KDS schreef:Voor paarden met extra gevoelige lagen (en ieder ander, de lagen zijn gewoon heel gevoelig) werkt een zeemlerenlapje ook prima, een handigheidje om om het bit te doen, maar zolang je hem een beetje lekker nat hebt vinden ze het vaak wel lekker.
Voor de rest het idee "laten we nog meer in een paardenmond stoppen" ik zie echt geen ruimte meer voor een tong met een stang en trens en een bitbuddy...
Als is aangetoond dat het bit schade aandoet, waarom gaan we dan stug door met het bit en maken we het eigenlijk allemaal nog wat moeilijker door een bitbuddy te gebruiken in plaats van dingen achterwege laten
Tja, hoe verzinnen mensen het om nog meer in die paardenmond te proppen. Mijn hemel, hoe langer ik er over nadenk hoe belachelijker ik het vind. En er dan nog 750 euro voor te vragen, zijn ze helemaal van de pot gerukt? En er bestaan mensen die nog betalen er voor ook
? (lees ik in dit topic?). Nou, dan kun je beter een bitloos hoofstel aan schaffen en zorgen dat je netter met je handen/armen gaat rijden.
Stuk goedkoper en ik denk dat een paard het ook alleen maar fijner vindt.
Want je maakt mij echt niet wijs dat een paard graag ook nog eens zo'n ding in zijn mond gepropt krijgt.
De mensheid is echt gestoord.

Als ik naar die van mij kijk is bitloos echt geen optie, ieder paard is anders.