Paardrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5

Re: Paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:00

Voor mij is paardrijden het samenwerken tussen paard en mens. Samen ontspannen een rit kunnen maken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:44

Citaat:
De meiden gaan graag op pad voor de exclusieve aandacht en de ´will to please´.
Pielemans in mindere mate en veel meer voor het de hort op gaan zelf. Die haalt lol uit uitdagingen van ruig terrein en ´avontuurlijke´ situaties. Dat geeft vaak een heel interessant spanningsveld tussen uitdaging en risicomijden. Hoe dan ook is het geweldig om samen de lat te verleggen en de bevrediging daarvan te delen als twee kwajongens
De meiden gaan meer mee en pielmans gaat echt sámen. Dat samen op pad is voor mij waar mijn investering zich in beloont.

Ik ben een meid maar kan me meer plaatsen in pielemans :D
Zo zag ik het ook ...beetje avontuurlijk, grenzen verleggen, uitdagingen zoeken etc etc.

damn wat mis ik het.

Paardrijden was voor mij echt een ontspanning en samen genieten. En ja mijn paarden vonden/vinden het buiten veel leuker dan die rondjes in de bak..en ik ook.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:50

Ashley5 schreef:
Voor mij is paardrijden het samenwerken tussen paard en mens. Samen ontspannen een rit kunnen maken.

mee eens ;)
en ik vind het ook een band opbouwen tussen mens en paard en elkaar vertrouwen

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:11

pernill schreef:
Ashley5 schreef:

mee eens ;)
en ik vind het ook een band opbouwen tussen mens en paard en elkaar vertrouwen

Ik sluit me bij het bovenstaande aan.
Het feit dat je een levend, denkend wezen onder je hebt, maakt paardrijden zoveel specialer (en in mijn ogen ook mooier) als fietsen of autorijden. Het heeft ook iets historisch, iets dat heel ver terug gaat in de tijd. Helaas gaat het voor mij niet op dat mijn paard echt mijn vervoermiddel is om van A naar B te komen. In die zin zou het nog een mooiere samenwerkingsband zijn, mits het niet ten koste gaat van het paard, natuurlijk.

En even off-topic:
Huertecilla schreef:

_O- Die is wel heel erg briljant, vooral het einde doet het 'm. Britse humor, zeker?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:25

Maar voor die band en samenwerking hoef je er niet op te gaan zitten natuurlijk.... Gaat het dan wel over paardrijden?

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:28

Daar dacht ik ook al aan inderdaad. Of is rijden dan een soort extra demensie van die band tussen jou en het paard?
Laatst bijgewerkt door Melody21 op 02-11-09 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:30

Moet zeggen dat ik altijd erg gelukkig ben als ik er niet afgebokt wordt :+

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:31

:D oeps ja...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 17:52

Melody21 schreef:
Daar dacht ik ook al aan inderdaad. Of is rijden dan een soort extra demensie van die band tussen jou en het paard?

Lastig, want is het te scheiden?

Neem de invulling van het begrip sex:
De daad zelf op zich.
De daad mét een ander.
Het spel van de daad sámen.
..en allemaal is het de perceptie ervan door zelf.
´Ís´ het de daad en/of de lol van de bevreding van je partner?

Paardrijden als werkwoord is de daad op zich en zelfs dát is al lastig te omkaderen want er komt een stuk perceptie van beleving bij.

Met name nu in onze tijd is de perceptie meer dan ooit van invloed op wat het ´is´.
Wanneer je voor je overleven, voor je dagelijkse bestaan, afhankelijk bent van de extra mobiliteit is paardrijden alleen de daad van het extra mobiel zijn.
Anno nu rijdt in het westen in principe iedereen voor de lol, voor recreatie (of dat nu ´sport´ is of niet). Dat maakt de emotionele waarde, de beleving belangrijker dan ooit.
Het is daarom niet zo verwonderlijk dat paardrijden voor veel ruiters meer die toegevoegde waarde ´is´ dan de mobiliteit.

De ontwikkeling van het ´gewicht´ van de aspecten is:

Mobiliteit op zich -> de techniek ervan -> de beleving ervan.

Het boeiende is dat wanneer de beleving van het sámen belangrijker wordt de daad van het rijden minder belangrijk wordt.
Het is daarbij evident dat je jouw kameraad niet dwingt iets te doen wat deze niet leuk vindt naarmate het ´samen´ belangrijker is.

Hier een plaatje van samen met een merrie uit wandelen. Ze loopt te mokken omdat ze voor de foto wat achter moest blijven :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JOZVSZCT.jpg
Het is géén paardrijden, nul daad, totaal samenbeleving.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 02-11-09 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:58

Die mobiliteit is wel nog steeds vrij belangrijk, want juist het aanzetten van het paard tot beweging (over de hindernis, in de galopwissel, de zee in op het strand) maakt toch wel dat we er voldoening uit halen. Het paard beweegt voor mij, en ik stuur hem aan om die beweging te maken onder mij.

Maar mobiliteit om ergens te komen is minder belangrijk inderdaad, over het algemeen rijden we tegenwoordig rondjes, in het bos, in de bak, door de ring....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 18:02

Kelly_ann schreef:
Die mobiliteit is wel nog steeds vrij belangrijk, want juist het aanzetten van het paard tot beweging (over de hindernis, in de galopwissel, de zee in op het strand) maakt toch wel dat we er voldoening uit halen. Het paard beweegt voor mij, en ik stuur hem aan om die beweging te maken onder mij.....

Voor joú is die mobiliteit elementair voor de voldoening.
Die mobiliteit is inderdaad elementair voor het begrip paardríjden.
Het is níet elementair voor voldoening; daarvoor kan het ´samen´ genoeg zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 18:04

Kelly_ann schreef:
Het paard beweegt voor mij, en ik stuur hem aan om die beweging te maken onder mij.

En dát is dan weer een ander element wat zonder ´samen´ maar gewoon als doen wat de ruiter aangeeft in een rijbak al beleefd kan worden.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:35

Maar dat komt de veiligheid van het rijden ook wel ten goede toch...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:36

Voor mij is paardrijden een samenspel met mijn paard, zoals een dans. Het doel is harmonie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 18:43

Melody21 schreef:
Maar dat komt de veiligheid van het rijden ook wel ten goede toch...

De rijbak is een omgeving van gecontroleerde omstandigheden waarbinnen het paard met een minimum aan externe factoren gedresseerd kan worden ja.
Dat is een onderwijskundig aspect; de rijbak stond in dienst van het beleren voor paardrijden, dus in dienst van het eggie.
Dat is een daad op zich geworden.

Dat sommige ruiters dat genoeg voldoening vinden is een gegeven.
Dat is een verschuiving van het belang van mobiliteit (met de rijtechniek in dienst van die mobiliteit) naar het belang van de techniek op zich (waarbij de mobiliteit minder tot geen rol speelt).

Zie het simpele ´model´ wat ik daarvoor gaf.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:49

Ik vind die mobiliteit wel verdomd handig, ik pas rijtechniek toe omwille van de rijtechniek. Ik wil dus wel dat mijn paard zich voortbeweegt, nog op specifieke manieren ook, pootje over bijvoorbeeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 18:55

Kelly_ann schreef:
Ik vind die mobiliteit wel verdomd handig, ik pas rijtechniek toe omwille van de rijtechniek. Ik wil dus wel dat mijn paard zich voortbeweegt, nog op specifieke manieren ook, pootje over bijvoorbeeld.

Dat kan.

Ik leer mijn paarden in principe niets om het aanleren, alleen dat wat ik hen in het eggie vraag.
Het aangeleerde gedrag uitgevoerd zodat het gevraag de het minst belastend is.
Het aanleren en signaleren belonend vanwege de lol van het ´samen´.

Dat is een vermenging van de verschillende aspecten, met de prioriteit bij de beleving door het paard want dát is weer belangrijk voor míjn beleving :D

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:52

Voor mij is paardrijden heerlijk :+: prachtig.
Lekker even ontspannen en aan iets anders denken, wel bezig zijn.
Samen met het paard ontspannen en ergens naartoe werken.
Zo kan ik een hele dag intens gelukkig zijn als het rijden fijn ging, dat het paard fijn aan mn hulpen is en dat ik voel dat het paard ook echt zn best wil & kan doen :j

Maar lekker poetsen, tutten, wandelen, frunniken, knuffelen kan ik ook heeeeeeeel blij van worden :D

_debke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:55

voor mij is paardrijden (met paarden bezig zijn) het allermooiste wat er bestaat. :D

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:43

Melody21 schreef:
Paardrijden, is in mijn beleving heel simpel gezegt : Op een (bewegend) paard zitten ..
Maar daar komen dan al snel dingen bij als : Op het paard, de gewenste richting en snelheid aangeven.

Caprilli en HC's invulling vind ik mooi, maar neigt al naar het ideale paardrijden. Wat het niet altijd is helaas.

tja, ik ben geen HC of Caprilli of wat. Maar paardrijden is voor mij toch echt meer dan wat jij aangeeft :)
En nog heel belangrijk: Ik vindt rijden echt niet op ieder paard een genot. Op mijn eigen pony, daar kan ik pas écht op genieten :+: Dat komt gewoon door haar karakter, zo een echt eenmans paardje. Vele andere mensen heeft ze gewoon een spuug hekel aan, of in 1 van de beste gevallen 'tolereert' ze iemand wel..
nou goed, ik houdt gewoon zo veel van mijn beestje, en dan het samen kunnen rijden is gewoon heel bijzonder voor me. Dus wat is paardrijden voor mij:

Een geweldig soort 'bijkomstigheid' van paarden, dat je er nog op kunt rijden ook!

Julie_Kyenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:15

Voor mij is paardrijden een goede band opbouwen met mijn paard, samenwerken.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:43

Paardrijden is voor mij heel simpel, plezier hebben SAMEN met je paard!

Marjolein.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 00:54

Marjolein29 schreef:
Paardrijden is voor mij heel simpel, plezier hebben SAMEN met je paard!

Marjolein.

Voor mij ook Marjolein et al.
Ik maak héél graag wandelingen met een paard. Dat combineer ik met conditietraining van ons beiden en onbelast beleren.

Het is in die zin een vóórbereiding op paardrijden net als grondwerk en dan een deel ervan. Lekker met je paard uit wandelen of grondwerk ís echter geen paard rijden, want je rijdt niet.

Het ríjden is reizen, je verplaatsen met een voertuig. In dit geval een paard.

De voorbereiding, de beleving, ervoor studeren, het beleren, de manier waarop, is allemaal belangrijk maar geen ríjden.
Mijn invulling 'met zo min mogelijk belasting' is een ethisch aspect wat inhoudelijk op zich niets met het ríjden te maken heeft. Het is een 21ste eeuwse afgeleide van het feit dat het gebruik van een dier voor de lol betreft.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:15

Samen met je pony een zijn, leuke dingen doen met je pony, samen vedder komen!:D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:19

Leuke dingen doen is natuurlijk piet perse rijden, wat maakt rijden nou zo speciaal?

Enne... vedder?