Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:20

zoals ik al aangaf ik heb de mijnes met 3 ingereden ( wel rustig en niet lang ) maar als ik t over kon doen had ik t anders gedaan. Ze is nu 6 en nog rijd ik er zeker niet elke dag op

@ scandal als je een beetje kennis hebt van de autonomie van t paard weet je dat ze pas rond hun 8e uitgegroeid zijn en hoef je niet t lichaam vcan binnen te nekijken :+

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:21

Jolliegirl schreef:
heaven schreef:
wat vind jij een goede leeftijd?

Minimaal 4, dan zijn er een aantal belangrijke gewrichten/botten uitgegroeit.
meen de dat n paard met 6 pas volledig is uitgegroeid, pin me er niet op vast.

Maar ik kan goed begrijpen dat men met 3 supergraag wil beginnen!

Staat hier nog een 9 jarige, en die geeft duidelijk aan dat ze er nog neit klaar voor is.. die laten we dus nog even staan. :)
die proberen we over een paar maanden gewoon weer!

Misschien een idee om haar eens een veulentje te laten krijgen? Helpt bij veel ''zenuwachtige/nerveuze'' merrie's ook wel om ze rustiger en volwassener te krijgen.

rockwitch

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:22

Tja of je hebt een net zo'n zenuwachtig veulen, aangezien de moeder toch een groot deel van het gedrag bepaald.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:23

Dan verbaasd het me dat de hengstencompetities nog niet afgeschaft zijn.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:24

potverdikkie schreef:
Dan verbaasd het me dat de hengstencompetities nog niet afgeschaft zijn.

idd en de jazz beebs dan?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 22:24

Xadyra schreef:
hoe komt het zo dat jij nu zoiets hebt van ik wacht nog wel een aantal jaar jolliegirl?

omdat het imo neit uitmaakt of een paard nou 3 is of 7/8/9....
En dat in combinatie met het volgroeien van een paard :)
heb dit oordele nu omdat hier geen jongere paarden meer staan.
Ik weet niet hoe het zal zijn als ik een jonger dier zou hebben van bijvoorbeeld 4.. ik weet niet of ik dan zal wachten tot 9 jaar...
niet meegemaakt dus kan ik niet over oordelen.

ja dat klopt scandal, maar ik geloof in de autonomie van een paard. en 8 en 3 is wel een heel groot verschil :)
of je nou op 7 of 8 begint oke... maar 3 jaar of 8 jaar, maakt imo wel wat uit.
Al is dit volgens mij nooit bewezen...

Roweentje89 : maar er staan al 12 paarden :') nog meer erbij! maar ik heb ehet idd vaker gehoord :) maar moet wel reéél blijven ua aantal paarden, het kost hier gelukkig weinig, aangezien ze vele HA land hebben (veebedrijf) en dus ook eigen hooi , paarden zomer en winter buiten...
En wat rockwitch zegt... je weet niet of het veulen het gedrag gaat overnemen.

potverdikkie : verbaast mij ook, ben er eigelijk ook erg op tegen.. mensen die een 2.5 jarig paard over een hindernis jagen... en op de hengstencompetitie lijkt het dan zo mooi... maar thuis... in de eigen bak met gesloten deuren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:24

ja het verbaasd me ook dat ze op vele renbanen 2 jarige paarden ingereden en al laten lopen....maja het is niet verboden, maar het is ook niet gezond,,,

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:26

Cinnepin schreef:
ja het verbaasd me ook dat ze op vele renbanen 2 jarige paarden ingereden en al laten lopen....maja het is niet verboden, maar het is ook niet gezond,,,

en dan komen die dieren bij legubere handelaren terecht.
versleten en worden voor een topprijs nog verkocht.....arme dieren

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:27

Moderatoropmerking:
Ik heb even wat onzinnige berichten verwijderd uit dit topic.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:28

Cinnepin schreef:
zoals ik al aangaf ik heb de mijnes met 3 ingereden ( wel rustig en niet lang ) maar als ik t over kon doen had ik t anders gedaan. Ze is nu 6 en nog rijd ik er zeker niet elke dag op

@ scandal als je een beetje kennis hebt van de autonomie van t paard weet je dat ze pas rond hun 8e uitgegroeid zijn en hoef je niet t lichaam vcan binnen te nekijken :+

tuurlijk weet ik dat datalles uitgegroeit moet zijn maar er is nergens bewijs dat als je je paard ,met 8 jaar pas gaat inrijden hij dan ook uitgegroeit zal zijn , de een zal dat met 7 zijn de anders met 9. dus eiegenlijk zou je je paard eerst moeten laten testen en op foto moeten zetten voor je begint.

mijne was echt geen makelijke 2 jarige maar toen ze eenmaal een beetje aan het werk mocht werd ze makkelijker, en nadat de jaren vorderde en ze met een jaar of 4,5 meer werk mocht gaan doen van mij werd ze aleen maar makkelijker te handteren.

nu staat ze met een blesure door een gevecht met een koe op de wei, en mag ik even niet rijden en kan merken dat ze weer moelijker gaat doen ik heb echt een werkpaard dat voor je wil werken en anders wordt ze opstandig en gaat ze echt vervelend doen.

in die zin wil ik zeggen je hoeft niet altijd op je paard te zitten maar werken naast je paard doormiddel van longeren en even uitstapppen b.v is echt niet slecht als ze 3 zijn, en dit is ook onderdeel van inrijden vind ik, zou wel zeggen dat doorrijden en zwaardere trainingen wel pas met leeftijd 7 a 8 beter zijn
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 28-09-09 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:29

mijn paard is met 2,5 zadelmak gemaakt en wat aan de longe geweest
daarna weer het land op en met 4 zijn ze verder gaan rijden
hij is nu 9 en ik heb hem nu 4 maanden en kan niet merken dat het zadelmak maken te vroeg geweest is

tot 9 je wachten vind ik onzin,als je paard er dan nog niet rijp voor is zal hij daar nooit rijp voor zijn.

in de 70 jaren kochten wij allemaal 2,5 a 3 jr pony`s voornamelijk fjorden voor de verhuur en deze waren toen al zadelmak.
maar in die tijd was dat normaal, gelukkig weten we nu wel beter.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 22:33

mirgino : er is niet bewust tot 9 gewacht ;)
Dit had zo priveredenen van de eigenarese. Was niets aan te doen.

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:35

hoever is jou 9 jarige paard nu qua beleren jolliegirl?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:37

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 22:39

Xadyra schreef:
hoever is jou 9 jarige paard nu qua beleren jolliegirl?

1 : het is mijn paard niet ;)
2: er staat een onbeleerde 8 jarige:)
en nog 2 onbeleerde 9 jarigen :) waarvan 1 dus die zenuwelijer
een 9 jarige is nu onder het zadel. deze komt ook uit de foklijn... heel rustig dier.. :) moeder ook heel mak..
n de zenuwelijer heeft juist een superustige moeder...

de 9 jarige waar we nu mee bezig zijn rijdt de eigenarese inmiddels los op weg :)

interessante website arabesk! :) zie ook iets over spaanse rijschool paarden
de paarden hier zijn lippizaners... weet niet of dat er iets mee te maken hebben dat deze mischien minder snel volgroeid zijn ofzo

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:41

en hoelang zijn jullie daar mee bezig?
Gaat dus de goede kant op

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:43

voor: euhm dan heb je gewoon 'langer' een paard?
Tegen: want als je al zo vroeg begint is je paard nog niet uitgegroeid én beschadig je dus een heleboel als je er dan al opstapt, dus op z'n vroegst op 5 jaar. En uiteindelijk is je paard dalijk nog niet eens zo oud maar al onrijdbaar door dat die op (zeer) jonge leeftijd al is ingereden. En hierdoor de nodige beschadigingen heeft opgelopen wat dan z'n tol eist.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 22:52

Xadyra schreef:
en hoelang zijn jullie daar mee bezig?
Gaat dus de goede kant op

verschilt per keer, van 20 minuten tot half uur...
We zijn nu nog met zn 2e :) rijden dus maar 1/2x in de week.. rest van de weke om de dag longeren of gewoon lekker even poetsen en niets doen.
Zodra ze echt vertrouwd op eigen benen loopt zien we wel hoevaak we gaan rijden..
eerste wat we dan gaan doen is verkeersmak maken gok ik.. en dan mee naar buiten...

Wij hebben geloof ik een beetje een hekel aan bakrijden :') al hebben we 2 bakken, een binnen en een buiten.
maar we maken meer KM buiten dan binnen :)

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:56

nee ik bedoel wanneer zijn jullie begonnen met het beleren, sorry voor mijn onduidelijke vraag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:57

scandal schreef:
Anoniem schreef:

tuurlijk weet ik dat datalles uitgegroeit moet zijn maar er is nergens bewijs dat als je je paard ,met 8 jaar pas gaat inrijden hij dan ook uitgegroeit zal zijn , de een zal dat met 7 zijn de anders met 9. dus eiegenlijk zou je je paard eerst moeten laten testen en op foto moeten zetten voor je begint.

mijne was echt geen makelijke 2 jarige maar toen ze eenmaal een beetje aan het werk mocht werd ze makkelijker, en nadat de jaren vorderde en ze met een jaar of 4,5 meer werk mocht gaan doen van mij werd ze aleen maar makkelijker te handteren.

nu staat ze met een blesure door een gevecht met een koe op de wei, en mag ik even niet rijden en kan merken dat ze weer moelijker gaat doen ik heb echt een werkpaard dat voor je wil werken en anders wordt ze opstandig en gaat ze echt vervelend doen.

in die zin wil ik zeggen je hoeft niet altijd op je paard te zitten maar werken naast je paard doormiddel van longeren en even uitstapppen b.v is echt niet slecht als ze 3 zijn, en dit is ook onderdeel van inrijden vind ik, zou wel zeggen dat doorrijden en zwaardere trainingen wel pas met leeftijd 7 a 8 beter zijn

longeren enzo kan ook wel op die leeftijd, mits niet te vaak, longeren is erg zwaar om steeds op een volte te lopen Ik longeer eigenlijk heel weinig.
Maar aan de grond werken versta ik niet onder inrijden....en dat kan makkelijk hoor met 3 lekker op grond de bezig zijn :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 22:58

Xadyra schreef:
nee ik bedoel wanneer zijn jullie begonnen met het beleren, sorry voor mijn onduidelijke vraag

3 weken geleden. jaren terug is de eigenarese er wel eens opgeklommen .

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:59

dan pakt zij het wel goed op.
petje af voor jullie goede werk

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:05

Cinnepin schreef:
longeren enzo kan ook wel op die leeftijd, mits niet te vaak, longeren is erg zwaar om steeds op een volte te lopen Ik longeer eigenlijk heel weinig.
Maar aan de grond werken versta ik niet onder inrijden....en dat kan makkelijk hoor met 3 lekker op grond de bezig zijn :)

ik wel want je bent als maar bezig met de basis leggen als je grondwerk verricht met je jonge paard wennen aan zadel hoofdstel op en af doen, wenne aan de bak en omgeving en noem maar op je bent alleen maar aan het voorberijden heb haar zoveel opgezadelt en afgezedelt op zoveel verschillende plekken, en zo heb ik zoveel gedaan aan voorbereiding op

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 23:36

grondwerk is de basis van het hele inrijden... dus ik vind grondwerk ook bij het inrijden horen..
maar onder inrijden versta ik eigelijk --> erop
dus meer het zadelmak maken...

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 07:38

als je het echt alleen over erop hebt vins ik tussen de 3,5 en 4,5 wel een doede leeftijd voor de meeste paarden, (niet elk paard is daar aan toe dus vandaar de meeste). En dan vooral veel basis rijden.