HOe vaak spring jij met je vierjarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:06

Ik spring ook wel met mijn 4,5 jarige, heb nu 2 onderlinge wedstrijden gedaan en 2x oefenparcours , (40-60cm) en heb 1x in de week springles, hier spring ik wel wat hoger.(niet hoger dan 90cm) Ik zie niet echt een probleem, als het paardje het leuk vind en het al aankan.. Ik wil nog wel wachten met B springen, want dit vind ik nog wel pittig een 1m parcours en hier is hij ook nog niet klaar voor. Ik denk dat het ook wel erg verschilt per paard en je voelt zelf ook wel aan wat hij al aankan en wat niet.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:33

Met onze 4 jarige ruin springen we 1 x in de 2 weken thuis en 1 x in de 2 weken op concours , met ons 4 jarige hengstje springen we thuis bijna nooit , een x in de 2 weken op les en 3 tot 2 x in de maand op concours .. Beide pakken het goed op en worden verder niet zwaar belast met trainingen , veel buitenritjes en lichte dressuur.

Nbocxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:06

Ik heb springles 1x in de week.. Het moet natuurlijk wel leuk voor hem blijven.. verder rij ik dressuur en doe ik rustig aan.. is vooral voor de afwisseling...

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:11

voor een 4 jarige kan je wel 1 keer onder het zadel en 1 keer vrijspringen.
niets mis mee.

Viktorien

Re: HOe vaak spring jij met je vierjarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:06

Ik heb met mijn 4,5 jarige 2x in de maand springles. Dat is uiteidelijk een parcoursje van 60 tot 100 cm.
Dit weekend eerste wedstrijd gehad met de 100 cm. Ging prima!! Tuurlijk moet je het rustig aan doen, dan maar geen dressuurwedstrijdje of vn longeerwerk die week.

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:20

Bij mij zie je een 4jarige nog niet springen, vandaag voor het eerst met een 5,5 jarig paard een kruisje van 30? cm gesprongen, ze is beleerd bij een stal en daar hebben ze haar wel vrij laten springen, maar meer niet..

DanielleKSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:08

Hee,
Ik spring 95 centimeter , en wonder is 4 jaaar, dus!

;)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:14

joliene schreef:
Arabesk schreef:
Ik rij een vierjarige nog niet eens in:

http://www.freewebs.com/leesvoer en dan het artikel 'leeftijd inrijden'

Vindt ik ook. Als ik nu weer een groen paard zou kopen, zou dat paard pas worden in gereden als die minimaal 6 jaar is.
Maar ik neem aan dat TS niet 1 een keer meer gaat springen, laat staan helemaal niet rijden.

Waarom zet je je eigen paard (volgens je profiel nog maar 5) dan niet weer een jaar op rust? Later oppakken kan altijd nog :+

Sorry, kon de opmerking niet laten :D }:0

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 17:01

ja daar heb je een punt Mariettek!! :=

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:31

Ik kan me er echt aan irriteren dat mensen nu gaan roepen 'oh die vind dat weer zielig' en 'moet je eens kijken hoeveel mensen er wel niet met een vierjarig paard op concours te vinden zijn'.
Het is een feit dat de laatste groeischijven pas op 6jarige leeftijd sluiten, in sommige gevallen zelfs later. Het kan dus schadelijk zijn voor je paard. Het is ieders eigen risico om eerder te beginnen met inrijden, maar een heleboel mensen denken hier helemaal niet bij na en rijden een paard gewoon zo vroeg mogelijk in omdat ze niet beter weten. Iedereen doet het toch, en mijn paard heeft er geen last van en geniet van het rijden.
Dat zegt nog niet dat het goed is. Het is hetzelfde als roken, of heel vet en ongezond eten, je merkt er niets van maar op den duur kan het wel schadelijk zijn.
Wat ik maar even wil zeggen, is dat degenen die van mening zijn dat een paard pas op 6jarige leeftijd kan worden ingereden, dit puur op feiten baseren en verder kijken dan gewoon te doen wat iedereen doet. Mensen die niet alleen maar horen wat ze willen horen, of geld of andere zaken niet belangrijker vinden dan de risico's die te vroeg inrijden met zich meebrengt.

Nouja, om nog even ontopic te blijven, je bent niet van plan om nu te stoppen met rijden dus dan geef ik je maar een tip voor het springen. Ik zou dit voorlopig nog even aan de longe doen, zonder dat er iemand opzit. Gewoon een klein hindernisje, voor zover ik weet kan dat echt geen kwaad.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 17:49

Mag ik vragen tegen wie je zegt: : "je bent niet van plan te stoppen met rijden dus geeft ik je maar een tip?"

Mocht je dat tegen mij vertellen... ik heb dat volgens mij nooit gezegd. Of heb je het niet over mij? :)

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:56

Pff wat een onzin .

Gewoon gaan springen!

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:42

wendietjuhhh schreef:
Mag ik vragen tegen wie je zegt: : "je bent niet van plan te stoppen met rijden dus geeft ik je maar een tip?"

Mocht je dat tegen mij vertellen... ik heb dat volgens mij nooit gezegd. Of heb je het niet over mij? :)

Eigenlijk ga ik daar gewoon vanuit... Je vertelt hoe vaak je rijdt en dat je verhaal over te vroeg inrijden onzin vindt, dus lijkt het me dat je niet gaat stoppen met rijden. Ik ga er dus een beetje vanuit dat mijn kleine betoogje van zonet niet veel uithaalt. Dus daarom maar een tip.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 18:48

Je mag best een mening hebben maar je kunt ook gewoon vragen of stoppen met rijden gewoon een oplossing is en wachten tot ze wat ouder is ipv gelijk conclusies trekken.
Van de groeischijven wist ik idd niets toen ik begon met mijn paard. Een tijd daarna wel maar ben van mening dat als je het rustig aan doet het geen kwaad kan. Het is precies zoals je zegt...roken en vet eten is ook slecht.

Met dit topic vroeg ik niet om tips hoe ik het wel of niet moet doen. Ik open dit topic om te kijken wat en hoeveel mensen met hun eigen paard doen.

Ik blijf inderdaad gewoon lekker rustig aan doen in het rijden en vooral het springen. Dit houd in dat ik toch maar 1x in de week ga springen en de oefenparcoursen wel blijfdoen maar dan die week dat ik dat doe, les ik gewoon niet met springen. Zolang mijn paard aangeeft dat ze het leuk vind en ik denk dat het niet teveel wordt ga ik zo door. Iedereen wil het beste voor zijn of haar paard en ik ook. Ik doe alles met mate naar mijn mening.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:51

Ik vond anders dat je behoorlijk hooghartig en negatief reageerde op het artikel waar Arabesk een link van stuurde. Daaruit maakte ik op dat stoppen met rijden niet bepaald een optie voor jou is.
Bovendien, een tip kan nooit kwaad toch?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:54

ik vind 5 a 6 jaar een mooie leeftijd om daarmee te beginnen.
Met 6 sluiten de schijven van de gewrichten pas en 4 jaar vind ik echt te vroeg..
maar ik ben ook geen springfanaat..

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 18:58

Ik reageer daar zo op omdat zij altijd deze artikelen laat zien als het om zoiets gaat. Ik vroeg daar niet om, ik vroeg aan mensen hoe vaak en hoe zij rijden.
Over de groeischijven weet ik wel, heb die artikelen vaker gelezen en weet dus ook wel dat dit zo is. Hou daar dus ook wel rekening mee door niet volle polle te gaan en alles met mate te doen.

En idd kan een tip nooit kwaad maar laat mij niet aanpraten, dat wat ik doe heel erg slecht is voor mijn paard. En zoals aberesk en jij met die artikelen komen komt dit wel zo over.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:58

Nooit :)

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:01

Ten eerste kwam ik niet met het artikel, ten tweede snap ik niet waarom je dan zo raar reageert van 'gut, weer iemand die het zielig vindt.... enz' als je het artikel al gelezen hebt en dus weet dat wat daarin staat niets te maken heeft met zielig vinden, ten derde reageerde ik alleen op de rare reacties op het artikel en ten vierde praat ik jou helemaal niets aan :+

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:05

Het artikel vind ik overeenkomen met jouw verhaal. Mijn reactie heb ik zonet verteld waarom die reactie. Aberesk vind alles zielig want diegene reageert op alles zo.
Tja en aanpraten is ook niet helemaal het woord wat ik bedoel :P maar heb er geen ander woord voor :=

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:09

Aaah, vooroordelen dus. Nu begrijp ik het.
Nouja, het zal allemaal wel, laat je vooral niks 'aapraten'.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 19:10

haha nee hoor laat me niets aanpraten hoor... doe gewoon wat ik denk dat goed is :P:D

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:28

Doet iedereen dat niet?

pheebs1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:34

Mijn vierjarige merrie loopt nu een B parcours om de 2weken, is rond de 90-1m hoogte bij de LRV. En we pakken nu sinds september elke week 1x springles, waarbij sinds een paar weken een aantal sprongen worden genomen rond de 1.10m, ik zeg wel een paar geen heel parcour. Om de 2 weken hebben we ook nog een springles op vrijdag van de club, dus dan spring ik 2x per week, maar dit is enkel met lage sprongetjes van rond de 70-80cm om aan de techniek te werken. Voor de rest rijd ik vaak dressuur en gaan we minstens een keer of 2 per week in het bos stappen en draven voor haar conditie op te bouwen.
Ze vindt het werk leuk en heeft er plezier in, dus waarom niet? Ik heb er rustig opgebouwd tot het niveau waarop ze nu zit en ik ben van plan om er hier te houden tot volgende zomer.

groetjes

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:42

1x per week thuis & 1x in de 2 weken op de club springles.
springles -> 4/5 hindernissen, tot ong. 90cm/1meter
thuis -> 1/2 hindernissen ook tot ong 90cm/1meter,
soms hoger, soms lager. ligt er maar net aan hoe het gaat. :)