Tempi en overgangen hoe en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovehannah

Re: Tempi en overgangen hoe en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:08

Hoe, het paard van achter actieveren, door veel te schakelen en overgangen te rijden.
Waarom, omdat het paard beter over zijn rug gaat lopen en zijn achterhand beter gaat gebruiken.
Resultaat is dat je een correct lopend paard hebt.

Dat was altijd heel goed te zien met mijn verzorgpony. Als er iemand anders op reed liep ze heel onregelmatig. En zodra ik mijn 'trucjes' (overgangen etc) ging gebruiken liep ze zo regelmatig.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:14

ik vind dit altijd leerzame topics maar hou persoonlijk dan van kort en krachtig zodat ik makkelijk kan lezen en er vooral wat van leer, met dit soort discussies sla ik het maar over en dat vind ik eigenlijk jammer, want dat gehakketak is ook nog eens slecht te lezen.....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 19:32

KiWiKo schreef:
Sorrie meneer Fabersmid, ik ga niet met u in discussie. Buiten het feit dat ik u als bokker erg onaangenaam vind, vind ik het ook een verspilling van tijd en energie om met mensen in discussie te gaan die geen verstand van de materie hebben.

Echt geweldig hoe u zich hier uit de voeten maakt. En dat u beweerd dat alle grootmeesters, ruiters, boeken, instructie geen verstand van rijden hebben net als ik. Heeft u de handleiding al gelezen, prachtig boek, vol met onzin aangezien al die mensen ook geen verstand van rijden hebben. U toont echt aan dat u verstand van uw materie heeft.

U kunt natuurlijk nog reageren op mijn post, maar dan heeft u heel terecht het laatste woord in deze. Ik vraag u slechts vriendelijk, beleefd en onderbouwd op te houden met deze onzinnige topics.

Natuurlijk als u het niet winnen kan en uw gokken verkeerd vergokt heeft. Gaat u op deze wijze proberen het zwijgen op te leggen. Beter was geweest inhoudelijk onderbouwd te reageren, leert u mij eens de kennis van de materie?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 19:33

lovehannah schreef:
Hoe, het paard van achter actieveren, door veel te schakelen en overgangen te rijden.
Waarom, omdat het paard beter over zijn rug gaat lopen en zijn achterhand beter gaat gebruiken.

Dat was altijd heel goed te zien met mijn verzorgpony. Als er iemand anders op reed liep ze heel onregelmatig. En zodra ik mijn 'trucjes' (overgangen etc) ging gebruiken liep ze zo regelmatig.

Duidelijk beschreven, met schakelen bedoeld u tempi?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 19:34

garny95 schreef:
ik vind dit altijd leerzame topics maar hou persoonlijk dan van kort en krachtig zodat ik makkelijk kan lezen en er vooral wat van leer, met dit soort discussies sla ik het maar over en dat vind ik eigenlijk jammer, want dat gehakketak is ook nog eens slecht te lezen.....

Dat is alleen mogelijk met vaktaal en elkaar laten schrijven. Feiten kunnen voor een ander gehakketak zijn.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:33

Jammer fabersmid, als ik vaktaal wil dan pak ik wel een boek wat zonder gehakketak geschreven is.
Dat wat jullie hier doen is amper te volgen en dat is jammer want het zijn leerzame topics voor alle bokkers, toch ?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:51

Bahbah, mijn excuses voor de onwetenheid. Ik vind dit een redelijk interessant topic. (vooral omdat mijn kennis nog wel redelijk beperkt is in de praktijk, door mijn 7 maanden ervaring)

Kan iemand mij vertellen of ik het nou goed begrepen heb? Parade-punten; zijn dus de 'onzichtbare punten' die je aangeven hoe je de volte mooi rond kunt rijden? Dus bijvoorbeeld, ik stel ga ervanuit dat als ik 2 paaltjes voor de E begin van volte maak, via de X en dan weer 2 paaltjes voor de B uitkom ik een nette volte heb. Dat is dus een parade-punt? Of zit ik er nu naast?

ontopic: Ik zelf merk wanneer ik op het goede tempo zit bij mijn lespaard. Ze gaat dan vanzelf ontspannen lopen. Ik heb voor de eerste keer vorige week in de 'gevorderde' les meegereden bij ons op stal (gaat niet zoals op een manege loopt iets anders bij ons). Daar werd over halve ophoudingen gepraat, als 'attentie' voor een overgang naar draf op galop. Dat ben ik dus nu ook aan het oefenen, om een korte halve ophouding te maken voor de overgang. Ik merkte wel dat als ik zonder de halve ophouding aan wil draven het paard reageerd alsof het is van: 'oei ik moet draven" Ze maakt dan echt zo'n sprongetje. En als ik de halve ophouding maakt doet ze dat sprongetje niet maken, maar draaft ze gewoon weg.

Blijf dit topic even volgen :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 21:58

garny95 schreef:
Jammer fabersmid, als ik vaktaal wil dan pak ik wel een boek wat zonder gehakketak geschreven is.
Dat wat jullie hier doen is amper te volgen en dat is jammer want het zijn leerzame topics voor alle bokkers, toch ?

Als dit al moeilijk voor u te volgen is, is vaktaal helemaal niet te volgen voor u. Wil wel een poging doen in jip en janneke taal? Dan kunt u vast lachen denk ik, omdat dat voor mij niet zal meevallen.

Judith1601 zo te lezen bent u op de goede weg.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 22:04

garny95 voor u speciaal jip en janneke taal. Tempi, rijden van verschillende snelheden in dezelfde gang. Overgangen, rijden van de ene gang naar de anderen gang. Is dit wat u bedoeld dat het dan zonder zonder gehakketak geschreven is?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:31

Even off-topic.
FaberSmid schreef:
Roodvos schreef:
Hoe dan ook, een "halve halve parade" lijkt mij een kwart parade (immers: 0,5 x 0,5 = 0,25).

Wat u schrijft met kwart parade is mij een raadsel, [...].

Het was dan ook alleen mathematisch bedoeld, en niet rijkunstig. Om aan te geven dat de discussie wel erg schimmig werd.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:28

Citaat:
Judith1601 zo te lezen bent u op de goede weg

Oke Gelukkig, dan blijf ik vooral dit topic volgen :P Hier leer ik iets van.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:58

Halve ophoudingen, die kan men niet nog eens onderverdelen.
De intonatie of de dosseering die men eraan geeft dat is juist het rijkunstiggevoel.
En Tempi en alle andere oefeningen kan men alleen gped rijden wanneer men deze beheerst.
En mijnheer FaberSmid, u heeft dat van overgangen en Tempi prachtig verwoord, zo leer ik in een kindereenvoudige uitleg het hier ook zo aan mijn beginnde ruitertjes. -:)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 17:37

Roodvos schreef:
Het was dan ook alleen mathematisch bedoeld, en niet rijkunstig. Om aan te geven dat de discussie wel erg schimmig werd.

Juist door het niet leren, kennen, gebruiken van vaktaal. Of onduidelijke Jip en Janneke taal, krijgen we dit soort schimmigheid.

Judith1601 schreef:
Oke Gelukkig, dan blijf ik vooral dit topic volgen :P Hier leer ik iets van.

Ik meen oprecht dat u op de goede weg bent, zou u graag de tip geven de vaktaal correct te leren en gebruiken, dat scheelt heel wat schimmigheid zoals u hier kan lezen.

Professor schreef:
Halve ophoudingen, die kan men niet nog eens onderverdelen.
De intonatie of de dosseering die men eraan geeft dat is juist het rijkunstiggevoel.
En Tempi en alle andere oefeningen kan men alleen goed rijden wanneer men deze beheerst.
En mijnheer FaberSmid, u heeft dat van overgangen en Tempi prachtig verwoord, zo leer ik in een kindereenvoudige uitleg het hier ook zo aan mijn beginnde ruitertjes. -:)

Professor ik heb Urielle beloofd in dit topic, [RT-D] Hoe verzamelt men de galop? . Terug te komen op de vraag van Urielle, mijn belofte kom ik vanavond na. Nadat ik mezelf enigszins op lichaamstemperatuur heb verwarmd met een hete douche. Het was mij een eer aan uw zijde deel te mogen nemen aan uw kruistocht, maar een hete douche na het verzorgen van onze trouwe paarden en pakezel, uw vecht uitrusting heb ik dan wel verdiend.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 20:00

Mijnheer FaberSmid,
Bedankt voor u goede hulp, het heeft alleen niet mogen baten, de reis was vergeefs.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 21:33

Kadankovitch zit nog steeds ondergedoken, hier op bokt ook nergens te vinden. De volgende kruistocht neem ik niet meer de "middeleeuwse" cytecbeslag meer mee, maar de oude vertrouwde gesmede ijzers. Al die lekken ijzers zijn me ook niet in de koude kleren gaan zitten.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:02

FaberSmid schreef:
lovehannah schreef:

Duidelijk beschreven, met schakelen bedoeld u tempi?

Ja inderdaad, tempo wisselingen in de gangen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 10:06

lovehannah dan begrijpen we elkaar volkomen, met schakelen bedoeld u tempi. Schakelen wordt steeds meer gebruikt, doet mij persoonlijk meer denken aan een voertuig.

Professor uw Kadankovitch is weer te voorschijn gesprongen, met de uitdaging naar u toe. Alle hebben kou opgelopen, door op elkaar op het slagveld te wachten. Het slagveld was te groot om elkaar te vinden.

sahibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:19

het paard bijft van achter actieveren, door veel te schakelen en overgangen te rijden.Dit moest ik ook altijd doen met mijn ruin van mijn lesgever

je hebt dan een correct lopend paard en dat goed op de hulpen blijft reageren. Daar heb ik nu alleen maar profijt van. :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:23

sahibje schreef:
het paard bijft van achter actieveren, door veel te schakelen en overgangen te rijden.Dit moest ik ook altijd doen met mijn ruin van mijn lesgever

je hebt dan een correct lopend paard en dat goed op de hulpen blijft reageren. Daar heb ik nu alleen maar profijt van. :D

Legt u mij nu eens uit wat schakelen is.
Overgangen weet ik, dat is overgaan van de ene in de andere gang. Zowel een hogere als een lagere.

Tempi ken ik ook.
Draf: verzamelde- Arbeids-Midden- en uitgestrektedraf, En die steeds wisselen.
Stap en Galop dito.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 14:35

Professor schakelen is de nieuwe moderne benaming voor tempi en overgangen.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:58

Een paard is geen robot en geen een paard zal hetzelfde reageren.. Daarom zullen tempo overgangen bij verschillende paarden ook heel anders werken en ook een ander nut en doel hebben.. Pin jezelf niet te veel vast in de theorie.. want aan theorie hangt nog een heel stuk praktijk.

Tempi changes kunnen gebruikt worden voor;
Snelle paarden, slome paarden, jonge paarden, paarden met korte passen, paarden die te weinig de achterhand eronder hebben, paarden die vastzitten in de rug, paarden die problemen hebben met het wijken, schouderbinnenwaarts of travers, paarden die onder het werk uit proberen te komen, paarden die snel afgeleid zijn, paarden die angstig zijn, paarden die problemen hebben met het aannemen van de teugel, paarden die moeite hebben met ontspannen, paarden die hangerig zijn, sterrenkijkers, zwevers.. Voor elk paard heeft het een ander doel en een ander nut..

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:36

Shattered schreef:
Een paard is geen robot en geen een paard zal hetzelfde reageren.. Daarom zullen tempo overgangen bij verschillende paarden ook heel anders werken en ook een ander nut en doel hebben.. Pin jezelf niet te veel vast in de theorie.. want aan theorie hangt nog een heel stuk praktijk.

Tempi changes kunnen gebruikt worden voor;
Snelle paarden, slome paarden, jonge paarden, paarden met korte passen, paarden die te weinig de achterhand eronder hebben, paarden die vastzitten in de rug, paarden die problemen hebben met het wijken, schouderbinnenwaarts of travers, paarden die onder het werk uit proberen te komen, paarden die snel afgeleid zijn, paarden die angstig zijn, paarden die problemen hebben met het aannemen van de teugel, paarden die moeite hebben met ontspannen, paarden die hangerig zijn, sterrenkijkers, zwevers.. Voor elk paard heeft het een ander doel en een ander nut..

Dan heeft u nog niet veel begrepen van de zijgangen denk ik.
Elke oefening heeft een bepaalde gymnastieseerende waarde, en temparament en voorwaartsdrang, moet men niet verwisselen met sloom, snel of wat anders.
U haalt hier vele dingen door elkaar.
Leest u maar eens een vakboek dan kunt u misschien meer begrijpen waarom men bepaalde oefeningen doet, en hoe men die toepast.
Hoe kunnen jonge paarden een verzamelde draf???
Daar begint men eerst de overgangen te bevestigen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:37

FaberSmid schreef:
Professor schakelen is de nieuwe moderne benaming voor tempi en overgangen.

Zeer vreemd dan moet ik dus nog eens uitleggen tijdens de les wat ik nu werkelijk wil.
Dat is dubbel gemopt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 19:48

Professor ik ben bang dat de moderne ruiters, schakelen sneller begrijpen dan tempi en overgangen. Omdat het schakelen het hun geleerd worden en de moderne ruiters dan niet beter weten. Of u en ik het er nu wel of niet mee eens zijn. Misschien vinden de moderne ruiters en instructie, tempi en overgangen ouderwets en schakelen modern? Wordt een paard net als een voertuig gezien, waar de ruiter maar op los schakelt? U en ik, zo nog anderen oudbollige ruiters en instructie zullen bij de vaktaal blijven. Zich vast blijven houden en in ere houden wat geleerd is, van de oude garde. moderne hoefsmid leerlingen hebben het wel eens moeilijk met mijn oude gebruiken. Maar komen er vroeg of laat achter dat ook zij er niet onderuit komen en zonder kunnen.
Mij is opgevallen dat tempi in het losrijden wordt overgeslagen, net als het losrijden. Dat de moderne ruiters beginnen met overgangen, het warm rijden.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:54

Jeetje, wat zijn 'Fabersmid' en 'Professor' strontiritant zeg := het spijt mij zeer heren, maar jullie denken alles geweldig goed te weten met jullie moeilijke en dure woorden, maar ik durf te wedden dat als jullie op een paard gezet worden dat het dan ineens allemaal heel anders blijkt dan jullie denken ;)

Daarnaast zijn jullie erg deligrerend richting de 'gewone' bokker. 'Jip en janneke taal'? pardon? dus wat wij in het dagelijkse leven allemaal gebruiken, is voor jullie jip en janneke taal? Dat vind ik een belediging richting ieder paardrijdende Nederlander.