Het nut en doel van clinic's, kan het de mening veranderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:48

Waarom voeld u zich aangevallen door mijn reactie op uw reactie? Dat is toch nergens voor nodig, over niet begrepen worden gesproken?
U hoeft zich niet te verdedigen of iemand aan te vallen of aangevallen te worden? Maar als er niet gereageerd kan worden, is alles een aanval?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:41

FaberSmid schreef:
sporter als er geen rede is niet welkom te zijn ben u natuurlijk ook welkom, welke bijdrage kunt u leveren?

Horseyfries zoals ik al schreef niet alleen bleren maar ook wol, niet alleen woorden maar ook daden. Op welke bijdrage van u kunnen wij rekenen?
Even voor de duidelijkheid, ik ben en blijf hoefsmid en in vergelijk met meneer Professor ben ik niet de aangewezen persoon daar in deel te nemen. Ik zal mijn bijdrage leveren de dagen te helpen organiseren, het geen wat ik kan ook uit te voeren.
Misschien bent u wel een aangewezen persoon?

Het alleen bleren en geen wol is gelukkig bij mij nog nooit zo geweest, ik heb eerst wol leren spinnen voor ik ging bleren. Kan nog wel geen truien breien als Anky en Edward maar het begint toch al op een sok te lijken.... :D

Ik vind het "bijdragen" door "een dag te organiseren" niet bepaald getuigen van lef. Als u niet alleen woorden wil laten zien maar ook daden, dan is dat in de praktijk laten zien wat je kan of wat je ervan kent.
Omdat het niet altijd mogelijk is om zelf een paard mee te nemen, kan ik me ook voorstellen dat een aantal "proefpersonen" zich beschikbaar stellen voor een openbare les in verschillende methodes. Dan kun je zien waar de vooruitgang zit, wat de gedachten achter een systeem is en kun je discussiëren over de voor- en nadelen daarvan.
Als het niet heel ver is zou ik ook nog een leerling kunnen meenemen of een eigen paard.
Kortom: ik wil op alle mogelijke manieren meewerken, maar nogmaals: alleen als anderen ook meer doen dan "organiseren".

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 16:53

horseyfries ik kan net zo goed als u niet bepalen welke anderen meer moeten doen dan organiseren. U schrijft zelf als het niet te ver weg is? Ik neem aan dat u mij persoonlijk bedoeld met anderen? Als voor u het binnen Nederland al te ver zou zijn, dan is het voor mij persoonlijk wel iets verder weg dan voor u.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:12

FS: Eigenlijk heb ik mijn bedenkingen bij de manier van reageren op dit forum en als dat ook zo gebeurt als we in een praatsessie bij elkaar zijn, dan wil ik daar mezelf niet aan bloot stellen. Misschien als we elkaar eerst zonder paard kunnen ontmoeten en van gedachten kunnen wisselen, dan kunnen we proefen of er een voedingsbodem (vertrouwen) is voor meer. Jezelf kwetsbaar opstellen is niet mijn sterkste kant (meer), dus vandaar.
Het zou mooier zijn als menigeen eerst zou vragen hoe de ander iets bedoelt als iets negatief overkomt, voordat er meteen gepraat wordt over aanvallen enzo. Ik vind dat telkens een dooddoener voor de "discussie". Als we er nu eens van uitgaan dat de ander niet aanvallend-bedoeld-typt, maar eerder opbouwend en in de geest van informatieuitwisseling, misschien komen we dan sneller verder. ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:16

vur ik kan u wel begrijpen, maar ik denk dat wij gewoon met ze alle door de zure appel heen moeten bijten.
Met ze alle kunnen we er alle voor zorgen, dat er geen een de gebeten hond zal worden.
Er zijn heus wel "regels" te bedenken en misschien is een vaste vragenlijst een idee?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:45

FaberSmid schreef:
sporter dat is sportief van u.
Vur de paardensport bestaat voor een groot deel uit stof tot nadenken. Waar bent u bang voor of heeft u twijfels over, wat het deel nemen met uw paard betreft?

Ik ben natuurlijk altijd bereid om te leren, het is ook geen enkel probleem als ik daarvoor een paard mee moet zeulen :D

Shego

Re: Het nut en doel van clinic's, kan het de mening veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:59

Waarom schrijft iedereen hier met een u :')
Het is maar internet,hoor,geen sollicitatie..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:15

Shego schreef:
Waarom schrijft iedereen hier met een u :')
Het is maar internet,hoor,geen sollicitatie..

Is dat de enige keer dat u u gebruikt :D

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:28

Uh,ja,en als ik tegen volwassen vreemden of mijn grootouders praat :')
Op internet zeg ik gewoon jij :D
dit is zowat het enige topic op bokt waar zo formeel wordt gedaan,maar ga jullie gang hoor!Ik maak er geen punt van.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:31

modie schreef:
Daar bedoel ik mee, is het een goed idee om hier eens een soort open leer/kijk/doe-dag van te maken?

Wat zal hier het doel van kunnen zijn?
Heeft zo'n dag nut?
Is er belangstelling voor?
Wat zou dan op zo'n dag te zien moeten zijn?
Wat denkt men hier van te kunnen leren?
Of juist niet te kunnen leren, want men kent het allemaal al wel?

En vul zelf maar aan/in

Het lijkt mij zeker interessant zo een dag waarbij diverse kanten belicht worden. Natuurlijk valt en staat zo een dag met een een eerlijke discussie en iedereen moet met open vizier er heen gaan.
Het nut van zo een dag is denk ik voor iedere bezoeker verschillend van een kennismaking met verschillende stroming tot misschien toch meer begrip voor verschillende standpunten krijgen.
Overigens denk ik dat het geheel valt of staat met, zoals eerder genoemd, een onafhankelijke en goede discussieleider.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:45

Shego schreef:
Uh,ja,en als ik tegen volwassen vreemden of mijn grootouders praat :')
Op internet zeg ik gewoon jij :D
dit is zowat het enige topic op bokt waar zo formeel wordt gedaan,maar ga jullie gang hoor!Ik maak er geen punt van.

Het mag dan op internet zijn maar je praat wel tegen volwassenen en/of vreemde ;)

Maar het staat je geheel vrij om je en jij te zeggen hoor.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:40

Een leer, kijk, doe dag is natuurlijk wel heel leuk, maar eigenlijk zou je van tevoren uit moeten zoeken hoeveel deelnemers er van elke rijstijl meedoen om te kunnen vergelijken, en ook van hetzelfde niveau.
Omdat er anders te grote verschillen in optreden zou zijn.

Persoonlijk ben ik niet voor wat voor bepaalde school dan ook.
Ik ben alleen maar voor goed rijden, en dat heeft heel veel met het talent van de ruiter, en de kundigheid van ruiter en zijn instructeur te maken.

Onbevooroordeeld kijken, en de kundigheid van ruiters willen zien kan veel schelen om zo'n dag tot een succes te maken.
Discussie daar zal het niet van kunnen komen tijdens het rijden of longeren, omdat dat alleen maar storend is en men zich niet kan bepalen tot wat getoond wordt
Inderdaad een onpartijdig iemand die aan de hand van een opgestelde uitleg van een ruiter dit aan het publiek uitlegt, zodat de ruiter zich tot zijn rijden of longeren kan bepalen, zonder zich tot het publiek te hoeven richten.

Na een bepaald niveau in diverse stijlen zouden er vragen gesteld kunnen worden, plm een half uur om op vastgestelde tijden het programma te laten verlopen.

Na afloop zou onder leiding van de onbevooroordeelde persoon een evaluatie plaats kunnen vinden van het getoonde van de dag, met discussiemogelijkheden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 22:07

Het is de bedoeling de "leergang" en "vergelijk" niet samen te doen, het gaat om verschillende dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:47

Clinics of openbare lessen zijn in beginsel leerzaam en dat moeten ze ook blijven. Waar men nu op afstevent is de situatie dat iemand een aanzet geeft, een theorie via de praktijk laat zien en dat 'de rest' er dan vervolgens tijd investeert om het beweerde zo hard mogelijk de grond in te trappen en zoveel mogelijk te ontkennen. De vraag is dus: wie wil die sitting duck zijn? "De rest' schrikt er namelijk niet voor terug om via de nodige drogredenen, zo glad als kwikzilver, het doel te bereiken om hoe dan ook andermans visie te ontkennen. Ik ben van nature nieuwsgierig en altijd geinteresseerd in de werkwijze van de (kundige) ander, maar dan moet er ook wel echt iets interessants te zien zijn. SJ zal bij dit soort gelegenheden niet verder gaan dan hij bijv. jaren geleden op een trainingsseminar van de KNHS deed en dat kwam erop neer dat hij toelichtte dat zij deden wat ze deden zoals ze het deden en veel helderder of bruikbaarder werd de informatie jammer genoeg niet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 23:56

Lovely schreef:
Clinics of openbare lessen zijn in beginsel leerzaam en dat moeten ze ook blijven. Waar men nu op afstevent is de situatie dat iemand een aanzet geeft, een theorie via de praktijk laat zien en dat 'de rest' er dan vervolgens tijd investeert om het beweerde zo hard mogelijk de grond in te trappen en zoveel mogelijk te ontkennen. De vraag is dus: wie wil die sitting duck zijn? "De rest' schrikt er namelijk niet voor terug om via de nodige drogredenen, zo glad als kwikzilver, het doel te bereiken om hoe dan ook andermans visie te ontkennen. Ik ben van nature nieuwsgierig en altijd geinteresseerd in de werkwijze van de (kundige) ander, maar dan moet er ook wel echt iets interessants te zien zijn. SJ zal bij dit soort gelegenheden niet verder gaan dan hij bijv. jaren geleden op een trainingsseminar van de KNHS deed en dat kwam erop neer dat hij toelichtte dat zij deden wat ze deden zoals ze het deden en veel helderder of bruikbaarder werd de informatie jammer genoeg niet.

Om dat te voorkomen, welllicht inderdaad eerst een open "discussie"?
Want aan verschillende antwoorden en surrogaat vragen, blijkt wel dat de kans, om een "sitting duck" te zijn/worden levensgroot aanwezig is.
En dat is nu net niet de bedoeling.

Maar er "moet" toch een redelijke manier van discussie mogelijk zijn? En bovendien "moet" men toch openstaan?

Moet tussen aanhalingstekens omdat niets moet, maar het wel erg leerzaam is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 00:09

Het risico is dat er een druk ontstaat iets te moeten gaan bewijzen wat met heel de wetenschappelijke wereld en alle olympische kampioenen bij elkaar geen keihard, onomstotelijk bewijs kan opleveren. Wat er dan ontstaat is een voorbeeld van een situatie rondom een drogreden. In een normale wereld (ook waar men zich met wetenschap bezig houdt) kom je al een heel eind met het aannemelijk maken van beweringen in plaats van het stellen en bewijzen van feiten. De onderbouwing moet dan wel deugdelijk zijn en afdoende om tegenstrijdige interpretaties uit te sluiten. Je moet ook heel erg oppassen niet te gaan proberen zelf een experiment situatie te creeren, dat kan niet als er een paard in het spel en dus wat oncontroleerbare factoren meebrengt. Iedereen heeft een andere opvatting voor 'open staan', maar te vaak wordt erop gerekend dat men de mening bijdraait naar de andere kant en is men alleen daarmee tevreden. Dat is niet hetzelfde als ergens voor open staan, maar meer een blijk van een te dunne mening en gebrek aan onderbouwing.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 00:30

Lovely schreef:
Het risico is dat er een druk ontstaat iets te moeten gaan bewijzen wat met heel de wetenschappelijke wereld en alle olympische kampioenen bij elkaar geen keihard, onomstotelijk bewijs kan opleveren. Wat er dan ontstaat is een voorbeeld van een situatie rondom een drogreden. In een normale wereld (ook waar men zich met wetenschap bezig houdt) kom je al een heel eind met het aannemelijk maken van beweringen in plaats van het stellen en bewijzen van feiten. De onderbouwing moet dan wel deugdelijk zijn en afdoende om tegenstrijdige interpretaties uit te sluiten. Je moet ook heel erg oppassen niet te gaan proberen zelf een experiment situatie te creeren, dat kan niet als er een paard in het spel en dus wat oncontroleerbare factoren meebrengt. Iedereen heeft een andere opvatting voor 'open staan', maar te vaak wordt erop gerekend dat men de mening bijdraait naar de andere kant en is men alleen daarmee tevreden. Dat is niet hetzelfde als ergens voor open staan, maar meer een blijk van een te dunne mening en gebrek aan onderbouwing.

Dan wordt het tijd, dat aannemelijke beweringen gestaafd worden met onderbouwingen? van beide kanten?

Die onderbouwing kan bv komen van goed uitgekozen filmpjes?
Van onderzoeken die al tot een betrouwbare conclusie zijn gekomen?
Van een goed onderbouwde eigen waarneming?
Van onderzoeken naar feiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 00:37

Het zou inderdaad aardig zijn als men dan ook goed kan vertellen waarom het goed is en daarbij helpt het ook altijd goed om tegenstellingen te laten zien, of om te laten zien waar verbetering zit en waarom die er is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 00:43

Lovely schreef:
Het zou inderdaad aardig zijn als men dan ook goed kan vertellen waarom het goed is en daarbij helpt het ook altijd goed om tegenstellingen te laten zien, of om te laten zien waar verbetering zit en waarom die er is.

Wellicht dat dit één van de opzetten kan zijn van een openbare clinic?
Gewone goed onderbouwde motivatie's van verschillende stromingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 00:50

Dat is een goed begin en in de uitvoering betekent dat dat men dus vooral over zijn eigen insteek moet praten en niet voortdurend het andere moet afkraken, gewoon eigen ding promoten en niet op de weg begeven om interessant te lijken door te beweren hoe slecht al het andere wel niet is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 01:02

Lovely schreef:
Dat is een goed begin en in de uitvoering betekent dat dat men dus vooral over zijn eigen insteek moet praten en niet voortdurend het andere moet afkraken, gewoon eigen ding promoten en niet op de weg begeven om interessant te lijken door te beweren hoe slecht al het andere wel niet is.

Zeer goed verwoord, Lovely

Vooral over het laatste stukje, het "slechte" daar is al reactie op geweest.
Meerdere "partijen" zagen dat al als een groot struikelblok.

Ben blij met je antwoorden en opmerkingen. Dat zijn opmerkingen waar men mee verder kan.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:47

Dank Lovely voor uw bijdrage.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:58

Lovely schreef:

_O-

Best wel hylarisch uit de handen van iemand die vooral altijd maar 'het andere' afkraakt :')
Het lijkt me dan ook vooral een boodschap voor de anti-LDR-mensen :j +:)+

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:07

horseyfries schreef:
Omdat het niet altijd mogelijk is om zelf een paard mee te nemen, kan ik me ook voorstellen dat een aantal "proefpersonen" zich beschikbaar stellen voor een openbare les in verschillende methodes. Dan kun je zien waar de vooruitgang zit, wat de gedachten achter een systeem is en kun je discussiëren over de voor- en nadelen daarvan.
Als het niet heel ver is zou ik ook nog een leerling kunnen meenemen of een eigen paard.
Kortom: ik wil op alle mogelijke manieren meewerken, maar nogmaals: alleen als anderen ook meer doen dan "organiseren".

Geef jij dan ook een training?
Ik kan nog wel een mooie Fries meenemen waarmee prima geschakeld kan worden tussen 'verschillende' systemen en waarbij ook wel goed verschil te zien zal zijn :)

Als dit een serieus plan is, ben ik wel heel benieuwd wie Professor en FaberSmid zijn en wat zij als serieuze bijdrage kunnen/willen leveren. Het niveau van zo'n dag zal daar immers van afhangen en afhankelijk van het niveau zal het al dan niet mogelijk zijn om grotere namen hiervoor bereid te vinden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:08

Aimee bedankt voor uw zeer inhoudelijke reactie, al lijkt het meer een persoonlijke aanval.