Nageeflijkheid??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:00

FaberSmid schreef:
Zahlina het zal wel aan mij liggen, maar naar mijn mening is de lesstof van Deurne er niet beter op geworden. Maar op achteruit gegaan, waarom vraag ik me dan af? Denk dat Deurne ook het slachtoffer is geworden, van verkeerd vertalen, de kennis van de oude garde en hun eigen handleiding vergeten zijn.

Ach geloof dat er toch nog wel een aantal instructeurs zitten die ik in mijn tijd erg hoog had zitten, maar het is een commerciele instelling geworden, als je geluk hebt met een goede stageplek leer je daar zoveel meer dan op school maar dat was vast ook zo in jouw opleiding tot hoefsmid.
Heb ook geen idee welke lesstof ze nu gebruiken, deze had ik nog in mijn kast staan

Wat ik heb neergezet vind ik ook in das gymnasium des pferdes maar dan iets omslachtiger omschreven en misschien nog wel een stuk strenger dan het Deurne stuk, jonge paarden rijden met de hand vast boven/naast het schoft (jammer genoeg heb ik het boek uitgeleent anders had ik de exacte tekst ff opgezocht).

Daarnaast geloof ik heilig in zelfontwikkeling, lezen, luisteren, kijken, leren, uitproberen, hoe vaak ik niet bij een probleem 8 verschillende boeken er op na sla en me inlees in de oplossingen en probeer daar een zo goed mogelijke oplossing voor mij en het paard te zoeken.

FaberSmid

Re: Nageeflijkheid??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:10

Op zich is de opleiding hoefsmid niet veranderd, alleen de toelating heeft enige veranderingen ondergaan.
Zonder enige ervaring vooraf opgedaan te hebben met stage, kon je de toelatingseisen wel vergeten. Hoe wil je bijvoorbeeld uit een staven ijzers smeden en paard beslaan zonder enige ervaring vooraf opgedaan te hebben met stage? Als je dan de toelatingseisen door was gekomen, moest je nog het geluk hebben ingeloot te worden.
Nu kan ieder die aan de "eisen" voldoet en het lesgeld kan betalen, deel nemen.
Naar mijn mening is Deurne achteruit gegaan, toen ieder die het lesgeld kon betalen deel kon nemen aan de opleiding. In die tijd zijn ze ook hun eigen handleiding vergeten, omdat het oudbollig was, te streng en niet modern.
In mijn tijd werd het stokje en de Chambrière meer gebruikt tegen de ruiter en voor het paard. Nu worden de zwepen meer gebruikt tegen de paarden voor de ruiters. Streng les geven mag niet meer, stel je voor dat je iemand aan het huilen brengt. Zelfs vegen is nu te veel gevraagd.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:21

vur schreef:
Professor, hoe zit het dan met de halve ophouding. U zegt dat deze nodig is om een paard nageeflijk te krijgen, maar verder zegt u volgens mij, dat de halve ophouding niet kan zonder nageeflijkheid. Hoe moet ik dan nu zien?
Verder herken ik toch veel in wat Equimotion zegt in het lange verhaal. Je drijft tegen de stille hand aan. Toch is voor mij een stille hand niet hetzelfde als een soort bijzetteugel. Ik heb geprobeerd om dit zo te doen, maar dan laat het paard in de mond mijn hand helemaal los en heb ik geen verbinding meer. Het is soms nodig om hem even te corrigeren, maar als hij goed loopt, gebruik ik de stille hand zoals ik deze bedoel, namelijk een hand die stil is ten opzichte van de mond en dus niet als bijzetteugel, maar meeverend met de beweging van het hoofd. Hoe rij jij dan verbinding? ;)

Een halve ophouding heb ik beschreven, een aannemende (sluitende hand) teugelhulp wordt direkt gevolgd door een nagevende teugelhulp (openen) anders zou het alleen trekken zijn.
De Stille hand aandrijven is leuk en aardig, maar dat doe je om het paard in de houding (durchs Genick) te rijden, dan houdt men de hand stil nadat het paard nageeft, wacht iets langer en nadat het paard in de nek nageeft, geeft men de hand ha. (openen).
Wanneer ik mijn hand open en het paard reageerd daarop om geheel geen verbinding meer te hebben, dan is het paard een moment achter de teugel (dit heeft niets met achter de loodlijn te doen) dan heb ik te weinig mijn kruisaangespant (drijvende zit hulp) en beenhulpen gegeven.

Kruisaanspannen de makkelijkste uitleg hiervan:
Citaat:
De laatste stappen naar het toilet wanneer men diaree heeft.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:27

Mooi uitgelegd. Zo kan ik het begrijpen. Bedankt. De omschrijving van het kruis aanspannen is wel een heel originele. Die had ik nog niet gehoord.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:34

Citaat:
Men kan niet rijden zonder halve ophoudingen.

Jonge paarden leert men die van begin af aan.
Nageeflijkheid is eigenlijk een fouttief Nederlands woord.
Ook in de Duitse taal wordt deze weinig gebezigd.
Een paard moet nageven in mond en nek.
Een ruiter moet na een aannemende hulp met de hand direkt nageven met de hand. zo snel als hij maar kan.

Nageven van de hand wordt zovaak vergeten, en daardoor onstaan er problemen.
Een ruiter die halve ophoudingen beheerst, die het perfekt kan die kan rijden.

Een hele ophouding is niets anders dat het paard uit elke gang tot halhouden komt.
En is niets anders dan meerdere halve ophoudingen, die naar gelang de africhting´s stand minder of meer zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:36

vur schreef:
Mooi uitgelegd. Zo kan ik het begrijpen. Bedankt. De omschrijving van het kruis aanspannen is wel een heel originele. Die had ik nog niet gehoord.

Dat is laatste heb ik niet van mijzelf, die heb ik van Mijnheer Evers, die helaas al meer dan 35 jaar er niet meer is, vandaar citaat.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 22:09

Professor schreef:
Citaat:
Men kan niet rijden zonder halve ophoudingen.

Jonge paarden leert men die van begin af aan.
Nageeflijkheid is eigenlijk een fouttief Nederlands woord.
Ook in de Duitse taal wordt deze weinig gebezigd.
Een paard moet nageven in mond en nek.
Een ruiter moet na een aannemende hulp met de hand direkt nageven met de hand. zo snel als hij maar kan.

Nageven van de hand wordt zovaak vergeten, en daardoor onstaan er problemen.
Een ruiter die halve ophoudingen beheerst, die het perfekt kan die kan rijden.

Een hele ophouding is niets anders dat het paard uit elke gang tot halhouden komt.
En is niets anders dan meerdere halve ophoudingen, die naar gelang de africhting´s stand minder of meer zijn.

En naar gelang de opleiding, worden overgenomen door zit(kruis)hulpen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:35

modie schreef:
En naar gelang de opleiding, worden overgenomen door zit(kruis)hulpen.

Het eindpunt is en blijf toch altijd de hand, alleen met heel fijne hulpen.
Ziet u mijn uitleg over halve ophoudingen, in het begin van dit topic.
De handen zijn het zenuwcentrum van de hulpen.
dwz daar komen alle hulpen tesamen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:41

Zou wel makkelijk zijn als de ruiters er bescheten af kwamen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:00

Modie, kan je me even uitleggen waarom je blijft doordrammen over van Loon, terwijl ik je al meerdere malen uitgebreid heb uitgelegd hoe ik mijn hulpen geef :? en je dus precies kunt LEZEN hoe deze wel of niet overeenstemmen met wat v. Loon bedoelt, nog los van het feit dat ik je zelf al het verschil heb uitgelegd?

(en kan iemand me even uitleggen waarom ik nog de moeite neem deze vraag te stellen aan iemand die het onderscheid tussen nageeflijkheid en durchlassigkeit niet kan maken := )

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:02

Equimotion straks gaat modie u nog vragen waarom u ook zo blijft doordrammen. Gaan we gezellig samen doordrammen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 23:05

Equimotion schreef:
Modie, kan je me even uitleggen waarom je blijft doordrammen over van Loon, terwijl ik je al meerdere malen uitgebreid heb uitgelegd hoe ik mijn hulpen geef :? en je dus precies kunt LEZEN hoe deze wel of niet overeenstemmen met wat v. Loon bedoelt, nog los van het feit dat ik je zelf al het verschil heb uitgelegd?

(en kan iemand me even uitleggen waarom ik deze vraag stel aan iemand die het verschil tussen nageeflijkheid en durchlassigkeit niet eens weet? := )

Je moet zelf niet zo blijven "doordrammen"
Ga eerst eens lezen en teruglezen, dan denken en nadenken, dan misschien iets wijzer of slimmer worden.

Maar wellicht dat een LDR-ruiter een andere voorstelling van zaken heeft, dan een meer "klassiek" ingesteld iemand.

Wie haalt nageeflijkheid door elkaar met Durchlässigkeit?

Maar bovenstaand is mijn mening, daar hoeft men het totaal niet mee eens te zijn.
Anders was er nl geen discussie :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 23:05

FaberSmid schreef:
Equimotion straks gaat modie u nog vragen waarom u ook zo blijft doordrammen. Gaan we gezellig samen doordrammen.

Te laat :D :D

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:08

Het feit dat je een mening hebt en wilt discussieren over vaststaande definities zegt mij al genoeg, sorry :D

Ik vind het een beetje onbeschoft dat je als iemand moeite voor je doet een gevoelsmatig stukje van het rijden uitgebreid voor je te beschrijven daar niet eens op in wilt gaan. Ik zit nog steeds te wachten op wat jij voelt als je aan het rijden bent, of moet ik er maar mijn conclusies uit trekken dat je dat nooit op gaat schrijven?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 23:10

Equimotion schreef:
Het feit dat je een mening hebt en wilt discussieren over vaststaande definities zegt mij al genoeg, sorry :D

Ik vind het een beetje onbeschoft dat je als iemand moeite voor je doet een gevoelsmatig stukje van het rijden uitgebreid voor je te beschrijven daar niet eens op in wilt gaan. Ik zit nog steeds te wachten op wat jij voelt als je aan het rijden bent, of moet ik er maar mijn conclusies uit trekken dat je dat nooit op gaat schrijven?

Uitgebreid gequot, zul je bedoelen.
Deze discussie is nl al op een ander forum geweest en dat haal jij naar voor.
Dat vind ik onbeschoft, maar wederom is dit een mening van mijzelf.
Die moeite neem jij nog niet eens, motion.
Equi maar nie :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:12

Zo dames zullen we weer on topic komen, ik wordt bij deze wel als eerste nageeflijk. Kauw al als een gek af, als een jong veulen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 23:16

FaberSmid schreef:
Zo dames zullen we weer on topic komen, ik wordt bij deze wel als eerste nageeflijk. Kauw al als een gek af, als een jong veulen.

Oké, oké
Overgave geaccepteerd :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:29

Zal een beetje deel gaan nemen in een catfight.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 00:14

Haha grappig dit. Mag ik hier schrijven hoe ik mijn jonge paard rijd, en willen jullie er dan commentaar op geven? Er zitten hier mensen die er meer verstand van hebben dan ik, en ik ken al die termen niet. Dus zal het in simpele taal uitleggen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 17:53

Dan kunt u beter een nieuw topic openen, om off topic te voorkomen. U kunt hier wel een link plaatsen van uw topic, waar u het rijden van uw jonge paard beschrijft. Zodat wij u weten te vinden en u onze reacties kunnen geven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:33

FaberSmid schreef:

Deze zinnen zijn voor mij onbegrijpelijk??

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:40

Dat kan ik wel begrijpen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:47

FaberSmid schreef:
Dat kan ik wel begrijpen.

Kunt u mij dat eens uitleggen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:53

Heeft u gelezen hoe de dames elkaar in de haren vlogen? Ik beschreef hoe een veulen zich dan nageeflijk over geeft.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:03

FaberSmid schreef:
Heeft u gelezen hoe de dames elkaar in de haren vlogen? Ik beschreef hoe een veulen zich dan nageeflijk over geeft.

Aha, nu begrijp ik het, tja hadt niet zo snel de combinatie gevonden.
Onderdanigheid, haha.
Leuke opmerking van u, bij nadere beschouwing.