Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:14

wolf359 schreef:
Waarom zijn er dan allemaal aparte wedstrijden voor friezen, haflingers, fjorden en tinkers en zo?

En waarom roepen al die ruiters met die paarden van de jury heeft iets tegen ......................?

Ben ooit op friezen begonnen, ben blij met mijn kwpn'er, volgende paard wordt miss gelderlander of groninger, maar zal zelf nooit als fries een fries paard kopen om op te rijden, van mij mogen ze mooi voor de sjees blijven, vind ik ze erg mooi voor staan, maar heb er niks mee om mee te rijden, en die zogenaamd moderne vind ik gewoon steeds meer op kwpn'ers lijken met te veel vetlok. maar dat is mijn mening.

ha met paar jaar aparte wedstrijden voor de dan zeldzame kwpn?

Omdat mensen het misschien leuk vinden om te kijken hoe hun fries het in de sport doet ten op zichte van andere paarden van hetzelfde ras.
Sommige jury's hebben inderdaad wat tegen friezen/haflingers enz. Ondanks dat er eigenlijk gewoon objectief gekeken zou moeten worden.
Ik vind het niet kunnen als je twee proeven rijd en bij de eerste proef 158 punten haalt en bij de tweede proef 192 (was trouwens geen fries maar een ouderwets type haflinger maar dat doet er niet toe) Bij twee proeven waar geen noemenswaardig verschil tussen zit... dat vind ik dus niet kunnen.. ;)

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:35

wolf359 schreef:
Waarom zijn er dan allemaal aparte wedstrijden voor friezen, haflingers, fjorden en tinkers en zo?

En waarom roepen al die ruiters met die paarden van de jury heeft iets tegen ......................?

Ben ooit op friezen begonnen, ben blij met mijn kwpn'er, volgende paard wordt miss gelderlander of groninger, maar zal zelf nooit als fries een fries paard kopen om op te rijden, van mij mogen ze mooi voor de sjees blijven, vind ik ze erg mooi voor staan, maar heb er niks mee om mee te rijden, en die zogenaamd moderne vind ik gewoon steeds meer op kwpn'ers lijken met te veel vetlok. maar dat is mijn mening.

pfiew,

overdrijven kan natuurlijk ook nog. Duidelijk heb jij totaal niks met friezen, maar om nu van die overdreven dingen te gaan aankaarten.....
Net of je nu zooooooveeeel friezen op wedstrijden ziet??? Nee dat valt reuze mee, en dat jij t gewoon kwpn paarden vind met te veel vetlok laat alleen maar blijken dat jij totaal niet weet wat voor paard een Fries paard is.. want een Fries IS een totaal ander paard, qua uiterlijk én karakter! Dus ahg, door dit soort mensen komen altijd die vooroordelen e.d.

maargoed, jouw mening ;) en dit is mijn mening ;) gelukkig is iedereen anders

FriesWytske

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:48

Dit is weer het zoveelste topic over iemand die vind dat alleen wpn-ers goed zijn voor de sport.

En nog even over het stampen. Dit ligt vaak aan degene die erop zit. Als een fries goed over alle vier de benen wordt gereden, stampt die niet.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:38

wolf359 schreef:

Je vergeet de Pavocup maar even voor je eigen gemak?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:40

Niet alleen de pavocup ook de wk voor jonge paarden. Daar mogen ook alleen wpn-ers aan meedoen.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:45

FriesWytske schreef:
Niet alleen de pavocup ook de wk voor jonge paarden. Daar mogen ook alleen wpn-ers aan meedoen.

PAVO-cup is inderdaad alleen voor 4- en 5-jarige KWPN'ers, maar vrijwel ieder erkend stamboek organiseert voor zijn ras een competitie/wedstrijd voor jonge paarden die bij hen ingeschreven staan. Het Wereldkampioenschap voor Jonge Paarden, is georganiseerd voor dressuurpaarden die ingeschreven staan bij een erkend ras. De fries is 'officieel' geen dressuurpaard, wat dan ook de reden is dat deze niet aan het WK mogen deelnemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:50

Gulpje schreef:

Logisch he :Y)

Ik heb tussen de stamboekwedstrijden van bijvoorbeeld het Welshstamboek ook nooit een KWPN'er zien lopen :+

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:53

rij zelf op friezen en kwpn

de friezen hebben langer tijd voor alles nodig

de kwpn kan je al gauw op 2 pinken rijden

toch de fries van vandaag is stuk beter geworden in de dresuur dan vroeger

vind ook goed dat het barok paard meer in de dressuur komt

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:57

je hebt toch ook de eurobottle cup, nk friezen en jonge friese paarden met dressuuraanleg competitie alleen krijgen die 10x minder aandacht dan bijv. de pavo cup.
Eigenlijk vind ik het ook belachelijk dat je met een fries niet aan het wk jonge dressuurpaarden mee zou mogen doen zeker niet als je kijkt naar paarden als Anders 451, Adel 357, Tietse 428 paarden die zeker niet onderdoen voor een 'standaard' sportpaard.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:59

sporten schreef:
rij zelf op friezen en kwpn

de friezen hebben langer tijd voor alles nodig

de kwpn kan je al gauw op 2 pinken rijden

toch de fries van vandaag is stuk beter geworden in de dresuur dan vroeger

vind ook goed dat het barok paard meer in de dressuur komt

Langer de tijd nodig hebben hoeft niet negatief te zijn vind ik. De verwachtingen van bijv. de hengsten op de hengstenkeuring vind ik extreem hoog voor zulke jonge paarden.
Het liefst willen ze ze al perfect/af zien en dat kan eigenlijk gewoon niet met als gevolg dat ze al als 2 jarige worden ingereden omdat hij anders niet klaar is voor de keuringen/sport :o

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:00

Laatst bijgewerkt door Joosiien op 03-10-09 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:19

_San87_ schreef:
Gulpje schreef:

Ik heb tussen de stamboekwedstrijden van bijvoorbeeld het Welshstamboek ook nooit een KWPN'er zien lopen :+

Beter lezen. Volgens de bokker waar ik op reageerde
waren er voor Kwpners geen aparte wedstrijden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:20

oud topic Joossiien.

Die rubrieken zijn in leven geroepen, omdat de friezen niet mee mochten doen bij de pavocup. En de fries is wel een erkend dressuurpaard de laatste tijd. Maar wordt door mensen zoals een aantal hier erg gediscrimineerd.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:22

Ps Wolf; niet gaan generaliseren ajb. Niet alle friezenrijders
met lage punten schuiven de schuld op de jury!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:23

Ik zelf heb thuis alleen maar Friezen paarden

vroeger moest ik er niets van hebben. maar toen ik er eenmaal mee in aanraking kwam..

Dat Friezen allemaal erg rustig en braaf zijn ben ik het niet mee eens. ik heb er namelijk een aantal op stal staan die behoorlijk heftig zijn
een Fries met de heetheid van een kwpener. en ze kunnen werkelijk alles! ik zie er eigenlijk weinig verschil tussen..

Mijn zusje heeft een Fries van 1.72 en scoort eigenlijk altijd in de sport. ze mag nu bijna M2
ik start met mijn Fries M2. en mijn andere Fries L1. Dus waarom kan het niet?

Afbeelding

vindt je dat dit paard thuis hoort voor de kar? ja ze kan er prima voor lopen. maar ze vindt de sport veel leuker

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:24

Gulpje schreef:
_San87_ schreef:

Beter lezen. Volgens de bokker waar ik op reageerde
waren er voor Kwpners geen aparte wedstrijden.

Oh, dat heb ik wel gelezen, maar blijkbaar anders opgevat als jij. En wel zo: Wedstrijden alleen voor KWPN'ers die om wat voor reden dan ook in de toekomst zeldzaam zijn geworden en niet meer bij de wedstrijden waar ze nu wel welkom zijn mogen worden gestart.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:26

FriesWytske schreef:
oud topic Joossiien.

Die rubrieken zijn in leven geroepen, omdat de friezen niet mee mochten doen bij de pavocup. En de fries is wel een erkend dressuurpaard de laatste tijd. Maar wordt door mensen zoals een aantal hier erg gediscrimineerd.

Een Fries mag logischerwijze niet meedoen met de PAVO cup, omdat het geen KWPN'er is. Op de PAVO-cup zie je ook geen hannoveraners, Oldenburgers of wat dan ook maar aan warmbloeden lopen, alleen paarden die een KWPN paspoort hebben. Logisch, want de PAVO cup is een door het stamboek georganiseerde wedstrijd.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:28

Zilfstar schreef:
femiaans schreef:
Friezen willen nog wel eens de neiging hebben om met hun kin op hun borst te lopen

Yep, zelf vandaag nog met mijn Fries gezien. Reed er door omstandigheden (blessure van mezelf) vandaag voor 2e keer op. Liep lekker uit te stappen en te keuvelen met een andere ruiter. Teugels iets langer, je kent het wel. Hij liep lekker te knabbelen, liep in aanleuning met losse teugels... }:0 Zegt die andere ruiter ineens: joh hij loopt helemaal in de rollkur :+ En idd kin op de borst... En ik deed dus niks nada njente aan aansporen, spelen met teugels of wat dan ook. Hij liep echt gewoon te showen met de achterhand eronder enzo. Maf beest (het andere paard was een merrie die vrij nieuw is op stal. Nu heb ik een ruin en dat is ie al jaaaaren maar miss toch een beetje Don Juan ???)

femiaans schreef:
Friezen kunnen dus net zo goed in de sport meedoen, want laten we eerlijk zijn, ook bij de KWPNers wil er wel eens eentje voorbij komen waarbij je in gedachten denkt, zet dat paard lekker op de wei en ga iets van dammen doen ofzo..

_O- _O- _O-

Edit: als mijn paard door de bak gaat in draf of galop wordt ie weleens "tank" genoemd ;) Dus ja het lichtvoetige heeft hij in elk geval niet. Maar het si dan ook meer een oduerwets type Fries (zie profiel)

Onze paarden zouden dat nooit doen!. als je het teugeltje lekker los hebt. gaan ze lekker met hun hals/ hoofd naar voren

daarnaast kan mijn paard traver in de galop, schouderbinnenwaards. wat kun je haar niet leren :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:30

ze zouden eens een sportfries van dichtbij moeten bekijken, en er zelf op rijden. kijken of je visie op Friese paarden anders wordt :+

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:32

ik vind dat een fries prima in de dresuur kan lopen
ik heb zelf 2 friezen
1 is 3 en zijn bezig met haar interijden (beetje laat maar dit omdat ze ernstig ziek is geweest)
dat is een veel belovend paardje
de ander is 8 en houdt meer van de bossen die is zo van witte hekjes leuk vrouwtje verschut zetten :+
toch kunnen ze juist heel mooi open een fries is een trots ras en heeft vaak een hoogedunk van zich zelf kom maar niet aaan hun manen dan vinden ze zich zelf zeilig ;(
1 keer meegemaakt stageren had bij kennis van mij (friezen fokkerij) de manen afgeknipt :(
en ook de sokken weg geschoren :( dit hoorde niet volgeens haar (dit geburden toen de eigenaar met spoed met 1 van de paarden na de kliniek moest en haar dus voor een halfuurtje aleen liet dan zou de anderen verzorger er zijn gelukig had ze in die tijd maar 2 van de 43 paarden gedaan)
maar goed dat was weer iets anders maar mijn mening een fries kan even goed in de dresuur lopen net zo als fjorden en haflingers en anderen koudbloedigen paarden ;)

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:37

Ach, het blijft gewoon een kwestie van smaak, denk ik.
Iedereen moet gewoon lekker het paard starten die hij zelf het leukst vind..
Mijn mening?? Niet elke fries is mooi, maar er zijn er heel wat op dit moment waar menig KWPN jaloers op mag zijn.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:35

_San87_ schreef:
@ikke20: Wat een onzin zeg. Als je vind dat je benadeeld word met een paard dat anders is dan anders, ben je zelf deel van het probleem.

Niet altijd.
Er zijn helaas nog steeds juryleden die de mening van TS delen. En die kijken daardoor niet objectief naar de proef.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:44

Inderdaad. Er zijn nog altijd juryleden die anti-fries zijn. En dat kun je dan ook altijd zien in de punten.

Ik rijd zelf ook met mijn friezen in de dressuur. Maar die kom je altijd tegen. Ik ben het meestal wel eens met de jury, maar soms niet. Omdat dat dus iemand is die vind dat een fries niet in de dressuur hoort.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:56

Saskia505 schreef:
Het valt mij op dat er tegenwoordig steeds meer Friezen in de dressuursport worden gereden. Voor velen is de Fries het ideale paard gezien zijn brave karakter, stoere voorkomen en spectaculair gangwerk, maar zelf vind ik dat de Friezen niet thuis horen binnen de dressuur. De Fries werd in het verleden gebruikt als werkpaard (voor de ploeg e.d.). Verder lopen Friezen ook voor de Sjees, en eigenlijk vind ik dat de Fries daar mee in thuis hoort.

Let op, met deze discussie wil ik niet de mensen die Friezen rijden beledigen, maar ik ben gewoon benieuwd hoe andere mensen hier tegen aan kijken. Neem me dus niet iets kwalijk, want ik wil jullie er absoluut niet mee beledigen en ik heb respect voor het feit hoe de Fries het doet in de dressuursport. ;)

Gelukkig heeft ieder z'n eigen mening hierover. Niet alleen Friezen zijn inderdaad vaak te zien in de dresuurring, maar ook andere rassen die dan in jou ogen beter voor de koets thuis horen (Fjorden, Haflingers, Tinkers etc)
Ik vraag me eigenlijk af wat je trouwens met dit topic wilt bereiken. Je wilt niemand beledigen, maar wat dan wel? Laat iedereen voor zichzelf beslissen met wat voor paard hij of zij de dressuurring in wil rijden!

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:13