paardrijden geen sport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vinden jullie paardrijden een sport?

Jaa, een paard doet veel maar de ruiter ook!
607 (96%)
Nee, een paard doet al het werk!
13 (2%)
Een beetje want je moet wel opstijgen enzoo!
11 (1%)

Totaal aantal stemmen: 631

HappyBuddha

Re: paardrijden geen sport??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 10:47

pff, ik vind paardrijden niet meeliften... Een paard springt uit zich zelf tog ook niet over een hoge hindernis, en heb je ooit een wild paard een kür zijn rijden??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:57

aagje26 schreef:
Een paard springt uit zich zelf tog ook niet over een hoge hindernis, en heb je ooit een wild paard een kür zijn rijden??

...ah en is het sportief om dat af te dwingen? Met een ruiter op de rug dwingen te doen wat ze zonder niet zouden doen?
Ja ´dwingen´.
Je hoeft op youtube niet te zoéken voor wat helaas de norm is bij sport door ruíters.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:04

Ja, paardrijden is wel een sport. Maar ik zie het zelf niet echt zo. Niet dat ik er niet moe van wordt ofzo, maar als ik wil sporten ga ik naar de sportschool. Zie paardrijden toch meer als een vorm van ontspanning (die wel soms inspanning kost). En sporten in de sportschool levert ook wel ontspanning op....maar het doel is voor mij anders. Zoiets.

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:21

jaa tuurlijk!!!

xx nieniepom25

Sylvana94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:09

Ik vind het echt wel een sport, je bent zelf in beweging en het paard ook, dus ik vind van wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 08:59

Vannacht een handboek voor fysieke preparatie van de ruiter gelezen.
Preparación Física del JINETE, Alegria Marsal, ISBN 84-88509-28-6.

Het is een boekje geschreven op basis van onderzoek te voorbreiding van een ruiterteam voor Olympische Spelen.
Staan interessante gegevens in met de kracht aan de teugel, beenkracht, hartslag en energieverbuik. Dit is logisch want basis voor de training.

Het energieverbruik van en (GP)ruiter is exáct vergelijkbaar met rustig, 3 -6 km/u, wandelen. Een half uur serieus rijden in de dressuurring is vergelijkbaar met in die tijd 1,5 - 3 kmeter wandelen.

Hoe serieus moet je dit nemen als lichamelijk sport?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:37

Huertecilla schreef:
Hoe serieus moet je dit nemen als lichamelijk sport?

:D :P

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:47

Ik zit op de ALO, en hoe vaak heb ik wel niet de discussie in de klas gehoord.. Wat is sport? De definitie van sport is zo moeilijk te omschrijven.. Probeer het maar eens ;-)

Wij kwamen dan tot de conclusie: sport is doelen behalen terwijl het niet nodig/ in-efficient is (heel kort door de bocht). Dan heb ik het niet over doelpunten maken of afvallen, maar puur: je rent een stuk (400m bijv.) terwijl je op hetzelfde punt finisht als je gestart bent. Dat is toch zinloos? (in feite wel natuurlijk :P )

haha maargoed, even ontopic.. ik vind paardrijden wel degelijk en sport. Als ik kijk naar wat ik sport vind (moe worden, in beweging zijn, etc.). Als ik na een uur dressuur rijden van m'n paard afstap ben ik kapot hoor ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:56

Sneeuw88 schreef:
ik vind paardrijden wel degelijk en sport. Als ik kijk naar wat ik sport vind (moe worden, in beweging zijn, etc.). Als ik na een uur dressuur rijden van m'n paard afstap ben ik kapot hoor ;)

Dan is tuinspitten dus ook een sport? Het is tenslotte beweging en je wordt er moe van.
Enne, als je 'kapot' van je paard stapt na een uur dressuren doe je toch iets niet goed. Het is de bedoeling dat het paard werkt, niet de ruiter 8-) (zie ook de post van HC hierboven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:42

Kimberly1990 schreef:
Zet eens iemand die nog nooit heeft paardgereden op een paard en laat die eens een uur lang rijden.. Wedden dat die de volgende dag niet kan lopen van de spierpijn.. :D

Zo'n iemand is dan toch niet aan 't sporten. Hij/zij weet totaal niet wat ie aan 't doen is en is gewoon bekaf van het proberen te blijven zitten, klemmen met de benen en het hangen aan de teugels. Maar sporten is dan geen sprake van natuurlijk.

Mensen die bekaf en met spierpijn van hun paard stappen, doen ook iets niet goed. Rijden met een heerlijk soepel en ontspannen paard, is ontspanning. Tuurlijk kun je er van transpireren en een voldaan gevoel hebben van 'ik ben lekker bezig geweest', maar zoals ik het hier van sommigen lees en dat ze het daarom een sport noemen, vind ik wel typerend en heel triest voor de betreffende paarden.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:05

zeker wel! mijn broers zeggen ook altijd dat het enige wat je hieft te doen is te gaan zitten.
nou ik ben ook altijd moe horr na het rijden ( nou ja wel bezweet enzo niet ech moe) maar ik moet echt wel veel doen! (pony natuurlijk ook)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:27

JoviBan schreef:
Mensen die bekaf en met spierpijn van hun paard stappen, doen ook iets niet goed. Rijden met een heerlijk soepel en ontspannen paard, is ontspanning. Tuurlijk kun je er van transpireren en een voldaan gevoel hebben van 'ik ben lekker bezig geweest', maar zoals ik het hier van sommigen lees en dat ze het daarom een sport noemen, vind ik wel typerend en heel triest voor de betreffende paarden.

Er zijn veel, veel te veel, mensen voor wie 3 km. wandelen in een uur al een uitdaging is. 6 km. in een uur wordt dan topsport gevonden.
Dat is de verhouding waarin je ruiter´sport´ moet zien; als de enige fysieke ´inspanning´ die deze ruiters kennen.....

Ik kom na pakweg 4 uur stevig doorrijden door de werkelijke wereld echt moé uit het zadel. Geestelijk. Lichamelijk is het ongeveer even zwaar als een klein uur houthakken.
Overigens een beurt op een wedstrijd duurt hoe lang?
Dat is een paar blokken klieven aan ´sportieve´ inspanning _O- _O-

Jeehááááá ik ben topsporter *\o/* *\o/*
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UWKATVBU.jpg

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:34

Hier zijn al zoveel topics van.
Even de zoekfunctie gebruiken. ;)

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:43

Je had mij moeten zien toen ik voor het eerst een paardrijles had gehad. Damn ik kwam met een dikke rode kop van het paard af. En het enige wat ik hoefde te doen was draven en lichtrijden maar dat was al super inspannend toen.

Nu ik het rijden veel beter onder de knie heb komt er uiteraard veel meer bij kijken dan een beetje lichtrijden, iedere pas die het paard zet moet van mij zijn. Maar nu vind ik het al veel minder inspannend maar toch kom ik nog vaak met een rode kop van m'n paard als ik een pittige les heb gehad.

Ik doe naast paardrijden nog hardlopen erbij voor de extra conditie.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 01:52

Sport is voor mij ook lichaamsbeheersing. Er zijn zat sporten die niet bijzonder vermoeiend zijn (vermits goed uitgevoerd) maar wel een hoge mate van lichaamscontrole vereisen, en het vermogen verschillende lichaamsdelen zeer precies onafhankelijk van elkaar te bewegen. Volgens die definitie is paardrijden zeker sport, topsport zelfs, vergelijkbaar met balletdansers of turners wat lichaamsbeheersing betreft.

Een echt goede ruiter (op een echt goed, werkwillig paard) hoeft niet bijster veel te doen om het paard aan het lopen te krijgen. Beter gezegd: Die hoeft amper wat (zichtbaars) te doen. Maar ik ken toch ook heel wat paarden die niet zeer goed zijn, sterk zijn, eigenwijs en koppig zijn en graag tegen ruiterhulpen in gaan en dan is paardrijden ook fysiek een behoorlijk zware sport.

De mate waarin het onder de definitie "sport" valt in de zin van "je word er fysiek moe van" word als het goed is steeds minder naarmate je beter word. Als je als definitie lichaamscontrole hanteert word het juist steeds meer sport naarmate je beter word. Net hoe je het bekijkt dus. (en dan hebben we het niet over diegenen die jonge paarden beleren, dat is fysiek ook behoorlijk zwaar werk). Bovendien speelt de richting waarin je paardensport bedrijft ook een rol. Een poloruiter levert ook op topnivo een behoorlijke fysieke inspanning, waar een topdressuurruiter slechts heel fijntjes aanwijzingen hoeft te geven.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 02:06

Huh nog een topic. :P
Officieel heet het een sport.

Maar ik vind het zelf geen sport, als ik een goede conditie wil of meer spieren doe ik niet voor niks iets anders naast paardrijden.
De keren dat ik buiten adem was en moe van de knol stapte deed ik iets niet goed of het paard was heel vervelend/slecht getraind (slecht voor het been bijvoorbeeld, niet dat je dan de hele tijd moet gaan schoppen maar zoeen kost toch een hoop meer energie).

Ik kreeg wel spieren en conditie van de hele dag in de kou door modder baggeren, hooibalen verslepen, kruiwagens stront uit de wei halen, enzovoort. :P

En verder: who gives a sh it

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:21

Lepeltje schreef:

Degenen die er persoonlijke status aan ontlenen :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:09

Huertecilla schreef:
Lepeltje schreef:

Degenen die er persoonlijke status aan ontlenen :D

Ik vrees dat je daar de spijker op zijn kop ramt :D
En kennelijk zijn er erg veel bokkers die er die persoonlijke status aan ontlenen, gezien de reacties in dit en andere topics }>

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:18

Meh heb je wel eens gevraagd of niet paardenmensen paardrijden nou cool vinden? En hoeveel waren er die dat wel vonden? :')
Mensen in mijn omgeving vinden het altijd een beetje sadistisch om eerlijk te zijn. :+ For the record: ze hebben mij nooit zien rijden, en ik rijd alleen dressuur om de knol recht en soepel te houden. :D

Dus eh als je paardrijdt vindt het grootste deel van de mensen je toch suf. :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:58

Lepeltje schreef:
Meh heb je wel eens gevraagd of niet paardenmensen paardrijden nou cool vinden? En hoeveel waren er die dat wel vonden? :')
Mensen in mijn omgeving vinden het altijd een beetje sadistisch om eerlijk te zijn. :+

Goed punt en inderdaad ;)

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:17

nou mijn zus vind paardrijden maar zielig heeft ze mij van de week verteld.
ze zei namelijk; waarom vind je dat zo leuk paardrijden, een beetje slaan en schoppen en dan ook nog op die rug bonken. ik ga toch ook niet op jou rug zitten en je schoppen omdat je te sloom gaat! ;(
ik vond het best hilarisch toen ze me dat vertlede :+
maar eigenlijk zit er wel een kern van waarheid in..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:56

louiisie schreef:
ze zei namelijk; waarom vind je dat zo leuk paardrijden, een beetje slaan en schoppen en dan ook nog op die rug bonken. ik ga toch ook niet op jou rug zitten en je schoppen omdat je te sloom gaat! ;(

www.youtube.com en dan ´rollkur´.

Sport? Sportief?
De beoefenaars vinden van wel en menen er status aan te kunnen ontlenen.

Vraag twee is dan: Imago? dus wélke status ;)

Vraag het inderdaad maar eens aan anderen dan ook dressuurruiters op de manege of idem hier op Bokt.
Vraag het eens in een willekeurige 5 VWO (of wat ook), aan de 50 eerste passanten bij de ingang van een station, supermarkt of winkelcentrum, etc..
Laat een handvol fotos zien van de OS dressuur(incl. 5 van het inrijden) en dan de meerkeuze-vraag: ´vind u dit?: topsport, sport, geen sport, onsportief.

Lijkt me een leuk onderzoekje om te doen voor een werkstuk.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:02

Ik heb ook ja ingevuld, maar vindt het een nutteloze pol :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:34

louiisie schreef:

Ik vind het diep triest als jouw zus dit over jouw 'sport' zegt, want dat beeld zal ergens vandaan komen. Dit klinkt niet als fijn samenwerken met je paard en dan vind je zo'n opmerking 'hilarisch'? Ik zou me de ogen uit mijn kop schamen als mijn zus dit zou zeggen van mijn paardrijden. ;(
Een buitenstaander die niet beter weet is een ander verhaal, maar iemand die je zo na staat...... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:03

Waratje, jij zegt 't, ik dacht 't.
Ik zou me kapot schamen als dat het beeld zou zijn dat mijn zus (of iemand anders) van me zou hebben als ze mij zou zien rijden.