Neusbeen kan breken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:51

JoviBan schreef:
Gemeten door Preuschoft, Roepstorff en Weishaupt en Clayton. Zie
http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm :

Bedankt voor de bron!
(Even voor de duidelijkheid wil ik wel opmerken dat daar dus een gemiddelde van 2,26kg (en niet 3) wordt genoemd, en een maximum van 15kg (niet 30).)

Nu ben ik nog benieuwd of iemand een betrouwbaar cijfer heeft van de pijngrens en van de kracht die nodig is om een neusbeen te breken? Dan begint het eindelijk op te schieten naar een goede cijfermatige onderbouwing van de beweringen hier in het topic :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:03

In de Telegraaf (jaja :P ) las ik een keer dat er recent onderzoek is gedaan naar pijn bij dieren. Het schijnt dus te (en ge-)meten te zijn met als conclusie dat dieren zeker pijn ervaren en dat hun pijngrens veel hoger ligt dan mensen aannemen.

Die krant lag in een openbare gelegenheid en daarna heb ik de Telegraaf nog benaderd over dat artikel, omdat ik er graag meer over wilde weten. Helaas nooit respons gekregen.

Maar eigenlijk is het heel simpel. Daar waar zenuwuiteinden lopen/liggen, daar is het supergevoelig en wordt vrij snel pijn ervaren. En laten die zenuwuiteinden nou juist voornamelijk richting de lippen, de neusgaten en de binnenkant van de neus en de mond lopen. :)*
De zenuwuiteinden in de mond liggen bovendien onder het zeer dunne mondslijmvlies, terwijl de zenuwbanen goed beschermd onderin de huid liggen. Slijmvlies is bovendien beter geïnnerveerd en doorbloed als huid en daarmee dus ook veel gevoeliger dan de huid.
Dit betekent dus dat een prikkel of druk op plekken waar zenuwuiteinden lopen, veel meer impact heeft dan eenzelfde prikkel of druk op plekken waar alleen zenuwbanen lopen. Dit maakt dat de mond van het paard vele malen gevoeliger is dan de neus of het hoofd.

Meer (met illustraties): http://www.bitloospaardrijden.info/druk.htm

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:18

JoviBan schreef:
In de Telegraaf (jaja :P ) las ik een keer dat er recent onderzoek is gedaan naar pijn bij dieren. Het schijnt dus te (en ge-)meten te zijn met als conclusie dat dieren zeker pijn ervaren en dat hun pijngrens veel hoger ligt dan mensen aannemen.

Interessant. Met hoger bedoel je 'ze voelen het eerder dan je denkt' neem ik aan? Als iemand anders er iets over weet, het is hier van harte welkom.

Citaat:
Maar eigenlijk is het heel simpel. Daar waar zenuwuiteinden lopen/liggen, daar is het supergevoelig en wordt vrij snel pijn ervaren. En laten die zenuwuiteinden nou juist voornamelijk richting de lippen, de neusgaten en de binnenkant van de neus en de mond lopen. :)*

Maar dit is dus de manier waarop je dat soort conclusies niet moet trekken. Het klinkt aannemelijk, maar heel veel dingen klinken aannemelijk - ook dingen die helemaal niet waar zijn. Juist daarom is meten zo belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:38

Shadow0 schreef:
Interessant. Met hoger bedoel je 'ze voelen het eerder dan je denkt' neem ik aan?

Jep. ;)
En het nadeel voor paarden is dat ze verbaal geen uiting geven aan pijn. Misschien (waarschijnlijk?) is het ook mede hierdoor dat veel mensen het heel normaal vinden om flink aan de teugels te rukken/trekken/hangen, een flinke klets met de zweep te geven, even flink in de ribben te schoppen of te prikken etc. Het paard geeft er immers toch geen uiting aan qua geluid.
Misschien, als paarden meteen zouden krijsen, janken, kreunen, piepen zodra ze pijn voelen of zich in het nauw gedreven voelen, dat mensen zich dan veel meer bewust worden van "Ik doe mijn paard pijn" of "Mijn paard is bang". Maar helaas, paarden geven geen kik. En dat is nièt omdat ze geen pijn ervaren, maar omdat ze prooidieren zijn. Geluid maken kan hun dood betekenen, dus zijn ze stil...

Shadow0 schreef:
Maar dit is dus de manier waarop je dat soort conclusies niet moet trekken. Het klinkt aannemelijk, maar heel veel dingen klinken aannemelijk - ook dingen die helemaal niet waar zijn. Juist daarom is meten zo belangrijk.

Ik vind metingen wel interessant (want daar kan ik dan mee onderbouwen ;) ), maar inlevingsgevoel vind ik toch belangrijker. Zolang er geen metingen zijn, is dat namelijk geen vrijbrief om dan maar ruw en oneerlijk met je paard om te gaan tijdens het rijden in de trant van "Men weet het niet dus het zal ook wel niet".

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:35

Huertecilla schreef:
De kern is dat als je bitloos wil rijden om het paard geen pijn te doen, het niet te dwingen, de manier van rijden niet op aan de teugel trekken gebaseerd is, laat staan zo absúrd onrealistisch en uitsluitend theoretisch hard, dus het een volstrekt non-argument is.

Dat zou impliceren dat iedereen die met een hackamore rijdt, dat doet vanuit de overtuiging bitloos/dwangloos te willen rijden.
Die bewering trek ik in twijfel.

Neem bijv. de vele springruiters die met hackamore rijden, die doen dat niet uit paardlievendheid (idd dat kan ik niet hard maken maar ik denk dat de vele beelden ervan voor zich spreken). Ook weet ik dat er ruiters zijn (waar ik me overigens van distantieer!) die met hackamore rijden omdat ze dan meer 'controle' hebben.

Er is dus helemaal geen sprake van een non-argument.

Ik denk dat als je inderdaad dwangloos wilt rijden, de hackamore niet een voor de hand liggende keuze is. Want door de hefboomwerking werk je al gauw veel scherper in dan dat je beseft/bedoelt. Dan zijn er betere keuzes in bitloos-land.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:48

JoviBan schreef:
Ik vind metingen wel interessant (want daar kan ik dan mee onderbouwen ;) ), maar inlevingsgevoel vind ik toch belangrijker. Zolang er geen metingen zijn, is dat namelijk geen vrijbrief om dan maar ruw en oneerlijk met je paard om te gaan tijdens het rijden in de trant van "Men weet het niet dus het zal ook wel niet".

Deels mee eens: zulke onbekenden mogen geen reden zijn om maar te blijven doen 'totdat het aangetoond is dat het niet mag'.
Maar ik denk wel dat het belangrijk is om je bewust te zijn van de aannamen die je doet. Ik heb dan ook helemaal niks tegen de keuze om bitloos te rijden (volgens mij heb ik me nog nergens voor of tegen uitgesproken), maar wel tegen niet-onderbouwde beweringen over hoe een bit wel pijn 'moet' doen. Net zo kwalijk als het aanhalen van 'het neusbeen kan breken, heb ik wel eens van de zus van de vriend van de dochter van mijn overbuurvrouw gehoord'.
Zodra je dingen gaat beweren als feiten (en dit is een algemeen 'je', niet specifiek aan jou gericht) moet je ze kunnen onderbouwen als feiten (en niet als meningen.) Dus met fatsoenlijk experimenteel onderzoek en referenties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:56

Shadow0, ik me wel vinden in wat je zegt. Maar aannames doe ik niet aan en de website www.bitloospaardrijden.info staat ook niet bepaald vol met aannames. Alles is goed onderbouwd en wordt goed uitgelegd.
Wat iemand met al die informatie doet, is aan diegene zelf.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:29

Shadow0 schreef:
JoviBan schreef:
Gemeten door Preuschoft, Roepstorff en Weishaupt en Clayton. Zie
http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm :

Bedankt voor de bron!
(Even voor de duidelijkheid wil ik wel opmerken dat daar dus een gemiddelde van 2,26kg (en niet 3) wordt genoemd, en een maximum van 15kg (niet 30).)

Nu ben ik nog benieuwd of iemand een betrouwbaar cijfer heeft van de pijngrens en van de kracht die nodig is om een neusbeen te breken? Dan begint het eindelijk op te schieten naar een goede cijfermatige onderbouwing van de beweringen hier in het topic :j

Goede cijfermatige onderbouwing? Zo'n pseudo-wetenschappelijke bullsh*t heb ik nog nooit gehoord...

Ik heb even een stukje gekopieerd
Citaat:
Inwerking
De gemiddelde 'normale' leren teugel is zo'n 19 mm breed, de ruiterhand is zo'n 100 mm hoog, dus dat geeft gezamelijk 1900 mm².
Het trensbit (uitgaande van een basis trensbit zonder extra hefboom-, knijp- en kettingwerkingen, deze variëren van 7 tot 18 mm) nemen we op 12 mm dik en beschouwen de vorm van het bit als "vectormatig plat" (en daarmee rekenen we van ons af; de biomechanische werking van bitten is veel ingewikkelder en het werkelijke effect een stuk "scherper").
De lagen waarop het bit inwerkt, nemen we samen 20 mm breed (héél ruim genomen). *1)
Als drukoppervlak verkrijgen we hiermee 12 mm x 20 mm = 240 mm². Vervolgens delen we 240 mm² op 1900 mm² = 8 wat betekent dat iedere inwerking van de ruiter via het bit 8 keer sterker doorkomt.

Teugeldruk
De standaard en 'geaccepteerde 2,26 kilo basis teugeldruk wordt hiermee al (x 8) 18 kilo druk in de paardemond.
Een leren teugel weegt zo'n 400 gram, dit keer 8 en het paard heeft al meer dan 3 kilo in de mond hangen. *2)
Dit bij elkaar opgeteld geeft een druk in de mond van ruim 21 kilo cumulatief. En dit is dan een berekening op basis van een als "vriendelijk" beschouwd bit en een "vriendelijke" ruiter.

Wat hier vergeleken wordt, is echt appels met peren.
Allereerst wordt de druk vergeleken met gewicht. Dat kan dus niet!
Ten tweede komt de druk niet over de gehele lengte van de hand, omdat de richting van de kracht evenwijdig is met de richting van de hand. De eigenlijke druk komt vooral op de onderkant van de ringvinger, een gebiedje van misschien 4 cm2.
Maar eigenlijk is het niet eens zo relevant. De oppervlakte doet er niet toe. Het gaat om de kracht die uitgeoefend wordt.

Even wat boerenwijsheid; in dit rekenverhaal wordt ervan uit gegaan dat het verschil in oppervlakte tussen hand/teugel en bit/lagen ertoe doet. in dat geval zou een grote hand die met een bepaalde kracht (kilo's) aan de teugel trekt, een veel grotere kracht uitoefenen dan een kleine hand. Of zou je met een brede teugel meer druk in de paardenmond uitoefenen dan met een smalle teugel. Of als je met een bepaalde kracht de teugels vasthebt en je opent vervolgens je wijsvinger en middelvinger (zodat het oppervlak half zo groot wordt), de druk in de paardenmond met de helft zou afnemen.

Wat bedoel ik met kracht? Als ik - net als een mentoestel - een teugel neem, ik knup er een touwtje aan en laat dat over een katrolletje lopen en aan dat touwtje knup ik een gewicht, bijv. een flesje water. Dan zou je dat in redelijkheid in kg kunnen uitdrukken.

Ik heb trouwens zelf even geëxperimenteerd; ik schatte namelijk dat ik ongeveer enkele onsjes in mijn handen heb. dus bovenstaande constructie bedacht en het flesje gevuld totdat ik het bekende gevoel had en vervolgens wegen hoe zwaar het was geworden. Toen kwam ik op een gewicht van 800 gram wat -eerlijk is eerlijk- meer was, dan ik dacht. Hieronder ga ik in het rekenvoorbeeld voor het gemak uit van 1 kg.

Wat is nou druk?

Ik trek net zo hard als ik moet doen om met elke hand 1 kg (dat rekent gemakkelijk) in de lucht te tillen. We zijn het er nu toch hopelijk over eens dat die kracht niet verandert als ik een smalle teugel neem, grote of kleine handen heb of met 2 of 4 vingers de teugel vast heb? Wat er wel verandert, is de druk in mijn hand. Druk is gewicht/oppervlakte. Die werd gesteld op 1900mm2 = 19 cm2 dus de druk is 0,05 kg/cm2 Neem ik in plaats van een brede teugel een dun koord van 6 mm, dan verandert de kracht/het gewicht niet (zelfde spierkracht in mijn armen) maar de druk op mijn hand wel. het oppervlak wordt 600 mm2 en de druk wordt dus 0,17 kg/cm2. Maar het flesje blijft even zwaar.
Omgekeerd als ik niet aan een flesje water trek maar aan een paardenbit in een paardenmond is het enige wat ertoe doet, dus de kracht "aantal kg" waarmee ik aan de teugel trek en het oppervlak van het bit dat inwerkt.

en dan nog die onzin over het gewicht van de teugel; feitelijk als de ruiter de teugel optilt totdat het bit net niet in beweging komt, heeft de ruiter al 400 gram opgetild zonder dat dit tot druk in de mond leidt. Die moet je dus eigenlijk in het voordeel van het paard corrigeren ipv andersom.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:50

beantsje schreef:
Goede cijfermatige onderbouwing? Zo'n pseudo-wetenschappelijke bullsh*t heb ik nog nooit gehoord...

Het meten van de kracht op de teugels leek mij in orde, ik heb tenminste geen bezwaren tegen de meetopstelling. Het verder doorrekenen en de conclusies die daaraan verbonden worden niet, maar dat hoeft ook niet, want ik doe niets met die conclusies. Tenslotte stonden de vragen al.
Het gaat bij het inwerken op mond en neus in elk geval gedeeltelijk om druk - het maakt uit over hoeveel oppervlak het verdeeld wordt. In extremen: een groot plat oppervlak en een staaldraadje maken verschil, als je er dezelfde kracht op zet. (Voor de volledigheid: voor je dat direct aan pijnervaring kunt koppelen moet ook dit verband worden aangetoond, maar... het is een goed beginpunt om uit verder te werken.)

Bij de kracht om een neusbeen te breken m.i niet, dan maakt de drukverdeling niet zo uit en gaat het vooral om het moment ten opzichte van het breekpunt.

Citaat:
Even wat boerenwijsheid; in dit rekenverhaal wordt ervan uit gegaan dat het verschil in oppervlakte tussen hand/teugel en bit/lagen ertoe doet.
Dat is wel grappig, want in hun meetopstelling* is dat helemaal niet relevant :)

(*Eh, edit: niet hun meetopstelling, maar die van Preuschoft, Roepstorff en Weishaupt en Clayton, als die goed overgenomen is. Dat kan ik niet controleren omdat ik geen toegang heb tot die bronnen, maar ik ga er van uit dat dat wel klopt.)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:18

Shadow0 schreef:
Dat is wel grappig, want in hun meetopstelling* is dat helemaal niet relevant :)

In hun verhaal is dat wel degelijk relevant want ze beweren juist dat door de verhouding tussen de oppervlaktes van teugel/hand en bit/mond het effect 8 x versterkt wordt:
Citaat:
...wat betekent dat iedere inwerking van de ruiter via het bit 8 keer sterker doorkomt.

Weet je wat ik ook nog eens even gedaan heb? Met 1 vingertop de weegschaal ingedrukt tot hij 1 kg aangeeft. en vervolgens met mijn vingertop met dezelfde druk op mijn "lagen" (te weten; stuk kaakbeen achter mijn laatste kies) gedrukt. Heb je een idee van de beleving.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:37

beantsje schreef:
Shadow0 schreef:

In hun verhaal is dat wel degelijk relevant want ze beweren juist dat door de verhouding tussen de oppervlaktes van teugel/hand en bit/mond het effect 8 x versterkt wordt:
Citaat:
...wat betekent dat iedere inwerking van de ruiter via het bit 8 keer sterker doorkomt.

Weet je wat ik ook nog eens even gedaan heb? Met 1 vingertop de weegschaal ingedrukt tot hij 1 kg aangeeft. en vervolgens met mijn vingertop met dezelfde druk op mijn "lagen" (te weten; stuk kaakbeen achter mijn laatste kies) gedrukt. Heb je een idee van de beleving.

N.B. ik heb nog geen onderbouwing kunnen vinden van de risico's voor het neusbeen bij een hackamore.
maar ook in het kamp van de bitlozen wordt dit blijkbaar als feit aanvaard, gezien het onderstaande van de site www.bitloos.nl
Citaat:
Hoofdstellen - Mechanische hackamore
De mechanische hackamore werkt door de scharen als een hefboom. Het maakt gebruik van een hefboommechanisme op de neus en tevens via de kinketting met druk op de kin. Daarbij wordt ook druk uitgeoefend op de nek. Hoe korter de scharen hoe minder streng de inwerking is. Scharen die naar achteren zijn gebogen zijn op hun beurt weer minder scherp dan rechte scharen. Net als bij de bosal is een breder of dikker neusstuk minder scherp dan een smal en dun neusstuk. Terwijl de hackamore niet in staat is om goede zijdelingse hulpen te geven, geeft het wel een scherpe hulp tot langzamer gaan of halthouden. Dat komt omdat deze het paard uitnodigt zijn hoofd naar omlaag te brengen en af te buigen, net als bij een schaarbit. Als de mechanische hackamore niet correct wordt gebruikt, kan deze het paard zelfs zijn neusbeen of onderkaak doen breken, omdat de trekkracht van de teugels door de hefboomwerking verveelvoudigd wordt. Een te lage plaatsing op de neus belemmert de ademhaling als je de teugels aanneemt, naast het risico het smallere neusbot nog sneller te breken. De KNHS staat de hackamore pas toe bij het Z-springen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:47

nee laten we zeggen dat een touwhalster vriendelijk is :')
moet je eens op mijn paard proberen , die het overigens prima doet op een zachte hackemore
maar als je die met een touwhalster probeert te rijden geef ik je max 2 minuten ..

ja INDIEN de NEUSRIEM zodanig staat afgesteld dat deze op het punt van het dunne neusbeen komt
KAN je het breken , mits je dus idd een behoorlijke ruk geeft terwijl paard net naar buiten gaat met de neus met een losse teugel als uitgangs punt

denk dat je dat ook lukt als je een touwhalster te laag hebt hangen en er ineens een haagsedeurbel ruk aan geeft terwijl je paard net in tegenovergestelde richting duikt met hoofd ..

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:54

Ben benieuwd naar de zinvolle experimenten van het 'meten van pijnbeleving bij dieren'.

Sorry, even storen, maar ik vraag me dan af waar is je eigen gevoel en je observatievermogen als je voor alles bewijs nodig hebt.
Voorbeeldje:
Een vriendin van mij gilt al als een kapper met een kam over haar hoofdhuid gaat, zij ervaart dat zo. Voor haar is dat pijnlijk. Ik voel dat zelf weer heel anders.
Met bewijzen zouden we beiden misschien wel ongelijk hebben?

Bovendien alles is te bewijzen, zelfs dat de aarde plat is.

Kijk eens naar de constructie van het uit stekende neusbeentje van een paardenschedel. ieder botje kan stuk. botje sbreken mestal niet in een rustige stap, en er zijn paarden die onverwachts uit de hoek kunnen komen.

Hoe vaak gebeurt het eigenlijk. Weet iemand daar iets over?

Citaat:
een haagsedeurbel

Da's een mooie uitdrukking! *D
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 15-11-09 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:55

OK terug naar het topic...de vraag was of dat neusbeenverhaal een broodje aap is, of dat het echt zo is.
Ik heb deze post gevonden op dit topic
http://sleipnir.bokt.nl/forums/viewtopi ... 7&start=25

sax89 schreef:
weet je dat een paard al eerder zn neusbeen gebroken heeft door verkeert gebruik hiervan.

JoviBan schreef:
Welk paard was dat?

sax89 schreef:
geen bekende van mij in elkgeval.
op school tijdens praktijk kregen wij uitleg over bitten en neusriemen en toen kwam de hackamore aan bod.
het desbetreffende paard moest een ereronde lopen, ruiter wou eenophouding maken en pats...
heb een foto gezien van zijn neus daarna echt zielig

alleen geschikt voor zeer ervaren ruiters naar mijn mening een hackamore

KiWiKo

Re: Neusbeen kan breken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:58

ik heb nog nooit meegemaakt dat een neusbeen brak van een bitloze optoming, en ik heb bij hackamorerijders gewerkt......

maar van de huidige bitloze optomingen ben ik niet echt meer gecharmeerd dan van de gewone bitten

Arabesk

Re: Neusbeen kan breken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:59

Ik heb een gebroken neusbot gezien.... bij een paardenschedel op een school :+ Weet niet wat ze er mee uitgespookt hebben :+

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:01

Ja ik ken er ook verhalen over.

Ik ben fervent liefheber, en beoefenaar van de doma vaquera. In Spanje gebruiken sommigen een serreta (secreta) die met leer omwonden moet worden. Als je het leer eraf laat heb je een venijnige rotband van metaal met kartels. De neuzen van die paarden zijn soms ècht gebroken. Maarrr... ze doen het zo hoog dat er slechts een gat in het bot komt. Dus geen neusbeenuitsteeksel.

Vréselijk ! Absolute onkunde van de ruiters die zo rijden en paarden transporteren aan die banden.
Maar dat het kan, zéker weten. Alle botjes kunnen nu eenmaal stuk.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:06

Arabesk schreef:
Ik heb een gebroken neusbot gezien.... bij een paardenschedel op een school :+ Weet niet wat ze er mee uitgespookt hebben :+

heb ook aantal beschadigde *breuken in kaken * gezien bij de schedels van een der paarden tandartsen

dus .. allemaal stoppen met bitjes
WANT dan kan je de kaak breken ...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:10

Het ging niet over bitloos of niet dacht ik, maar of een neusbotje wel of niet kan breken.....

Het lijkt wel of alles steeds op hetzelfe utkomt, pro of anti bit. Of ligt dat aan mij?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:11

Paardentango schreef:
voitloos

watte? :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:14

Ja, zag het ook.... :o in de snelheid gaat er wel eens wat mis met 'foutloos tikken'

Nieuw woord misschien?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:14

ik ben nog pro nog anti :Y)

rijd de een al jaaaaaaaaaaaren al sinds ver ver ver voor de hype bitloos, werd toen voor gek verklaard toen ik een hoofdstel aan had laten passen , op wat nu een heel bekend systeem is of iig wel heel erg veel lijkt op :D die waren er toen nog niet (ik wist er iig niet van )
(bestonden die 15 jaar terug al :? was iig van ver voor mijn heb een computer tijd )
had patent aan moeten vragen denk ik :')
en de andere met bit .. de derde heeft ook een bitje

dus tja .. hier geen anti of pro bit campagne ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:25

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:01

EstherHegt schreef:
Met bit kan de neus ook breken.
Alleen de uitkomst is niet helemaal wat je verwacht

wie breekt zijn neus met bit?

_O-
Eigen schuld, dikke bult. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:17

Paardentango schreef:
Sorry, even storen, maar ik vraag me dan af waar is je eigen gevoel en je observatievermogen als je voor alles bewijs nodig hebt.

Mijn eigen gevoel kan verkeerd zijn. Het overkomt iedereen heel regelmatig dat je gevoel zegt dat dit of dat... en dat de realiteit anders blijkt te zijn.

Maar iedereen mag zelf bepalen (op basis van eigen gevoel en inschatting) wat het beste past bij jullie combinatie. Dat is het punt niet. Alleen... als je dingen gaat brengen als FEITEN, dan moet je ze ook kunnen onderbouwen als feiten.

Als je zegt: 'ik vind een hackamore een scherp bitloos hoofdstel' of 'ik vind een stang een scherp bit', dat mag. Maar als je zegt 'een hackamore kan het neusbeen breken', dan moet je dat op z'n minst wel kunnen onderbouwen. En als je zegt dat 'een bit automatisch pijn doet' ook.

Citaat:
Een vriendin van mij gilt al als een kapper met een kam over haar hoofdhuid gaat, zij ervaart dat zo. Voor haar is dat pijnlijk. Ik voel dat zelf weer heel anders.
Met bewijzen zouden we beiden misschien wel ongelijk hebben?

Dat ligt eraan. Als die vriendin stelt dat kammen pijnlijk is, punt uit, niet alleen voor haar maar voor iedereen, dan heb je wat te bewijzen. Als jullie gewoon allebei kunnen begrijpen dat de ervaring voor de een ander is dan voor de ander, hoeft dat niet.

Citaat:
Bovendien alles is te bewijzen, zelfs dat de aarde plat is.

Eh... nee, dat is onzin.