wanneer werkt de slof het hevigst in? opzij of onderlangs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:27

Kimberly001 schreef:
We zijn allemaal weer over de slof aan het disccuseren over de slof...
ze vraagt niet of een slof goed of slecht is, ze vraagt wanneer je meer te vertellen heb.....
Maarjaa, mesen hier op bokt zijn helemaal tegen slof, sporen zweep weet ik het wat.. maar wat ze vergeten is dat niet iedereen hem verkeerd gebruikt

Nee ik ben niet tegen gebruik van slof mits correct gebruik en de vraag van TS geeft de verkeerde reden van het gebruik van een slof aan, namelijk hoe werkt hij het hardst in (daar vat ik uit op, hoe behoud ik het meest de controle ipv hoe bekom ik het fijnst een correcte aanleuning). Een slof zou geen controlemiddel moeten zijn of een noodrem zoals hier aangehaald. Als men dat denkt zegt dat meer over hoe de slof intussen verkeerd is ingeburgerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:28

Nou ik heb mijn leven te danken aan de slof...
Ging een keer met een stalgenoot naar het duin. Zij reed voorop, ik erachter aan met mn gestoorde ruin(was waarsch. klophengst). Toen gingen we galopperen. Steeds harder en harder, toen waren ze beiden niet meer te stoppen. Stalgenoot liet zich vallen, ze kon namelijk niet meer. Haar paard rende vrolijk door, die van mij bleef er achteraan gaan, logisch. Toen kwam er een kleine open vlakte waar ik hem in stuurde. Maar hij ging maar door en door, toen besloot ik mijn gewone teugel los te laten en de slof aan te nemen, ging namelijk recht op de bomen af met een doorgeslagen paard. Toen al half tussen de bomen, beiden helemaal open liggend kreeg ik hem eindelijk tot stilstand. Daarna was hij nog steeds ontzettend opgefokt...

Ben dus blij dat ik een slof erom heb gehangen...

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:30

nee hoor dan is er niets mis met je.. paarden zijn nou eenmaal een stuk sterker als mensen. ik deed hem met buitenrittjes ook altijd om en rij er nu ook mee met mijn 3-jarige. Het is veel beter om een noodrem te hebben dan dat er allemaal dingen gebeuren

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:32

Joolien schreef:
Ging een keer met een stalgenoot naar het duin. Zij reed voorop, ik erachter aan met mn gestoorde ruin(was waarsch. klophengst). Toen gingen we galopperen. Steeds harder en harder, toen waren ze beiden niet meer te stoppen. Stalgenoot liet zich vallen, ze kon namelijk niet meer. Haar paard rende vrolijk door, die van mij bleef er achteraan gaan, logisch. Toen kwam er een kleine open vlakte waar ik hem in stuurde. Maar hij ging maar door en door, toen besloot ik mijn gewone teugel los te laten en de slof aan te nemen, ging namelijk recht op de bomen af met een doorgeslagen paard. Toen al half tussen de bomen, beiden helemaal open liggend kreeg ik hem eindelijk tot stilstand. Daarna was hij nog steeds ontzettend opgefokt...

Wil je nu dat we zeggen dat je goed gehandeld heb?
ten eerste paarden worden gestoord gemaakt door de mens en als je al van je paard weet dat ie zoals jij zegt "gestoord" is en jij hem niet onder controle heb kan je er natuurlijk om vragen als jij lekker in een vol rengalopje gaat dat ie niet meer te stoppen is
Teugel loslaten en hem puur op de slof een noodstop laten maken? wees er trots op 8)7

Kimberly001

Re: wanneer werkt de slof het hevigst in? opzij of onderlangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:35

als het je zelf had overkomen, had je het ook gedaan, of heb je liever dat je met zijn 2e zo vol tegen een boom aan te knallen? nou doe mij maar een slof dan hoor

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:36

Kimberly001 schreef:
als het je zelf had overkomen, had je het ook gedaan, of heb je liever dat je met zijn 2e zo vol tegen een boom aan te knallen? nou doe mij maar een slof dan hoor

ik ben nog nooit met een slof om naar buiten gegaan op mijn paard aangezien mijn prima te rijden is buiten
natuurlijk heb je de kans dat een paard aan de kletter gaat maar dan hoor je dat zonder slof op te kunnen lossen lijkt mij anders heb je ook buiten niks te zoeken.
Of mochten jullie toen je je ruiterbewijsexamen gingen afleggen met slof rijden? lijkt me niet toch?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:36

Citaat:
IK ga niet verongelukken met een paard omdat die de kolder in zijn kop heeft gekregen en niet meer reageert op mijn hulpen

Wat is kolder in zijn kop? Springerig, rennerig, iets te vrolijk, of knettergek?
Vraag je allereerst eens af WAAROM je paard niet meer reageert op je hulpen, dan kun je het probleem bij de wortel aanpakken in plaats van aan symptoombestrijding te doen. Als je paard oostindisch doof is voor jouw hulpen kun je harder gaan schreeuwen maar ook zorgen dat hij weer in de luister-modus terecht komt door aan de basale communicatie tussen jou en je paard te werken. En tot het moment dat je dat verbetert hebt, situaties waarbij het 'mis' kan gaan (buiten rijden, rijden met andere paarden, rijden bij harde wind etc.), uit de weg gaan.

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:39

die heb ik nooit gehaald
Nee maar je kan makkelijk baar buiten ook al is het met slof, dat is voor je paard ook super lekker, nou als er dan wat gebeurt nou en dan haal je hem stak met de slof, en dan... dan rij je weer verder en doe je hem los

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:39

Joolien schreef:

tja je handelde uit schrik (terecht trouwens en menselijk)
Maar rijtechnisch is het verkeerd en meer diepgaand weet je dat trekken bij een op hol geslagen paard averechts werkt, op die manier kunnen ze nl het bit vastnemen en nemen ze dus alles over. De reactie moet zijn: loslaten en als je durft zelf benen geven en terug ontspannen, dan gaat de paniek eraf (immers jij neemt terug leiding) en als je het dan beu bent kan je inkomen en zal je normaal gezien terug reactie krijgen. UIteraard heb je hier wel nog een loslopend paard (kuddegedrag komt boven) en moet je zowiezo rekening houden met minstens 500 vluchtafstand bij paniek.

Maar ben blij voor je dat je het er heelhuids vanaf gebracht hebt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:41

Kimberly001 schreef:

wees maar zeker dat dat paard niet tegen die boom was gelopen hoor, maar of jij even snel kan anticiperen is een andere zaak. en dàt kan leiden dat jij tegen die boom plakt.
Maar we zijn nu wel offtopic aan het gaan. Want dit zijn uitzonderlijke gevallen, waar je te maken hebt met angst, een aparte situatie etc

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:42

Kimberly001 schreef:
die heb ik nooit gehaald
Nee maar je kan makkelijk baar buiten ook al is het met slof, dat is voor je paard ook super lekker, nou als er dan wat gebeurt nou en dan haal je hem stak met de slof, en dan... dan rij je weer verder en doe je hem los

Dus jij vind het niet belangrijk dat jij een paard zo dusdanig onder controle heb dat jij hem zonder slof kan afremmen als hij schrikt?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:43

Citaat:
Ging een keer met een stalgenoot naar het duin. Zij reed voorop, ik erachter aan met mn gestoorde ruin(was waarsch. klophengst). Toen gingen we galopperen. Steeds harder en harder, toen waren ze beiden niet meer te stoppen. Stalgenoot liet zich vallen, ze kon namelijk niet meer. Haar paard rende vrolijk door, die van mij bleef er achteraan gaan, logisch.

Tja ... je had een 'gestoorde ruin' en dan ga je wel samen met een ander paard lekker hard galopperen buiten. Inderdaad logisch dat het dan misgaat, een paard is een vluchtdier en als je geen 100% controle en vertrouwen hebt is het nooit veilig om samen met een ander paard erbij te gaan galopperen buiten. Puur pragmatisch bekeken is het voor jou heel fijn dat je op dat moment een slof tot je beschikking had, maar een slof als levensverzekering als je willens en wetens riskante situaties opzoekt ... nee.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:43

Kimberly001 schreef:
die heb ik nooit gehaald

Sorry maar ik vind je een prachtig paard hebben (heb je topic gezien :-) ) maar deze opmerkingen uit een jong meisje horen die een jong paard heeft, doet me echt vragen stellen bij het opleiden van paarden en ruiters. Je kan er niets aan doen hoor, maar een slof is geen rem

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:45

orienta: Het gebeurt 1 keertje, kijk al die jij het elkee dag, is het idd niet echt goed voor je paard heaa, maar het is 1 keer geberut om haar leven te redden.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:46

Kimberly001 schreef:
orienta: Het gebeurt 1 keertje, kijk al die jij het elkee dag, is het idd niet echt goed voor je paard heaa, maar het is 1 keer geberut om haar leven te redden.

Nou haar leven te redden is ietwat overdreven he ;)
en ik vroeg het aan jou hoe jij dat dan ziet met je paardje?

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:46

bulck: nee dat weet ik ook wel, en nee het ois ook niet goed als jy het elke dag als rem gebruikt maarjaa, als je het 1 keer odet, om je leven te redden... vind ik niets verkeerts aan

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:47

Volgens mij staat het er toch echt hoor

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:48

en tuurlyk vind ik dat belangrijk, maar het gaat ook niet over mij en mijn slof. het gaat hier om dat zij haar slof 1 keer gebruikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:48

orienta schreef:
Joolien schreef:

Wil je nu dat we zeggen dat je goed gehandeld heb?
ten eerste paarden worden gestoord gemaakt door de mens en als je al van je paard weet dat ie zoals jij zegt "gestoord" is en jij hem niet onder controle heb kan je er natuurlijk om vragen als jij lekker in een vol rengalopje gaat dat ie niet meer te stoppen is
Teugel loslaten en hem puur op de slof een noodstop laten maken? wees er trots op 8)7

Nou het bleek achteraf dat ie niet helemaal goed was. Ik had hem op deze dag pas net een paar maanden. En we gingen in een rustig galopje, totdat ze ineens steeds sneller gingen en niet te h ouden waren.
En ja, ik ben blij dat ik een slof had en hem daarmee op de rem heb getrokken, anders waren paard en ik er heel anders vanaf gekomen...

Dus niet meteen zo oordelen graag, vind je reactie behoorlijk overtrokken...
Ik ben ook niet voor een slof, maar uit het oogpunt van veiligheid vind ik het een ander verhaal. En ga dan niet zeggen, dan moet je een braaf paard nemen, want dat gaat hier niet op...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:49

Het gaat gewoon over hoe de slof nu stilaan ingeburgerd is geraakt als remmiddel en dat is verkeerd. Tuurlijk kan je niemand daar op afrekenen. Maar gewoon de link: slof+ rem vind ik zo verkeerd

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:50

hoezo hij was niet helemaal goed?

waarom vind je mijn reactie overtrokken ik mag toch gewoon mijn mening geven je maakt er toch zelf een behoorlijk sensatieverhaal van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:56

bulck schreef:
Het gaat gewoon over hoe de slof nu stilaan ingeburgerd is geraakt als remmiddel en dat is verkeerd. Tuurlijk kan je niemand daar op afrekenen. Maar gewoon de link: slof+ rem vind ik zo verkeerd

Hoe zou jij het aanpakken dan als je een moeilijk/sterk paard mee naar het duin neemt? Of zou je die gewoon uberhaupt niet meenemen? ;)

@Orienta: Hij was klophengst, die kunnen nog wel eens raar doen...

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:58

@ Joolien jij zegt dat ie niet helemaal goed was dus ik denk nou dat paard heeft heel wat dus dan verwacht ik niet dat je zegt van dat het een klophengst is nee!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:59

Citaat:
Hoe zou jij het aanpakken dan als je een moeilijk/sterk paard mee naar het duin neemt? Of zou je die gewoon uberhaupt niet meenemen? ;)

Nee dus! Eerst maar zorgen dat de basis zodanig verbetert dat het moeilijke cq. sterke rijtechnisch in goede banen geleid kan worden.
Anders vraag je om problemen - met of zonder slof.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:01

Eerst maar is zien dat je een paard thuis onder controle heb voordat je hem mee naar buiten neemt