poll: houding ruiter/houding paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eerst de houding van de ruiter in orde , dan van het paard of andersom?

eerst de houding van de ruiter in orde, dan aan de houding van het paard werken.
156 (60%)
eerst de houding van het paard in orde, dan aan de houding van de ruiter werken.
25 (9%)
kan allebei
75 (29%)

Totaal aantal stemmen: 256

Sjonniej

Re: poll: houding ruiter/houding paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:36

Het voelt ook niet als verantwoorden hoor :)

Ik denk niet dat een paard het de ruiter onmogelijk maakt om onafhankelijk te leren zitten. Maar als je als ruiter leert om te zitten dan ga je voelen; waar moet ik welke druk of juist geen druk voelen, waar moet ik spannen of ontspannen, etc. Ik denk dat wanneer je dit leert op een scheef paard of op een paard wat zijn rug niet loslaat en het zitten daarmee moeilijker maakt, je (onbewust) compensatiedingetjes meeneemt in je houding. Dat je door de scheefheid van het paard bijv. voor je gevoel steeds jezelf moet concentreren op links. En wanneer je dat blijft doen, dat je dan op een recht paard, datzelfde blijft doen, waardoor je uiteindelijk dus niet meer recht zit. (snap je het nog?)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:04

Sjonniej schreef:
Het voelt ook niet als verantwoorden hoor :)

Ik denk niet dat een paard het de ruiter onmogelijk maakt om onafhankelijk te leren zitten. Maar als je als ruiter leert om te zitten dan ga je voelen; waar moet ik welke druk of juist geen druk voelen, waar moet ik spannen of ontspannen, etc. Ik denk dat wanneer je dit leert op een scheef paard of op een paard wat zijn rug niet loslaat en het zitten daarmee moeilijker maakt, je (onbewust) compensatiedingetjes meeneemt in je houding. Dat je door de scheefheid van het paard bijv. voor je gevoel steeds jezelf moet concentreren op links. En wanneer je dat blijft doen, dat je dan op een recht paard, datzelfde blijft doen, waardoor je uiteindelijk dus niet meer recht zit. (snap je het nog?)

En daar zit hem dus net de kneep, als je leert om onafhankelijk te zitten concentreer je je niet op "hij is hier scheef dus ik moet zus en zo compenseren" maar concentreer je je op hoe je zelf zit ongeacht wat het paard verder doet (en zul je in de praktijk merken dat dit effect heeft op het gaan van je paard)

Helemaal zwart-wit is het overigens niet, maar je hoeft dus geen perfect rechtgericht paard te hebben om onafhankelijk te leren zitten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:11

Wat in de wereld is wel zwart-wit? ;)

Ik denk ook niet dat het een bewust proces is, maar juist doordat het een onbewust proces is, dat je daardoor de moeilijkheden krijgt. Als je bewust zou compenseren, dan kan je dat bewust ook weer aan de kant schuiven mocht je op een ander paard komen. Maar doordat je je onbewust aanpast aan de huidige situatie, denk ik dat dat voor problemen kan zorgen. Je gevoel over de houding die je dan hebt, wordt namelijk je uitgangspunt; als ik die en die en die en die druk en spanning etc voel, dán zit ik in evenwicht (want dat is ook iets wat je aan dat soort dingen gaat koppelen en niet dat je ziet dat het belletje tussen de 2 streepjes zit en dat je dan in evenwicht zit). Maar ik denk dat wanneer je dan op een ander, minder scheef paard, stapt, dat je diezelfde druk en spanning pas weer tegenkomt als je dus eigenlijk niet meer recht op het paard zit.

Ik weet ook niet of het zo is, maar dit lijkt me in theorie. Zeer interessant om dit eens verder uit te werken in de praktijk denk ik.
De vraag is natuurlijk ook in hoeverre je je drukpunten etc. echt moet verleggen bij de overgang van een scheef paard naar een recht paard.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:17

Sjonniej schreef:
Wat in de wereld is wel zwart-wit? ;)

Ik denk ook niet dat het een bewust proces is, maar juist doordat het een onbewust proces is, dat je daardoor de moeilijkheden krijgt. Als je bewust zou compenseren, dan kan je dat bewust ook weer aan de kant schuiven mocht je op een ander paard komen. Maar doordat je je onbewust aanpast aan de huidige situatie, denk ik dat dat voor problemen kan zorgen. Je gevoel over de houding die je dan hebt, wordt namelijk je uitgangspunt; als ik die en die en die en die druk en spanning etc voel, dán zit ik in evenwicht. Maar ik denk dat wanneer je dan op een ander, minder scheef paard, stapt, dat je diezelfde druk en spanning pas weer tegenkomt als je dus eigenlijk niet meer recht op het paard zit.

Ik weet ook niet of het zo is, maar dit lijkt me in theorie. Zeer interessant om dit eens verder uit te werken in de praktijk denk ik.

Dat moet je een keer in de praktijk voelen om het goed te snappen denk ik. Als je je gaat richten op het links-rechts verschil bij je paard ga je bij voorbaat al nat. Kern van het verhaal is eigenlijk dat je je op jezelf moet concentreren en niet op je paard.

Wel is het zo dat er een wisselwerking is, je paard kan het je zeker wel een stuk moeilijker maken. Als je iemand die structureel scheef zit op een houten bok zet, zit hij daar net zo scheef als op z'n paard. Het voordeel van die bok is dat hij zich beter op zichzelf kan concentreren, en dat werkt ook weer door op het paard als hij daar weer op stapt.

Een ander voorbeeld: een paard dat bijvoorbeeld héél slecht aan het been is maakt het jou heel lastig om je been goed aan te leggen en te gebruiken. Dan is het vaak effectiever om daar eerst aan te werken en dan weer meer op je eigen houding te concentreren. Tenzij je zo beroerd zit dat je je paard zo in de weg zit dat hij niet anders kan dan slecht op je hulpen reageren (omdat hij elders weer wordt afgeremd).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:23

Equimotion schreef:
Een ander voorbeeld: een paard dat bijvoorbeeld héél slecht aan het been is maakt het jou heel lastig om je been goed aan te leggen en te gebruiken. Dan is het vaak effectiever om daar eerst aan te werken en dan weer meer op je eigen houding te concentreren. Tenzij je zo beroerd zit dat je je paard zo in de weg zit dat hij niet anders kan dan slecht op je hulpen reageren (omdat hij elders weer wordt afgeremd).

Dit is wel een beter voorbeeld van waarom ik ervoor heb gekozen om tegelijkertijd aan de ruiter en het paard te werken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:05

Even voor de lesgevers/kenners:

Wanneer heb je als ruiter een onafhankelijke zit?
Wat zijn de criteria, kenmerken etc?

Dan kan ik voor mijzelf nagaan of ik al zover ben of niet!
(zaterdag weer een les ingepland).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:14

kan allebei, hangt af van het paard en de ruiter. Een beginnend ruiter moet eerst aan z'n houding werken, want anders leert die het nooit, maar bv een ervaren ruiter mag best iets "krommer" zitten of meer in verlichte zit als dat op die moment helpt om zijn onervaren paard te laten ontspannen en zijn rug los te laten en ontspannen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:35

Je zit onafhankelijk als je al je lichaamsdelen onafhankelijk van elkaar kunt bewegen op elk gewenst moment. Dus als jij bv. je ene schouder lager wilt, dan kan dat zonder dat daarvoor je hele handhouding verandert. Of je wilt je ene been naar achteren leggen zonder dat je je bekken kantelt.
Je kan onafhankelijk van je paard en je zadel je balans vinden, zonder te grijpen, te leunen of te steunen in enige vorm.

Er zijn maar weinig ruiters die dit werkelijk kunnen. En het is werkelijk een levensstudie. Ik sta persoonlijk versteld van de zit van deze man (vanaf 3.50): http://www.youtube.com/watch?v=Ow2yDdRK_Zc
Hoewel hij niet ten aller tijden volgens het boekje zit, zit hij wel puur en onafhankelijk op het paard, wat dat dier ook doet. Daardoor kan hij hele fijne hulpen geven. Hij doet niets 'per ongeluk' met z'n lijf. Je kunt zien dat alles heel bewust gebeurt.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:54

Ik ga er van uit dat jij je paard moet leren zijn lichaam goed te gebruiken en in balans te lopen, dus vind ik het logisch als eerst jouw houding goed moet wezen zodat je het duidelijk aan je paard kunt vertellen zeg maar. Denk wel dat de correcte houding van de ruiter ten dele wordt bepaald door het paard waar deze op rijdt.

Marjolein.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:49

Ik weet niet. Ik heb beide geselecteerd. maar ik ving eigenlijk dat je ten minste zo moet zitten dat je je paard niet hindert. Ontspannen. Zo moet ook je paard gereden worden, ontspannen. En zo gaat eigenlijk alles vrijwel gelijk op.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:34

Tis een samenspel. Hoe beter jij zit, hoe beter je paard kan lopen. En hoe fijner je paard loopt, hoe beter jij kan gaan zitten. Het 1 kan eigenlijk niet zonder het ander, dus het is een proces waarin je beide verbetert stapje voor stapje.

nataly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:22

Precies ik ben het met Marliesje eens. Je kan niet een paard fijn laten lopen als je zelf niet fijn zit of een slechte houding hebt dat je je paard daarmee belemmerd.
Ik vind het zelf ook altijd belangrijk hoe ik er op zit, dat zeg ik ook altijd tegen mijn instructrise of ze mij wil controleren hoe ik zit etc. En of ik mijn paard daarmee niet belemmer. Het paard moet het rijden ook leuk/fijn vinden. En daarmee vind ik het belangrijk dat beide zowel amazone als paard in een goede houding zit/beweegd.

JuliaSandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:27

Stel dat dat echt een beginner is vind ik dat daar wel eerst aan gewerkt moet worden, maar of je dat nou kan leren op een paard met een slechte houding? En andersom precies hetzelfde..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:35

Alicia2u schreef:
Je zit onafhankelijk als je al je lichaamsdelen onafhankelijk van elkaar kunt bewegen op elk gewenst moment. Dus als jij bv. je ene schouder lager wilt, dan kan dat zonder dat daarvoor je hele handhouding verandert. Of je wilt je ene been naar achteren leggen zonder dat je je bekken kantelt.
Je kan onafhankelijk van je paard en je zadel je balans vinden, zonder te grijpen, te leunen of te steunen in enige vorm.

Er zijn maar weinig ruiters die dit werkelijk kunnen. En het is werkelijk een levensstudie. Ik sta persoonlijk versteld van de zit van deze man (vanaf 3.50): http://www.youtube.com/watch?v=Ow2yDdRK_Zc
Hoewel hij niet ten aller tijden volgens het boekje zit, zit hij wel puur en onafhankelijk op het paard, wat dat dier ook doet. Daardoor kan hij hele fijne hulpen geven. Hij doet niets 'per ongeluk' met z'n lijf. Je kunt zien dat alles heel bewust gebeurt.

Ik denk dat ik de mate van een 'onafhankelijke zit' zoals jij stelt niet beheers, maar rijd zelf nu ong. 15 jaar en denk dat ik in die tijd toch best een redelijke onafhankelijke zit heb ontwikkeld. Tenminste ik DENK dat ik in staat ben om alle lichaamsdelen los van elkaar te bewegen en geen houvast nodig te hebben (mits ik wel in een zadel mag zitten :P ), maar zal het zaterdag aan intructrice vragen wat haar mening en visie hier op is ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:19

Onafhanklelijk zitten wordt imo ontzettend onderschat. Ik weet van mezelf dat ik nog lang niet volledig onafhankelijk kan zitten (ik doe wel heel hard m'n best). Zodra ik zonder zadel en hoofdstel rijdt moet ik in krappe bochtjes op snelheid toch echt even de manen vastpakken. Het wordt wel steeds beter, maar ik denk dat het 'a lifetime to master' is.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:00

ik denk dat als je een scheef paard hebt dan kan je niet netjes zitten, maaaaar probeer dan zo netjes mogelijk te zitten en dan kan je het paard weer fijner rijden. als jij bagger zit op een ook nog eens scheef paard tja red je het niet. Maar probeer jij netjes te zitten op een scheef paard gaat het alweer beter

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:15

Eigenlijk is het een proces dat gelijktijdig aangepakt moet worden, maar als we dan het kip en ei principe er op los laten kies ik toch eerst voor paard. Ik ben nu intensief bezig met rechtrichten en merk dat ik daardoor zelf ook veel beter ga zitten. Ieder les een stapje verder.

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:16

Eerst van de ruiter. Als jij een paard in de weg zit kan een paard nooit goed lopen.
of hij heeft pijn :=