slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:50

WolinLotte schreef:
Arabesk schreef:
scherper... lees 'gemener'

Als je iets 'scherpers' nodig hebt om je paard goed te laten lopen gaat er imo toch écht iets verkeerd..... wat voor een relatie heb je dan met je paard :?

Waar de paardenkennis ophoudt, gaat de Divoza-gids open.. :')

Eens even kijken wat ze deze maand aan hulpteugels in de aanbieding hebben _O- ...
Dan schort er echt wat aan je eigen rijkunsten hoor als je je een slof erbij wilt halen.

Nou.. ik ga dit topic maar weer eens verlaten, want ik voel dat er een hele stroom nare opmerkingen eraan zit te komen wat ik jullie wil besparen }> ...

net zo triest als dat jij een slof vind, vind ik het raar en triest om meteen een crosstraining met een paard mee te rijden als je er maar 1x mee heb gesprongen.

maar ik ga nu wel erg offtopic. Sorry hiermee.

En daarbij, ik heb echt 3 maanden in een dipje gezeten, en als je 2 maanden rijdt en het steeds slechter gaat pak je soms wel dingen erbij zoals een slof. Zelfs de mensen die er zo tegen zijn, dat was/ben ik namelijk ook ;) Ben blij dat ik die slof ook maar 2x heb gebruikt, en hij alweer een jaar op stal hangt. :)

Lauura

Re: slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 00:54

Moet je nagaan wat een slof allemaal doet! Iets wat niet is gelukt in 2 maanden, wel lukt in 2 dagen(keren) met slof rijden!

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 01:04

Ik vind ook dat een slof moet kunnen, als iemand er mee weet te rijden tenminste. Sommige paarden komen nou eenmaal op bepaalde punten moeilijk los. Dat heeft echt niet altijd te maken met of je wel of niet goed kan rijden. Dan is de slof een goed hulpmiddel, want een paard die bijvoorbeeld zijn lijf vasthoudt wordt er echt niet beter van als je doorrijdt en je krijgt het niet los. In dat geval ontwikkeld het paard de spieren op de verkeerde plaatsen, in plaats van dat het paard er beter van wordt. Het heet ook niet voor niets een HULPteugel.

Het is inderdaad niet de bedoeling dat de teugels losser hangen dan de slof of dat het paard er in gaat hangen!

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 08:50

__Marloes schreef:
maar ik ga nu wel erg offtopic. Sorry hiermee.

En daarbij, ik heb echt 3 maanden in een dipje gezeten, en als je 2 maanden rijdt en het steeds slechter gaat pak je soms wel dingen erbij zoals een slof. Zelfs de mensen die er zo tegen zijn, dat was/ben ik namelijk ook ;) Ben blij dat ik die slof ook maar 2x heb gebruikt, en hij alweer een jaar op stal hangt. :)

Nou dit bedoel ik dus, ik vind dat voor zulk soort dingen ook een slof gebruikt mag worden. En inderdaad na ongeveer 1 á 2x rijden met slof gaat het weer goed.

Maar van sommige mensen mag dit dus niet, en moet alles via het ''rijden'' gaan. En van hun part rijd je nog 3 maanden zo door. Maar zo werkt het niet altijd, en schiet ook niks op.
Daarom dus voor 2x een slof gebruiken

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:28

Vind dat u allen wel heel makkelijk over een slofteugel denkt.
Er zijn paarden tegenwoordig maar heel weinig paarden trouwens die van natuur uit een moeilijke hals opbouw hebben, waarvan de spieren vekeerd werken.
Maar heeft u allen die regelmatig een slofteugel gebruiken niet eens nagedacht dat men dat ook op een veel betere manier kunt veranderen.
Het beste is het paard onder vakkundige leiding goed te longeren.
Er zijn vele mogelijkheden bij het goed longeeren de hals problemen op te lossen.

Dan beter te gaan rijden, wat al eerder hier op het topic aangesneden is, het paard van achter naar voren te rijden. Dit is het verbeteren van de aanleuning.
Een bekend gegeven is, wanneer het paard achter los is, wordt het vanzelf voor los.

Vaak lees ik op Bokt, voor de veiligheid doe ik er een slofteugel op.
Verschrikkelijk wanneer men van deze gedachten uit gaat.

Denk dat men eerst moet leren rijden aan zichzelf moet werken, en de fout bij zichzelf moet zoeken.
Aanleuning en de problemen daarvan onstaan voor de meerderheid uit een verkeerd zittende ruiter/amazone die een niet onafhankelijke hand heeft.
Men rijdt een paard in de houding men trekt hem niet in de houding.
En dat heb ik gezien op de 2 foto´s op dit topic waar de houding niet goed is, beide achter de loodlijn.
De slofteugel kan men gebruiken om het paard te leren de weg naar voorwaarts afwaarts aan te geven, die bij paarden die het vertrouwen in de ruiterhand hebben verloren. (verreden paarden).

De slofteugel is een teugel die veel gevaren in zich heeft, mijn voorkeur gaat uit naar de Thiedemannteugel, die is veel paardvriendelijker, en gevaarloos mits goed ingesteld.
Hiermee kunnen de fouten bij de ruiter corrigeerd worden, zonder dat het paard eronder lijden moet.

Apple

Re: slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:49

Ik zet een slotje op dit topic. Slofteugel discussies worden herhaaldelijk gevoerd en er zijn heel veel topics over te vinden.