Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:25

over het algemeen methode 2, maar met losrijden vraag ik wel.
Af en toe licht doorvagen met een kneepje links/rechts zie ik het probleem niet van in :n zolang je bij gewenste reactie meteen de hand weer stilhoudt. (ik heb het hier over millimeter/seconde werk ;))
Als ze er lekker doorheen is rij ik met een weerstandbiedende hand waar ze heerlijk stil en licht op loopt. Maar tijdens bulldozermomenten ("oh god! Een wandelaar!" -» kop erop, staart omhoog, snuiven -» mij totaal negeren) vraag ik wel strenger door, absoluut niet trekken of zagen, maar dan stel ik het wel zo op prijs als madam even bij de les blijft ;) let wel dat ze altijd eerst voorwaarts moet :)

wat mij ook verbaasd is dat hier vrijwel alleen optie 2 genoemd wordt en optie 1 afgezworen wordt, terwijl ook ik op wedstrijd 9 v/d 10 keer mensen continu links/rechts zagend zie losrijden en hun paard geen moment lucht gunnen... tot ze in de ring komen :x dan is het handjes stil bij elkaar.. :x als er iets fout gaat vallen ze dan vaak wel meteen door de mand..

ook hier vind ik gelden: de methode is zo streng/fout als de ruiter hem maakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:49

petitparis schreef:
manier 2 is de beste/zoals het hoort, tenzij je paard zich probeert vast te zetten op z'n bit, dan moet je wel even spelen om hem los te maken/houden. Maar sommige paarden straffen dit achteraf weer heel erg hard af door zelf met hun hoofd beginnen te wiegen.

Niet mee eens, als je op een heel zachte manier meegaat in de beweging (je hand is ook niet echt stil, maar wel stil tov de mond van het paard) heeft het paard geen reden om zich vast te zetten. Het paard zet zich pas vast als de ruiter vasthoudt.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:19

optie 1 maar dan niet helemaal zoals jij het schrijft.
bij mijn pony houd ik mijn buitenteugel stil, die beweeg ik niet.
mijn binnenteugel doe ik een klein beetje van de hals en dan boetseer ik met mijn teugel als het ware.
absoluut geen zagen dus zoals sommigen het hier noemen.
zodra ze buiging en stelling aanneemt open ik mijn hand een geef ik een beloning met mijn stem of een kriebeltje in de hals. actie reactie dus, buiging = beloning en hand ontspannen.
zodra ze haar hoofd weer naar boven doe begin ik weer met boetseren.

vind het trouwens een beetje raar dat optie 1 al per defenitie fout is :n dit vind ik een beetje kort door de bocht eerlijk gezegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:55

mimeslosydy schreef:
vind het trouwens een beetje raar dat optie 1 al per defenitie fout is :n dit vind ik een beetje kort door de bocht eerlijk gezegd

Het is fout omdat het niets meer of minder is dan je paard in de mond zitten treiteren.
Wat er gebeurt met dat "spelen", is dat je paard inknikt ten gevolge van de druk/pijn die je paard in z'n mond voelt. Dat zogenaamde "spelen" vindt het paard namelijk dermate hinderlijk/vervelend/pijnlijk dat hij een houding opzoekt om daar maar van af te zijn. En dat is 'in de krul', want zodra hij dat doet, hou jij op met hem in z'n mond te treiteren. Een paard op die manier in de krul rijden, heeft geen enkel nut en is zelfs schadelijk.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:10

mimeslosydy schreef:

Optie 1 ís ook niet goed, doordat jou paard wijkt voor druk.
Anderzijds ik heb eerder ook zo leren rijden; spelen of in sponzen knijpen of welke benaming dan ook. Helaas wordt er nog veel op deze manier lesgegeven. Imo absoluut niet de goede, maar daarom wil ik de personen welke deze methode gebruiken niet direct aanvallen. Als je niet beter weet omdat het je altijd zo geleerd is vind ik het kort door de bocht om te gaan 'beschuldigen'. Ik heb het geluk gehad dat ik gedurende de jaren bij meerdere instructeurs heb gereden en zodoende probeer ik deze methode af te leren (al betrappen mijn instructeurs me er soms nog op).

Deze (en andere) discussies moeten niet beschuldigend zijn, maar juist opbouwend. Ik hoop dat de mensen hier wat gaan doen met wat er verteld wordt :)

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:15

het hangt denk ik af van het paard waarop je rijd,

de ene reageert beter op manier 1 (mits goed gebruikt) en de ander reageert beter op 2(mits goed gebruikt)

bij beide manieren zijn er dingen voor een tegen te noemen, nageeflijkheid opzichzelf kan zelfs beargumenteerd worden. Ik denk daarom niet dat er 1 manier is die goed is.

ikzelf rijd soms met 1 en soms met 2 het liefst rij ik echter met een los teugeltje..ook op deze manier ontspant het paard waar ik op rij en laat zijn rug los.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:22

lissisanne schreef:
het hangt denk ik af van het paard waarop je rijd,

de ene reageert beter op manier 1 (mits goed gebruikt) en de ander reageert beter op 2(mits goed gebruikt)

bij beide manieren zijn er dingen voor een tegen te noemen, nageeflijkheid opzichzelf kan zelfs beargumenteerd worden. Ik denk daarom niet dat er 1 manier is die goed is.

ikzelf rijd soms met 1 en soms met 2 het liefst rij ik echter met een los teugeltje..ook op deze manier ontspant het paard waar ik op rij en laat zijn rug los.

ben het niet met je eens :)
manier 1 is met kneden dus het vragen op de voorhand,
manier 2 komt van de achterhand.
en uiteindelijk hoor je het op en via de achterhand te hebben,..welke moet je dan hebben?
juist, manier 2 :j

lissisanne

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:32

ik heb er niet voor niets bijgezet, mits juist gebruikt.
je been moet altijd meer doen dan je hand. Als je bij methode een ook bijdrijft/de achterhand activeerd. zie ik het probleem niet zo. Moet je er wel bij zeggen dat het mij altijd zo is geleerd en dat ik ook veel mensen zien die het paard naar beneden zagen.

met methode 2 precies hetzelfde, trekken aan de teugels totdat hij maar naar beneden komt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:33

lissisanne schreef:
ik heb er niet voor niets bijgezet, mits juist gebruikt.
je been moet altijd meer doen dan je hand. Als je bij methode een ook bijdrijft/de achterhand activeerd. zie ik het probleem niet zo. Moet je er wel bij zeggen dat het mij altijd zo is geleerd en dat ik ook veel mensen zien die het paard naar beneden zagen.

met methode 2 precies hetzelfde, trekken aan de teugels totdat hij maar naar beneden komt.

methode 2 is stilhandgebruik :')

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:36

ja, maar waar hoord trkken dan bij? het is iig niet zagen maar gewoon de hand "vastzetten" naar mijn idee is dat methode 2

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:54

Ik rij combinatie van beide, en zowel optie 1 als 2 kan er voor zorgen dat je paard zakt voor "vervelende druk". Begrenzen is namelijk ook druk, die je paard gaat vermijden, waardoor hij dus zakt.
Het elastiek dat word beschreven bij optie 2 word ook ( teminste als je het goed doet ) gebruikt bij optie 1.
Ik geef zowel druk op rechts, links of tegelijk. Is maar net waar mijn paard het op dat moment nodig heeft. En dit altijd gecombineerd met het zorgen van een goed actief onderkomend achterbeen.

"manier 1 is met kneden dus het vragen op de voorhand,
manier 2 komt van de achterhand"
Bij optie 2 begrens je, en juist waar begrens je ? Op de voorkant. Dus dat optie 2 puur gereden word uit de achterhand is onzin, net als dat optie 1 puur uit de voorkant gereden word. Je kan een paard kneden wat je wil, zonder dat de achterkant het doet zal je paard nooit ontspannen en nageeflijk gaan lopen.
En dat methode 2 alleen bestaat uit stilhandgebruik ben ik het ook niet mee eens, je kan niet begrenzen zonder iets met je hand te doen. Je zult iets moeten doen om aan je paard duidelijk te maken dat je hem begrenst. En optie 1 kan net zo stil lijken als methode 2.

Voor mij gebruik ik een combinatie van beide, maar zo kort door de bocht als beide opties hier worden beschreven ? Nee zo kan ik niet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:04

JoviBan schreef:
mimeslosydy schreef:

Het is fout omdat het niets meer of minder is dan je paard in de mond zitten treiteren.
Wat er gebeurt met dat "spelen", is dat je paard inknikt ten gevolge van de druk/pijn die je paard in z'n mond voelt. Dat zogenaamde "spelen" vindt het paard namelijk dermate hinderlijk/vervelend/pijnlijk dat hij een houding opzoekt om daar maar van af te zijn. En dat is 'in de krul', want zodra hij dat doet, hou jij op met hem in z'n mond te treiteren. Een paard op die manier in de krul rijden, heeft geen enkel nut en is zelfs schadelijk.

Heel goed uitgelegd, kan niet anders dan ermee eens zijn +:)+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:32

Of je nu blokkeert in de hand of speelt, het is altijd hinderlijk voor het paard. Dat is ook de hele key in feite: als je paard goed loopt, rij je verder met een verbinding die wel prettig voor het paard voelt, paard is wijzer en kiest eieren voor zijn geld en blijft in een goede aanleuning lopen. Dat hij met impuls en een actieve achterhand moet lopen staat op zich, als je maar blijft blokkeren en niet bijdrijft (methode 2) lopen ze ook in de krul.
Persoonlijk kan het me weinig schelen wat iemand doet, als het maar WERKT en je de rug dus niet naar de rasmodee rijdt met een paard wat sterrenkijkt. Want rugproblemen werken overal in door, als je zo doorrijdt komt ie vanzelf in de achterhand en voorhand ook vast te zitten en dat is het een flinke klus om ze weer mooi los te krijgen, voor zover dat alleen met rijden lukt.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:03

Anoniem schreef:
@barbara28: ik vind academisch idd ook moeilijk combineren met wedstrijden. Op wedstrijd vinden ze mijn teugel standaart te lang. En mijn paard niet actief genoeg. Alhoewel mijn paard zeker actief is. En als ik mijn teugel korter neem is de beweging van mijn paard helemaal weg en score ik 5 en 4 op de S/D/G (ik heb een draver dus is dat ook erg duidelijk te zien) Dusja dat is keuzes maken..

ik weet niet bij wie je lest, maar dit moet je zéker met je instructeur kunnen bespreken ;)
degene bij wie ik klassiek/academisch heb leren rijden is wel van het échte klassiek rijden (lest oa bij BB), maar begeleidt ook diverse ruiters op wedstrijden. en die doen het érg goed op wedstrijd :D
(via pb wil ik wel de instructeur noemen en een voorbeeld bokker, maar anders wordt het hier wel erg offtopic ;))

overigens ben ik het eens met Monster_tos. je rijdt een combinatie van beide. en spelen in de hand is iets heel anders dan zagen.
ik rijd van achter naar voren, maar om voor op te vangen kan ik niet alleen maar mijn hand stil houden. daar moet gewoon af en toe een ophoudinkje gemaakt worden. maar wanneer het paard loslaat en ik voel dus dat hij ontspant, gaat de 'druk' eraf en blijft er alleen contact over.
bij het inbuigen om het binnenbeen wordt het spelen met de hand ook gebruikt als extra aanwijzing. bij een paard wat dit snapt hoef je uiteindelijk maar een halve vinger te bewegen, en het paard zal de minimale druk al snappen. zo wordt een paard dus steeds fijner op de hulpen.

ik bedoel hier trouwens niet mee dat de weg hiernaartoe met een harde hand gemaakt moet worden hoor. met een zachte hand duurt het misschien iets langer, maar het eindresultaat is een stuk beter!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:15

malloesje schreef:
Ik rij ook zogezegd op de 2e manier. Ik probeer een lichte, stille elastische verbinding te houden met de paardenmond. Door het achterbeen te activeren hoop ik dat het paard in een fijne aanleuning komt. Imo is dit ook de enige juiste manier, spelen is niets anders dan een lief woord voor zagen :o Door te spelen zoek JIJ de mond op terwijl het paard juist de hand op zou moeten zoeken.

Ik sluit me aan bij Malloesje :j . Ik rij ook op de tweede manier, zoals zij het beschrijft.
Een paard behoort nageeflijk te zijn door een actief ondertredend achterbeen, de bovenlijn moet ontspannen als het paard de onderlijn aanspant en dus zo zijn achterbeen actief en ver naar voren brengt, waardoor het bekken kantelt en de rug loslaat, de hals en kaak ontspannen en het paard zal jouw hand opzoeken.
'Spelen' met het bit is een soort van manipulatie, wat geen echte nageeflijkheid tot stand brengt :n . Hetzelfde geld voor het aanhalen van een stang, dat is ook geen echte nageeflijkheid. Door druk in de mond en achter de oren zal het paard zijn hoofd laten zakken, maar een ontspannen bovenlijn blijft vaak uit.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:26

Zo leer ik het nu ook bij de les op klassieke manier.

Een goede aanleuning is het gevolg van:
Takt
Losgelatenheid
Ondertredende achterhand

Ik merk dat als we hier heel goed aan werken (dus de 3 punten) dat paard vanzelf aanleuning opzoekt. Hij gaat dan zijn achterhand onderzetten, rug bollen, buikspieren aanspannen.
En als gevolg (GEVOLG!!) zijn hals buigen en met hoofdje correct op de loodlijn lopen.

Het gaat over het algemeen nog niet perfect maar er zitten dus genoeg momenten tussen dat dit dus als GEVOLG VAN CORRECT RIJDEN VANZELF GEBEURD.

Nu moet ik gaan leren om die aanleuning die hij zoekt correct op te vangen vanuit mijn schouder (en niet vanuit mijn handen). Er moet dus een elastische verbinding ontstaan van zijn mond naar mijn schouder waarbij mijn armen en handen helemaal ontspannen dienen te zijn.

Heb dit afgelopen zaterdag voor het eerst moeten oefenen bij de les en het is verdomde moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:19

Wat een uitstekende les, Laetitia :)

Dat zijn idd de klassieke principes van het rijden, en het klinkt makkelijk, maar wil je het eerlijk doen, en zonder trucjes, dan valt het nog vies tegen :o

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:31

Yamcha schreef:
Wat een uitstekende les, Laetitia :)

Dat zijn idd de klassieke principes van het rijden, en het klinkt makkelijk, maar wil je het eerlijk doen, en zonder trucjes, dan valt het nog vies tegen :o

Thanks! Ben ook superblij met instructrice. Sta soms echt versteld van hoe dingen 'vanzelf' gaan als je de basis van correct rijden in acht houdt. En het is gewoon waar wat er geschreven wordt en uitgedragen wordt in de klassieke rijkunst.

Als de basis van takt, losgelatenheid (en daardoor als gevolg ondertredende achterhand) en een goede houding van de ruiter in balans met het paard in orde is, dan komt paard zelf in balans in zijn lichaam en in het dragen van de ruiter met als gevolg een gebogen hals (zonder valse knik als het goed is...maar ben zelf nog in de basis) en neus iets voor of op de loodlijn.

Enige wat ruiter dan moet doen is die verbinding tussen paardenmond en schouder constanst (dus niet hinderlijk) en elastisch te houden = aanleuning.

Allemaal theorie die ik over mij heen krijg tijdens de les en de uitvoering lukt nog niet altijd maar het is wel waar *D
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 25-11-09 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:33

Ik zou volgens optie 2 willen rijden, maar ik moet eerlijk bekennen dat mijn handen soms een eigen leven leiden en het dan verdacht veel op optie 1 lijkt :o
In principe werk ik vanuit de gedachte 'wat je er van achter instopt, mag je van voren ontvangen in je hand' ( mooi verwoord in een clinic die ik pas gereden heb ). Ik heb zelf de neiging te dwingend te rijden met mijn hand, maar met deze uitspraak in mijn achterhoofd kan ik dat steeds beter van me afzetten.
Voor de rest kan het best eens nodig zijn een ophouding ( of meer dan 1 ) te maken. Mijn paard loopt ook graag uit elkaar met veel druk van voor ( die ik dan ook pak, daar ligt mijn fout ). Als ik hem er dan achter bijdrijf geef ik een ophouding om er voor te zorgen dat hij niet volledig op de voorhand valt ( hij kan zo lekker over de kop gaan lopen ) en de energie dus in de juiste richting gebruikt. Het volgende moment zou ik dan een lichte verende verbinding moeten hebben, maar soms moet je dat even een paar keer achter elkaar doen om hem echt fijn te krijgen ( dus drijven-ophouding).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:40

optie 2 .

Vind optie 1 bij het kneden dat men aan de voorkant zit te klooien (hulpen steeds herhalen) om hem aan de teugel te krijgen ipv van achter naar voren rijden.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:41

Ik snap iets niet van het:

'Van achter bijdrijven en van voren opvangen'

Hoe vang je van voren op? Met je handen of met je zit? Op pagina 2 kwam ik een uitleg tegen waar toch weer 'spanning/begrenzing' van de hand in voorkwam, dat lijkt dan toch ook weer op manier 1? Of zit er dan toch weer verschil in tussen 'opvangen/begrenzen van de hand en daarna ontspannen' wat voor een ander weer het 'spelen' kan zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:44

Beide. Je vangt de beweging op met je zit, gaat erin mee, en met je handen, met een elastische stille aanleuning.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:46

Plaisir schreef:
Ik snap iets niet van het:

'Van achter bijdrijven en van voren opvangen'

Hoe vang je van voren op? Met je handen of met je zit? Op pagina 2 kwam ik een uitleg tegen waar toch weer 'spanning/begrenzing' van de hand in voorkwam, dat lijkt dan toch ook weer op manier 1? Of zit er dan toch weer verschil in tussen 'opvangen/begrenzen van de hand en daarna ontspannen' wat voor een ander weer het 'spelen' kan zijn?

Je moet met je zit opvangen - en als hij niet luistert kun je je buitenhand een beetje sluiten en gelijk weer openen.
spelen = imo steeds je handen openen en sluiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:51

Sperwoman en ik zijn het altijd grondig met elkaar eens :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:53

Yamcha schreef:
Sperwoman en ik zijn het altijd grondig met elkaar eens :D

:+: