Interview anky over Rollkur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:39

odetteke schreef:
Twiggy2008 schreef:
Wat een getrek aan die teugels (oh mensen, kijk toch eens goed!!) en dan dat geprik met die benen. Pffff......
Ieder zijn manier, hoor, maar hier kan ik echt niet warm van worden. Dat ze er prijzen mee wint, misschien zegt dat wat over het dressuurwereldje van tegenwoordig. :Y)

Topsport is grenzen verleggen, soms even doorbijten wanneer het pijn doet en door je eigen grenzen op te zoeken je lichaam verbeter.. hetzelfde geldt voor een paard. Het zal ook voor een paard soms behoorlijk afzien zijn, maar uiteindelijk worden conditie en spieren er wel sterker van. Mijn fysio heeft me ook wel eens oefeningen laten doen waar ik behoorlijk bij stond te vloeken :+

Alleen jammer dat een paard er niet om vraagt om lekgeprikt en stukgetrokken te worden :D (oh wat een heerlijke omschrijving geef ik dat toch weer.. :D )

Mijn fysio heeft me overigens ook wel eens oefeningen aangeraden, en sommige daarvan pff ja dat kan naar zijn, zeker in het begin :D Maar raar genoeg heeft hij me nog nooit aangeraden om al wandelend voor minutenlang mijn spieren te rekken.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:41

@lies21: Omdat er toch wel wat gezegd is over het 'aantrekken' van de stang en ik weet ook wel dat je vriendelijk kunt rijden met S&T, maar vroeg mij alleen af waarom je haar vrijwel altijd met S&T ziet rijden.... ;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:44

Nou, iedereen ziet toch dat het paard echt super dolgelukkig is, wow wat geniet het dier, je ziet hem echt stralen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:44

Een paard ziet zelf ook het nut niet in van lastige en pijnlijke oefeningen doen... je moet als ruiter je paard daar van overtuigen ;) En als het niet zou werken en het paard er niet sterker van zou worden zou de dressuurwereld deze methode toch echt niet gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:47

Overtuigen, ja. Dat vind ik wel het enige juiste meest vriendelijk mogelijke woord als ik Anky bezig zie ;)
Ach, dat het werkt voor wat de jury graag wilt zien is duidelijk. Of het werkt voor wat "dressuur" eigenlijk zou moeten zijn.. is een andere vraag. En of het daarbij niet vriendelijker kan, en of dressuur eigenlijk niet om harmonie met je dier ging en een aantal prachtige basisvoorwaarden etc, etc... in plaats van je paard op onprettige manieren "te overtuigen" van het nut ergens van.. daar zullen we het dan maar niet over hebben :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-10-09 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:48

Mensen doen wel vaker dingen die niet echt verstandig zijn, toch. ;)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:34

Ik vind de opmerking dat ze geen tijdsbesef heeft niet meer als logisch. Elk paard heeft andere spieren en bij een paard zijn die bij wijze van spreken al los als je er op gaat zitten, andere paarden hebben daar langere tijd nodig. Je moet reageren op het paard, niet met een klokje ernaast gaan staan.

KiWiKo

Re: Interview anky over Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:42

ik heb ook geen tijdsbesef als ik op een paard zit................ heb wel andere dingen te doen dan op mijn klokkie kijken.

en verder zie ik dit als het zoveeltste topic vol mensen die het allemaal beter weten, maar nog niet eens rechtuit over de hoefslag kunnen rijden......

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 22:46

KiWiKo schreef:
ik heb ook geen tijdsbesef als ik op een paard zit................ heb wel andere dingen te doen dan op mijn klokkie kijken.

en verder zie ik dit als het zoveeltste topic vol mensen die het allemaal beter weten, maar nog niet eens rechtuit over de hoefslag kunnen rijden......

Goh dat weet jij goed. Weetje Kiwiko, misschien moet je eens leren ook andere meningen te accepteren? Beter niet rechtuit over de hoefslag kunnen rijden dan rollkur ;) En dat jij nou toevallig je paard in de krul trekt als er iets 'engs' is betekend niet dat een goede manier is.
Ga nou niet ontkennen want ik weet nog dat je schreef dat je dan hyperflexie rijdt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:50

nou dan moet je dat maar eens quoten :D :D

want ik ben namelijk niet goed genoeg om HF te kunnen rijden en daarnaast heb ik nooit paarden gereden die dit aan zouden kunnen......

dus das een lariekoek verhaal :D :D

wel kan ik een paard met zn neus tussen zijn voorbenen parkeren op het moment dat het dier het in zijn hoofd krijgt om mij tegen de muur te parkeren....... maar dat heeft helemaal niks met HF te maken :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:50

Shahazai schreef:
En ze zegt dat ze niet trekt *proest* kijk eens even goed in dat filmpje. Met die laatste zin onder het rijden ben ik het ook zeker niet eens.

Ze trekt niet terug, ze zet haar hand neer en wacht tot Nelson daar weer op nageeft. Ze krijgt daar niet meer in haar hand dan dat Nelson eruit probeert te trekken.

Ik ben het er wel mee eens, als ik rijd laat ik me zo goed mogelijk leiden door het gevoel wat mijn paard geeft, ik ga echt niet op de klok kijken of ik nu 2 of 10 minuten ergens mee bezig ben. Daarnaast kan je ook in een rondere werkhouding varieren van positie. De afbranders aan de kant zien alleen maar een paard achter de loodlijn, maar zien blijkbaar niet dat je zelfs al achter de loodlijn heel veel kunt varieren in de houding, wat weer een positief effect op de bespiering heeft (een spier train je immers niet door hem in 1 houding te laten, maar door verlengen en verkorten) Als je wel eens goed gekeken hebt naar hoe Anky losrijdt (en niet op youtube filmpjes van 3 minuten afgaat) dan zie je dat ze heel erg veel varieert in werkhouding (ik gebruik bewust die term, want het gaat veel verder dan alleen de hoofd/hals-houding) Blokken van intensiever trainen worden afgewisseld met stapreprises. Daar hebben ze inderdaad goed over nagedacht, maar dan nog geloof ik best dat ze dat niet op de klok doet maar op haar gevoel. In tegenstelling tot de gemiddelde bokker moet je dan natuurlijk wel kunnen voelen wat er onder je gebeurt en mini-signalen kunnen oppikken. :)*

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:03

Elke topsporter weet precies hoe lang hij precies wat traint. Als je geen idee hebt of je een specifieke houding (waarin je suggereert specifiek spieren te trainen) 1 minuut of 15 minuten uitvoerd, komt dat op mij erg onproffesioneel over :+

@equimotion; iedereen wisselt in werkhouding, dat is niets specifieks. Het gaat hier om het "afwisselen" in hoofd-halshouding, waarbij het hoofd inderdaad een half uur of langer van zeer diep tot iets minder diep wordt gereden. Dat is geen afwisseling en heeft helemaal niets met spieropbouw of stretchen te maken.

Dit filmpje geeft prachtig weer hoe woorden niet overeenkomen met daden.
Als zij zegt dat diep rijden nooit met een gevecht wordt bereikt, vind ik bijbehorende stukje film erg typisch.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:06

sanne83 schreef:
Elke topsporter weet precies hoe lang hij precies wat traint. Als je geen idee hebt of je een specifieke houding (waarin je suggereert specifiek spieren te trainen) 1 minuut of 15 minuten uitvoerd, komt dat op mij erg onproffesioneel over :+

.

je bedoeld de topsporters die NIET met dieren sport bedrijven???

ja dat kan, die hebben alleen hun eigen vermogen in de hand.......... op een paard heb je ook te maken met het vermogen van een paard........ net zoals een Opeltje Corsa behoorlijk verschilt met een Ferrari...... en dan hebben die niet eens last van het in leven zijn

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 23:08

Kiwi je hebt pb ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:11

ik denk dat anky een nul vergeet achter de minuten....ze moet wel eerlijk blijven...dit is geen eerlijk antwoord.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:14

Ik denk dat als je met een dier werkt en zeker als je een bepaalde stretch afdwingt, dat je nog heel wat beter in de gaten moet hebben hoe lang je dat doet.

ze vergelijkt paarden in het hele filmpje met menselijke topsporters, maar misschien alleen als het haar uitkomt.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:23

Je moet kunnen voelen hoe lang iets nodig is.Je kan wel van tevoren bedenken ik ga hier 3 min aanwerken en je hebt je doel al bereikt met 2 min en dan............?
Doorgaan omdat de wekker nog niet is afgegaan?
Kom nou zeg
Paardrijden is voelen wat er onder je gebeurt en dat heeft niets met tijd te maken.
De ene keer rijd ik 45 min en de andere keer maar 20 min.
Alles hangt van een aantal factoren af en niet van de tijd.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:24

sanne83 schreef:
@equimotion; iedereen wisselt in werkhouding, dat is niets specifieks. Het gaat hier om het "afwisselen" in hoofd-halshouding, waarbij het hoofd inderdaad een half uur of langer van zeer diep tot iets minder diep wordt gereden. Dat is geen afwisseling en heeft helemaal niets met spieropbouw of stretchen te maken. .

Dat is wel degelijk afwisseling, je zegt het toch zelf al? Het is een afwisseling die jij niet graag ziet, maar dat is een andere discussie.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:26

Wat me wel opviel is dat ze zich zichtbaar ergerde aan de vragen, misschien staat ze er ook niet %100 achter wat ze allemaal zegt en doet???

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:28

R.X. schreef:
Wat me wel opviel is dat ze zich zichtbaar ergerde aan de vragen, misschien staat ze er ook niet %100 achter wat ze allemaal zegt en doet???

Wat denk je nou zelf :+

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:29

Denk dat ik wel genoeg laat weten door mijn vorige post, ha, ha.

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:31

Ach ja,,,... Dit blijft een onderwerp zonder eind.
Toch blijf ik het knap vinden wat ieder met zijn paard presteerd.
En ben ik het ook zeer eens met de mensen hier, dat het regionaal ook her en der er zeker wat aan mankeert.

Even een voorbeeld maar te nemen;
Als je maar een paard hebt die als een hert ronddanst in de ring met een op slot geslagen rug heb je een winstpunt. en als hij dan ook nog een leuk koppie heeft en een zeer bekende vader krijg je nog een puntje extra.
Maar dan kom je aan met je eigen trots. afstamming onbekend. Geen spectaculaire gangen maar wel super ontspannen en dan heb je 178.

Ook anky maakt fouten.. maar neem emiel voest, gerco schroder, of welk persoon dan ook maar eens onder de loep. :Z

Dan het moment,... ook ik heb geen tijdsbesef als ik bezig ben met rijden. Ja je wisseld af LDR of opgericht.. Maar hoe lang??
Dat ligt er gewoon aan hoe het allemaal aanvoeld :Y)

Nog 1 ding.... YOU GO ANKY !!! :+

ieder zijn mening en ieder dient een ander te respecteren.... :(:)

kom maar, kom maar, kom maar..... :+

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:34

R.X. schreef:
Denk dat ik wel genoeg laat weten door mijn vorige post, ha, ha.

Ja dat jij er niet achter staat.
Maar geloof mij maar dat Anky er zelf wel voor 200% achter staat. :j

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:35

@angelique19: Ik ben het helemaal met je eens ;)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:36

angelique19 schreef:
Ach ja,,,... Dit blijft een onderwerp zonder eind.
Toch blijf ik het knap vinden wat ieder met zijn paard presteerd.
En ben ik het ook zeer eens met de mensen hier, dat het regionaal ook her en der er zeker wat aan mankeert.

Even een voorbeeld maar te nemen;
Als je maar een paard hebt die als een hert ronddanst in de ring met een op slot geslagen rug heb je een winstpunt. en als hij dan ook nog een leuk koppie heeft en een zeer bekende vader krijg je nog een puntje extra.
Maar dan kom je aan met je eigen trots. afstamming onbekend. Geen spectaculaire gangen maar wel super ontspannen en dan heb je 178.

Ook anky maakt fouten.. maar neem emiel voest, gerco schroder, of welk persoon dan ook maar eens onder de loep. :Z

Dan het moment,... ook ik heb geen tijdsbesef als ik bezig ben met rijden. Ja je wisseld af LDR of opgericht.. Maar hoe lang??
Dat ligt er gewoon aan hoe het allemaal aanvoeld :Y)

Nog 1 ding.... YOU GO ANKY !!! :+

ieder zijn mening en ieder dient een ander te respecteren.... :(:)

kom maar, kom maar, kom maar..... :+

+:)+