Bitbuddy, een symptoom bestrijder of een uitkomst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:10

KDS schreef:
Voor paarden met extra gevoelige lagen (en ieder ander, de lagen zijn gewoon heel gevoelig) werkt een zeemlerenlapje ook prima, een handigheidje om om het bit te doen, maar zolang je hem een beetje lekker nat hebt vinden ze het vaak wel lekker.

Voor de rest het idee "laten we nog meer in een paardenmond stoppen" ik zie echt geen ruimte meer voor een tong met een stang en trens en een bitbuddy...

Als is aangetoond dat het bit schade aandoet, waarom gaan we dan stug door met het bit en maken we het eigenlijk allemaal nog wat moeilijker door een bitbuddy te gebruiken in plaats van dingen achterwege laten }:0

Tja, hoe verzinnen mensen het om nog meer in die paardenmond te proppen. Mijn hemel, hoe langer ik er over nadenk hoe belachelijker ik het vind. En er dan nog 750 euro voor te vragen, zijn ze helemaal van de pot gerukt? En er bestaan mensen die nog betalen er voor ook _O- ? (lees ik in dit topic?).

Nou, dan kun je beter een bitloos hoofstel aan schaffen en zorgen dat je netter met je handen/armen gaat rijden. :P
Stuk goedkoper en ik denk dat een paard het ook alleen maar fijner vindt. :j
Want je maakt mij echt niet wijs dat een paard graag ook nog eens zo'n ding in zijn mond gepropt krijgt. :+

De mensheid is echt gestoord.

Woodstock

Re: Bitbuddy, een symptoom bestrijder of een uitkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:34

Nou iedereen roept hier van 'doe iets aan jezelf' maar mijn ervaring is dat 98% van de ruiters gewoon trekt ook al vinden ze van niet, dus nodig is het gewoon wel, hoe triest ook...

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:40

Op de site staat dat het ook tot het "ruigere werk aan toe" toepasbaar is. :\

Wauw.. wat mensen wel niet verzinnen zeg.. En vraag me vooral af hoe de bedenker van dit "ding" rijdt, als hij/zij het zo erg nodig heeft :=

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:41

Woodstock schreef:
Nou iedereen roept hier van 'doe iets aan jezelf' maar mijn ervaring is dat 98% van de ruiters gewoon trekt ook al vinden ze van niet, dus nodig is het gewoon wel, hoe triest ook...

Maar, dan moet men zich misschien wat kritischer opstellen tegenover zichzelf? In plaats van het paard nog meer in de mond stoppen omdat men een bit in de mond van een paard heeft en er niet mee om kan gaan. Is de Bitbuddy dan niet zelfs een ontwerp waarbij de mens minder zijn fouten hoeft in te zien, 'omdat de mond toch wel beschermd wordt'.
Uiteraard moet de mond beschermd worden totdat men het bit fatsoenlijk kan gebruiken (en is het dan nog nodig?), maar om daarvoor nu een ingewikkeld bitje uit te vinden waardoor er nog meer in de mond komt? Er zullen andere oplossingen zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:42

@woodstock: Er zijn een heleboel mensen die trekken zonder dat te merken en zichzelf heel vriendelijk vinden. Ik denk alleen niet dat dit een oplossing is als je toch al gewent bent om hem in de krul te trekken ga je alleen maar harder trekken omdat je paard wat minder gevoelig word in de mond. Als je zelf doorhebt dat je trekt en daarom zo'n ding zou willen kopen kan je beter proberen om jezelf te verbeteren, ipv gewoon slecht blijvenrijden. Lijkt me toch hetzelfde als de eeuwige discussie over scherpere bitten, minder scherpen bitten en bitloos. Je kan met zo'n bitbuddy vast nog steeds wel schade veroorzaken moet je alleen net iets harder trekken. Net als dat je met een watertrensje net iets harder moet trekken dan met een stang.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:49

MLEENESS schreef:

Wauw.. wat mensen wel niet verzinnen zeg.. En vraag me vooral af hoe de bedenker van dit "ding" rijdt, als hij/zij het zo erg nodig heeft :=

http://www.rijostables.nl heeft geholpen met de ontwikkeling... Ik ken hem alleen als man die heel fijn is met zn rijden en opleiding. Rustig met een zachte hand. Daarom snap ik niet goed waarom hij zn naam hier aan heeft willen verbinden.

Edit: typfout in link

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:53

Nou wil ik niet vervelend zijn.

Maar vind het ronduit belachelijk om te roepen... oowh ik heb ook z'n ding in mijn mond gehad voor boksen of tegen knarsen..
En het zit voor geen meter..

Ik denk dan.. nee, duuhh.
Een bit in mijn mond zit ook niet lekker.
Maar daar zeurt toch ook geen kip over.

Ik heb een paard wat een hangend rooster heeft.
Ik ben een ruiter die heel rustig in de hand is.
Mijn paard is heeeel makkelijk te rijden, dus heb ook geen strenge hand nodig.

Maar misschien vind mijn paard dit wel fijn.
Een soort stukje extra bescherming tegen de lagen.
Omdat hij ook een hangend rooster heeft is dat zoiezo veel gevoeliger.

Maar dat maakt mij nog niet sterk in mijn hand?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:57

MLEENESS schreef:

Jeetje, wat vreselijk... tot het ruigere werk aan toe?
Wat bedoelen ze daarmee? Cross, militairy?

Als paard een zeer gevoelige mond/lagen heeft kan ik mij er iets bij voorstellen om zoiets te overwegen, maar zou dan eerder naar bitloos grijpen denk ik.

Zelf ben ik twee weken geleden overgestapt naar een nog zachter bitje (KK dubbelgebroken) en wordt nu met het feit geconfronteerd dat ik toch echt weinig te zeggen heb op buitenrit.
Dat moet ik van mijzelf dan maar rijtechnisch op zien te lossen...in plaats van er weer een enkelgebroken gewoon bit in te hangen.

Wat een omgekeerde wereld ;(

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:01

liedje89 schreef:
Mariska_28 schreef:
Ik ken ook een rijder die dit gebruikt.
Haar paard heeft door mishandeling littekens op de lagen, die ze met een bit steeds weer open reed.
Het wordt helemaal precies op maat gemaakt per paard. Het indoen is, vooral in het begin, een gehannis. Maar voor haar is dit de uitkomst om toch gewoon met bit te kunnen blijven rijden, zonder de littekens steeds weer open te rijden

Maar werkt de bitbuddy dan echt zoveel beter dan een stuk zeemleer, of van die speciale tape voor om het bit (die bij mennen nog wewl eens gebruikt word volgens mij.)?

Kan me dat maar moeilijk voorstellen namelijk dat je met zo'n dik stuk zeemleer ertussen de mond nog beschadigt.

Geloof me, je geeft niet zomaar 750 euro uit zonder eerst al het andere geprobeerd te hebben :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:09

Maar er staat op de site dat het bedoeld is voor beschadigingen van de lagen doordat het paard met een gezonde drang navoren tegen gehouden moet worden door het bit, uh Pardon?

Als je paard echt heel gevoelig is in de mond zou het inderdaad een overweging zijn. Bij een hangend rooster lijkt het me er niet allemaal inpassen trouwens. Ik vraag me dan alleen af of het voor een paard met een extreem gevoelige mond (medische oorzaak misschien) niet eerlijker is om bitloos te gaan rijden.

@mariska: 750 euro is niet voor alle mensen even veel natuurlijk. Snap het in zo'n situatie op zich ook wel, als je wedstrijden wilt rijden moet je nog met bit. Ook als er een medische reden is dat het eigenlijk niet de beste optie is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:11

liedje89 schreef:
Maar er staat op de site dat het bedoeld is voor beschadigingen van de lagen doordat het paard met een gezonde drang navoren tegen gehouden moet worden door het bit, uh Pardon?

Als je paard echt heel gevoelig is in de mond zou het inderdaad een overweging zijn. Bij een hangend rooster lijkt het me er niet allemaal inpassen trouwens. Ik vraag me dan alleen af of het voor een paard met een extreem gevoelige mond (medische oorzaak misschien) niet eerlijker is om bitloos te gaan rijden.

@mariska: 750 euro is niet voor alle mensen even veel natuurlijk. Snap het in zo'n situatie op zich ook wel, als je wedstrijden wilt rijden moet je nog met bit. Ook als er een medische reden is dat het eigenlijk niet de beste optie is.

Nee ik denk ook niet dat het gaat werken bij mijn paard met een hangend rooster.
Maar het was even een voorbeeld.

Bij een hangend rooster hebben ze met een bit hun mond eigenlijk al vol.
Ik heb nu een dubbel gebroken bitje mett een plat stukje..
Werkt prima.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:23

Maar ik denk dat je hier toch altijd uit blijft komen bij de optoming is zo vriendelijk als de ruiterhand. Want hoe vriendelijk de optoming ook is je kan je paard er altijd pijn mee doen. De bitbuddy zal de druk van het bit en de wrijving best verminderen. Maar als ik daar met mijn volle 60 kilo aan ga hangen maakt het denk niet veel verschil meer.

Je hebt imo dus alleen iets aan de bitbuddy als je rijtechnisch al goed bezig bent.Immers als je paard tegen moet houden door keihard aan het bit te trekken zit er rijtechnisch iets fout en zorgt de bitbuddy er alleen voor dat je uiteindelijk harder moet trekken om hem tegen te houden. Net als wanneer je er op zo'n moment een scherper bit in hangt je alleen wat minder hard hoeft te trekken, maar je het paard even veel pijn doet. Als je er bewust mee bezig bent en je van jezelf weet dat je een harde hand hebt zou het misschien een prima tussen stap zijn, tot je zelf een betere houding hebt. Maar het is geen oplossing voor een paard met een normale mond.

Spicenut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:33

Ik ben mijn eigen bitbuddy :+

En hopelijk heel veel mensen met mij...Als ze dat niet zijn en trekken ze de mond van hun paard stuk hoop ik dat ze eerder naar hun eigen verstand gaan kijken dan in de ruitersportzaak naar een bitbuddy.

Het zou toch wel heel ernstig zijn als dit een goedlopend product gaat worden.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:44

Spicenut schreef:
Ik ben mijn eigen bitbuddy :+
Ik ook :+ Haha!

Spicenut schreef:

Inderdaad.. Ik hoop dat dit een product is waar mensen over een (paar) jaar niet meer over praten.. Ik blijf dit ff volgen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:26

Spicenut schreef:

Zou mij niets verbazen...slofteugels, aansnoerneusriemen, sperriempjes, pessoabitten...het is allemaal te koop.
Misschien dat bij de uitvinding van deze producten mensen in het beginsel ook erg verontwaardigd waren over dit 'nieuwe' middel?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:40

Het idee erachter vind ik goed, zegmaar dat getrek niet goed is voor de paardemond, maar voor de rest...

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:47

Ik zit te denken, en te krabben achter het oor. Uitgevonden door iemand die een gat in de markt heeft gevonden. De hard trekkende ruiter helpen.
Ik dan maar een ander bit uitvinden die de verzachting van dat ding verminderd?? ook een gat in de markt voor die hard trekkende ruiters, goed voor mijn portemonnee.

Nee alle gekheid op een stokje les nemen, of bitloos gaan rijden dat zijn in mijn ogen de enige 2 oplossingen. Maar een leuke zakkenvuller voor die uitvinder.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:11

We kunnen er ook anders naar kijken. Stel je voor dat je een paard koopt leuk dier, op t oog niks mis mee. Maar als je na een tijdje de tandarts laat komen blijkt dat door de vorige eigenaar zoveel getrokken is dat er een splinter of iets op zijn lagen zit? Dan zou zo'n bitbuddy wellicht de oplossing voor zo'n paard zijn en hoeft het niet allemaal slecht te zijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:51

Sjees.. onzin..
Ga dan bitloos rijden of hockeyen.. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:09

Ipsilonka schreef:
We kunnen er ook anders naar kijken. Stel je voor dat je een paard koopt leuk dier, op t oog niks mis mee. Maar als je na een tijdje de tandarts laat komen blijkt dat door de vorige eigenaar zoveel getrokken is dat er een splinter of iets op zijn lagen zit? Dan zou zo'n bitbuddy wellicht de oplossing voor zo'n paard zijn en hoeft het niet allemaal slecht te zijn.

Ga dan bitloos rijden, zou ik zeggen. ;)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:09

Ik ken iemand die deze bitbuddy heeft geprobeerd vanwege een tongprobleem kan ik mij herinneren en paard werkte deze gewoon uit zijn mond, vond het schijnbaar niet zo prettig.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:16

Urielle schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de werking, ik denk nl. dat het wel een oplossing is voor paarden die wel druk op de tong accepteren maar geen druk op de lagen.

Denk ik ook ja. Er zijn ook paarden die niet tegen het materiaal van het bit kunnen, wel kunnen worden gereden met een rubber bit, maar dat mag dan weer niet op concours.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:48

Twiggy2008 schreef:
Ipsilonka schreef:

Ga dan bitloos rijden, zou ik zeggen. ;)

:n Als ik naar die van mij kijk is bitloos echt geen optie, ieder paard is anders.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:13

Egni schreef:
Denk ik ook ja. Er zijn ook paarden die niet tegen het materiaal van het bit kunnen, wel kunnen worden gereden met een rubber bit, maar dat mag dan weer niet op concours.

Maar zo'n bitbuddy mag blijkbaar wel op concours? :?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:56

hmmm ik vergeet altijd dat je bitloos niet op wedstrijd kan (nog). Vraag mij ook af of zo'n bitbuddy dan wel mag, of een zeemlerenlap om het bit... Ben een beetje en leek op wedstrijd gebied