Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FaberSmid schreef:sporter als er geen rede is niet welkom te zijn ben u natuurlijk ook welkom, welke bijdrage kunt u leveren?
Horseyfries zoals ik al schreef niet alleen bleren maar ook wol, niet alleen woorden maar ook daden. Op welke bijdrage van u kunnen wij rekenen?
Even voor de duidelijkheid, ik ben en blijf hoefsmid en in vergelijk met meneer Professor ben ik niet de aangewezen persoon daar in deel te nemen. Ik zal mijn bijdrage leveren de dagen te helpen organiseren, het geen wat ik kan ook uit te voeren.
Misschien bent u wel een aangewezen persoon?
FaberSmid schreef:sporter dat is sportief van u.
Vur de paardensport bestaat voor een groot deel uit stof tot nadenken. Waar bent u bang voor of heeft u twijfels over, wat het deel nemen met uw paard betreft?
modie schreef:Daar bedoel ik mee, is het een goed idee om hier eens een soort open leer/kijk/doe-dag van te maken?
Wat zal hier het doel van kunnen zijn?
Heeft zo'n dag nut?
Is er belangstelling voor?
Wat zou dan op zo'n dag te zien moeten zijn?
Wat denkt men hier van te kunnen leren?
Of juist niet te kunnen leren, want men kent het allemaal al wel?
En vul zelf maar aan/in
Shego schreef:Uh,ja,en als ik tegen volwassen vreemden of mijn grootouders praat
Op internet zeg ik gewoon jij
dit is zowat het enige topic op bokt waar zo formeel wordt gedaan,maar ga jullie gang hoor!Ik maak er geen punt van.
Lovely schreef:Clinics of openbare lessen zijn in beginsel leerzaam en dat moeten ze ook blijven. Waar men nu op afstevent is de situatie dat iemand een aanzet geeft, een theorie via de praktijk laat zien en dat 'de rest' er dan vervolgens tijd investeert om het beweerde zo hard mogelijk de grond in te trappen en zoveel mogelijk te ontkennen. De vraag is dus: wie wil die sitting duck zijn? "De rest' schrikt er namelijk niet voor terug om via de nodige drogredenen, zo glad als kwikzilver, het doel te bereiken om hoe dan ook andermans visie te ontkennen. Ik ben van nature nieuwsgierig en altijd geinteresseerd in de werkwijze van de (kundige) ander, maar dan moet er ook wel echt iets interessants te zien zijn. SJ zal bij dit soort gelegenheden niet verder gaan dan hij bijv. jaren geleden op een trainingsseminar van de KNHS deed en dat kwam erop neer dat hij toelichtte dat zij deden wat ze deden zoals ze het deden en veel helderder of bruikbaarder werd de informatie jammer genoeg niet.
Lovely schreef:Het risico is dat er een druk ontstaat iets te moeten gaan bewijzen wat met heel de wetenschappelijke wereld en alle olympische kampioenen bij elkaar geen keihard, onomstotelijk bewijs kan opleveren. Wat er dan ontstaat is een voorbeeld van een situatie rondom een drogreden. In een normale wereld (ook waar men zich met wetenschap bezig houdt) kom je al een heel eind met het aannemelijk maken van beweringen in plaats van het stellen en bewijzen van feiten. De onderbouwing moet dan wel deugdelijk zijn en afdoende om tegenstrijdige interpretaties uit te sluiten. Je moet ook heel erg oppassen niet te gaan proberen zelf een experiment situatie te creeren, dat kan niet als er een paard in het spel en dus wat oncontroleerbare factoren meebrengt. Iedereen heeft een andere opvatting voor 'open staan', maar te vaak wordt erop gerekend dat men de mening bijdraait naar de andere kant en is men alleen daarmee tevreden. Dat is niet hetzelfde als ergens voor open staan, maar meer een blijk van een te dunne mening en gebrek aan onderbouwing.
Lovely schreef:Het zou inderdaad aardig zijn als men dan ook goed kan vertellen waarom het goed is en daarbij helpt het ook altijd goed om tegenstellingen te laten zien, of om te laten zien waar verbetering zit en waarom die er is.
Lovely schreef:Dat is een goed begin en in de uitvoering betekent dat dat men dus vooral over zijn eigen insteek moet praten en niet voortdurend het andere moet afkraken, gewoon eigen ding promoten en niet op de weg begeven om interessant te lijken door te beweren hoe slecht al het andere wel niet is.
Lovely schreef:Dat is een goed begin en in de uitvoering betekent dat dat men dus vooral over zijn eigen insteek moet praten en niet voortdurend het andere moet afkraken, gewoon eigen ding promoten en niet op de weg begeven om interessant te lijken door te beweren hoe slecht al het andere wel niet is.
horseyfries schreef:Omdat het niet altijd mogelijk is om zelf een paard mee te nemen, kan ik me ook voorstellen dat een aantal "proefpersonen" zich beschikbaar stellen voor een openbare les in verschillende methodes. Dan kun je zien waar de vooruitgang zit, wat de gedachten achter een systeem is en kun je discussiëren over de voor- en nadelen daarvan.
Als het niet heel ver is zou ik ook nog een leerling kunnen meenemen of een eigen paard.
Kortom: ik wil op alle mogelijke manieren meewerken, maar nogmaals: alleen als anderen ook meer doen dan "organiseren".