'Als je met neckrope rijdt heb je een goede band'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: 'Als je met neckrope rijdt heb je een goede band'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 08:19

in mijn optiek is het rijden met een halsring gewoon conditioneren........ aangeleerd gedrag :D

Net zoals het rijden met een regulier hoofdstel :)

Ook een halsring kan pijnprikkels geven heb ik met eigen ogen gezien op de bitloze dressuurdag in Ermelo. De bewuste mevrouw was zo aan het trekken aan de halsring dat deze hoog bovenaan de nek in de keelholte zat........ peerd vond het niet prettig kan ik je verzekeren.....

Het rijden met een halsring word in mijn ogen onterecht veromantiseerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:18

KiWiKo schreef:
Het rijden met een halsring word in mijn ogen onterecht veromantiseerd.

In de mijne ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:28

Renza schreef:
Maar wat moeten we dan? Met bit mag niet want dat is zielig en doet pijn, maar zonder hoofdstel mag ook niet want dat is gevaarlijk?

De gulden middenweg: bitloos hoofdstel met weinig/zonder pijnmogelijkheid met indirecte teugel rijden :)*

Als de pijnmogelijkheid vér weg ligt en jij zo niet rijdt kan je er niet komen = prima.
Als je zelf de theoretische pijnmogelijkheid principieel niet wil kan dat ook. Het bitlessbridle van Dr.Cook is een voorbeeld van een optoming zónder pijnmogelijkheid. Daar kan je exact hetzelfde mee bereiken als optomingsloos, is nét zo paardgericht, doch vermijdt de meeste valkuilen.

Zie mijn site.

Veel succes en -plezier.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 09:30

Ik rijd ook regelmatig met neckrope en dan zeggen mensen ook altijd van; wat knap dat je dat durft! Maar wat is er eigenlijk knap aan? :)
Je hoeft geen band te hebben met je paard om met een neckrope te kunnen rijden, ik heb Menno een jaar moeten trainen voordat hij de neckrope snapte, en ja, wij hebben een goede band maar ook zonder een band kun je een paard leren te wijken voor druk op zijn hals/druk van je benen. :)

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:01

Ik denk dat je paard goed aan de hulpen moet zijn, wijken voor druk enz. Als je iemand bent die normaal altijd met bit rijdt, zaagt om je paard aan de teugel te krijgen en vrolijk je paard met je sporen een schop verkoopt, dat je het dan nog erg moeilijk krijg met alleen een touwtje om de nek! :+

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:54

Ik denk dat het niet altijd een bewijs hoeft te zijn van een 'goede band' tussen ruiter en paard.

Wel denk ik dat het afhangt van wat voor dier je voor jou hebt. Ik ken wel enkele paarden waar ik binnen de 2 weken gewoon met een neck-robe zou kunnen wegrijden (een ruin waar ik een jaar mee gereden heb, bv) dat zou dan ook geen geweldige prestatie zijn, maar ik ken er ook waar het wellicht een jaar of langer zou duren. Het eerste paard heeft een meegaand karakter en vindt eigenlijk alles wel goed, andere paarden vinden het al behoorlijk angswekkend als je bv gewoon al een arm omhoog steekt. Als het lukt om bij zulke paarden een vertrouwensband te scheppen en met zo'n neck-rope kan wegrijden omdat je paard je in alle situatie's vertrouwd en blijft gehoorzamen,zelf in situatie waar het dier eigenlijk liever zou willen vluchten, dan kan je wel van een band spreken.
Zoiets hangt ook af van karakter en temperament...

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 08:36

Ik vind dat het niks met vertrouwen te maken heeft.
Het heeft er meer mee te maken hoe goed je paard het snapt, die hulpen, maar meer niet. Ik vind het wel knap als je dit met je paard doet omdat het best wel verwarrend voor een paard kan zijn. Maar het heeft niks met vertrouwen te maken, miss dat jij je paard ervoor moet vertrouwen, maar jou paard hoeft jou er niet voor te vertrouwen om zo te rijden, hij moet het snappen.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:02

In sommige gevallen misschien maar in andere gevallen dan weer niet, dat is nu eenmaal mij mening, ik kan er trouwens beter over oordelen of mijn paard mij wel moet vertrouwen of zoiets gedaan te krijgen, ik ken hem immers, jij kent hem niet. Net omdat het zo verwarrend kan zijn moet er voor een paard met meer karakter wel een vertrouwensband zijn met de ruiter om ongelukken te vermijden

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:03

Ik denk dat het gewoon met goed aan de hulpen staan temaken heeft. Als jou paard je zit/been/stem/neckrope hulpen begrijpt, snap ik niet wat er mis kan gaan. Zo hebben we ze ook leren wennen aan een hoofdstel.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:47

'Als je met neckrope rijdt heb je een goede band'

niet mee eens. het gaat erom of jij de hulpen kent ENNN dat je paard die hulpen (leert) begrijpen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:58

Ik denk dat de stelling alleen andersom geld ;)
Als je NIET zonder hoofdstel kan rijden, is de band (en de manier van hulpen geven) misschien niet helemaal in orde.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:17

sanne83 schreef:
Ik denk dat de stelling alleen andersom geld ;)
Als je NIET zonder hoofdstel kan rijden, is de band (en de manier van hulpen geven) misschien niet helemaal in orde.

Dat is helemaal niet andersom gezegd, dat is de stelling gewoon anders formuleren en er meteen een mening bij zetten. ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:13

het kan, of je hebt een heel braaf paard onder je billen