Slechte lesgeving jonge instructeurs/instructrices

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:54

Veulen84 schreef:
Vind met instructeurs vaak dat ze zich zo slecht kunnen verplaatsen in mensen en paarden en ze kunnen ook nog eens niet verduidelijken.

Ooit (6 jaar geleden dus het is echt ooit) stond ik in hongarije in een bak. De betreffende instructeur van dienst had me al de hele week gedrild en ik had echt het gevoel dat ik er niks van bakt. Ik stond daar en plots klonk er een koorts Yes uit de ruiters (5 stuks groepen zijn daar niet zo groot). En ik keek een beetje vreemd op. De instructeur keek me aan en zij, ze spreken engels, jij gaat ze lesgeven. Het was pure ellende, echt waar. Aan het einde kreeg ik een waslijst met commentaar:
- waar zijn de voorbeelden
- waarom zo stijf
- waarom maar 1 ruiter aanspreken
- Waar is de variatie
enz... Ik werd er gek van. Maar een maand later vond ik het prima. (Nadeel is dat ik wel eens een engels woordje in me lessen gooien).

Ik ben hier in nederland naar een instructeurs opleiding geweest als ruiter, maar ook als leerling instructeur. Het was niks, het niveau was veel te laag. Prima dat je een leerling vertelt dat hij een volte moet doen, maar waarom en vooral hoe doe je het beter. Niet: het is een ei, maar: je rijdt te ver door over de hoefslag en mist de X, daardoor is het een ei, wendt eerder af en kom over de X.

Ik ben eerlijk als ik zeg dat ook ik het wel eens vergeet, maar het doel is om je te verbeteren, niet om rondjes te rijden. Dat kun je in je up in de bak ook wel. (The riders think that there is not enough lesson in the lesson.)
Ik vraag instructeurs die me lesgeven altijd om meer inhoud in de les te stoppen en ik vraag me leerlingen ook altijd om me uit te dagen om meer in een les te stoppen. Maar ik vraag leerlingen ook om me te vertellen wanneer ze het niet snappen, het is 2 richtingsverkeer. Dat betekend dat als ik vraag om wijken en de ruiter snapt het niet, dat ik met een betere uitleg moet komen. Bv door het uit te beelden, het gevoel te omschrijven (wat is daar mis mee, waarom zegt nooit iemand wat je zou moeten voelen), of met een voorbeeld.

Ik vind de huidige kwaliteit van lesgevers te laag. Ze hebben te weinig zelf gebruik gemaakt van goede lessen en hebben dus geen goed voorbeeld gehad. Het heeft niks met leeftijd te maken, maar wel met inspanning. Oude instructeurs kunnen ook slechte instructeurs zijn en niet elke goeie ruiter is ook meteen een goede instructeur. Maar dit telt ook voor jonge instructeurs.
Daarom vind ik ook dat iemand met 1 paard ervaring maar wel 10 verschillende instructeurs een betere lesgever kan zijn, dan iemand met 10 paarden en geen of 1 instructeur. voorbeeld doet volgen namelijk.

Dit vind ik ook erg goed omschreven.
Ik heb vaak meegemaakt dat ik instructeurs tegenkwam die tegen mij zeiden, dat is fout, en dat ik dan echt zoiets had, ja dus???? En nu? Hoe nu verder.
Ik moet zeggen dat dat voor mij ook een leerervaring is geweest.
Ik probeer altijd dingen die ik uitleg te onderbouwen, natuurlijk vergeet ik zoiets weleens, maar ik betrap mezelf daar dan wel op, en leg het dan achteraf ook uit. Ik zal nooit zomaar zeggen, rijd eens een volte, en het kind een volte laten rijden en dan alleen maar zeggen, nee dat is niet goed, of ja dat is heel goed, nee waarom is het goed, en waarom is het niet goed.
Ik denk dat dat ook scheelt wanneer je studeert aan een pabo en weet hoe je kinderen moet benaderen.
Jouw manier van lesgeven staat me heel erg aan!

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:12

Mij ook!

Ik kom zo vaak tegen dat er een term wordt genoemd die de jonge kinderen helemaal niet begrijpen, waarna er even snel wordt gevraagd 'snap je?'. Kindjes knikken braaf ja, maar je ziet dat ze er totaal niks van hebben begrepen, maar daar wordt vervolgens helemaal geen aandacht aangeschonken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:19

Er schoot me vanmorgen bij het lesgeven een verhaaltje te binnen.

Ik stond te kijken bij een oudere instructrice die een les had vol 15/16 jarige. Groepje was meen ik 4 of 5 leerlingen groot.
De instructrice riep een keer of 5: "rij je paard heuvel opwaards"... Uiteindelijk kon ik het niet laten en vroeg ik, "kun je aan ze vragen of ze de betekenis van die tekst kunnen uitleggen?" Ik heb nog nooit zoveel vreemde en komische antwoorden gehoord :) Van je gewicht uit het zadel halen voor verlichte zit tot aan z'n hoofd omhoog halen.
Dat was in ieder geval een verspilde les voor die kids

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 07:27

@Veulen84: ik ben het met je eens dat het voorkomt wat jij beschrijft. Maar voor mijn gevoel scheer je nu zo goed als alle (jonge) instructeurs over 1 kam en dat vind ik eerlijk gezegd wel erg kort door de bocht.

Tijdens de ORUN moesten mijn groepsgenoten en ik écht wel uitleggen hoe, wat, waar, wanneer en vooral waarom. Anders kan je geen goede les geven.

Als ik zelf les sta te geven, dan probeer ik echt samen te werken met de ruiter/amazone. Ik wil graag dat hij/zij mee denkt en vooral meevoelt. Vaak is het zo dat ik mijn leerlingen wel de goede aanwijzingen kan geven waardoor ze vanzelf zeggen: "Ja! Ik voelde het!". Dat is mijns inziens ook het doel van een les. Want: als een ruiter/amazone zelf niet voelt hoe het moet, hoe kan hij/zij dan ooit het paard trainen zonder instructeur die vertelt hoe het moet? Dat gaat dus niet.. en ze moeten wel zelfstandig aan het werk kunnen omdat een doorsnee mens het financieel niet rond kan krijgen om iedere dag les te krijgen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:24

Liever een jonge lesgeefster met inzicht dan een oude lesgeefster van de oude stempel

_carmen

Re: Slechte lesgeving jonge instructeurs/instructrices

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:31

wij hebben op onze manege ook een jongere en die geeft prima les!
sommige zijn echt slecht ja, maar dat ligt niet aan de leeftijd want oudere kun ook erg slecht zijn.
wat ik wel gemerkt heb

_Tessaa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:16

ik vind jongeren gewoon fijn les geven hoor !

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:33

Mijn dochter heeft jaren les gegeven maar pas korte tijd geleden de orun gedaan en die was in shock hoe weinig je er leerde. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat meiden die net hun diplomaatje hebben er nog niks van bakken en zie daar toch een grotere taak voor het opleidingsinstituut.

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:00

Waar ik altijd zo van sta te kijken is dat iedereen het alleen maar over "de ORUN" heeft, terwijl het niet alleen de basis is die daar wordt gegeven, ook hoog niveau wordt daar gegeven.

Ben het ermee eens dat de basis weinig tot niets voorstelt, maar niveau 3 en 4 is toch duidelijk hoger niveau en dus ook een stuk strenger qua slagen.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:07

Ik wil dat mijn instructeur ruime ervaring heeft. En niet alleen met goede geschoolde paarden maar juist ook ervaring in het opleiden van paarden. Als ik zie wat bijv. een youngrider vraagt voor een uurtje les, nou daar schrik ik van.
Zij missen gewoon nog de ervaring, hoe goed ze ook rijden. Zo'n instructeur komt er dan ook bij mij niet in.
Ik les zelf bij iemand met heel veel ervaring in alle takken van de paardensport. En die is nog betaalbaar ook.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:02

Om te kijken of mensen begrepen hebben wat je zegt en waar je naartoe probeert te werken, draai ik de rollen ook weleens om. Dan zeg ik tegen de ruiter/amazone: doe eens alsof je een clinic geeft en vertel me precies wat je doet en waarom. Ik denk dat je iemand op die manier bewuster kunt maken van waar ze heen werken. Ook kom je er dan achter welk stukje nog niet lukt of waar ze niet aan denken tijdens het rijden.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:11

Palouse schreef:
Ik weet niet of dit hier goed staat, en mijn excuses alvast als hier al een topic over is, maar...

Ik vroeg mij af wat bokt zoal vindt van hoe er tegenwoordig lesgegeven wordt, en dan door de nog jongere instructeurs die nog maar net hun diplomaatje op zak hebben. Wat ik tot nu toe ben tegengekomen aan deze jongere generatie instructeurs valt mij namelijk vies tegen. Het is niet zo dat ik ze allemaal over één kam wil scheren, maar het valt me op dat er gewoon slecht wordt lesgegeven. Ik merk meteen het verschil tussen een oudere, ervaren instructeur die de kern van een probleem weet op te lossen en veel aandacht besteed aan het hoe en waarom van een bepaalde oefening, en een jonge instructeur die de kleintjes meteen aan de voorkant laat prutsen om een mooi krulletje te krijgen, bij een ietwat slome pony meteen sporen aanraadt en bij eentje die niet goed op het bit reageert meteen adviseert met een stang te gaan rijden. Ik noem maar gewoon wat voorbeelden van wat ik langs heb zien komen... En deze gelden dan voor zowel lessen aan de kleintjes als aan de gevorderde ruiters.

Het zal vast niet overal zo zijn, maar ik vind het meer dan opvallen dat de 'nieuwe instructeurs' gewoon achteloos omgaan met het belang van een goede basis, het oplossen van de kern van een probleem en noem zo maar op. Ik kan me echt druk maken om die ongemotiveerde houding van 'na dit uurtje les ben ik er toch vanaf', gewoon zo makkelijk...

Wat vinden jullie?

Je moet voor de lol eens op een oruncursus gaan kijken.
Mijn zus kreeg te horen: 'lesgeven leer je hier niet' maar, waarom betaal je dan zo'n 500 euro?
Ik vraag het me nog steeds af, de KNHS zou eens geld in de ORUN moeten pompen en zorgen dat degenen die die ORUN cursus moeten geven, en dus aan mensen moeten leren lesgeven, zelf weten waar ze over praten...

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:40

Ik heb opzicht ook niet zo heel veel moeite met jonge instructeurs, mits ze wel het inzicht hebben, en de ervaring om je verder te helpen, en problemen van meer dat 1 kant te belichten. Ervaring leer je in mijn ogen inderdaad niet alleen van een papiertje, maar door het veel te doen, en door het uit eigen ervaring te vertellen. Laatst werd er nog tegen een stagaire gezegd "je kunt best wat vertellen, maar als je het wil uitleggen moet je het ook precies zoals je het zelf zou doen".

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:47

Ik ben van mening dat er in het algemeen sowieso niet goed wordt lesgegeven. Er zijn erg weinig instructeurs die de juiste kennis en het inzicht hebben om een combinatie op de juiste weg te helpen en rijtechnisch te kunnen verbeteren. Dat is al te zien als je eens een kijkje neemt op een basiswedstrijd, vaak springen me de tranen in de ogen. Natuurlijk is M dressuur geen Grand Prix, maar ook in die klasse hoort een ruiter zijn paard goed voor elkaar te hebben. Dit zie ik helaas vrijwel nooit.

Jonge instructeurs hebben minder ervaring en zullen daarom misschien minder goed kunnen verwoorden wat ze willen zien, maar de kwaliteit van de tegenwoordige instructeurs is bedroevend.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:58

Ik krijg les van iemand die niet meer de jongste is maar met wel veel ervaring, leuke oefeningen en die in duidelijke taal spreekt. In alle takken van de sport heeft meegedaan, op veel plaatsen in binnen en buitenland geweest en vooral veel meegemaakt heeft. Ik heb liever van zo iemand les dan van een jong iemand die de ORUN opleiding gedaan heeft (op een laag niveau) Ook zullen ze je meteen helpen op het moment dat je ergens een probleem mee heb zonder meteen te zeggen 'ik geef nu geen les'

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:21

Lesgeven kan iedereen, maar goed lesgeven is een vak apart. De een heeft er meer aanleg voor dan een ander, natuurlijk kun je met oefenen en theorie veel bijleren, maar als jij geen creativiteit/inzicht/vermogen hebt om dingen over te brengen op andere, dan moet je dat eerlijk aan jezelf toegeven en niet verder gaan met lesgeven.

Verder vind ik dat je iemand niet enkel af kunt keuren op leeftijd, maar je kunt wel je verwachtingen daarop aanpassen. Het is logisch dat een oudere instructeur meer voorbeelden voor handen heeft en meer paarden heeft gereden, maar dat hoeft niet te zeggen dat iemand dingen ook daadwerkelijk beter kan overbrengen. Ik vind wel dat iemand die op een bepaald niveau lesgeeft zelf ook gevoeld moet hebben hoe het is om op zo'n niveau te rijden, omdat je dan een gevoel beter over kunt brengen.

Ik vind het naar mijn ruiters altijd belangrijk dat ze vertrouwen krijgen in en met hun paard, en probeer ze een fijne basis mee te geven.

edit: ik begrijp uit een paar posts dat de ORUN-cursus kwalitatief niet meer zo heel hoog is? Zijn er nog andere alternatieven? (behalve Deurne).

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:41

NHI heeft een cursus. Heb ik gedaan, niet onaardig. Maar het kan echt wel beter. Als je het goed wil leren moet je terug naar de praktijkstudie. Je weet wel het het leerling - meester stelsel.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:53

Als beginnend instructeur moet je gewoon vlieguren maken, net zoiets als je rijbewijs zeg maar: als je je rijbewijs hebt begin je pas te leren rijden ;)
Dat jonge spul moet ook gewoon de kans krijgen om ervaring op te doen. Maar dat moet wel onder begeleiding gebeuren. Natuurlijk hoeft er niet iemand constant bij te staan, maar af en toe eens controleren kan geen kwaad. Helaas gebeurt dat niet, want instructie kost geld ;)

Ik heb zelf de Basisinstructeurs opleiding gedaan van de KHNS. Stelt idd niet zo heel veel voor. Ben dan ook met ruim voldoende punten geslaagd.
Natuurlijk heb ik er wel wat van geleerd, maar als je ruim 10 jaar lesgeeft is het niet echt vernieuwend ;)
Maar goed, de verzekeringen eisen het tegenwoordig dus voor mij was het gewoon een vrijwillige verplichting :D

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:31

ik had een keer les van iemand xD een invaller en diegene die zei alles verkeerd om en beweerde dat het dan nog waar was ook, dat vind ik nou echt slechte instructie

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:55

Ik denk dat ervaring een heel belangrijk punt is waar veel instructeurs te kort schieten, ook is het heel belangrijk dat je het juiste gevoel over kan brengen aan je klant.

Zelf heb ik op heel veel stallen gewerkt en gemiddeld 10 paarden per dag gereden waarbij ik begeleid werd door de beste amazones. Als ik dan klaar was met mijn werk, ging ik aan de rand van de bak zitten om te kijken hoe zij lesgaven, daar heb ik heel veel van opgestoken.

Later heb ik ook mijn Orun gehaald, ik moet zeggen dat ik ook daar wel wat nieuws geleerd heb, maar de stof was wel doodsimpel.

Ook kan ik me wel voorstellen dat sommige instructrices niet (meer) goed gemotiveerd zijn om les te geven, zeker wanneer blijkt dat de klanten zelf niet gemotiveerd zijn, en blijkt dat de punten waaraan je gewerkt hebt tijdens de les, niet voorgezet worden als de klant thuis voor zichzelf rijdt. Ik heb genoeg mensen al klant gehad, die dan de week erna al waren vergeten waar we aan gewerkt hadden, of die elke week een smoes hadden, waarom ze niet hadden kunnen rijden/trainen...

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:58

ik vind wel dat jonge instructeurs/instructrices slecht lesgeven , want
tijdens een feestje gingen de kinderen op het zadel van hun pony staan ( wel een voor een met de instructrice erbij ) er waren ook wat ervaren kinderen en een meisje zat op een bang/schrikkerig paard.
Nu ging dat meisje dus ook op dat zadel staan wat dus heel erg dom was, want die pony rende weg en dat meisje viel toen dus op de grond.......
oh ja die instructrice die stond zelf al zo'n 2 jaar op die stal dus ze wist wel van die pony af dat hij zo een bangerik was

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:31

merrien1 schreef:
ik vind wel dat jonge instructeurs/instructrices slecht lesgeven , want
tijdens een feestje gingen de kinderen op het zadel van hun pony staan ( wel een voor een met de instructrice erbij ) er waren ook wat ervaren kinderen en een meisje zat op een bang/schrikkerig paard.
Nu ging dat meisje dus ook op dat zadel staan wat dus heel erg dom was, want die pony rende weg en dat meisje viel toen dus op de grond.......
oh ja die instructrice die stond zelf al zo'n 2 jaar op die stal dus ze wist wel van die pony af dat hij zo een bangerik was

Dat is één voorbeeld van een domme actie. Maar zo zijn niet alle beginnende/jonge instructeurs ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:45

Ik ben 24, heb geen diploma, geef nu drie jaar les, maar 1 van de Centered Riding instructeurs hier in de buurt ziet erg veel heil in mij :) Lijkt mij dan niet dat ik bagger lesgeef.
In een krulletje trekken? Spoortje? Dat heb ik nog nooit zelf gedaan en ook nog nooit iemand geadviseerd. Nog nooit.

Dat ouderen dingen eerder zien of makkelijker bij de kern van een probleem kunnen komen lijkt mij nog al logisch, hoeveel meer ervaring hebben ze? Maar vergeet niet dat de instructeurs waar je nu op afgeeft wel de instructeurs van de toekomst zijn.
En hier in de buurt ken ik vrij veel instructeurs, ook jongeren en ik heb nog nooit gezien wat jij beschrijft. Wel dat er weinig creativiteit in de les zit, of dat iets vreemd wordt uitgelegd, of dat ze meer pleisters uitdelen dan een echte oplossing. Maar meer uit het feit dat ze nog niet zoveel ervaring hebben dan dat ze echt een volledig verkeerde inslag hebben.

Misschien woon je in een rottig deel van het land? ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 10:50

Veulen84 schreef:
NHI heeft een cursus. Heb ik gedaan, niet onaardig. Maar het kan echt wel beter. Als je het goed wil leren moet je terug naar de praktijkstudie. Je weet wel het het leerling - meester stelsel.

Haha, dat is grappig dat je dat zegt. Ik geef nu dus drie jaar les en NU pas heb ik een 'meester'! En ik moet zeggen: Daar leer je ontzettend veel van. Ik krijg bij hem ook veel centered riding mee wat ik echt gouden informatie vind.
Dit is overigens allemaal op vrijwillige basis, hij wordt niet betaald en ik ook niet.
Ik ga binnenkort mee als studentrider bij een centered riding clinic en daarna ga ik voor m'n centered riding level 1. Dat is tegenwoordig ook papier + verzekering en vind ik toch meer inhoudelijk dan een ORUN oid.

Dus je ziet: Bij dit jonkie erg veel drive ;)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:16

Zolang je maar iemand hebt die bij jou stijl past, maakt leeftijd niet uit. Het is vooral de praktijkervaring die mensen goedmaakt. Van verschillende mensen les gehad, maar de mensen die jou en je paard kennen, weten wat jullie kunnen en willen en daarop kunnen inspelen, dat zijn de mensen van wie je les moet willen.

De cursussen zijn allemaal leuk, maar echt lesgeven leer je denk ik pas in de praktijk. Ieder paard is uniek, iedere ruiter wil iets anders bereiken en een goede instructeur/trice kan hier op inspelen. Die kan je echt oefeningen meegeven om bepaalde "probleempjes" op te lossen en om weer een stapje verder te komen in wat je ook wilt.