(was aan het multitasken en heb dat even gemist

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cinnepin schreef:Kim90 schreef:Bitloos vind ik anders ook niet zo lief, continu druk op de neus, misschien krijgen ze daar wel hoofdpijn van?
Ik denk dat het bit mits het goed gebruikt wordt geen irritatie of schade oplevert. Paarden zijn echt wel zo slim dat als het echt niet fijn is, zeer doet of wat dan ook, dat ze dat hun ruiter echt wel duidelijk maken. Hoe zou een paard met de door jou beschreven irritatie anders kunnen ontspannen onder het zadel??
maargoed ieder zijn ding...
ik zou persoonlijk niet zo'n drama over het bit maken, maar eens gaan kijken naar mishandelde paarden, paarden op de renbaan die 2 jaar zijn, dat zijn veel ergere dingen
hahaha, wil je dit serieus als graadmeter nemen voor echt paardrijden Cinnepin???
ik lig hier echt werkelijk dubbel (wel fijn hoor dat je met zoveel plezier op je Fjord rijdt maar neen het aub niet te serieus)
continu druk op de neus bitloos??? wil jij even aanwijzen op deze foto waar jij enige druk op de neus ziet?
randalinpony schreef:Volgens mij begon dit zijspoor in de discussie over of continue druk op de neus vervelend was.
Toen liet Gast9373 zien dat die continue druk niet altijd aanwezig is.
Vervolgens werd beargumenteerd dat het paard danwel zo rustig liep, maar dat ze helemaal uit elkaar liep.
Vind ik dan weer onzin, als je rijdoel is om lekker buiten te rijden, is je belangrijkste doel ontspanning, actieve gangen en gehoorzaamheid. Waar paard zijn hoofd steekt is niet zo interessant.
Voor mij is overigens de optoming minder boeiend, ik vind dat iedereen zelf de afweging kan maken of er ijzer in de mond komt of niet.
Ik denk dat de fjord op de foto namelijk met een vriendelijk bit en zachte hand ook precies zo kan lopen,zonder hinder.
suleilitha schreef:Waar het hoofd zit is inderdaad niet interessant, Randalin. Wat ik zelf dan wel weer interessant vind, is wat lijf en benen doen. We weten allemaal dat paarden, die volledig uit elkaar worden gereden en ook nog eens met de nadruk op de voorhand, eerder stuk zijn dan paarden die goed van achteren naar voren worden gereden met een groter deel van het gewicht op de achterhand...
Citaat:Dat valt wel mee. Het paard loopt niet vreselijk op de voorhand. Het ging hier overigens over druk op het hoofd.
Er zijn op internet zeker wel filmpjes/foto's te vinden van paarden/ruiters die moeilijkere dressuuroefeningen zonder bit laten zien.
Citaat:Slikken met een bit in
Er is een discussie geweest over de mogelijkheid dat een paard in staat is te slikken met een bit in en of het type bit dat gebruikt wordt van invloed is op het gemak van het slikken. Om te kunnen slikken moet een paard de gelegenheid hebben om zijn tong te bewegen en terug te trekken. Onderzoekers hebben de vraag gesteld of de aanwezigheid van een bit de tongbeweging hindert en het slikken tegenhoudt. In het McPhail onderzoek gebruikten we een endoscoop om de bewegingen van het strottenhoofd vast te leggen terwijl de paarden op een lopende band galoppeerden met het hoofd afgebogen. Analyse van de videobanden toonde aan dat er een heleboel variatie was tussen de twaalf paarden wat betreft de frequentie van hetslikken. Maar de slikfrequentie van ieder afzonderlijk paard was hetzelfde, of ze nu een bit(enkelgebroken trens of een Myler comfort trens), een halster of een bitloze optoming aanhadden. Daarom concludeerden we dat de aanwezigheid van een bit het paard niet hindert in zijn mogelijkheden tot slikken.
suleilitha schreef:Even on-topic alsjeblieft!!!! Het gaat niet over jou en jouw paard maar over de stelling of een paard al dan niet een brok in de keel zou krijgen van een bit.
Dank u!!!
Billy schreef:Op de laatste foto loopt de pony nog steeds op de voorhand maar dan met de kop in de lucht......
Jammer dat jij in meerdere topics geheel offtopic gaat met foto's van je fjord...
MysticTinker schreef:Heeft er iemand een onderzoek of iets dergelijks waarin is bewezen dat paarden sneller artrose krijgen als ze onder het rijden op de voorhand lopen?
Eerlijk gezegd geloof ik er niks van.. Hoe kan dat nou?
Elk paard loopt minimaal 23 uur per dag op de voorhand door de wei. En dan dat ene uurtje moet dat paard met 10% van zijn lichaamsgewicht extra wat rondjes lopen.
Je kan mij niet vertellen dat dat ene uurtje zwaarder is dan een springpaard dat elke week sprongen van 1.30 moet maken.. Of al die merries die maandenlang, 24/7 met een veulen van 50 kilo plus het gewicht van het water en de placenta.. En voor zover ik weet loopt niet elke fokmerrie met artrose rond.
suleilitha schreef:Slikken met een bit in
Er is een discussie geweest over de mogelijkheid dat een paard in staat is te slikken met een bit in en of het type bit dat gebruikt wordt van invloed is op het gemak van het slikken. Om te kunnen slikken moet een paard de gelegenheid hebben om zijn tong te bewegen en terug te trekken. Onderzoekers hebben de vraag gesteld of de aanwezigheid van een bit de tongbeweging hindert en het slikken tegenhoudt. In het McPhail onderzoek gebruikten we een endoscoop om de bewegingen van het strottenhoofd vast te leggen terwijl de paarden op een lopende band galoppeerden met het hoofd afgebogen. Analyse van de videobanden toonde aan dat er een heleboel variatie was tussen de twaalf paarden wat betreft de frequentie van hetslikken. Maar de slikfrequentie van ieder afzonderlijk paard was hetzelfde, of ze nu een bit(enkelgebroken trens of een Myler comfort trens), een halster of een bitloze optoming aanhadden. Daarom concludeerden we dat de aanwezigheid van een bit het paard niet hindert in zijn mogelijkheden tot slikken.
Citaat:Dat is wel een degelijk onderzoek ja.. Die was ik nog niet tegengekomen.
Maar ze hebben niet kunnen meten of een paard meer speeksel produceert? Kon het iig niet vinden, om dit: "Swallowing was stimulated artificially by infusion of sterile water at a constant rate of 5 ml min−1 through a cannula in the endoscope's biopsy port", weet je denk ik niet hoeveel het paard uit zichzelf produceert? Al zou extra slijm wel voor extra slikken zorgen lijkt me, tenzij het paard niet met een hogere snelheid kan slikken en het er daarom uitloopt aan de voorkant.
Maar dat lijkt me niet omdat er veel verschil was tussen de paarden, waaruit ik opmaak dat ze het aardig kunnen varieren. (beetje stom uitgelegd maar je snapt wel )
randalinpony schreef:suleilitha schreef:Waar het hoofd zit is inderdaad niet interessant, Randalin. Wat ik zelf dan wel weer interessant vind, is wat lijf en benen doen. We weten allemaal dat paarden, die volledig uit elkaar worden gereden en ook nog eens met de nadruk op de voorhand, eerder stuk zijn dan paarden die goed van achteren naar voren worden gereden met een groter deel van het gewicht op de achterhand...
We weten allemaal... wie weten dat en waar vinden ze daar de bewijslast voor?
randalinpony schreef:Kim aan dat soort redenaties hebben we helemaal niets.
Gezond verstand heeft ooit gezorgd dat mensen geloofden dat de aarde plat was.
Een paard slijt vast meer als ie een ruiter op zijn rug heeft, het is extra belasting. Of en hoe die slijtage plaatsvindt, heeft ongetwijfeld met vele factoren te maken.
Ik ben nu even op zoek naar onderzoeken, gegevens waaruit zou blijken dat bij bepaalde soorten belasting (namelijk die waarbij het paard in eigen houding loopt t.o.v. die waarbij het daar niet in loopt) die slijtage heviger zou zijn.