FaberSmid schreef:Zahlina het zal wel aan mij liggen, maar naar mijn mening is de lesstof van Deurne er niet beter op geworden. Maar op achteruit gegaan, waarom vraag ik me dan af? Denk dat Deurne ook het slachtoffer is geworden, van verkeerd vertalen, de kennis van de oude garde en hun eigen handleiding vergeten zijn.
Ach geloof dat er toch nog wel een aantal instructeurs zitten die ik in mijn tijd erg hoog had zitten, maar het is een commerciele instelling geworden, als je geluk hebt met een goede stageplek leer je daar zoveel meer dan op school maar dat was vast ook zo in jouw opleiding tot hoefsmid.
Heb ook geen idee welke lesstof ze nu gebruiken, deze had ik nog in mijn kast staan
Wat ik heb neergezet vind ik ook in das gymnasium des pferdes maar dan iets omslachtiger omschreven en misschien nog wel een stuk strenger dan het Deurne stuk, jonge paarden rijden met de hand vast boven/naast het schoft (jammer genoeg heb ik het boek uitgeleent anders had ik de exacte tekst ff opgezocht).
Daarnaast geloof ik heilig in zelfontwikkeling, lezen, luisteren, kijken, leren, uitproberen, hoe vaak ik niet bij een probleem 8 verschillende boeken er op na sla en me inlees in de oplossingen en probeer daar een zo goed mogelijke oplossing voor mij en het paard te zoeken.