Jeugd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianPh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:27

Ik betrap mezelf ook op een slechte zit, het ligt er ook aan op welk paard je zit. Ik ga er te onderuit bij zitten. Zitlessen zijn niet leuk maar wel erg goed.

poes

Re: Jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:30

Wij begonnen met zitles aan de longe op de manege :j

MeJustC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:45

Ik ben zelf 13 en heb 4 jaar les gehad om alle basis te leren, ik vind zelf dat ik een goede zit heb en echt wel kan rijden, ik bedoel als je niet kan rijden ga je toch ook niet rijden!
Al mijn vriendinnen die ook paardrijden kunnen ook paardrijden, dus zoveel jeugd is het niet hoor, er zijn zoveel jeugdigen die gewoon les hebben gehad of nog steeds beoefenen, ik bedoel! Er zijn natuurlijk jeugdigen en zelfs volwassen die dat doen!
Niet alleen de jeugd;)

Groetjes.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:07

Volgens mij snap jij het punt gewoon totaal niet :')? Paard kunnen rijden betekent niet dat je het goed doet, er goed in bent of er talent voor hebt...

Elisebalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:13

Ik denk dat we niet eens zozeer de schuld aan de jeugd kunnen geven, want merendeels rijdt op maneges en neemt natuuirlijk 't voorbeeld over van zijn/haar instructeur/trice. Wil nou niet meteen zeggen dat hun de schuldige zijn, maar ze werken wel mee aan de houding en het rijgedrag van de jeugd.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:24

Xindy schreef:
Blue_Eyes schreef:
Dan loop je zwaaaaar achter, er is zelfs al een manege-zitcompetitie :D

Oh? Vertel!!

http://www.fnrs.nl/ruiters/?id=192
Simpel.... Google is je beste vriend ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:39

vera_minet schreef:
NenaC schreef:
Ik pleit voor ZITLES op de manege!!! :D

helemaal mee eens! Paardrijden begint voor een groot deel al, met de manier waarop je zit ;)

Zitten is in iedere mogelijke zin de basis van je rijden. Als je niet goed kunt zitten, kun je onmogelijk correct rijden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 03:28

Wat mij opvalt aan mijn lesklantjes is dat je precies kan zien van welke manege ze afkomstig zijn. Ik heb erbij zitten die al 10 jaar rijden maar nog steeds geen bok kunnen uitzitten, bij het naar links gaan aan de linker teugel rukken en meteen maar even een flinke trap erbij geven en zitten te bonken in het zadel. Omdat ze nooit geleerd hebben hoe het anders moet. Zijn allemaal mensen die van dezelfde manege afkomstig zijn trouwens, wel opvallend.

Aan de andere kant heb ik klanten die grofweg 2 jaar rijden, zitten als een huis, de bewegingen van het paard netjes kunnen volgen en voornamelijk op rustige beenhulpen en stem rijden. Ook allemaal van een manege. En natuurlijk alles wat ertussen zit, die elk op een andere manier les gehad hebben.

Het verschilt dus enorm per manege. Als je de pech hebt in een groep van 20 mensen terecht te komen waar de vergevorderden nog steeds in het zadel bonken (en in galop er bij wijze van spreken boven hangen, zich vasthoudend aan de teugels) en elke vorm van individuele aandacht te duur of te lastig bevonden word, leer je nooit rijden. Hoe gemotiveerd je ook bent, hoeveel talent je ook mag hebben. En helaas zijn er nogal wat van dergelijke maneges.

Mijn persoonlijke ervaring (ook terug te zien in die van mijn lesklanten) is dat het rijden bij non-profit instellingen, gehandicaptenmaneges en stichtingen met beperkte accomodaties wel betere ruiters oplevert, die ook nog eens meer verstand hebben van het wezen paard en beschikken over een flinke dosis doorzettingsvermogen. En daarvoor over het algemeen een stuk minder geld kwijt zijn dan diegenen die rijden op de zoveel sterrenmanege waar de paarden de hele dag hun rondjes sjokken.

En god, wat is het moeilijk om die mensen die op de verkeerde manege hebben leren rijden te leren behoorlijk te zitten, een bok uit te zitten zonder meteen op de hals of in het zand te belanden, niet als bakstenen te bonken in de draf of galop zonder ze het gevoel te geven dat ze een absolute beginner zijn. Dat vind ik nog het grootste probleem aan het "omscholen", dat mensen zo snel het idee krijgen dat ze niets kunnen en dan opgeven, of een instructeur zoeken die beter aansluit bij wat ze (vooral eigenlijk niet) kunnen en die gewoon met ze meepraat. Zitlessen worden vaak als kinderachtig beschouwd, een beugelriem of touwtje om de hals als teken van onvermogen, teugels aan de lage neusriem of halster een schande. Je stalgenoten die M rijden (of dat pretenderen) zouden het toch eens zien dat jij nog niet op hun nivo zit! Terwijl je net je eerste paardje hebt gekocht en daarvoor op z'n best in de gevorderdenles van de manege reed.

Komt meteen weer een ander punt aan de orde: Men is bang om "minder" te zijn dan een ander. Een B ruiter vergelijkt zichzelf met de Z ruiters op stal, een boscrosser word vaak als minderwaardig beschouwd want rijd geen proefjes in redelijk geconditiondeerde omgeving. En vrijwel niemand wil minder zijn dan een ander, een stapje terug doen is een doodzonde en een complete schande en de instructeur die iemand weer vanaf de basis wil leren rijden is een lastpak, slechte instructeur en veel te duur voor z'n geld.

Is dit fictie? Was het maar waar! Je wil niet weten hoeveel opzeggingsbrieven ik heb gehad omdat ik terug ging naar de basis, en, ochhemeltje, zitlessen geef aan mensen die soms al meer dan 10 jaar rijden! (oke, de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet om werk verlegen zit, en er ook mensen naar me toe komen juist omdat ik die basis wel behandel en mensen die vast zijn gelopen omdat ze de basis nooit serieus genomen hebben).

Al met al vergelijk ik het wel eens met natuurkunde. Het hoofdstuk krachten is een onmogelijk hoofdstuk (vind ik), en ik begreep en begrijp er geen snars van. Toch kan je nooit verder komen in de natuurkunde, zelfs geen beetje verder, als je dat onderdeel niet onder de knie hebt en blijf je dus lage cijfers halen. Hoe goed je de rest van de onderwerpen ook begrijpt, het komt altijd weer linksom of rechtsom uit op die vervloekte krachten, waardoor je het totaalplaatje blijft missen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:49

Avalon_ schreef:
Wil je het probleem aanpakken? Laat mensen met verstand van het échte rijden dan de jeugd gaan onderrichten. Zorg voor meer inzicht.

In de paardenwereld is kennis van zaken een gotspe. Theorie een vies woord.

Voor les op niveau heb je een leraar van niveau nodig. Met kennis van zaken op pedagogisch gebied én op gebeid van anatomie en bio-mechanica, van de systematiek van de hulpen, van goed paardrijden.

Paardrijden is een behoorlijk complex geheel van verschillende aspecten en het lesgeven daarin helemáál.
Voor goed begríp, waar Mick het over heeft, is een basis van kennis nodig.
Kennis van HBO-niveau.
Dat houdt in dat voor goede les een leraar op HBO-niveau nodig is.
Daarvoor is een báán op HBO-niveau nodig met alles wat daarbij hoort zoals HBO-niveau arbeidsvoorwaarden.

Het argument dat veel ouders daar geen geld voor hebben is een non-argument. Goede opleiding is een voorwaarde. Paardrijden is geen recht. Paarden hebben wel welzijnsrecht en dus op goed opgeleide ruiters.

Helaas is het bedroévend met het kennisniveau in de paardenwereld gesteld en dat wordt op deze manier alleen maar erger, want het is de norm. Zelfs op omslagen van boeken staat in de regel een puur slecht zittende ruiter op de voorkant. Het leidt to slecht als referentiekader en dat zie je overal om je heen.

Hier twee voorbeeldjes van NL-talige boeken.
Schoolvoorbeeld anatomisch correcte zit:
http://www.academybartels.com/public/ge ... ?filename=\nieuws\ernest van loon.jpg&maxHeight=300&maxWidth=200

Het Grote Doel anno nu....
http://www.animoruitersport.nl/webshop/ ... rpaard.jpg

Voor wie wat meer kennis over de anatomisch correcte zit wil is dít de gouden standaard:
http://www.amazon.com/Dressage-HEINRICH ... 0939481693

Het is van oorsprong een Duitstalig werk en het bovenstaande een recente engelse vertaling.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:12

Het is niet per defenitie de jeugd die slecht rijdt en alleen maar rondcrosst, maar ook zat volwassenen.
Alles moet zo snel mogelijk, geen gel*l in de krul, en zo snel mogelijk de winstpunten rijden en weer een klasse omhoog...

En gaat er iets fout dan is dat altijd de schul van het paard en niet die van de ruiter. Zie om mij heen zoveel tenenkrommende dingen en het ergste is nog dat men er vanovertuigd is dat men de juiste methode gebruikt en goed kan rijden.

Een stapje terug doen is not done en treft men dan een keer een kritische instructeur is deze niet goed en gaat men naar de volgende die wel met ze meepraat...

Er zijn helaas weinig mensen die zichzelf een spiegel voor houden en durven toe te geven dat er nog veel verbeterd moet worden in hun eigen rijden, zowel bij de jeugd als bij volwassen.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:14

Ik denk dat dit niet alleen bij de jeugd zo is, ik zie menig volwassene rond rijden die nog veel broerder rijdt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:54

Ik vind het vooral zonde. Het is niet iets van nu. Toen ik 20 jaar geleden begon bij de ponyclub leerde we ook wat de instructie ons leerde. De meest oud leden pik ik erzo uit. Kromme houding, geen stille handen en benen. Ik reed ook zo. De kwartjes beginnen nu sinds een paar jaar te vallen. Maar je gaat op oude voet verder in de paarden. Totdat je tot in keer komt of totdat iemand het ook daadwerkelijk tegen je zegt.

Geloof me, de weg is lang. Maar nog veel langer als je verkeerde gewoontes moet afleren en nieuwe daarvoor in de plaats moet aanleren

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:13

WinBinChes schreef:
Ik vind het vooral zonde. Het is niet iets van nu.

Het leed begint in de jaren zestig. Dan komt het rijden op een manege bij een breder publiek op en de enige instructie met íets aan inhoud komt van een handvol ex-cavaleristen. De rest van de instructie wordt door éénoog gegeven.

Goede instructie heeft inhoud. Dat vraagt een persoon met kennis, kunde en ervaring. Als daar geen baan voor is, staat die persoon er ook niet.
Een lesgeefmens (m/v) van HBO-niveau is héél zeldzaam, geen promiel. De rest is een afgeleide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:19

Ik ben ook jeugd, en ik vind mezelf belachelijk rijden. Ik heb de slechtste instructeur van de wereld. Ik wíl beter leren rijden maar ik heb 2 keuzes :
1. instructeur die iedere week hetzelfde doet (ken de les uit mijn hoofd, Instappen, aandraven, volte hier, volte daar, volte wisselen, draven, middendraf, op de volte, volte kleiner maken, volte groter, volte wisselen, aangaloperen links, daarna rechts ect. ) en áls ze iets nieuws doet legt ze het zelden uit.
2. Een intructeur die naar je schreeuwt, je je pony laat slaan en met kneuzingen door laat rijden.

Ik heb clips van mezelf bekeken, die ik hier liever niet plaats. Zó belabberd. Ik kan het niet beter leren. De enige manege hier in de buurt ...

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:24

Dit klinkt best banketstaaf.

Net alsof alle jeugd zo rijd. Je kunt wel nagaan dat springen meer een kick geeft dan dressuur. Maar net alsof iedereen dressuur alleen doet omdat het MOET! Ik ben het hier niet mee eens. Ik ben zelf 12, maar in onze lessen springen we af en toe, vooral gaan we dressuuren en met onze zit bezig, en ik denk dat wel meer maneges dat doen. Net alsof ieder kind die op een paard zit en een sprongetje neemt gelijk al slecht is!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:57

Huertecilla schreef:
WinBinChes schreef:
Ik vind het vooral zonde. Het is niet iets van nu.

Het leed begint in de jaren zestig. Dan komt het rijden op een manege bij een breder publiek op en de enige instructie met íets aan inhoud komt van een handvol ex-cavaleristen. De rest van de instructie wordt door éénoog gegeven.

Goede instructie heeft inhoud. Dat vraagt een persoon met kennis, kunde en ervaring. Als daar geen baan voor is, staat die persoon er ook niet.
Een lesgeefmens (m/v) van HBO-niveau is héél zeldzaam, geen promiel. De rest is een afgeleide.

Klopt helemaal. Maar het is ook wel verrekte moeilijk om een goed instructie te vinden en het papiertje zegt me niks.

Mijn lesgeefmens ( wat zeg je dat leuk :+ ) heeft wel is waar haar papieren en heeft zelfs lesgegeven in het lesgeven. Maar de meeste kennis komt van de praktijk en de theorie is een goede basis. Maar als je met die theorie niks doet, zal het nooit wat worden. Wat de laatste tijd een grote trend is....

Ik heb zelf ook de papieren, maar als ik sommige ''collega's'' ( geef geen les ) zie lesgeven. Zou ik nog niet gratis door geholpen willen worden :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:03

Manegepaard schreef:
Ik wíl beter leren rijden maar ...

Je betaalt er dan ook geen hbo-niveau lesgeld voor.

Hoe breder het publiek hoe minder het wil betalen = hoe lager het niveau van alles.
Maarrrrrrrr... wel vier sterren voor de parkeerplaats en de kantine |(

De grote vraag is of er eigenlijk wel behoefte is aan hbo-niveau paardrij-instructie. De enkeling die dat echt wil kan het nu ook vinden.
Niet in de buurtmanege voor een uurtarief waar hooguit een 12 jarige gras voor wil maaien. Dat is ook niet realistisch.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:11

WinBinChes schreef:
Ik heb zelf ook de papieren, maar als ik sommige ''collega's'' ( geef geen les ) zie lesgeven. Zou ik nog niet gratis door geholpen willen worden :n

´ORUN´ is voor sommigen eerder een dískwalificatie omdat het aangeeft dat deze persoon gecertificeerd is in de inhoud en methode vanuit de KNHS.
Dat is één weg naar één doel en contraproductief als je via een andere weg iets anders nastreeft.
Kijk om je heen en zie wat weg en doel van de hoofdstroom inhouden.
Als je dat níet wil, wil je daar ook geen gecertificeerde les in.

Echter: je krijgt wat je beloont. ´Men´ wil niet meer betalen en dit is dan wat er is. Dat gaat met de huidge structuur van de sector paard niet veranderen, inclusief de richting waarin het zich ´ontwikkeld´. Je krijgt wat je beloont.
Hooguit gaan de krenten uit de pap op zoek naar les op maat. Dat valt dan per definitie buiten de hoofdtroom zodat die nog grijzer pap wordt.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:18

Manegepaard schreef:
Ik kan het niet beter leren. De enige manege hier in de buurt ...

Frusterend moet dat zijn, je realiseren dat je anders en beter wil, en er niet aan komen :n

Als je een beetje bij mekaar zet wat een goeie lesgever is, is ook al snel duidelijk hoe dat komt.
Om les te geven aan kinderen wil je eigenlijk toch iemand die vooral iets van kinderen kent, en die kinderen kan motiveren, vervolgens iets van ponies kent, en vervolgens ook nog eens ervaring met hoe je die twee samen op een leuke manier veiligheid, vertrouwen, verzorging en rijkennis kan bijbrengen. En best ook nog gewoon individueel of met twee, zodat er doorlopend begeleiding is. Als je dat vergelijkt met wat je in een doorsnee manège pony-les aantreft -O-
De meeste volwassenen die les willen zoeken als ideaal toch iemand die járen ervaring heeft in precies dat aspect waar zij ook interesse in hebben, en die dat vervolgens ook nog eens aangenaam, boeiend en gestructureerd kan overbrengen. Niet evident! En voor mij voor de hand liggend dat je van mensen die al deze kwaliteiten combineren niet kan verwachten dat ze voor 8€/uur in't zwart ergens in een rijbaan gaan staan.

Goeie lesgevers zijn gewoon heel erg zeldzaam..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:12

Bandida schreef:
Manegepaard schreef:
Ik kan het niet beter leren. De enige manege hier in de buurt ...

Frusterend moet dat zijn, je realiseren dat je anders en beter wil, en er niet aan komen :n

Als je een beetje bij mekaar zet wat een goeie lesgever is, is ook al snel duidelijk hoe dat komt.
Om les te geven aan kinderen wil je eigenlijk toch iemand die vooral iets van kinderen kent, en die kinderen kan motiveren, vervolgens iets van ponies kent, en vervolgens ook nog eens ervaring met hoe je die twee samen op een leuke manier veiligheid, vertrouwen, verzorging en rijkennis kan bijbrengen. En best ook nog gewoon individueel of met twee, zodat er doorlopend begeleiding is. Als je dat vergelijkt met wat je in een doorsnee manège pony-les aantreft -O-
De meeste volwassenen die les willen zoeken als ideaal toch iemand die járen ervaring heeft in precies dat aspect waar zij ook interesse in hebben, en die dat vervolgens ook nog eens aangenaam, boeiend en gestructureerd kan overbrengen. Niet evident! En voor mij voor de hand liggend dat je van mensen die al deze kwaliteiten combineren niet kan verwachten dat ze voor 8€/uur in't zwart ergens in een rijbaan gaan staan.

Goeie lesgevers zijn gewoon heel erg zeldzaam..

Is het ook ...
Ik kan die les zó hier op het forum zetten, het enige wat me weerhoud zijn mijn vingers (zijn met een ongelukje tussen twee gespen gekomen). Ik kan best goed verzorgen, daar niet van, maar die andere meiden gaan maar wat lopen klooien (springen, gillen, rennen, lachen) en daardoor kan ik bijna niks doen omdat ik mijn pony de hele tijd ergens anders neer moet zetten. Komen we de les in, de enige pony die er fatsoenlijk uitziet is de mijne, gaat ze in het ALGEMEEN tegen iedereen zeggen dat we beter moeten poetsen, en dát vind ik frustrerend ! Iemand bij mij uit de klas ( school ) Rijd bij die schreeuwende leraar, ze viel van d'r pony en brak haar pols. Móést verder rijden ! Eenmaal in het ziekenhuis moest het gespalkt worden vanwege het verschuiven van het bot. Er zijn diverse klachten tegen die leraar ingedient maar de manege neemt het niet serieus. Hij geeft nog steeds zo les. Dus ik heb geen keus, er staan hier geen verzorgponys (of ze hebben al een verzorger) en ik naar die manege fietsend...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:47

Huertecilla schreef:
Manegepaard schreef:

Wat maakt het uit of het HBO niveau is, het gaat om rijtechnische kennis en vooral het talent om dit over te brengen, of het een lbo er of een universitair opgeleide is maakt niks uit.

@manegepaard, als je zo baalt van de lessen zou ik toch kijken of je ergens anders kan lessen, mss een verzorgpony zoeken waar je les mee mag nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:06

Huertecilla schreef:
Manegepaard schreef:

Wat maakt het uit of het HBO niveau is, het gaat om rijtechnische kennis en vooral het talent om dit over te brengen, of het een lbo er of een universitair opgeleide is maakt niks uit.

@manegepaard, als je zo baalt van de lessen zou ik toch kijken of je ergens anders kan lessen, mss een verzorgpony zoeken waar je les mee mag nemen.[/quote]

Heb ik gedaan, de andere dichtsbijzijnde manege is 20 km en alle paarden hier in de omgeving hebben al een verzorger... Toch bedankt *D

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:19

Ik vin van mezelf dat als ik lekker in mijn vel zit (meestal dus :p) ik een goede zit heb.
Handen lekker stil (als je dat naamlijk niet doet krijg je op je kop ;) ) en anders als je op een jong
peerdje moet (loopt eigenlijk alleen maar spul onder de 6 bij ons mee) dan geeft het paard ook
wel aan als je je je handen bijf. niet stil genoeg hebt.

Ik vind niet dat je op voltige hoeft voor een goede zit. Regelmatig even de beugetjes uit en
binnen een half jaar zit je perfect (wij doen meestal 1x in de 5 weken ofzo les zonder beugels).
Wij hebben keuze uit of drezzuur of springen dus kan je kiezen op babis van welk paardje je hebt,
en waar je aan wil werken.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:25

mick75 schreef:
Wat mij opvalt aan mijn lesklantjes is dat je precies kan zien van welke manege ze afkomstig zijn. Ik heb erbij zitten die al 10 jaar rijden maar nog steeds geen bok kunnen uitzitten, bij het naar links gaan aan de linker teugel rukken en meteen maar even een flinke trap erbij geven en zitten te bonken in het zadel. Omdat ze nooit geleerd hebben hoe het anders moet. Zijn allemaal mensen die van dezelfde manege afkomstig zijn trouwens, wel opvallend.
.

Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Ik rij zelf op een manege, en het duurt wel een poosje voor wij (kinderen uit mijn les, en van wie ik het verder weet) eraf vallen hoor ;) Wij moeten elke week op een andere, dus moet je ook elke ker nieuwe manieren proberen uit te vinden om lekker te kunnen rijden. Afgelopen vrijdag waren de merries die net gescheiden zijn van de veulens heel erg druk, en een paardje sloeg op hol waardoor mijn peerdie begon te springen en toen sprong het paard van een vriendin van mij echt niet normaal hoog de lucht in met 4 benen, echt te grappig. Ook mogen wij dus echt niet aan de teugels gaan trekken en schoppen doe je alleen als je paard bokt of zo (even je hakken erin }> ;) ) en ik rij nog lang geen 10 jaar (7 jaar dacht ik).
Mischien komt dat idd door dat ze van een manege komen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:46

ik ben nu 40 en op mijn 8e begonnen op ponyclubles en ik kan je vertellen dat het nu niet beroerder is dan toen. Het enige verschil is dat we toen geen anky achtige voorbeelden hadden zodat de meesten gewoon niks met hun handen deden. Met zwepen en voetenwerk des te meer. De lesgevers hadden toen helemaal geen diploma en konden zelf niet veel meer dan in het bos crossen. Denk dat er toen net zoveel ruggen verkl**t werden als nu alleen had je het toen gewoon niet in de gaten en vond men het dan gewoon een r*tknol. Zadels pasten toen ook altijd :D. Regelmatig bemoeiden ouders zich met de lessen en er was zelfs een opa van iemand die de bak in kwam hollen, zwaaiend met een stok om de pony aan te jagen. 1x per jaar met de Sinterklaasintocht moesten alle kids op de pony mee achter de fanfare aanlopen, levensgevaarlijk. Er viel er regelmatig een vanaf maar ja het bracht geld in het laatje voor de ponyclub.
We woonden in een dorp en er waren veel kinderen die moesten van de ouders, die waren altijd bang en zaten te huilen op de pony. Meestal stopten die ermee als ze zo een jaar of 10 - 11 waren.

Ik herinner me dat we vooral veel spelletjes deden. We moesten met een lepel in je mond met een ei erop slaloms lopen enzo en zaklopen en je pony mee zien te sleuren. Je bleef eeuwenlang in het beginnersgroepje, gewoonweg omdat er bijna nooit nieuwe bij kwamen. Op zich best een leuke tijd maar denk dat de paarden er weinig aan vonden, we reden gewoon rondjes, eindeloos figuren. Had wel het geluk om eigen pony bij huis te mogen want op een manege leerden ze het allemaal nog langzamer. Ik heb ongeveer 10 jaar op die ponyclub gereden en we deden niks aan aanleuning, zelfs niet toen ik wedstrijden mocht gaan rijden. Daar kwam ik op mijn 20e in een privéles achter dat het de bedoeling was.
Laatst bijgewerkt door piezze op 29-11-09 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt