daar ben ik het niet helemaal mee eens !! wat kan het kwaad als een veulen een paar keer in de week in de hand is .. ik zie er alleen maar voordelen in !!!

knooopje

Re: Zelf als onervaren een paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:38

is niks mis mee om je pony nu al aan een hoofdstel en tuigje te laten wennen en als hij daar aan gewend is kan je er rustig achter gaan lopen om hem al wat te leren sturen,goede begleiding is belangrijk,het gaat hier om een kleine schetter en niet om een kwpner van 166.....zit wel verschil in!
spelenderwijs al aa dingen laten wennen is alleen maar goed voor hem,ik zou hem nog niet voor een kar zetten even mee wachten tot hij 3 is volgens zijn geboorte datum(in jan worden ze een jaar ouder)maar dan zijn ze nog geen jaar ouder.
dus niks mis mee om een hoofdstelletje en een tuigje op te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:59

knooopje schreef:
is niks mis mee om je pony nu al aan een hoofdstel en tuigje te laten wennen en als hij daar aan gewend is kan je er rustig achter gaan lopen om hem al wat te leren sturen,goede begleiding is belangrijk,het gaat hier om een kleine schetter en niet om een kwpner van 166.....zit wel verschil in!
spelenderwijs al aa dingen laten wennen is alleen maar goed voor hem,ik zou hem nog niet voor een kar zetten even mee wachten tot hij 3 is volgens zijn geboorte datum(in jan worden ze een jaar ouder)maar dan zijn ze nog geen jaar ouder.
dus niks mis mee om een hoofdstelletje en een tuigje op te doen.

Shetlanders kunnen ook behoorlijk sterk en eigenwijs zijn hoor... laat je niet verwarren doordat ze zo klein zijn.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:26

Bizzybijtje schreef:
Nou... je verpest sowieso je 2-jarige al door hem nu al voor de kar te zetten. Daar zou ik minstens 1 jaar mee wachten ;)
Als je weet waar je mee bezig bent kan het geen kwaad. Maar de meesten denken te weten waar ze mee bezig zijn, terwijl dat in praktijk niet helemaal klopt..

Ik denk ook dat als je veel research doet op het internet en en veel vragen steld bij andere mensen die hun eigen paard beleerd heb, dat het dan ook al een deel helpt.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:29

Beleren via internet? :D
Als je het goed wilt doen, zoek dan contact met mensen, die enorm veel ervaring hebben met beleren en ga daar eerst zelf in de leer. Daarna kun je onder leiding van een ervaren iemand misschien zelf aan de slag.

Citaat:
DAN is het heel moeilijk en heel gevaarlijk om dat weer recht te breien en dan mag je blij zijn dat iemand dat voor 400 Euro uberhaupt WIL doen.

Exact want dan is 400 een koopje.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:00

ik ga het er niet voor uitgeven !!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:32

Beleren zal misschien wel lukken maar het doortrainen dan wel onder het zadel dan wel voor de kar is even wat anders.

Ondanks dat ik in het verleden vaker een paard "beleerd" heb zou ik het nu niet weer doen. Toen durfde ik een hoop en gaf dit soort dingen juist een beetje spanning en de eventueel daarbij horende sensatie. Na een paar keer goed hard gevallen te zijn tijdens het rijden laat ik dat aan een ander over. Zeg altijd maar zo beleren kan iedereen, als je maar een beetje lef hebt en niet onder de indruk bent. Doorrijden komt op het rijtechnische gedeelte aan. Uiteindelijk zul je samen leren, maar ik ben wel van mening dat de basis goed bevestigd moet zijn bij jou als ruiter wil jij je paard netjes door kunnen rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:32

Tja, zadelmak maken doe ik zelf, dat doe ik ook voor anderen, heb ik zelfs als werk gedaan, en tot dusver ben ik nog niks tegengekomen wat ik zelf niet op kan lossen met geduld en mezelf een keer een schop onder mijn kont geven. Mocht ik ooit vooraf al twijfelen of ik een paard kan handelen dan breng ik hem dezelfde dag nog weg.

Met inspannen is het anders. Ik ben een absolute beginner in het mennen. Hoe braaf mijn pony ook is, ik heb haar weggebracht. Voor 275 Euro incl. stalling en voer heb ik de pony een maand weg, dus voor een kleine 600 Euro (incl. twee maanden volpension!) heb ik straks een brave pony terug waar de basics opzitten en waar ik fijn verder mee kan leren (ik krijg daar ook dan wat menlessen, met hun ervaren dieren en later met de mijne). Ik had nu ook voor mijn ego kunnen kiezen en blijven zitten met een pony die heeft geleerd hoe de kar omslaat, of hoe hij de kar kan laten scharen. Ben je mooi klaar mee dan, want op dat punt denk ik dat veel ervaren menners al geen trek meer hebben.

Paard gaat te allen tijde voor ego.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:43

nou dan mag je mij vertellen waar jij je pony heb laten beleren .. hier in de buurt ken ik alleen stallen die 400 of meer vragen per maand .. nou sorry ten eerste heb ik het niet .. en ten 2e zou ik het er niet voor neer leggen .. dan doe ik het liever zelf .. kijk ik ben ook geen anky .. maar een goede basis kan ik mijn paard wel bij brengen !

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:07

Ik heb ooit mijn eerste pony beleerd en hij mij het was voor ons beide nieuw. Ik tuttelde toen al dik 2 jaar met hem rond en kende hem dus goed. En ik bleef kijken naar zijn reacties. De andere heb ik ook zelf beleerd voor de kar of onder het zadel. Alleen de huidige heb ik hulp bij gezocht aangezien meneer al verkeerde ervaringen had met de kar ed.

Ik moet wel zeggen vroeger (uche uche) was er geen internet. De pony's waren pony's. Trappen was een trap terug onder hun hol en bijten werd goed afgestraft met klappen. Dat betreft ben ik nog erg ouderwets. Vragen kon je nog wel stellen op de manege, of bij een boer. Ik vond toen der tijd de hulp onderling veel minder zodra je niet in de sport liep. Of je een shet had. Dat was toen een grasmaaier, fokdier of tuttelpony voor kids. Gelukkig is er nu internet waar je hulp kan vragen en dingen kan opzoeken. En worden Shetlanders als volwaardig aangezien (door de meeste :P)

Natuurlijk praat ik niet alles goed zoals het vroeger ging. Maar persoonlijk vindt ik als je het eigen dier goed genoeg kent, je hem/haar veel zelf kan leren. Doe je het verkeerd, tja dan moet je het ook weer zien op te lossen. Ook dat is voor de eigenaar een leer proces. Dieren kunnen met liefde en rust geschoold en omgeschoold worden.
Ga je dwingen dan krijg je idd vervelende situaties. Loop je tegen iets aan waarvan je ook maar even denkt mmmm info zoeken goed nadenken en opnieuw beginnen.

Persoonlijk vindt ik belangrijk.
Ken je dier goed.
Leer je iets aan, dan rust geven om het kwartje te laten vallen.
Liever 10 minuten leren en een week wachten dan doordrukken.
Jonge dieren kunnen nu iets snappen en volgende week het even kwijt zijn. Kwartje was dus half gevallen.
Werk met liefde, rust en gezond verstand. Dwang betekend ellende.
Blijf kijken naar je dier leer jou (dus je paard zijn) grenzen kennen.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar dieren zonder gewicht te beleren onder zadel of voor de kar/ sleep tot ze zeker 3 zijn sommige rassen is zelfs 5 jaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:12

Damariis schreef:
nou dan mag je mij vertellen waar jij je pony heb laten beleren .. hier in de buurt ken ik alleen stallen die 400 of meer vragen per maand .. nou sorry ten eerste heb ik het niet .. en ten 2e zou ik het er niet voor neer leggen .. dan doe ik het liever zelf .. kijk ik ben ook geen anky .. maar een goede basis kan ik mijn paard wel bij brengen !

Tja, ik doe het zelf momenteel voor 300, maar ben dan ook 200 kwijt al aan verzorging, stal en voer. Dus leuke hobby met bijverdienste nu, maar als ik het officieel zou willen doen en ik moet rekening houden met belastingen, verzekeringen en ik wil er ook nog van leven... dan kom je wel op wat meer uit. ;)

Voor mensen die serieus geinteresseerd zijn om een paard te beleren voor de kar en een goed goedkoop adresje zoeken wil ik de gegevens best vrijgeven waar mijn pony naartoe is, maar vind dit niet echt een serieuze vraag. :) Maar er is echt wel iets te vinden voor wie serieus op zoek is dus.

Ik ken jou niet, dus over jouw vaardigheden spreek ik me niet uit. Ik ben ook geen beste dressuurruiter maar met jonge paarden doe ik het niet slecht. Dus misschien ben jij ook iemand die niet aan de top van de uitslagen te vinden is, maar heb je het fingerspitzengefuhl voor jonge dieren. Maar TS vraagt 'als _onervaren_ persoon zelf beleren?', dan zeg ik: grote DON'T.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:25

weetje wat het denk ik bij mij is .. ik ben niet bang .. heb een goede basis en ja wat ik al zij ik ben geen anky en zal ook nooit in de Z komen maar daar streef ik ook niet naar .. dressuur heb je gewoon nodig voor een goede basis ..verder ben ik helemaal gek van springen en buitenrijden ..

ik denk dat angst bij de meeste de boosdoener is!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:42

Damariis schreef:
ik denk dat angst bij de meeste de boosdoener is!

nee hoor!
onkunde is de boosdoener.
Leider willen zijn, maar de verkeerde signalen uitzenden en de signalen van het paard niet zien.
Hierdoor worden paarden onzeker en kunnen de "zogenaamde" leider niet vertrouwen.
Sommige paarden worden gefrusteerd of angstig en dan heb je een paard verklooit.

Wanneer denk je trouwens dat je een goede dressuurbasis hebt?
Mijn ervaring is dat hoe "hoger" ik kom, des te meer ik mijn fouten leer kennen... hoe meer ik voel hoe veel ik het paard onbedoeld tegen werk.

400,- vind ik ook een koopje, want het kost veel meer om een paard te corrigeren als het fout is gegaan bij de basis. (en zeker omdat hier stalgeld bij zit is het zelfs goedkoop per "werk" uur)
Tuurlijk is het een hoop geld én daarom moet je van te voren uitrekenen of je een jong paard kan betalen. Als je daarop moet bezuinigen kun je beter een beleerd paard kopen.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 26-12-09 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:50

Damariis schreef:
ook daar ben ik het niet helemaal mee eens !! wat kan het kwaad als een veulen een paar keer in de week in de hand is .. ik zie er alleen maar voordelen in !!!

teveel vragen van het veulen... een veulen kan zich slechts 10 min concentreren...
Veel mensen wéten niet hoeveel ze van een veulen vragen en denken dat het weinig is wat ze vragen.
"veulen moet meelopen,veulen moet gepoetst worden etc en als het niet mee werkt is het stout"
Daarbij weten ze niet hoe ze een veulen moeten corrigeren (dus niet straffen, maar de goede kant op leiden dmv lichaamstaal) of zorgen dat het veulen het leuk vind (speels zorgen dat het veulen wat leert)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:00

Ineke2 schreef:
superwoman schreef:

óf dat ze de ruimte krijgen om iets anders te doen dan de bedoeling van de leider is.

Dat is dan ook wat ik bedoel met het woordje stout ;)

Mijn pony is een grapjas met erg veel humor en geef hem niet 1 pink want hij pakt zijn kans en lacht je vierkant uit :P

Dus is de pony niet stout, maar moe(s)t jij meer leren om je pony voor te zijn en dus niet de ruimte te geven...
pony's/paarden kunnen idd wel eens stout zijn, maar een goede leider gebruikt die energie in zijn voordeel. Aangezien hier wat personen zijn die nog steeds denken dat het (jonge) paard stout is en gestraft moet worden, wou ik dat even rechtzetten ;) want dat werkt natuurlijk niet erg motiverend voor het (jonge) paard.

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:13

Ik zou het niet zelf doen.
Want je kunt een paard onbewust foute dingen aanleren.
En dat krijg je er niet zo gouw uit

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:21

Damariis schreef:
ik ben niet bang ..

Ik ben wel bang, nog sterker: ik ben echt een enorme broekschijter. Ik heb absoluut geen lol in paarden die bokken en rennen.
Maar dat zit me juist bij jonge paarden niet in de weg, als je eerlijk vraagt, naar tempo van het paard, dan heb je geen paard wat bokkend en steigerend door de baan gaat. Niks opener, eerlijker en werkwilliger dan een jong dier.

Ik denk juist dat de grootste fout is dat veel mensen te snel willen. Paard staat braaf stil bij zadeltje, singeltje, hangen... maar staat nog zo gespannen als een veer en heeft nog geen vertrouwen. Het opstappen is dan bijvoorbeeld net teveel, paard explodeert en wordt bestempeld als een onbetrouwbare rotbok of een te sensibel paard, heeft een negatieve ervaring opgedaan met het opstijgen en springt voortaan elke keer weg zodra er iemand op wil. En dan moet ie naar een man als Gert van 't Hof die de handigheid heeft om er snel op te komen en ook te blijven zitten tot dat het dier snapt dat er niks gebeurt bij het opstijgen. Ik geloof best dat er hele sensibele paarden bij zitten hoor, maar veel paarden worden volgens mij bedorven door de haast van de mens. Tot dusver wacht ik de volgende stap af, tot het paard zich ontspant bij wat ik doe. En dan stap ik er zonder grondman op. En alles staat relatief ontspannen met vier voeten aan de grond te wachten wat ik nu van ze wil.