waarom op de achterhand rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:02

KiWiKo schreef:
Anoniem schreef:
dat slaat nergens op, want mn paard gebruikt wel degelijk de achterhand, maar ze loopt wel in een ongedwonge houding ja!

het is gewoon een discussie in t a;gemeen en niet op een bepaalde ruiter of paard

en er zijn wel degelijk mensen die wel een aantal keer per week zo hun paard trainen hoor.....niet iedereen heeft dezelfde traings methode....

ik rijd mn paard ook niet elke dag lang niet zelfs..

maar dat neemt niet weg dat er na elke sprong een giga gewicht op de voorbenen land! En dat word niet belastender gevonden dan een uurtje rondhobbelen waarbij hij 10 % meer van zn eige gewich mee draagt op de voorhand, zoals hij zelf al op de voorhand loopt iedereen paard loopt 3 kwart op de voorhand

nee..... hoe lief ik je ook vind, en hoe aardig en leuk dan ook.........

maar jouw paard komt niet in de buurt van enige verzameling whatsoever........ het is leuk, en het is aardig.......... maar het komt niet in de buurt van correct. Sorrie

ik wil haar ook helemaal nit dresuur correct rijden, maar ze gebruikt wel degelijk de achterhand, maar dat is niet de insteek van deze discussie. En ga ook niet perosoonlijk op MIJN paard verder het gaat over t algemeen

en nu ben ik gtst kijken :P

KiWiKo

Re: waarom op de achterhand rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:05

jij hebt het over jouw paard :)

en nee, ze is niet actief, en nee ze is niet horizontaal. het is heel leuk en vriendelijk wat je laat zien, dat absoluut....... maar het is niet rijtechnisch correct :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:08

Het gaat niet om de hoogte van de sprongen, maar de moeilijkheid graad van het "parcour" (opstelling en combinatie sprongen).

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:08

Hoe zou jij dan de rug willen trainen als de achterhand erachteraan zou sloffen? Correct ruggebruik en het gebruik van de achterhand hangen nauw samen. En dat heeft niks met een in de krul getrokken hals te maken, al zal een paard zijn hals ook anders gaan dragen hierdoor.
Renpaarden gaan lange stukken rechtuit, met lichtgewichtzadeltjes en lichtgewichtruitertjes, die met hun verlichte zit ook nog eens extra de rug ontlasten. Dat is niet te vergelijken met gewone ruiters die de rug als zetel gebruiken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:09

Een paard dat land na een sprong, draagt 2x z'n gewicht op z'n voorbenen.. Dat vergelijken met een rondje hobbelen waarbij je paard 10% van z'n gewicht draagt. Geen vergelijking. Springen is een zware piekbelasting.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:10

Het wordt de TS blijkbaar te heet onder de voeten..

@ Kiwiko, dat wil ze juist niet horen :+

Jammer dat TS geen antwoord geeft op de vragen die wij stellen en klaarblijkelijk alleen wil horen hoe slecht springen is ;(
Enne, over het algemeen wordt er niet op dezelfde manier en hoogte gesprongen met springpaarden, alsmede dressuurpaarden!

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:13

Ik heb altijd het idee, dat een getraind (of getalenteerd) springpaard, een 'zachtere' landing maakt, dan een paard dat er minder goed in is. Op de manege hebben we vroegah ook wel sprongetjes gemaakt, sommige paarden kwamen na elke sprong met een dreun neer, terwijl je andere veel minder hoorde neerkomen. Ik denk dat dat ook met balans te maken heeft. Mijn persoonlijke logica zegt dat een beter gebalanceerd paard, beter over de hindernis komt en het lichaam na de sprong makkelijker terug in balans krijgt. Als het paard snel zijn balans terug heeft, is de zware belasting dus tijdelijk (grotere klap, ja, maar in enkele seconden hersteld), terwijl een paard dat continu sterk op de voorhand loopt, een (welliswaar kleiner??) gewicht continu op de benen heeft. Een slechte landing = een plotselinge klap, waarbij iets makkelijk verkeerd kan gaan. Voortdurende belasting = langzame slijtage? Allemaal uit mijn grote duim en simpele logica.

Als de achterhand er onder rijden, betekent dat je het paard meer in balans krijgt, kan dat betekenen dat je paard zijn gewicht (+ dat van de ruiter) beter kan verdelen over zijn vier benen, waardoor het mogelijk 'langer mee gaat'. (ander factoren, waaronder pech/geluk niet meegerekend)

Mijn 1+1=2, hoeft niet te kloppen, ik ben geen expert. Het zou wel verklaren waarom springpaarden op dagen dat ze niet hoeven te springen, dressuurmatig gereden worden.

Off-topic: sommige maneges met oudere paarden (25+), laten die paarden vaak alleen nog prive lesjes van een half uur of af en toe een beginners uurtje meelopen.
Laatst bijgewerkt door MoriMann op 07-10-09 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:17

mo_van_dijk schreef:

Jammer dat TS geen antwoord geeft op de vragen die wij stellen en klaarblijkelijk alleen wil horen hoe slecht springen is ;(
Enne, over het algemeen wordt er niet op dezelfde manier en hoogte gesprongen met springpaarden, alsmede dressuurpaarden!

jahoor als je nog wat anders te doen heb naast bok word het te heet onder je voeten? nou leuk dat jij alleen voor bokt leeft maar ik zeker niet!

verder ben ik het mt sanne83 eens

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:21

Ik dacht altijd dat het vooral de rug was die te leiden had onder het op de vorhand lopen omdat dan de rugspieren niet goed worden aangespannen en het gewicht meer op de constructie van de rug leunt ipv dat een paard je actief draagt en daardoor ook een sterkere rug krijgt. Het valt mij trouwens ook op dat paarden die veel op de voorhand lopen ook vaker struikelen.

Nu vraag ik mij eigenlijk wel een beetje af hoe zit dat nou western? Ik weet echt weinig van western dus het is niet vervelend bedoeld ofzo, maar is het daar dan ook een doel dat je paard goed over de rug loopt enzo niet enig idee waarom?

En dat van die oude manege paardjes, denk dat dat meestal niet de dieren zijn die vanaf het begin op een manege hebben gelopen. Meer de dieren die een lekker lui leventje hebben gehad tot ze op latere leeftijd door een manege werden over genomen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:22

Cinnepin we zullen braaf afwachten tot u tijd heeft los te branden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:33

waar moet ik over los branden? volgens mij geef ik al meerdere malen aan hoe ik er over denk? hoef het niet te herhalen toch?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:36

mo_van_dijk schreef:

Bijvoorbeeld antwoord op deze vragen?
Ik heb u geen vraag gesteld, maar ook geen reactie van u gekregen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:37

wat voor vraag? heb geen vraag gezien

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:41

Er was laatst trouwens ook een onderzoek gedaan waaruit bleek dat zelfs wanneer een ervaren ruiter in draf doorzit het paard een piekbelasting voelt van 2x het ruitergewicht. De ruiter word natuurlijk niet daadwerkelijk zwaarder maar door het moment dat de ruiter heeft moet het paard meer energie opvangen als de ruiter beweegt. Het lijkt me dan toch van belang dat het paard dit zoveel mogelijk opvangt door mee te werken met zijn spieren ipv het gewicht op een weggerukte rug neer te laten komen. (Immers ga zelf maar eens rennen met een rugzak op dat is met een netjes aangespannen rug toch fijner als met een holle rug.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:45

een paard dat op de voorhand loopt drukt dus altijd de rug weg? hoe zit dat in de natuur dan, paarden lopen van nature op de voorhand.....lopen die de hele dag met een weggedrukte rug dan?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:50

Als er geen gewicht is om van weg te gaan waarom zou je je rug dan wegdrukken. In de natuur heb ik een paard nog nooit iets ziendragen op zijn rug dus dan zal die zijn rug wel niet wegdrukken nee. Wanneer er gewicht (bewegend) gewicht op die rug zit lijkt me dat dus een heel ander verhaal dan bij een zebra.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:53

Een weggedrukte rug krijg je door spanning. Zorg dus dat je streeft naar een ontspannen paard.
Zonder een ruiter erop kan een paard prima z'n rug wegdrukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:54

maar ik ben het er nie mee eens dat als een paard op de voorhand loopt hij gelijk de rug weg drukt! zie vaak paarden die iets op de voorhand vallen waar geen graatje spanning inzit en dus ook geen weggedrukte rug

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:57

Maar zit er dan wel spierkracht in die rug dat hij echt tilt want als hij je niet draagt dan blijft hij het toch opvangen met zijn gewrichten ipv met zijn spieren volgens mij. Terwijl de gewrichten veel gevoeliger zijn voor slijtage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:59

ik ben van memnig dat t dragen niet alleen aan de achterhand ligt maar ook aan het aanspannen van de buikspieren. ik ben dus van mening dat t paard je daarmee draagt! Hij spant de buikspieren aan en laat zo de rug los

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:01

Ben ik helemaal met je eens. Ee paard die gewoon in z'n eigen balans "op de voorhand" gereden wordt, hoeft zeker niet z'n rug weg te drukken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:01

IK ben ook geen fysio oid maar ik denk toch dat hij zijn rug en buikspieren hiervoor moet gebruiken? Immers moeten ook de ruggenwervels beschermd worden van de impact niet alleen de (voor)benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:03

ja maar de achterhand zit direcht verbonden met de ruggewervels, dus als je die belast belast je ook meer die wervels, de voorhand ligt los van de rug

een paard draagt zijn ruiter niet met de rug maar juist met de buikspieren en laat de rug dan los

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:08

lief...... duik eens uit de boeken en in de praktijk...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:12

kiwiko jij geeft veel reacties maar onderbouwd helemaal niks!! nee daar hebben we veel aan