Plankgas met de handrem erop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:31

Wanneer een paard de achterhand er echt onder heeft draagt hij toch? Op bovenstaand plaatje zie ik een stuwend paard(de foto). Maar dat kan je ook nog niet verwachten van een paard wat nog maar 3 maand onder het zadel is.
Laatst bijgewerkt door Air op 29-11-09 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:31

x_Marr schreef:
Janine1990 schreef:
Het is inderdaad geen niveau, maar de tweede foto's illustreren voor mij wel plankgas en een handrem.

Natuurlijk bedoelt TS het anders, maar ik herken het beeld dat ze schept niet echt, althans hoe algemeniserend ze het zegt, dit is niet wat ik op een wedstrijd zie. Want waar plankgas en een handrem aan te pas komen, is geen ontspanning. En zonder ontspanning geen hoge punten. Dus what's the use tot het gebruiken van de gasplank en de handrem. Daar gaat paardrijden niet om, en ik mag hopen dat het merendeel van de wedstrijdruiters dit ook niet gebruikt. :)

Daar hebben we het nou juist over, dat is het probleem, want dat zie je toch best vaak.
Of geen handrem maar een zagende handrem. Hoeft geen plankgas bij te komen.

Zonder ontspanning geen hoge punten? Was dat maar waar......

In principe haal je geen hoge punten, aanspanning in de ontspanning, dat willen we zien.
Helaas is en blijft dressuur een jurysport... Maar ik denk niet dat gespannen paarden gemiddeld hogere punten halen dan een ontspannen paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:32

piezze schreef:
Ja de ontspanning is waar het om draait maar in de hogere wedstrijdsport zie ik eigenlijk nooit ontspanning. (of ligt dat aan mij, zie ik een ander plaatje dan een ander of hoeft er dan geen ontspanning meer te zijn?). Op de foto van Pion zie ik wel een ontspannen paard maar het is het "foute" plaatje van de TS. Is op deze manier echt de achterhand er zo goed onder?

Aanspanning in de ontspanning ;)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:33

Tja... we zien alleen nog maar showdressuur, 'klassieke' dressuur kent bijna niemand meer, nouja.. we dénken dat we het kúnnen :P , maar dan wel alleen met een slofteugel. Wat je zegt; het paard behoort iets vóór de loodlijn te eindigen, dus iets met het neusje eruit.. vandaag de dag betekent dit dat het paard niet genoeg gesloten is.

Het écht van achteruit gereden paard is een genot om te ervaren :) , want je hebt een hele fijne verbinding, zo licht als een veertje. Ik zie behoorlijk veel bodybuilders te paard. Krachtraining in de sportschool is overbodig = tegenwoordig kan je ook gewoon gaan paardrijden :+ .

*zucht* ...waar het heen gaat met de dressuur :roll: . Verandering begint bij jezelf, en zolang er mensen zijn die blijven zeggen dat ze 'goed' dressuur rijden en dit dan ook gepromoot wordt (bedoel... :o .. Edward Gal en zin Totilas vind ik nogal showdressuur...) zal er weinig verandering komen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:35

Ik bedoel geen aanspanning in de ontspanning, om de rug te ontspannen moeten inderdaad de buikspieren aangespand worden, maar spanning op plaatsen waar geen spanning hoort te zijn.

Het is inderdaad een jurysport.. vraag me alleen wel af hoe sommige jury's zijn opgeleid. := Want dat kan je geen correct jureren meer noemen..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:35

piezze schreef:
Op de foto van Pion zie ik wel een ontspannen paard maar het is het "foute" plaatje van de TS. Is op deze manier echt de achterhand er zo goed onder?

Het achterbeen treedt in/over de afdruk van het voorbeen. De afstand tussen voorbenen (de driehoek) is ongeveer hetzelfde als de driehoek tussen de achterbenen.
Gedragenheid is nog niet te verwachten, eerst moet de balans gevonden worden. Hierbij zoekt ze nog wel eens steun. Probeer op dat moment zelf goed los te blijven en zachtjes bij te drijven.

Esperanza
Blogger

Re: Plankgas met de handrem erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:36

En vergeet niet dat een paard wel diep kan gaan lopen op momenten dat hij iets moeilijk/zwaar vindt, dat hoeft niet per se slecht te zijn.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:38

hm, ja ik heb een tijdje les gehad van zo'n type. Zolang het paard niet genoeg gesloten was kon hij me geen les geven. Hoe ik dat voor elkaar moest krijgen moest ik zelf maar uitzoeken. (heeft me zo'n 3 à 4 paarden gekost voor ik het doorhad, met de slof natuurlijk, geintje)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:40

Pion schreef:
piezze schreef:
Op de foto van Pion zie ik wel een ontspannen paard maar het is het "foute" plaatje van de TS. Is op deze manier echt de achterhand er zo goed onder?

Het achterbeen treedt in/over de afdruk van het voorbeen. De afstand tussen voorbenen (de driehoek) is ongeveer hetzelfde als de driehoek tussen de achterbenen.
Gedragenheid is nog niet te verwachten, eerst moet de balans gevonden worden. Hierbij zoekt ze nog wel eens steun. Probeer op dat moment zelf goed los te blijven en zachtjes bij te drijven.

Bedankt voor deze duidelijke uitleg!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:41

Esperanza schreef:
En vergeet niet dat een paard wel diep kan gaan lopen op momenten dat hij iets moeilijk/zwaar vindt, dat hoeft niet per se slecht te zijn.

Inderdaad, ben op het moment bezig om de zijgangetjes op te pakken, over het algemeen heb ik gewoon een fijne verbinding, maar zodra ik te veel wil (met bv wijken) verdwijnt d'r hoofd ergenst richting haar borst. Heb dan nog steeds gewoon verbinding alleen kan enkel nog haar hals zien.... :Y)

@piezze: Hhhm, voor jou ken ik nog wel een cursusje!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:42

nou laat horen dat cursusje? Bokt is soms nogal eens wat tegenstrijdig.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:42

Arabesk schreef:
Ir111 schreef:
Grappig, ik vind het bovenste plaatje correct achterbeen gebruik laten zien en een paard wat mooi bergopwaarts loopt. Op het onderste plaatje vind ik dat het paard als een duikboot de grond in loopt.

Ja duikboot is het goede woord ja :\

Nog erger is, dat sommige bokkers kennelijk het bovenste plaatje (klassieke dressuur) slechter vinden dan het onderste plaatje (moderne dressuur). Wat goed en gezond is voor een paard en hoe dat eruit hoort te zien zijn we kennelijk al aan het kwijtraken %)

Ah;
Volgens mij wil TS eigenlijk wéér een discussie over hoe fout de Nederlandse top het doet met LDR en hyperflexion e.d.
Wéér uitkouwen dat 'vroeger' alles beter was.
Wéér vergeten dat je een KWPN paard qua bouw én dus qua training niet kunt vergelijken met een Iberisch ras, omdat de Iberische rassen uitblinken in de verzameling en oprichting, terwijl de KWPN paarden gefokt zijn op souplesse en beweging en daarom ook heel anders getraind worden. Vergetende dat het sportpaard de afgelopen jaren een ongelooflijke ontwikkeling doorgemaakt heeft en qua bouw behoorlijk veranderd is ten opzichten van 10-20 jaar geleden. Bonfire zou tegenwoordig echt niet meer zo mee kunnen in de top hoor als destijds als hij 10 jaar later was geboren. De trainingsmethoden zijn mede ook verder door ontwikkeld, die horen ook aan te sluiten op de bouw en de mogelijkheden van het paard. Ik ben ook geen LDR/hyperflexion voorstander, maar ik denk dat dit de realiteit is. Het meest kwalijke is dat mensen denken dat het door hen gereden paard dezelfde kwaliteiten hebben als Salinero, Totilas en Parzival en dat ze ook nog denken dat ze zelf de kwaliteiten van Edward, Anky en Adelinde hebben en geen of verkeerde instructie misschien (of ze denken geen instructie nodig te hebben)? Mensen missen tegenwoordig bescheidenheid en kennis en zijn teveel met zichzelf bezig. Dàt is een groter probleem dan een paard dat voorwaarts, neerwaarts over de rug wordt gereden en hierbij wel eens wat achter de loodlijn komt of wat nog wat teveel op de voorhand loopt, omdat het nu eenmaal nog in het beginstadium van zijn ontwikkeling staat (en daar misschien ook wel nooit uitkomt met zijn ruiter of amazone).

FaberSmid schreef:
Vaak is wat men nu nieuw en modern benoemd in werkelijkheid oud.

Hoelang zou het duren voordat Baucher weer uit de kast wordt gehaald..? :P

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:44

Verbeter me maar als het niet zo is Arabesk hoor, maar ik kijk over een pagina of 10 wel weer even. :+

Tot nu toe komen er gelukkig ook nog leuke dingen voorbij! +:)+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:46

x_Marr schreef:
Wanneer een paard de achterhand er echt onder heeft draagt hij toch? Op bovenstaand plaatje zie ik een stuwend paard(de foto). Maar dat kan je ook nog niet verwachten van een paard wat nog maar 3 maand onder het zadel is.

Klopt, die tekening laat niet zien dat de achterhand zakt als het paard gaat dragen, daarom ziet het er ook statisch uit. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:46

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:50

hoi, sorry ben na de 1e alinea gestopt met lezen, denk niet dat dit de cursus voor mij is. (en fotogeniek ben ik al helemaal niet dus als je interesse hebt in het rijden an sich dan kom maar gewoon een keer kijken naar mijn wanprestaties).

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:53

piezze schreef:
hoi, sorry ben na de 1e alinea gestopt met lezen, denk niet dat dit de cursus voor mij is. (en fotogeniek ben ik al helemaal niet dus als je interesse hebt in het rijden an sich dan kom maar gewoon een keer kijken naar mijn wanprestaties).

Haha, ach het moet je soort humor zijn.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:58

Wordt ik te oud voor denk ik (haha), H.A.W. is zowiezo niet mijn ding. Een beetje een ander zitten afkraken. Meestal is de kritiek niet opbouwend en er wordt vooral veel geharreward over cap, pianohanden, kapstoktenen en op nummer 1 slecht passende zadels.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:00

piezze schreef:
Wordt ik te oud voor denk ik (haha), H.A.W. is zowiezo niet mijn ding. Een beetje een ander zitten afkraken. Meestal is de kritiek niet opbouwend en er wordt vooral veel geharreward over cap, pianohanden, kapstoktenen en op nummer 1 slecht passende zadels.

Dat is ook het enige wat penny's denken te herkennen... :P
Je komt maar weinig topics waarin niet wordt begonnen over het zadel... 8)7

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:01

Ja idd... Ik heb nu ook eindelijk eens mooie foto's, van vandaag nog wel. Geven een fijn beeld van mij en die vzpony, alleen tja ik ben wat aan de lange kant, en het zadel past niet super.
Maar ik denk dat ik het gewoon op itp ga gooien. Wil graag eens wat tips. En ben eigenlijk wel gek, maar goed ik ben nu zelf maar voor een zadel voor die pony aan het sparen, alleen dat gaat niet alla minute hé...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:02

ja het zadel is altijd de schuldige. Best handig eigenlijk zo'n zadel.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:04

piezze schreef:
ja het zadel is altijd de schuldige. Best handig eigenlijk zo'n zadel.

Haha, ja, als je geen nuttig commentaar kunt geven, dan kun je altijd nog over het zadel gaan lopen zeuren. 8)7

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:06

Moderatoropmerking:
Is het een idee om hier ontopic te blijven?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:11

maria_62 schreef:
Ik ben het met Arabesk eens. Eén van de redenen is denk ik dat er niet goed les gegeven wordt, dus aan de basis gaat het al mis. Kijk maar eens bij de pony ruitertjes ;één al geruk en gepluk om de pony 'aan de teugel ' te krijgen. (de goede niet te na gesproken) Gillian heeft gelijk, dressuur is er voor het paard en niet andersom. Bovendien zie je op wedstrijden hetzelfde; paarden/pony's lopen niet nagevelijk en jury's zien het vaak ook niet. Dus waar gaat het mis?

Het begint bij de opleiding van de instructeurs, anders zou u ook niet de opmerking maken ze lopen niet nagevelijk, maar drukt u dat anders uit.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:11

ben het helemaal eens Arabesk. Men vind het al snel niet rond genoeg.
Dr. heuschmann schreef het al in z'n boek: het hoofd moet naar beneden, punt. Dat lijkt het enige te zijn waar het om gaat.
Dat mensen serieus het 2e plaatje liever zien dan het 1e plaatje kan ik niet begrijpen.
http://www.sustainabledressage.com is een hele mooie site, goede uitleg. Wat zij schrijft onder "training the eye" is zeker waar.