Bit in de mond, brok in de keel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:43

op die manier :) ! Sorry! :)
(was aan het multitasken en heb dat even gemist :=)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:43

Een dierenarts heeft geen röntgenogen, die kan aan de buitenkant niet zien of een paard artrose heeft etc.

Gisteren heb ik een paard even losgegooid aan de longe en wat schetst mijn verbazing, of nee juist niet, hij liep AAN EEN HALSTER zowat met de neus tegen de borst, zonder bijzettoestanden overigens, rug volledig bol en wat nog meer verbazingwekkend was, hij schuimde en kauwde dat het een lieve lust was!!!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:46

Volgens mij begon dit zijspoor in de discussie over of continue druk op de neus vervelend was.

Toen liet Cinnepin zien dat die continue druk niet altijd aanwezig is.

Vervolgens werd beargumenteerd dat het paard danwel zo rustig liep, maar dat ze helemaal uit elkaar liep.

Vind ik dan weer onzin, als je rijdoel is om lekker buiten te rijden, is je belangrijkste doel ontspanning, actieve gangen en gehoorzaamheid. Waar paard zijn hoofd steekt is niet zo interessant.

Voor mij is overigens de optoming minder boeiend, ik vind dat iedereen zelf de afweging kan maken of er ijzer in de mond komt of niet.
Ik denk dat de fjord op de foto namelijk met een vriendelijk bit en zachte hand ook precies zo kan lopen,zonder hinder.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:46

Cinnepin schreef:
Kim90 schreef:
Bitloos vind ik anders ook niet zo lief, continu druk op de neus, misschien krijgen ze daar wel hoofdpijn van? :)*

Ik denk dat het bit mits het goed gebruikt wordt geen irritatie of schade oplevert. Paarden zijn echt wel zo slim dat als het echt niet fijn is, zeer doet of wat dan ook, dat ze dat hun ruiter echt wel duidelijk maken. Hoe zou een paard met de door jou beschreven irritatie anders kunnen ontspannen onder het zadel??

maargoed ieder zijn ding...

ik zou persoonlijk niet zo'n drama over het bit maken, maar eens gaan kijken naar mishandelde paarden, paarden op de renbaan die 2 jaar zijn, dat zijn veel ergere dingen

hahaha, wil je dit serieus als graadmeter nemen voor echt paardrijden Cinnepin???
ik lig hier echt werkelijk dubbel (wel fijn hoor dat je met zoveel plezier op je Fjord rijdt maar neen het aub niet te serieus)

continu druk op de neus bitloos??? wil jij even aanwijzen op deze foto waar jij enige druk op de neus ziet?

Afbeelding

Anoniem

Re: Bit in de mond, brok in de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:49

Waar het hoofd zit is inderdaad niet interessant, Randalin. Wat ik zelf dan wel weer interessant vind, is wat lijf en benen doen. We weten allemaal dat paarden, die volledig uit elkaar worden gereden en ook nog eens met de nadruk op de voorhand, eerder stuk zijn dan paarden die goed van achteren naar voren worden gereden met een groter deel van het gewicht op de achterhand...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:49

Quote Cinnepin

de foto liet ik zien omdat er beweerd werd dat bitloos continu druk geeft op t hoofd, wat grote onzin is![/quote]

Bij bitloos RIJDEN, niet rondhobbelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:50

randalinpony schreef:
Volgens mij begon dit zijspoor in de discussie over of continue druk op de neus vervelend was.

Toen liet Gast9373 zien dat die continue druk niet altijd aanwezig is.

Vervolgens werd beargumenteerd dat het paard danwel zo rustig liep, maar dat ze helemaal uit elkaar liep.

Vind ik dan weer onzin, als je rijdoel is om lekker buiten te rijden, is je belangrijkste doel ontspanning, actieve gangen en gehoorzaamheid. Waar paard zijn hoofd steekt is niet zo interessant.

Voor mij is overigens de optoming minder boeiend, ik vind dat iedereen zelf de afweging kan maken of er ijzer in de mond komt of niet.
Ik denk dat de fjord op de foto namelijk met een vriendelijk bit en zachte hand ook precies zo kan lopen,zonder hinder.

met het 1e del ben ik zeker eens :j

De reden dat ik over gegaan ben op bitloos is dat zij juist wel last had van t bit. Ze was altijd erg gespannen en probeerde het bit eruit te duwen. Of echt doorbijten hoofd schudden etc. Tandarts erbij geweest nou niets mis aan dr gebitje. Verschillende bitten geprobeerd. Toen ben ik overgegaan op bitloos en alle problemen in een keer weg. Toen heb ik voor de gein nog eens een bitje ingedaan om te kijken wat ze deed en gelijk weer koppieschudden enzo. Zij gaf dus duidelijk aan het niet fijn te vinden :) Toen ben ik me ook meer gaan verdiepen in het bitloze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:52

suleilitha schreef:
Waar het hoofd zit is inderdaad niet interessant, Randalin. Wat ik zelf dan wel weer interessant vind, is wat lijf en benen doen. We weten allemaal dat paarden, die volledig uit elkaar worden gereden en ook nog eens met de nadruk op de voorhand, eerder stuk zijn dan paarden die goed van achteren naar voren worden gereden met een groter deel van het gewicht op de achterhand...

de achterhand zit vast aan de zo zo gevoelige ruggegraat....de voorhand niet. Daarmee wil ik niet zeggen dat een paard op de voorhand volledig moet gereden worden maar ook dus niet volledig op de achterhand....

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:55

Citaat:
Dat valt wel mee. Het paard loopt niet vreselijk op de voorhand. Het ging hier overigens over druk op het hoofd.
Er zijn op internet zeker wel filmpjes/foto's te vinden van paarden/ruiters die moeilijkere dressuuroefeningen zonder bit laten zien.

En die hogeschoolruiters hebben dan ook contact met het bitloze hoofdstel ;)
Het ging idd over druk op het hoofd, als je een paard bij het hoofd wat meer bij je houd, kun je hem meer op de achterhand laten lopen en dus wat meer verzamelen, de goede spieren laten gebruiken. ( en nee ik bedoel niét in de krul lopen )

Ook vind ik dat het net zo ''erg'' is een hoofdstel met of zonder bit, lichte druk is er altijd nodig om het paard te leiden in combinatie met de zit. en ik denk dat zolang er paard gereden wordt ( oftewel heel simpel uitgedrukt in het paard ergens heen sturen en leiden in de gewenste gang van de ruiter) er mensen het wel ergens het niet mee eens zijn, vandaar dus ook mijn sarcastische post aan het begin met "misschien krijgt het paard wel hoofdpijn van een bitloos hoofdstel''.

Een mening hebben zoals arabesk hebben is ook prima om te verkondigen, maar dat hoeft niet zó vaak, standpunt is duidelijk. De mensen die voor het gebruik van een bit zijn posten ook niet bij wijze van spreken iedere dag een topic waarom iedereen nou juist wél een bit moet gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 04-10-09 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:56

Dat zeg ik ook niet, dat een paard volledig alle gewicht op de achterhand moet zetten, gaat ook moeilijk trouwens. Graag geen dingen lezen die er niet staan. Verder is het zo dat paarden artrose IN DE VOORBENEN krijgen als je ze teveel op de voorhand rijdt.
Alleen het topic gaat hier niet over, het topic gaat over de bewering dat paarden zogenaamd een brok in de keel zouden krijgen van een bit, hetgeen wetenschappelijk is weerlegd. Ik herhaal:

Citaat:
Slikken met een bit in

Er is een discussie geweest over de mogelijkheid dat een paard in staat is te slikken met een bit in en of het type bit dat gebruikt wordt van invloed is op het gemak van het slikken. Om te kunnen slikken moet een paard de gelegenheid hebben om zijn tong te bewegen en terug te trekken. Onderzoekers hebben de vraag gesteld of de aanwezigheid van een bit de tongbeweging hindert en het slikken tegenhoudt. In het McPhail onderzoek gebruikten we een endoscoop om de bewegingen van het strottenhoofd vast te leggen terwijl de paarden op een lopende band galoppeerden met het hoofd afgebogen. Analyse van de videobanden toonde aan dat er een heleboel variatie was tussen de twaalf paarden wat betreft de frequentie van hetslikken. Maar de slikfrequentie van ieder afzonderlijk paard was hetzelfde, of ze nu een bit(enkelgebroken trens of een Myler comfort trens), een halster of een bitloze optoming aanhadden. Daarom concludeerden we dat de aanwezigheid van een bit het paard niet hindert in zijn mogelijkheden tot slikken.

http://www.paul-versluis.nl

Waar ik me over blijf verbazen, is, dat er in de anti-bit-lobby steeds weer nieuwe zogenaamde argumenten uit de kast worden getrokken, om proberen aan te tonen hoe slecht bitten wel niet zouden zijn.

Edit: typo verbeterd ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-10-09 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 21:58

voor die mensen die over de achterhand beginnen van mn paard ff maar weer een andere foto gezocht! Geen neus druk, WEL achterhand gebruik, overigens keek ze hier naar de koeien in de weide ernaast vandaar dat ze dr hoofd wat omhoog deed voordat dat weer eenb commentaar punt is :+

Afbeelding

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:00

Hoe weet je of het paard een gevoel heeft van een brok in de keel? Ze kunnen het niet zeggen. Het kan aan mij liggen, maar het klinkt nu niet echt wetenschappelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:01

suleilitha schreef:
Even on-topic alsjeblieft!!!! Het gaat niet over jou en jouw paard maar over de stelling of een paard al dan niet een brok in de keel zou krijgen van een bit.
Dank u!!!

tsja jij zegt dat ze compleet op de voorhand valt, dan mag ik toch wel laten zien dat t niet zo is? Dat kun je nu dus zien ;) maargoed zoals ik al zei we gaan t weer over brok in de keel hebben!
ik laat alleen foro's zien door aanleiding van uitspraken in het topic :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:03

Dat vond ik dus ook, Welshcobfan. Verder heeft Paul Versluis met zijn publicatie alleen maar bevestigd wat de meesten onder ons allang wisten.

Cinnepin, on topic please, dit leidt nergens toe. Ik wil je nog wel even meegeven dat een paard wat met de neus in de lucht loopt, de rug niet kan bollen. Denk daar nog maar eens een nachtje of desnoods een weekje over na. :D

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:05

Zoals ik eerder al aangaf is de wetenschappelijke uitleg van een brok in de keel bij mensen wat anders dan door de TS aangeven. Ja, de brok komt voort uit een irritatie door al het speeksel, maar de oorzaak is een allergische reactie en niet verslikken bij eten. Dus in dit geval van een brok in de keel spreken bij paarden is mij een brug te ver.
Ik kijk dan liever naar de uitkomsten van het onderzoek ook door Suleilitha aangehaalt.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 04-10-09 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:05

Billy schreef:
Op de laatste foto loopt de pony nog steeds op de voorhand maar dan met de kop in de lucht......
Jammer dat jij in meerdere topics geheel offtopic gaat met foto's van je fjord...

dan kijk jij niet goed, ze gebruikt echt wel de achterhand daar maja doet er niet terzake van dit topic, ik wou alleen laten zien dat je ook zonder druk bitloos kan rijden en als anderen dan gelijk over voorhand begnnen ja dan plaats ik nog een foto, was helemaal verder de bedoeling niet, het enige was om te laten zien dat het zonder druk kan, en als je goed leest zie je ook waarom ze haar HOOFD omhoog deed ;) ze zag wat, en nee dan trek ik dr niet gelijk naar beneden nee met een stuk ijzer in dr mond

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:09

Bit of geen bit, waarom kijkt men niet gewoon goed naar het eigen paard? Stuk makkelijk! Geen onderzoek voor nodig en geen ge-emmer :)
Als het bit zó slecht was, dan zou ik verschil moeten merken. Maar na bitloos rijden, neemt mijn pony ook rustig het bit weer aan een loopt hetzelfde. Sterker nog... met bit loopt hij zelfs wat beter als ik echt meer wil vragen. Als hij dan echt zo'n 'brok in de keel' zou hebben, waarom merk ik dan geen verschil? (en mijn pony is echt niet de brave goedzak die alles dult :+)
Zelfs mijn NH instructrice rijdt 1 paard mét bit! Ze staart niet blind op eenzijdige onderzoeken, maar keek naar haar paard. Die liep op geen enkel bitloos hoofdstel goed, maar op het bit geweldig toch? Haar andere paard doet het juist super zonder bit.

Ik vind een 'brok in de keel' geen overtuigend argument omdat het niet wetenschappelijk is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:10

Heeft er iemand een onderzoek of iets dergelijks waarin is bewezen dat paarden sneller artrose krijgen als ze onder het rijden op de voorhand lopen?
Eerlijk gezegd geloof ik er niks van.. Hoe kan dat nou?
Elk paard loopt minimaal 23 uur per dag op de voorhand door de wei. En dan dat ene uurtje moet dat paard met 10% van zijn lichaamsgewicht extra wat rondjes lopen.
Je kan mij niet vertellen dat dat ene uurtje zwaarder is dan een springpaard dat elke week sprongen van 1.30 moet maken.. Of al die merries die maandenlang, 24/7 met een veulen van 50 kilo plus het gewicht van het water en de placenta.. En voor zover ik weet loopt niet elke fokmerrie met artrose rond.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:10

Ik denk zeker wel dat het stuk klopt wat hierboven staat.

Ik rij meest bitloos maar soms met bit, gewoon ter afwisseling.

Mijn paard hijgt normaal al vrij vlot ivm zijn copd, met bit is dit echt eerder en erger.
Ook kwijlt hij met bit en zonder heeft hij hooguit een randje 'tandpasta'.

Voor mij staat het dus als een paal boven water dat hij zonder bit meer lucht krijgt/kan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:12

MysticTinker schreef:
Heeft er iemand een onderzoek of iets dergelijks waarin is bewezen dat paarden sneller artrose krijgen als ze onder het rijden op de voorhand lopen?
Eerlijk gezegd geloof ik er niks van.. Hoe kan dat nou?
Elk paard loopt minimaal 23 uur per dag op de voorhand door de wei. En dan dat ene uurtje moet dat paard met 10% van zijn lichaamsgewicht extra wat rondjes lopen.
Je kan mij niet vertellen dat dat ene uurtje zwaarder is dan een springpaard dat elke week sprongen van 1.30 moet maken.. Of al die merries die maandenlang, 24/7 met een veulen van 50 kilo plus het gewicht van het water en de placenta.. En voor zover ik weet loopt niet elke fokmerrie met artrose rond.

dan kan een spring paard wel afgemaakt worden van de artrose, omg wat een gewicht komt er op de voorbenen als die land :+ die zal vast zware artrose hebben :+

ok erg flauw maja

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:12

suleilitha schreef:
Slikken met een bit in

Er is een discussie geweest over de mogelijkheid dat een paard in staat is te slikken met een bit in en of het type bit dat gebruikt wordt van invloed is op het gemak van het slikken. Om te kunnen slikken moet een paard de gelegenheid hebben om zijn tong te bewegen en terug te trekken. Onderzoekers hebben de vraag gesteld of de aanwezigheid van een bit de tongbeweging hindert en het slikken tegenhoudt. In het McPhail onderzoek gebruikten we een endoscoop om de bewegingen van het strottenhoofd vast te leggen terwijl de paarden op een lopende band galoppeerden met het hoofd afgebogen. Analyse van de videobanden toonde aan dat er een heleboel variatie was tussen de twaalf paarden wat betreft de frequentie van hetslikken. Maar de slikfrequentie van ieder afzonderlijk paard was hetzelfde, of ze nu een bit(enkelgebroken trens of een Myler comfort trens), een halster of een bitloze optoming aanhadden. Daarom concludeerden we dat de aanwezigheid van een bit het paard niet hindert in zijn mogelijkheden tot slikken.

http://www.paul-versluis.nl

Waar ik me over blijf verbazen, is, dat er in de anti-bit-lobby steeds weer nieuwe zogenaamde argumenten uit de kast worden getrokken, om proberen aan te tonen hoe slecht bitten wel niet zouden zijn.

Edit: typo verbeterd ;)[/quote]

Als ze hiermee:
Citaat:
Dat is wel een degelijk onderzoek ja.. Die was ik nog niet tegengekomen.
Maar ze hebben niet kunnen meten of een paard meer speeksel produceert? Kon het iig niet vinden, om dit: "Swallowing was stimulated artificially by infusion of sterile water at a constant rate of 5 ml min−1 through a cannula in the endoscope's biopsy port", weet je denk ik niet hoeveel het paard uit zichzelf produceert? Al zou extra slijm wel voor extra slikken zorgen lijkt me, tenzij het paard niet met een hogere snelheid kan slikken en het er daarom uitloopt aan de voorkant.
Maar dat lijkt me niet omdat er veel verschil was tussen de paarden, waaruit ik opmaak dat ze het aardig kunnen varieren. (beetje stom uitgelegd maar je snapt wel )

rekening hebben gehouden zal ziets niet ontstaan denk ik nee. Zou je het hele artikel voor moeten lezen denk ik, aan het eind hoort ook een 'discussie' te staan bij een echt verslag van een onderzoek, waarin suggesties staan voor verder onderzoek en hoe de gevonden resultaten opgevat kunnen worden.

Van mij hoeft het niet perse onderzocht want ik doe gewoon wat het fijnst blijkt, maar als mensen dan toch dingen willen gaan bewijzen moet je dat echt met degelijk onderzoek door objectieve personen doen. (zoals, denk ik, hierboven, weet ook niet of deze personen objectief waren maar ze deden iig iets meetbaars)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:14

randalinpony schreef:
suleilitha schreef:

We weten allemaal... wie weten dat en waar vinden ze daar de bewijslast voor?

Nou dan meld ik me maar, IK weet dat iig, en dat weet ik omdat een normaal mens kan redeneren, dat als je druk helemaal voorop legt, alles aan de voorkant sneller slijt dan achter. Verplaats je het wat naar het midden toe of wat naar achter ( hoe je het ook noemen wilt) de druk gelijk matig verdeelt is, en er evenwicht is in de drukverdeling. Waardoor de gewrichten op voor en achter hand de druk samen delen.

En nog evn een kleinde boodschap aan de mensen van nh, als een hoofdstel, bit, zadel, niet natuurlijk is, ga er dan gelijk ook maar niet meer opzitten want dat is OOK niet natuurlijk, oja, en breng ze dan maar ergens naar amerika naar de bush bush, want in een weiland met een hekje erom is OOK weer niet natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 04-10-09 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:20

Kim aan dat soort redenaties hebben we helemaal niets.

Gezond verstand heeft ooit gezorgd dat mensen geloofden dat de aarde plat was.

Een paard slijt vast meer als ie een ruiter op zijn rug heeft, het is extra belasting. Of en hoe die slijtage plaatsvindt, heeft ongetwijfeld met vele factoren te maken.

Ik ben nu even op zoek naar onderzoeken, gegevens waaruit zou blijken dat bij bepaalde soorten belasting (namelijk die waarbij het paard in eigen houding loopt t.o.v. die waarbij het daar niet in loopt) die slijtage heviger zou zijn.

Overigens: ik weet eigenlijk niet zo goed welke natuurkundige wet stelt dat een dier dat van nature met 2/3 van zijn gewicht op de voorhand loopt, op het moment dat er een gewicht vlak achter de voorste steunpunten, door zijn achterhand actiever te maken en in zijn lijf te verkorten, het gewicht van de ruiter en hemzelf naar achteren kan verplaatsen.

Ik vraag me namelijk af of het paard zijn kruis zoveel laat zakken dat het gewicht daadwerkelijk zwaar verschuift, en als dat zo is, of de (volkomen onnatuurlijke) belasting op de achterhand dan niet evenveel slijtage in de hand werkt...

Even afgezien van het feit dat heel veel paarden nooit zover in de africhting komen dat ze het kruis laten dalen. En dat de meesten dus gewoon in hun balans worden belemmerd door de beperkende ruiterhand.

Onderzoek?
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 04-10-09 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nomorebokt

Re: Bit in de mond, brok in de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:23

Volgens mij gaat het hier om de slijm productie bij wel of geen bit in, en niet om de vormen van slijtage bij belasting .....

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 22:25

randalinpony schreef:
Kim aan dat soort redenaties hebben we helemaal niets.

Gezond verstand heeft ooit gezorgd dat mensen geloofden dat de aarde plat was.

Een paard slijt vast meer als ie een ruiter op zijn rug heeft, het is extra belasting. Of en hoe die slijtage plaatsvindt, heeft ongetwijfeld met vele factoren te maken.

Ik ben nu even op zoek naar onderzoeken, gegevens waaruit zou blijken dat bij bepaalde soorten belasting (namelijk die waarbij het paard in eigen houding loopt t.o.v. die waarbij het daar niet in loopt) die slijtage heviger zou zijn.

Ik heb mijn boodschap al klein gemaakt ;)

slijten van voorbenen gaat harder als al het gewicht daarop rust ipv als het gewicht verdeelt is. dus slecht is het niet om je paard bij elkaar te rijden, met wat voor optoming dan ook. De vraag is alleen of er harde bewijzen zijn of het paard nou echt last heeft of niet.
Ik vind dat als er zoveel onderzoek naar het bit wordt gedaan, er ook onderzoek naar de inwerking van een bitloos hoofdstel gedaan moet worden. En ik ben benieuwd naar ALS er dan bewezen is van 1 van de twee of beide, of er dan uberhaupt wel mensen het gaan veranderen... want het paardrijden blijft toch wel denk ik