Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
? Paard kunnen rijden betekent niet dat je het goed doet, er goed in bent of er talent voor hebt... Xindy schreef:Blue_Eyes schreef:Dan loop je zwaaaaar achter, er is zelfs al een manege-zitcompetitie
Oh? Vertel!!
Avalon_ schreef:Wil je het probleem aanpakken? Laat mensen met verstand van het échte rijden dan de jeugd gaan onderrichten. Zorg voor meer inzicht.
WinBinChes schreef:Ik vind het vooral zonde. Het is niet iets van nu.
Huertecilla schreef:WinBinChes schreef:Ik vind het vooral zonde. Het is niet iets van nu.
Het leed begint in de jaren zestig. Dan komt het rijden op een manege bij een breder publiek op en de enige instructie met íets aan inhoud komt van een handvol ex-cavaleristen. De rest van de instructie wordt door éénoog gegeven.
Goede instructie heeft inhoud. Dat vraagt een persoon met kennis, kunde en ervaring. Als daar geen baan voor is, staat die persoon er ook niet.
Een lesgeefmens (m/v) van HBO-niveau is héél zeldzaam, geen promiel. De rest is een afgeleide.
) heeft wel is waar haar papieren en heeft zelfs lesgegeven in het lesgeven. Maar de meeste kennis komt van de praktijk en de theorie is een goede basis. Maar als je met die theorie niks doet, zal het nooit wat worden. Wat de laatste tijd een grote trend is....
Manegepaard schreef:Ik wíl beter leren rijden maar ...
WinBinChes schreef:Ik heb zelf ook de papieren, maar als ik sommige ''collega's'' ( geef geen les ) zie lesgeven. Zou ik nog niet gratis door geholpen willen worden
Manegepaard schreef:Ik kan het niet beter leren. De enige manege hier in de buurt ...
Bandida schreef:Manegepaard schreef:Ik kan het niet beter leren. De enige manege hier in de buurt ...
Frusterend moet dat zijn, je realiseren dat je anders en beter wil, en er niet aan komen![]()
Als je een beetje bij mekaar zet wat een goeie lesgever is, is ook al snel duidelijk hoe dat komt.
Om les te geven aan kinderen wil je eigenlijk toch iemand die vooral iets van kinderen kent, en die kinderen kan motiveren, vervolgens iets van ponies kent, en vervolgens ook nog eens ervaring met hoe je die twee samen op een leuke manier veiligheid, vertrouwen, verzorging en rijkennis kan bijbrengen. En best ook nog gewoon individueel of met twee, zodat er doorlopend begeleiding is. Als je dat vergelijkt met wat je in een doorsnee manège pony-les aantreft![]()
De meeste volwassenen die les willen zoeken als ideaal toch iemand die járen ervaring heeft in precies dat aspect waar zij ook interesse in hebben, en die dat vervolgens ook nog eens aangenaam, boeiend en gestructureerd kan overbrengen. Niet evident! En voor mij voor de hand liggend dat je van mensen die al deze kwaliteiten combineren niet kan verwachten dat ze voor 8€/uur in't zwart ergens in een rijbaan gaan staan.
Goeie lesgevers zijn gewoon heel erg zeldzaam..
Huertecilla schreef:Manegepaard schreef:Ik wíl beter leren rijden maar ...
Je betaalt er dan ook geen hbo-niveau lesgeld voor.
Huertecilla schreef:Manegepaard schreef:Ik wíl beter leren rijden maar ...
Je betaalt er dan ook geen hbo-niveau lesgeld voor.
) en anders als je op een jongmick75 schreef:Wat mij opvalt aan mijn lesklantjes is dat je precies kan zien van welke manege ze afkomstig zijn. Ik heb erbij zitten die al 10 jaar rijden maar nog steeds geen bok kunnen uitzitten, bij het naar links gaan aan de linker teugel rukken en meteen maar even een flinke trap erbij geven en zitten te bonken in het zadel. Omdat ze nooit geleerd hebben hoe het anders moet. Zijn allemaal mensen die van dezelfde manege afkomstig zijn trouwens, wel opvallend.
.
Wij moeten elke week op een andere, dus moet je ook elke ker nieuwe manieren proberen uit te vinden om lekker te kunnen rijden. Afgelopen vrijdag waren de merries die net gescheiden zijn van de veulens heel erg druk, en een paardje sloeg op hol waardoor mijn peerdie begon te springen en toen sprong het paard van een vriendin van mij echt niet normaal hoog de lucht in met 4 benen, echt te grappig. Ook mogen wij dus echt niet aan de teugels gaan trekken en schoppen doe je alleen als je paard bokt of zo (even je hakken erin
) en ik rij nog lang geen 10 jaar (7 jaar dacht ik).
. Regelmatig bemoeiden ouders zich met de lessen en er was zelfs een opa van iemand die de bak in kwam hollen, zwaaiend met een stok om de pony aan te jagen. 1x per jaar met de Sinterklaasintocht moesten alle kids op de pony mee achter de fanfare aanlopen, levensgevaarlijk. Er viel er regelmatig een vanaf maar ja het bracht geld in het laatje voor de ponyclub.