Dressuurruiters banger dan springruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:14

Paardje3_ schreef:
Ja maar is dat zo gek dan?

Springpaarden zijn in de meeste gevallen een stuk braver als die hete dressuur beesten.

Ik doe allebei, maar die spring paarden zijn gewoon zoveel braver.

Sorry dat ik het zeg, maar dit is de grootst mogelijke onzin die ik ooit heb gehoord. :Y)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:14

KambiusH schreef:
Paardje3_ schreef:

Springpaarden zijn in de meeste gevallen een stuk braver als die hete dressuur beesten.

Sorry dat ik het zeg, maar dit is de grootst mogelijke onzin die ik ooit heb gehoord. :Y)

verschilt toch gewoon per paard?

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:15

Bunga schreef:
bulck schreef:
wat een spelen met stereotypen is dit nu weer. De meesten uit mijn omgeving (dressuur) rijden evenzeer veel buite, maken dieren zadelmak, rijden met jonge dieren op concours etc.

Het verschil is vaak dat dressuurpaarden minder blootgesteld worden aan speciale omstandigheden, in vergelijk met een springpaard dat honderden verschillende sprongen ziet, muziek en extra lawaai bij barrage, inrijden met sprongen links en rechts van huns. Ik ken beide kanten, want ben jarenlang een jumpingmanneke geweest, maar om te zeggen dat dressuurmensen banger zijn vind ik overdreven, maar de graad van concentratie speelt gewoon veel harder mee. Een jong springpaard kon mss bokken tussen de sprongen van stress of spanning, maar als die rond kwam en correct was, dan was het goed. Een kijkerig dressuurpaard is direct een heel andere beoordeling, beginnen ze ook te bokken of weg te springen kan je het bekijken. Maar ik ken evenveel springruiters die de piste verlaten wanneer er een tractor binnenkomt, of er vlug een slof aanhangen, en ja dat heb je als dressuurruiter niet e.
En dan spreek ik niet over klasses waar een S&t mss gebruikt wordt(hoewel sommige springruiters deze optoming combineren met slof :+ )

Heel eerlijk gezegt heb ik nog nooit iemand zien springen met een slof..?

Ik ook niet. Dat is ook levensgevaarlijk, als je paard 1x iets te enthousiast spring en hij raakt in de knel met je slofteugel.. ;(

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:15

KambiusH schreef:
Paardje3_ schreef:

idd

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:16

ik denk niet dat het klopt je moet niet iedereen over dezelfde kam scheren..
Maar als ik nu naar mezelf zou kijken zou het wel kloppen :D ik ben in springen niet zo'n held ..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:18

sorry bunga en kambiush maar dan zijn jullie toch niet thuis in het springwereldje, want dan kan er goed kritiek gegeven worden op het dressuurwereldje maar een slof is bij vele springruiters een vast attribuut, zowel bij het trainen als springen. Ben er ook geen voorstander van, maar het is geen rariteit

KambiusH

Sorry dat ik het zeg, maar dit is de grootst mogelijke onzin die ik ooit heb gehoord. :Y)[/quote]
verschilt toch gewoon per paard?[/quote]

Ja precies, dus niet per definitie dat een springpaard meestal braver is dan een dressuurpaard :Z (niet dat jij dat zegt, gewoon als opmerking hoor :P )

KambiusH

bulck schreef:
sorry bunga en kambiush maar dan zijn jullie toch niet thuis in het springwereldje, want dan kan er goed kritiek gegeven worden op het dressuurwereldje maar een slof is bij vele springruiters een vast attribuut, zowel bij het trainen als springen. Ben er ook geen voorstander van, maar het is geen rariteit

Ik denk dat ik wel thuis ben in het springwereldje ;)

edit: Ik ben er ook absoluut geen voorstander van, van de slof.. maar het word inderdaad wel gedaan door sommige mensen, maar dat
betekent niet dat iedereen het doet en dat dat normaal is.
Laatst bijgewerkt door KambiusH op 21-12-09 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardje3_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:19

KambiusH schreef:
Paardje3_ schreef:

Zeker geen onzin, het heeft zelfs ooit nog eens in de hoefslag gestaan.

En ik merk het ook direct dressuur paarden zijn zoveel schrikkerige als springpaarden.

Maar het blijft natuurlijk per paard verschillend.

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:21

Pf, gaat allemaal weer heerlijk met het posten bij mij.. computer werkt niet helemaal mee :o

Maar Paardje3, dat laatste ben ik het helemaal mee eens! ;)
Laatst bijgewerkt door KambiusH op 21-12-09 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:22

Idifix schreef:
ik denk niet dat het klopt je moet niet iedereen over dezelfde kam scheren..
Maar als ik nu naar mezelf zou kijken zou het wel kloppen :D ik ben in springen niet zo'n held ..

hier ben ik het met je eens.
er zijn ook zat mensen die te bang zijn dat hun paard een blessure er aan over houd, terwijl ik weet dat ze wel op andere paarden springen, maar niet op hun eigen bijv..
en hoewel over het springen, springers dresuren ook hoor terwijl ze geen dressuur wedstrijden rijden.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:22

Ik ben het ook met de stelling eens, bij springen komt toch wat meer lef kijken.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 19:28

KambiusH schreef:
Ik ook niet. Dat is ook levensgevaarlijk, als je paard 1x iets te enthousiast spring en hij raakt in de knel met je slofteugel.. ;(

Tsja.. dat is een risico. Maargoed, dan zou je dus ook niet meer kunnen
springen met een martingaal?
(kunnen ze namelijk ook in springen.)

tamoreliefje

Re: Dressuurruiters banger dan springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:38

Ik ben het niet volledig eens met de stelling, het is wel zo dat je voor springen lef moet hebben om het te durven, anders moet je er niet aan gebinnen..... want dat eindigt als zandeten. Maar of springruiters minder bang daar ben ik het niet mee eens.

Wel is het zo dat bij dressuur alles perfect moet uitgevoerd worden en als paard verschiet of gaat bokken en steigeren daar moet je niets mee in een proef, terwijl springpaard kan dat gerust paar keer doen zolang dat ie rond komt en de ruiter blijft zitten.
Ik heb zelf al ZAT veel springruiters zien piepen op hun paard van schrik. Dus ben er niet mee akkoord.

Wel moet ik zeggen dat dressuur ruiters rapper de indruk geven van bang zijn, of een drama gaan maken als paard eens verschiet of bokt en zo. Omdat een paard moet geconcentreerd blijven of daar gaan die punten. En daar zit denk ik niet het verschil.

Maar voor mijn part zijn er evenveel dressuur- als springruiters die zitten te piepen op hun paard.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:41

Melanie_B schreef:
KambiusH schreef:

idd dat heb ik eens meegemaakt door een kalkoen die bleef haken in de klep van de martingaal die onderaan men springsingel zat

Lin88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:42

Ik ben het eens met je stelling.
Dressuurruiters zijn voorzichtiger dan springruiters.
Zelf rijd ik met mijn haflinger 80% dressuur, 10% buiten en 10% Springen.
Ikzelf ben bang voor de hoogtes met springen (durf maar tot 70cm te springen :o ) daarom rijd ik geen springwedstrijden.
Over dat inrijden vindt ik een beetje onzin. Je hebt ook springruiters die eerst de kat uit boom kijken voordat ze erop gaan. Af en toe is dat ook wel wat slimmer.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:36

Melanie_B schreef:
KambiusH schreef:

Sorry maar weet jij wat het verschil tussen een martingaal en een slof is? :)
De kans is bij een martingaal zooo vele maler kleiner.
Slof is om naar beneden te dwingen, en martingaal grofweg dat hij gewoon zijn hoofd niet in de lucht kan gooien.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:40

KambiusH schreef:
Paardje3_ schreef:

Zeker niet, over het algemeen is dit zeker wel waar.
Dus niet alle paarden, je moet het gemiddelde nemen. En dan is dit zeker een feit.

En er word vaak genoeg met slof gesprongen.

En de stelling is algemeen gesproken ook waarheid.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:43

Een springruiter is imo meer gewend, bij dressuur komt alles zo precies, ben je zelf ook erg geconcentreerd op je oeveningen, terwijl dat met springen veel minder is, daar bokt een paard nog wel is, komt het niet uit en springt toch enz.

Dressuurruiters zijn misschien ook wel banger, maar dat heeft ook te maken met het soort paarden, en hoe ze gereden worden. Springpaarden kunnen tegen veel meer dingen, is mijn ervaring, hoe gek het ook klinkt. Als een dressuurknol gek wordt ervaar ik dat toch heel anders dan een springpaard...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:48

irissahorse schreef:
Naar mijn inzien is die stelling ook waar,

Reactie van de ruiter als een paard een keer bokt
Springen: ooh,, is niet erg hoor, eigenlijk is het wel grappig
Dressuur: *piep* beest!!! DOe eens normaal!!! Was bijna gevallen :(

Natuurlijk zijn niet alle dressuurruiters zo

Wij hebben op stal 4 dress ruiters en 3 springruiters,
Maar we gaan allemaal lekker de bos in.
Allemaal geven ze wel eens een bok.
Bij ons zijn de dressuurruiters zeker niet banger dan spring ruiters.

Ook heb ik altijd op een dressuur africhtingsstal gewerkt en daar maakten ze zadelmak.
Daar kwamen de gekste beesten die particulieren (ook springruiters) niet klaar kregen.

Ik maak ook weleens een sprongetje met mijn paard (terwijl ik een dressuur ruiter ben.)
En ooit wil ik nog eens een parcourtje springen.
Maar qua training gaat dit nu gewoon niet lukken.

Ik wil die Z halen. als het kan ook graag binnen 5 jaar! ;)
Ik moet mij nu gewoon focusses op 1 ding.
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 21-12-09 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Dressuurruiters banger dan springruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:50

ik hoor dat wel vaker....en dan zijn het de springruiters die het zeggen....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:52

Henkjan schreef:
Een springruiter is imo meer gewend, bij dressuur komt alles zo precies, ben je zelf ook erg geconcentreerd op je oeveningen, terwijl dat met springen veel minder is, daar bokt een paard nog wel is, komt het niet uit en springt toch enz.

Dressuurruiters zijn misschien ook wel banger, maar dat heeft ook te maken met het soort paarden, en hoe ze gereden worden. Springpaarden kunnen tegen veel meer dingen, is mijn ervaring, hoe gek het ook klinkt. Als een dressuurknol gek wordt ervaar ik dat toch heel anders dan een springpaard...

Dat denk ik ook wel, daarbij als ik een poosje aan het werk ben met vwnw en ben lekker geconcentreerd en (daardoor ontspannen) en mijn paard schrikt dan staat hij ook met 1x knipperen met je ogen aan de andere kant van de bak.
Dan kom je daar toch wat achter aan.

Als ik zelf aan het springen ben met mijn paard dan ben je heel anders bezig.
Dat gaat wat ruiger waardoor je al vaster in het zadel gaat zitten.
Ik bedoel als ik op de sprong afrij heb ik toch mijn knieen wel eraan (als hij dan plots stopt lig je er niet direct af.)
En je bent dan gewoon ook voorbereid dat er wat kan gebeuren.

En op een spring zadeltje zit je toch wat vaster.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:53

over het algemeen genomen komt het bij dressuur toch meer op preciezie en netheid, dit is met springen veel minder.

De mentaliteit van een ''springruiter'' is dus ook anders als een ''dressuurruiter.

Als ik op springwedstrijd ga en mn paard wilt nog weleens jolig doen dan word ik niet zo snel ''geirriteerd'' als dat ik op dressuurwedstrijd ga en hij doet hetzelfde.

Als ik dressuur wil ik mooie nette oefeningen rijden waarbij mij paard ontspannen aan de teugel loopt.
Met springen wil ik goed op de hindernis aanrijden en ontspannen de sprong nemen. Of hij daarbij in de aanrijding op de sprong schrikt/kijkerig is komt dan niet zo kijken.

Tis maar een voorbeeld.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:55

Ik denk het ook, maar ik denk ook dat dressuur paarden wel degelijk heeter zijn dan springpaarden. Ik heb met een stal gesproken die jonge paarden beleerd (als beroep) meestal zijn het KWPNers, hij zegt dat de dressuur gerichte paarden wel degelijk veel en veel moeilijker zijn dan springerichte paarden. Ik denk dat zo iemand wel recht van spreken heeft. Ik denk dat het in het type paard en type ruiter zit. Een bange ruiter kiest eerder voor dressuur dan voor springen.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:57

kijk als ze hier bij mij gek gaan doen en springen en bokken en rennen en weetikwat, wordt ik inderdaad boos. niet dat ik ga schelden ofzo:P maar het paard mag wel weten dat ruiterlief dit niet ziet zitten.
als dressuurruiter hoor je gewoon de controle over je paard te hebben, en als je dit tijdens de training accepteerd waarom dan niet tijdens een proef?

edit, ik lees net ergens dat een springruiter meer gewend zou zijn en dit vind ik de grootste onzin!
ik vind springen op zijn tijd best leuk om af en toe te doen maar houd het toch bij de dressuur als het om de sport gaat, en ik ben tijdens het dressuren ook wel eens drie meter door de lucht gevlogen omdat paardlief iets zag dat hem niet aanstaat. ik vind wel dat ik vanmezelf kan zeggen dat ik niet bang ben voor de paarden die ik rijd.
Laatst bijgewerkt door X_Linz_X op 21-12-09 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt