waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyliam

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:54

Ik geloof niet dat ik me profecional zou durven noemen. Maar heb inderdaad al heel wat paardjes ingereden, zadelmak gemaakt, doorgereden. De eerste op mijn 12 de. En nee, dat was niet netjes of juist. Het was een verzorgpony van een brute boer die me wel zou helpen. De doelstelling was een leuke pony om wat door de bossen te crossen. En dat is aardig gelukt. Kon uiteindelijk ook wat dresuren met het paardje.
Ik had lef te over en vond niks eng. Er oneindig keer afgedonderd. Maar al doende leert men.
Toen ik te groot werd kocht die boer een niet zadelmake 3 jarige. en daar begonnen we opnieuw.
Op die plek ben ik uiteindelijk weg gegaan. Kwam op andere stallen terrecht en kreeg kans te over om paarden hier en daar in te rijden.
En ja, het ging steeds beter en netter.
Ik ben maar een klein en licht mensje dus kon als volwassene nog redelijk kleine pony`s inrijden of corrigeren.

Elk paard is inderdaad anders. Ik ben nu bezig mijn eigen arabiertje in te rijden en heb eerlijk gezegd nog nooit zo`n moeilijk paardje gereden als hem. Ik had hulp bij het zadelmak maken. Maar nu met het inrijden is hij vreselijk scheef. Dus nu bezig met rechtrichten.
Deze winter gaan we op stal nog 3 paardjes zadelmak/inrijden/doorrijden zodat ze van de zomer mee kunnen op wedstrijd. Ik kijk er vreselijk naar uit!! Ik werk gewoon graag met jonge paardjes.

Moraal van het verhaal... leeftijd is niet echt van belang. Iemand er naast die je kan helpen is echt noodzaak.
Maar ik begreep uit het bericht van TS dat dit het geval was. Dus waarom niet?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 22:04

ik heb 1 x in de 2 week priveles van een uur..
buitendat sta ik op een pensionstal die erg bevolkt is dus er
is altijd wel iemand die me kan helpen :j maar het is nog nooit
nodig geweest, ben er nog niet afgedonderd, want hij is,
zoals ik eerder vermelde in dit topic, ongelofelijk eerlijk :j

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:06

_Bitje_ schreef:
maxipaxixx schreef:
ik ben 12 en heb 1 ponny ingereden (gaat nu de springsport in :o ) en mijn eigen paard doorgereden!, dus het kan best! ;)

wanneer heb je die pony dan ingereden als ik vragen mag :) ?

Toen ik 11 was ;)

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:09

tsjah, hoe kom je aan ervaring als je nooit iets doet?

en er zijn genoeg mensen die denken dat ze bekwaam zijn voor dit soort dingen... en het dan helemaal niet zijn. zowel pubers als volwassenen.

natuurlijk kun je er de eerste keren beter iemand bij halen die er verstand van heeft maar die persoon moest het ook ooit leren!

als je geduldig en ervaren bent, tsjah wat maakt leeftijd dan uit?

Dorien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:10

Ik ben het eigenlijk wel met je eens!
het ligt er gewoon aan hoe je rijd, sommige mensen van 13 rijden ook beter dan mensen van 20 ofzo, dat is nou eenmaal zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 07:13

Dorien__ schreef:
Ik ben het eigenlijk wel met je eens!
het ligt er gewoon aan hoe je rijd, sommige mensen van 13 rijden ook beter dan mensen van 20 ofzo, dat is nou eenmaal zo.

Die persoon van 20 is wel veel volwassener in het hoofd, heeft de puberteit achter de rug, is gebalanceerder, is rustiger..... dat maakt nogal een verschil.

Leeftijd zegt niets, is imo niks anders dan een heel populaire kreet, die grote nonsens is.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 07:32

Ik heb toen ik 10 t/m 11 was allemaal kleine ponytjes (A t/m D) ingereden, zolang je maar GOEDE begeleiding hebt kan dat wel! :j
Maar ben het wel met jullie eens, veel kinderen in mijn omgeven van mijn leeftijd (13/14) denken alleen aan galoperen en crossen enzo en hebben totaal geen verstand op dat moment
Ik merk wel dat nu ik er een paar beleerd heb dat ik wel een stuk rustiger en voorzichtiger met jonge beessies omga dan hun...

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 08:15

Hier stoor ik me nou ook vreselijk aan! Met goede begeeiding kan ik dat wel. Op mijn 12e heb ik met begeleiding mijn haflinger (inmiddels verkocht) ingereden en dat is hartstikke goed gegaan. Ik heb daar heel veel van geleerd.
I merk het ook wel dat als je ok eens wat wilt zeegen over rijden van jonge paarden, dat je dan zo reactie krijgt van ''maar jij ben nog maar 13 dus dat weet jij niet'' dat gebeurd niet echt bij mij, maar ik zie het wel bij andere gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 08:25

hafjelinger schreef:
Hier stoor ik me nou ook vreselijk aan! Met goede begeeiding kan ik dat wel. Op mijn 12e heb ik met begeleiding mijn haflinger (inmiddels verkocht) ingereden en dat is hartstikke goed gegaan. Ik heb daar heel veel van geleerd.
I merk het ook wel dat als je ok eens wat wilt zeegen over rijden van jonge paarden, dat je dan zo reactie krijgt van ''maar jij ben nog maar 13 dus dat weet jij niet'' dat gebeurd niet echt bij mij, maar ik zie het wel bij andere gebeuren.

Hartstikke goed gegaan? Dus het paard en jij hebben het overleefd. Dat is prachtig.

Ik heb daar haal veel van geleerd, dat is nou net wat mij een beetje tegenstaat. Het gaat er namelijk helemaal niet om dat jíj er veel van leert, als jij het paard opleidt, ben jij de leraar, het paard de leerling.
Het paard is degene die heel veel moet leren, en niet jij. En als je dat niet inziet, en niet bereid bent om jezelf opzij te zetten om een optimaal leerproces en optimale leeromstandigheden voor het paard te creëren, en dus niet voor je zelf, want het gaat helemaal niet om jou, dan ben je imo niet geschikt om een paard op te leiden.

Degenen die het verdedigen dat een puber een paard zou kunnen opleiden, lijken totaal niet in te zien, dat het niets te maken heeft met rijtechnische vaardigheden (a natuurlijk spelen die wel mee, maar daar draait de discussie niet om) maar met een stuk geestelijke volwassenheid, jezelf opzij kunnen zetten, problemen oplossen, nadenken hoe het paard het beste leert, creatief daarmee zijn.
Ik lees hier: IK kan het, IK heb veel geleerd, IK moet ervaring opdoen, IK.........
En dat is nou net het hele punt, het gaat niet om de ruiter, niet om je ego, maar om dat paard. Als je dat niet inziet, moet je geen paarden gaan opleiden. De reactie van de pubers hier onderstreept de stelling in de OP wat dat betreft wel.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:01

Voor mij blijft het kernwoord bij het opleiden van een paard, al dan niet door een puber, toch gewoon "begeleiding", zeker als je daar zelf nog niet ervaren in bent. En dan zo intensief mogelijke begeleiding en bij voorkeur door iemand met ervaring. Dus niet op een gegeven moment in het leertraject zelf een keer aanmodderen maar gewoon van begin tot eind samen zodat er precies gezien wordt wat het paard op welk moment nodig heeft en dat er voor wordt gewaakt dat dat ook geboden wordt. Zoals hafjelinger (geen familie trouwens ;) ) schrijft: dan gaat het goed en dan heb je daar waarschijnlijk veel van geleerd.

Uiteraard gaat het paard voor en moet je je ego in het leerproces voor het paard opzij zetten, zoals Yamcha schrijft. En voor pubers is dat misschien lastiger dan voor een zogenaamde volwassene maar het is zeker wel te doen. Wanneer het paard dan goed opgeleid is en je heb daaraan onder begeleiding je bijdrage gedaan, dan kan je zeker wel zeggen dat het goed gegaan is en dat je er veel van geleerd hebt. Daar is in mijn ogen niets mis mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:10

ach ...je hebt inrijden en inrijden....
een pony zadelmak maken is niet zo moeilijk,op boscross nivo.
Het is een ander verhaal als je met die pony ook het tot de Z wil brengen(dressuur)....dan is een goede basis niet verkeerd.

En je kunt dan niet zonder goede instructie....en wat goed is daar zijn de meningen ook nog over verdeelt.

Maar goed....die volwassene die al dertig jaar braaf iedere week naar de manege gaat hoeft echt niet beter te rijden dan een veertienjarige die overal op weg rijdt en dan nog het liefst zonder zadel,gewoon in de wei.
Wel zijn jonge mensen vaak wat 'wilder' en zien het gevaar en de gevolgen niet zo...

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:08

Ik ben het met je eens. Ik heb als "puber" ook zelf een paard beleerd, maar wel met behulp van iemand die het al jaren doet en er verstand van heeft in mijn ogen. Niemand die heeft er ervaring mee, iedereen moet het leren en als je nooit de kans krijgt, dan zou je het dus eigenlijk ook niet mogen. Maar ik vind wel dat niet iedereen er geschikt voor zou zijn en ook vind ik dat je, op dit moment, er gewoon iemand bij moet hebben die er verstand van heeft want daar zijn er genoeg van.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:17

Onder goede begeleiding kan dat geen kwaad. Die begeleiding heeft alle kennis in huis om het paard en de jonge ruiter op te leiden.
Alleen gaat het uiteraard fout door gebrek aan ervaring en kennis maar onder begeleiding is dat heel goed mogelijk.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:23

Ook een puber kan een paard opleiden.
Maar het eerste paard wat opgeleid wordt, draagt hier de nadelen van mee.

Pas door ervaring, door van fouten te leren, door in het algemeen te leren, zullen de "volgende" paarden hier profijt van hebben.

Dus het kan wel, maar ik, persoonlijk, vind het geen goede "start" voor een jonge ruiter/amazone
Een jonge ruiter/amazone kan beter met een goed leerpaard beginnen en van daaruit "ervaring en gevoel" ontwikkelen.

Mijn dochter heeft haar Cob ook het eerste jaar, zelf opgeleid. Ze was toen 13 jaar.
Maar toch problemen gekregen, die onze instructrice en ikzelf hebben moeten oplossen.

Terwijl ze toch iedere dag, begeleiding kreeg.
Maar hoe een paard "voelt", daar moet de begeleiding op in spelen, door zelf er ook eens op te gaan.
Onze instructrice kon dat zelf niet meer, door een ernstig ongeluk met een paard.
Dus die "rol" heb ik overgenomen.

Toen merkte ik ook pas, waardoor de problemen ontstaan waren. Die hebben we samen opgelost.

Ze zijn wel samen tot het Z2 gekomen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:29

Ik vind leeftijd ook niets zeggen hoor! :n

Als je zeker van je zaak bent en je paard en jij voelen er goed bij, geen probleem. Ik zie het ook vaak voorbij komen dat de bokkers zeuren over leeftijd...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:41

Yamcha schreef:
hafjelinger schreef:

Hartstikke goed gegaan? Dus het paard en jij hebben het overleefd. Dat is prachtig.

Ik heb daar haal veel van geleerd, dat is nou net wat mij een beetje tegenstaat. Het gaat er namelijk helemaal niet om dat jíj er veel van leert, als jij het paard opleidt, ben jij de leraar, het paard de leerling.
Het paard is degene die heel veel moet leren, en niet jij. En als je dat niet inziet, en niet bereid bent om jezelf opzij te zetten om een optimaal leerproces en optimale leeromstandigheden voor het paard te creëren, en dus niet voor je zelf, want het gaat helemaal niet om jou, dan ben je imo niet geschikt om een paard op te leiden.

Degenen die het verdedigen dat een puber een paard zou kunnen opleiden, lijken totaal niet in te zien, dat het niets te maken heeft met rijtechnische vaardigheden (a natuurlijk spelen die wel mee, maar daar draait de discussie niet om) maar met een stuk geestelijke volwassenheid, jezelf opzij kunnen zetten, problemen oplossen, nadenken hoe het paard het beste leert, creatief daarmee zijn.
Ik lees hier: IK kan het, IK heb veel geleerd, IK moet ervaring opdoen, IK.........
En dat is nou net het hele punt, het gaat niet om de ruiter, niet om je ego, maar om dat paard. Als je dat niet inziet, moet je geen paarden gaan opleiden. De reactie van de pubers hier onderstreept de stelling in de OP wat dat betreft wel.

Ik ben het helemaal met bovenstaande eens. Ik zie teveel (jonge) ego-trippers langskomen die blijkbaar het welzijn van het paard op de tweede plaats zetten.

Hoe gaat het gezegde ook al weer? Het eerste paard beleer je voor een vijand, de tweede voor een vriend en de derde voor jezelf?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 12:20

Yamcha schreef:
hafjelinger schreef:

hier ben ik het helemaal mee eens :j ook ik stoor me aan mensen die zeggen: voor alles is een eerste keer, en van fouten kun je leren
maar het paard lijd er onder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:25

Dat is idd precies waar ik zo een groot probleem mee heb.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:31

ts, ben het helemaal met je eens. ook een puber kan het :j mits ze vergenoeg is zelf opgeschoold om het een paard aanteleren. zoals hierboven al word gezegt. jij bent de leraar, je paard is de leerling :j :j
ik heb zelf mijn paard met mijn nét 15 jarige leeftijd beleerd. En nooit problemen geweest. om de dag geholpen door mijn instructeur voor kleine tips. vaak geen eens commetaar gekregen, omdat het goed ging. Helaas is ze hierna 7 maanden kreupel geworden( door natuurlijke scheefheid, ze was toen 2maanden ohz) nu sinds 4 maanden erweer opgeklommen. en ze doet het echt onwijs goed. In december ga ik ook starten met haar. ik was zelf al M dressuur toen, en wist genoeg om het mijn paard aanteleren, vanaf onbeleerd. en goede begeleiding is hier bij altijd nodig vind ik! zo kan een buitenstaander ook zien. Ik reed haar toen 2/3 x per week. waarvan 2x bij mijn lesgever. nu rijd ik 1x per week bij mijn instructriece.

ik vind dat het eens een eerste keer zijn om een paard in te rijden. Maar wel! onder goede begeleiding, en dat je zelf een paard iets kan aanleren. Niet dus dat je erop zit en nog moet nadenken, wat moet ik nu doen! je moet het gewoon weten als je een jong paard inrijd. Het paard snapt niks, en jij moet het gewoon 'duidelijk uitleggen' aan hem aangezien jij zijn leraar bent! kan je dat niet? Breng je je paard weg om hem goed in te laten rijden :) zodat je je paard niet verprutst of hem iets verkeerds aanleert ;) je moet gewoon kunnen voelen wat je paard doet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:34

just_kiki schreef:
Helaas is ze hierna 7 maanden kreupel geworden( door natuurlijke scheefheid, ze was toen 2maanden ohz) nu sinds 4 maanden erweer opgeklommen.

Een ruiter die een paard inrijdt en doorrijdt moet dit kunnen corrigeren, en rijtechnisch op kunnen lossen. Juist en vooral bij een in te rijden paard. Het mag nieteens zover komen dat een dier door natuurlijke scheefheid kreupel wordt!

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:35

ik was veel en veel jonger dan de TS toen ik voor het eerst een pony heb beleerd .
Dit was wel onder begeleiding iedere keer dat ik er op zat !!!
Maar het is wel goed gekomen !
De eerste pony die ik had beleerd was zooo mak geworden , dat verschillende kleine meisjes en jongens bij ons thuis op haar hebben leren rijden.

Het hoeft dus niet altijd fout te gaan ;)

Ik denk ook dat de TS wel een pony('s) zou kunnen beleren , als het maar onder begeleiding gebeurd , en ze consequent genoeg is !

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:38

Oh, ik ben ook wel benieuwd hoe het bij shetlanders dan word gedaan! O:)?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 12:39

Cassidy schreef:
just_kiki schreef:
Helaas is ze hierna 7 maanden kreupel geworden( door natuurlijke scheefheid, ze was toen 2maanden ohz) nu sinds 4 maanden erweer opgeklommen.

Een ruiter die een paard inrijdt en doorrijdt moet dit kunnen corrigeren, en rijtechnisch op kunnen lossen. Juist en vooral bij een in te rijden paard. Het mag nieteens zover komen dat een dier door natuurlijke scheefheid kreupel wordt!

als het een natuurlijke scheefheid is is het natuurlijk en kun je er niet gelijk kreupel van worden?
lijkt mij, dat als je er zelfs voor het eerst op zit gelijk merkt of ie extreem scheef loopt...
Dat kun je toch gewoon verhelpen met rechtrichten en buigoefeningen?
lijkt mij? zo is dat mij aangeleerd :j

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:39

Suzanne F. schreef:
Onder goede begeleiding kan dat geen kwaad. Die begeleiding heeft alle kennis in huis om het paard en de jonge ruiter op te leiden.
Alleen gaat het uiteraard fout door gebrek aan ervaring en kennis maar onder begeleiding is dat heel goed mogelijk.

Dit antwoord zocht ik nou eigenlijk. Ik was 10 toen ik samen met mijn pa het eerste paard zadelmak maakte. Paard was een superbrave, mijn pa vond dat we het samen zouden kunnen en dat was ook zo. Van daaruit zijn we verdergegaan met het zadelmak maken van paarden. Telkens mijn pa en ik, helemaal op elkaar ingespeeld en 100% weten wat we aan elkaar hebben.

Mijn pa was dus degene met de kennis en ervaring, ik moest het leren. Ben ik nu een prof? Nee echt niet, heb er ook geen 100 zadelmak gemaakt maar ben wel die puber geweest die de jonge paarden het moest leren. Mijn pa en ik zijn vanaf het begin gewoon goed op elkaar ingespeeld geweest met de woorden Veiligheid, Verstand en Rust voorop.

Het is naar mijn mening niet die puber die het niet kan, de begeleiding er omheen, het paard, het karakter, alles bij elkaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:39

Wat de meesten hier schijnen te vergeten is dat je ook nog met het character van een dier te maken hebt, en je absoluut niet kunt voorspellen hoe het dier gaat reageren als er de eerste keer een zadel opgaat. Ook al is de voorbereidende fase nog zo goed en lang geweest, al lijkt het paard vanaf de grond nog zo kipmak, en schijn je er alles mee te kunnen doen, ook een prof kan de situatie weleens verkeerd inschatten. En als je dan niet genoeg kennis in huis hebt om dat op te lossen, kun je het paard voor de rest van zijn leven verknallen...