modie schreef:In mijn omgeving zie ik genoeg Z-ruiters die dus echt nooit van hun/haar levensdagen op mijn paarden mogen.
Dit vind ik altijd van die stomme opmerkingen... Wat wil je hier nu mee zeggen? Ik vind dat altijd zo snoeverig overkomen. Alsof jij jezelf en jouw paarden wel zo bijzonder en belangrijk vind... En dat wij dan maar moeten geloven dat dat zo is...
modie schreef:Maar wellicht let ik dan persoonlijk op andere punten, dan de jury?
Dan vraag ik me gelijk af:
Wat vind iemand dan belangrijk in een Z-proef??
Ik zou zeggen: verdiep je in het disciplinereglement dressuur, daar kun je lezen wat er belangrijk is. Ga schrijven bij verschillende juryleden, dan steek je ook een heleboel op. Maar als je dat met een instelling gaat doen van: juryleden snappen er toch niets van... Als je die gekleurde bril ophoud... Tsja dan is praten tegen jou tegen dovemansoren.
Rhodos schreef:Of het eerlijk is dat het kwalitatief mindere paard minder punten krijgt ligt aan de proef. Als het een goede correcte proef is, niet altijd. Maar... op het moment dat het kwalitatief goede paard hoge punten scoort op de draf, stap en galop, tja..kwaliteit van het paard wordt net zo goed beoordeeld als de kwaliteit van de ruiter.
Precies. Bij even goed rijdende ruiters scoort de ruiter met het kwalitatief beste paard omdat die nu eenmaal het ideaalbeeld beter benaderd. Logisch. Waarom lijkt toch iedereen altijd maar te denken dat de kwaliteit van een paard van ondergeschikt belang is als je wedstrijden gaat rijden. De brave borsten roepen allemaal maar: oh prestatie en winnen is niet belangrijk, maar ze lopen wel te klagen als er een kwalitatief goed paard als eerste eindigd?
Rhodos schreef:@Modie: ik heb ooit een subtop ruiter fantastisch zien losrijden. Echt volgens het boekje. Vervolgens verscheen deze in de ring en ik was hevig teleurgesteld..
Deze ruiter heeft absoluut terecht zijn paarden op het niveau rondlopen maar toch ging het om wat voor reden dan ook even mis in de ring. Daar kan je toch niet direct met de hakbijl op inhakken?
Precies... In de ring tref e ruiters op hun meest kwetsbare moment: op het moment dat ze alle onderdelen foutloos achter elkaar moeten uitvoeren. Heel makkelijk om daar dan commentaar op te gaan leveren. Maar wedstrijdruiters hebben tenminste wel het lef om zich kwetsbaar op te stellen, om de ring in te rijden en zich te laten beoordelen. En dat is ook een kwaliteit van een ruiter.
modie schreef:als een ruiter op een kwalitatief minder paard een goede proef neerzet, moet die proef hoger beoordeeld worden, dan de ruiter die op een kwaltitatief beter paard rijdt, maar die niet ontspannen loopt.
Dat kun je niet zo stellen. Het is nooit of-of. Het is altijd de som der delen die het eindresultaat bepaald. Als jij met je kwaliatief goede paard soms wat spanning hebt, dan kost dat punten. Maar dat kwalitatief goede paard kan buiten de momentjes van spanning om misschien wel hele goede onderdelen laten zien, bijv. voor een 8 die het gemiddelde weer optrekken.
modie schreef:Dus maw, de jury bepaalt wat zij mooi en goed vinden, terwijl het soms helemaal niet klopt met de FEI/KNHS-regels.
Zoals ik het beschrijf is klopt het volgens de regels. De jury beoordeeld gewoon per onderdeel wat hij ziet. Als er 1 moment van spanning is, wordt dat niet in alle onderdelen afgestraft, maar alleen in het onderdeel waar er sprake van spanning was.
SparklingApp schreef:Ik vind dat knap als je in een paar minuten de kwaliteiten van het paard kan beoordelen!
Een kortbenig beknopt paard kan ondanks zijn bouw wel heel makkelijk een proefje lopen en een mooi hoogbenig paard met een mooi koppie kan heel strak in de lendenen zijn en veel moeilijker te rijden.
Ook een waarheid als een koe. Mensen denken altijd maar dat als het er bij iemand goed uitziet dat het dan per definitie makkelijk is. Maar jij kan nooit weten welke weg die ruiter af heeft gelegd om zover te komen met een paard. En ook kwalitatief goede paarden zijn niet altijd makkelijk te rijden. Hoe hoger in het bloed, die paarden hebben vaak meet 'atletisch vermogen' of dressuur aanleg, maar zijn vaak wel heel sensibel van karakter. Om zulke paarden goed te presenteren; dat vraagt heel veel gevoel van een ruiter.
pharagirlke schreef:Ik zie een hoop kwaliteits paarden die hele leuke circus-kunstjes vertonen maar met dressuur heeft het weinig te maken (tenzij je op de voorhand knallen dressuur noemt natuurlijk.)
Ik zie-ik zie- wat jij niet ziet...
Ik zie ook een heleboel paarden zonder kwaliteit rondlopen die nog niet eens iets vertonen wat lijkt op een kunstje... Het zijn allemaal van die non-argumenten (wie zegt dat het waar is wat jij ziet, en als dat al zo is of dit dan een algemeen representatief beeld is voor de totale paardensport?) Op elke wedstrijd heb je nu eenmaal een varieteit aan combi's. Goede ruiters met goede paarden, mindere ruiters met goede paarden, goede ruiters met mindere paarden en mindere ruiters met mindere paarden. Aan de jury te beoordelen wie op dat moment goed en minder goed is.En als men er dan zo graag wat over wil zeggen; ga dan een jurycursus doen!