Stelling: Hulpteugels zijn symptoombestrijding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:37

Leentje1 schreef:
Daarom mijn stelling: hulpteugels zijn alleen maar symptoombestrijding.

imo niet.
Men kan ze idd verkeerd gebruiken en dat kan dan symptoombestrijding zijn.
Meestal komen daar weer grotere problemen van (scheef paard)

Imo is een hulpteugel voor de ruiter en niet zoals sommige hem willen gebruiken "voor het paard".

petitparis

Re: Stelling: Hulpteugels zijn symptoombestrijding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:40

@mando: ik kan hier alleen maar op antwoorden dat jij dan waarschijnlijk alle kneepjes van het longeren onder de knie hebt en dit weet over te brengen op jou paard. Als ik dit ook kon dan liet ik met plezier de pessoa in de kast.
Maar ik ken m'n beperkingen en probeer er zo goed mogelijk mee om te gaan

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:44

sporter schreef:
Hulpteugels zijn er om te helpen bij het oplossen van een probleem.

Ben ik het niet mee eens, evenals de titel van het topic.
Hulpteugels kunnen ook meer "kapot maken dan je lief is" om het maar zo even te noemen. Het lost lang niet altijd wat op, zeg niet dat het nooit gebeurd maar het ligt er maar net aan hóe het gebruikt word en soms word zoiets ook gebruikt terwijl het dan helemaal niet nodig zou zijn, maargoed dat is ook weer mijn mening ;). 9 van de 10 keer ligt het aan de ruiter en misschien moet die eens les nemen, of als diegene dat al heeft eens bij zichzelf nagaan dat het aan hem/haar ligt en zichzelf moet verbeteren. En het wil niet zeggen dat ik er op tegen ben, soms kan een hulpteugel misschien best uitkomst bieden maar vaak is het een rijtechnisch probleem imo.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:11

In dit topic zie ik eigenlijk de tendens dat er vanuit wordt gegaan dat een hulpteugel als 'makkelijke oplossing' wordt gezien en naar gegrepen wordt om de zwakheden van de ruiter te verdoezelen. Dat kan best zo zijn in sommige gevallen, maar er zijn ook situaties waarbij een hulpteugel best zinnig kan zijn.

Ik zie een hulpteugel ook vooral even als een tijdelijk iets om de ruiter en paard te laten merken wat de bedoeling is. Als dat kwartje is gevallen dan kan de hulpteugel weer weg.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:16

Bedankt voor de uitleg. Ik heb zelf geen ervaring met pessoa, dus interessant om het te horen. Kan me voorstellen dat het longeren dan (als ik het goed begrijp) makkelijker is dan alleen kaptoom als je de achterhand goed onder wilt brengen.
Al zou ik zelf het laatste preferen.
Maar dan moet het idd wel goed gebeuren, dus in die zin snap ik dat mensen dan liever voor een pessoa kiezen.

Klopt het dat in de klassieke dressuur geen hulpteugels worden gebruikt? Heb zelf eea gevolgd op dit gebied en een bulk dvd's over basis grondwerk/longeren, alles met kaptoom, maar zie dus geen gebruik van hulpteugels...
Gebruikelijk of toeval?

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:28

Mando schreef:
Dan kom je maar eens kijken want ik longeer en werk aan de hand regelmatig alleen op kaptoom...

Wat wil je precies bijdragen met deze post?

Ik kan m'n ruin ook perfect longeren op alleen kaptoom of hoofdstel maar ik kies voor pessoa omdat dat de enige 'vriendelijke' maar zeer efficiente hulpteugel kan zijn. Ook op aanraden van m'n dierenarts trouwens omdat m'n merrie sterker moet worden en rugspieren moet verstevigen heeft hij dit aangeraden maar dat ook enkel en alleen pessoa, ik mag ze op dit moment zelf niet rijden.

Edit: ik heb dus een ruin EN een merrie, even voor de duidelijkheid :+

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:36

Vergeten te zeggen, maar longeren met pessoatuig of dubbele lijnen bijvoorbeeld dat vind ik weer een ander verhaal, dan zit je er niet op en dan ben je juist bezig om je paard netjes te laten lopen in z'n hals, buik, achterhand noem maar op. Mits je het op een goede manier doet en gebruikt en niet vanaf het begin strak in de krul trekt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:58

Brando090309 schreef:
Mando schreef:
Dan kom je maar eens kijken want ik longeer en werk aan de hand regelmatig alleen op kaptoom...

Wat wil je precies bijdragen met deze post?

Ik kan m'n ruin ook perfect longeren op alleen kaptoom of hoofdstel maar ik kies voor pessoa omdat dat de enige 'vriendelijke' maar zeer efficiente hulpteugel kan zijn. Ook op aanraden van m'n dierenarts trouwens omdat m'n merrie sterker moet worden en rugspieren moet verstevigen heeft hij dit aangeraden maar dat ook enkel en alleen pessoa, ik mag ze op dit moment zelf niet rijden.

Edit: ik heb dus een ruin EN een merrie, even voor de duidelijkheid :+

Jij doet het op advies van een DA en niet omdat je het op een verkeerde manier gebruik dat is toch prima.
Dan doe je het niet omdat je je paard in een krul wilt trekken of weet ik veel wat.
Ik vind een pessoa niet prettig werken maar dat ligt echt aan mij en daarom heb ik een bijzetje.
Ook op advies hoor...

Ik reageerde hier op Liljebo

Citaat:
Met longeren zie ik heel erg veel gebruik van hulpteugels (getuige oa foto's hier op bokt, maar ook wat ik om mij heen zie) Sterker... ik zie zelden iemand longeren zonder.

Ik werk op de klassieke manier maar alleen met een bijzetje als ik longeer. Soms ook wel eens aan de hand maar dat is zelden. Ik werk dan vaker alleen met een hoofstelletje om.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:52

bulck schreef:
bulck schreef:
In jouw opzet zit veel waarheid. De enige keren dat ik hulteugels gebruik is dat bij het longeren (pesoa) en bij sommige jonge paarden een duitste stootteugel.

Maar normaal kom je met een goede doordachte systematische rijtechniek een heel eind zonder al die dingen (balast )in je rijden

En bij het corrigeren van verreden paarden?

dat is mijn specialiteit :D, dus ook daar less is more. Of enkele keren een duitste stootteugel.
En waarom, de meeste hulpteugels zijn uitvindingen om dat front te corrigeren. terwijl die houding moet voortkomen vanuit de achterhand[/quote]

Dit vind ik een heel goed argument Bulck, zo denk ik er ook over. Ik denk dat hulpteugels bij goede ruiters (die het ook zonder zouden kunnen) een hulpmiddel kunnen zijn maar worden te vaak gebruikt door mensen die er niet goed mee om kunnen gaan. Om de krul van voren te krijgen of nog erger uit angst dat ze het paard niet in bedwang kunnen houden.
Nou ik kan je vertellen dat ik een paard heb gehad waar iemand uit angst een slofteugel niet goed had gebruikt en je wordt er niet vrolijk van. Een paard met een keiharde mond die als hij de kans kreeg je probeerde er af te smijten. Binnen 5 minuten wist hij wat hij op zijn rug had. Goeie ruiters deed hij niks maar als hij enige aarzeling bespeurde lag diegene op de grond. Ik heb een keer 10 minuten bokken en rennen uitgezeten den daarna heeft hij nooit meer wat geprobeerd van die aard maar dressuurmatig kon ik er jammer genoeg niets mee. Aan hem ontleen ik trouwens mijn boktnaam :o

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:48

Ik heb het niet zo op die hulpteugels....

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:48

Het ligt toch echt aan je eigen techniek

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:49

Alles heeft met timing te maken....

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:58

Henrieke schreef:
sporter schreef:
Hulpteugels zijn er om te helpen bij het oplossen van een probleem.

Ben ik het niet mee eens, evenals de titel van het topic.
Hulpteugels kunnen ook meer "kapot maken dan je lief is" om het maar zo even te noemen. Het lost lang niet altijd wat op, zeg niet dat het nooit gebeurd maar het ligt er maar net aan hóe het gebruikt word en soms word zoiets ook gebruikt terwijl het dan helemaal niet nodig zou zijn, maargoed dat is ook weer mijn mening ;). 9 van de 10 keer ligt het aan de ruiter en misschien moet die eens les nemen, of als diegene dat al heeft eens bij zichzelf nagaan dat het aan hem/haar ligt en zichzelf moet verbeteren. En het wil niet zeggen dat ik er op tegen ben, soms kan een hulpteugel misschien best uitkomst bieden maar vaak is het een rijtechnisch probleem imo.

Dat 1 of andere prutser in de weer gaat met hulpteugels daar kan ik niks aan doen. Dat ze meer kappot KUNNEN maken dan je lief is veranderd helemaal niks aan het doel waar ze voor gemaakt zijn.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:01

bulck schreef:
sporter schreef:
haha oke. Dat kan ik heb liever een slof dan een stootteugel.

Ja maar een duitse stootteugel is ergens gelijk aan een slof e, enkel heb je niets zelf in je hand en werkt hij enkel wanneer ze extreem tegen de hand komen. Dan kan je als ruiter ff gewoon een stille weerstandbiedende hand houden en gewoon je paard naar voren, erin drijven.
Met slof zie ik toch in mijn omgeving dat die er toch te vaak onbewust bij wordt genomen.
En de meeste paarden die ik ken kennen heel die boetiek van hulpteugels en bitten, dus is toch al terug opnieuw beginnen.

Ja dat weet ik. Juist doordat je zelf niks in de hand hebt heb ik liever in slof.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:10

Ja sporter het is maar net wat je zelf wil e ;-). Maar waarom zou ik iets extra bij in de hand moeten hebben als het anders kan met eenzelfde werking.

Als je correct met slof rijdt, hangt die slof eigenlijk ook maar los te hangen en kan die enkel op aanspanning komen wanneer het paard zich extreem rondtrekt.
Helaas zie je dat in de praktijk zelden