Ongeluk met slof --Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Ongeluk met slof --Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:20

Waarom zou iedereen met slof moeten leren rijden?

Ik laat de lesklanten ook altijd de boel oplossen zonder slof.
En kun je het zonder slof oplossen, dan heb je meer bereikt dan met slof, want met slof moet je dan weer zonder slof kunnen gaan rijden, en daar gaat ook weer een tijdje over.

Dus ik blijf erbij, geen slof eraan, alleen indien echt echt nodig, en ruiter echt echt kundig.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:21

En trouwens, 9 vd 10 problemen komt door te weinig voorwaarts rijden .. Lastige paarden(puberende paarden) , stugge paarden etc etc.
En wat doe je als je er een slof aan hangt? Nog meer remmen :+

Juist ja :+

HerAndHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:23

je kán volgensmij wel met een slof springen, iig ik zag vandaag op cc in warga iemand inspringen met een slof.
het lijkt me alleen niet fijn voor het paard, meestal gebruik ik alleen een slof als hij echt zeer dwars is, maar dat is uitzonderlijk, ben er niet zo fan van.

weet ook niet of het wel zo verstandig is om met een slof te rijden als hij steeds steigerd.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:23

Precies waarom zou je iemand met slof leren rijden, als het niet nodig hoeft te zijn waarom er dan maar mee beginnen?
Zoals CM_ al zegt, je kan beter iets op lossen zonder slof als met, dan heb je veel meer opgelost. :j
Ik heb er dan wel een slof er aan zitten, die enkel word gebruikt voor eigen veiligheid, indien dat nodig is.
Dus dat wil zeggen, dat ik het niet gebruik om het paard in de krul te trekken, wat denk ik veel mensen hier wel denken.
En dat denken de mensen hier, omdat veel mensen het daar wel voor gebruiken. :j

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:25

HerAndHorse schreef:
je kán volgensmij wel met een slof springen, iig ik zag vandaag op cc in warga iemand inspringen met een slof.
het lijkt me alleen niet fijn voor het paard, meestal gebruik ik alleen een slof als hij echt zeer dwars is, maar dat is uitzonderlijk, ben er niet zo fan van.

weet ook niet of het wel zo verstandig is om met een slof te rijden als hij steeds steigerd.

Ik vind niet dat je een dwars paard met slof moet rijden, dat moet jíj zelf oplossen, jij bent de baas dus hij moet luisteren.
Dat vind ik dus weer het verkeerde voorbeeld van het gebruiken van de slof.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:28

Of ik moet jullie heel erg verkeerd begrijpen maar in mijn ogen praten jullie nu jezelf een beetje tegen?
Als het eigenlijk niet nodig hoort te zijn om met slof te rijden, waarom rijden jullie er dan zelf mee.
Is echt niet aanvallend bedoeld, snap er nu alleen niks meer van ;)

Weet niet echt hoe ik het duidelijk moet maken wat ik bedoel, maar nu komt het op mij zo over alsof jullie de enige zijn die het wel weten en kunnen en verder niemand, maar wat ik bedoel te zeggen is dat iedereen moet leren. Ook jullie hebben moeten leren met slof te rijden toch. Neem aan dat jullie ook even moesten weten hoe of wat.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:32

SeBart schreef:
Of ik moet jullie heel erg verkeerd begrijpen maar in mijn ogen praten jullie nu jezelf een beetje tegen?
Als het eigenlijk niet nodig hoort te zijn om met slof te rijden, waarom rijden jullie er dan zelf mee.
Is echt niet aanvallend bedoeld, snap er nu alleen niks meer van ;)

Weet niet echt hoe ik het duidelijk moet maken wat ik bedoel, maar nu komt het op mij zo over alsof jullie de enige zijn die het wel weten en kunnen en verder niemand, maar wat ik bedoel te zeggen is dat iedereen moet leren. Ook jullie hebben moeten leren met slof te rijden toch. Neem aan dat jullie ook even moesten weten hoe of wat.

Dat doe ik puur voor mijn eigen veiligheid, maar absoluut niet om mijn paard 'beter' te laten lopen.
Dat dwarse gedoe van een paard, moet je juist oplossen door je eigenhandig heid, en niet door een hulp middel zoals een slof.
En het komt ook niet aanvallend over hoor. :)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:34

Daar ben ik het ook mee eens, maar vroeg het me dus echt af. idd voor grote problemen vind ik een slof ook niet geschikt (helaas door schade en schande wijs geworden). Maar idd voor veiligheid en bij goed gebruik wel handig.

Maar toch blijf ik bij mijn mening dat iedereen het heeft moeten leren die er nu mee om kan gaan. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:37

Maar goed, waarom zou je met een slof moeten rijden als je gewoon een normaal paard onder je kont hebt, die niet levensgevaarlijk is ( of kan zijn )? :)

Ik geef toe ik rijd het liefst zonder slof, veel fijner een teugel in je hand, en natuurlijk de feit ( voor mij ) dat je op een braaf beest zit.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:39

Daar heb je een punt :) hoort ook niet nodig te zijn, alleen helaas heb ik 2 gevallen een levensgevaarlijk paard onder mijn kont gehad. Bij de een heb ik het deels opgelost met slof, maar ook een hoop verkeerd gedaan. Bij de 2e was het gelukkig zonder op te lossen.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:41

Je doet altijd nog wel verkeerde dingen, of dat nou met de slof is, of gewoon tijdens de training iedereen maakt wel fouten.

Dat jij een fout maakt met de slof kan gebeuren, neem aan dat je dan gelijk word hersteld.
Fouten maken is helemaal niet erg dat doet iedereen, maar je hebt ook mensen die hem voor de verkeerde doelen gebruiken.
Bijvoorbeeld om een paard er door te trekken en dat het dan zogenaamd netjes aan de teugel loopt.
En dat vind ik pas écht fout.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:45

Dat is zeker fout om er aan te trekken om ze aan de teugel te krijgen. Al moet ik toegeven dat ik diezelfde fout heb gemaakt, niet om dat doel te bereiken maar omdat ik na 2 ritten met de ambulance, zo bang was geworden dat ze weer zou steigeren. Dat ik dus ook zo getrokken heb. En heb gezien wat het veroorzaakt, en heb mijn handen vol gehad om het ook weer zelf op te lossen.
Dus ja idd wat jij zegt, fouten maken kan iedereen, als er maar van geleerd word.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:50

Larissa3 schreef:
Kijk dat er mensen zijn die een probleem hebben met de Gogh kan ik helemaal bijkomen, dat heb ik zelf namelijk ook. :j

Mensen die lopen te roppen aan een slof zie ik ook niet graag, maar goed er zijn genoeg mensen die hem er alleen op hebben zitten voor alle zekerheid, en daarvan zie ik absoluut geen probleem in. :)

Dus angst is je drijfveer om de slof te gebruiken.
Angst om de controle te verliezen.
Ik weet dat je lang niet de enige bent die om die reden de slof gebruikt.
Maar...je angst overwinnen en te vertrouwen op je rijkunsten en je paard zou voor jou een mooie openbaring kunnen zijn.....
Wie los durft te laten, krijgt daar uiteindelijk veel voor terug van een paard....

Ook ik heb zoals ik eerst beschreef bij het corrigeren van paarden die echt probleemgedrag vertoonden voor de veiligheid de slof wel gebruikt.
Maar paarden die correct zijn afgericht....die komen juist naar je toe als je ze los weet te laten.
Ik kan het moeilijk uitleggen...het is het gevoel dat ik er bij heb...maar dat is voor mij het ultieme paardrijden.
En niet het kunstje met de slof om de controle niet te verliezen. Eigenlijk vind ik mezelf een verliezer als ik het niet zonder zou kunnen (of durven).
Maar zoals ik al zei: ik ken er genoeg die het net als jij doen....

En weer bedoel ik dit niet aanvallend, maar wil ik dit ter inspiratie en als stof tot nadenken aan je meegeven.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:55

polly, kan me goed in jouw verhaal vinden. Ook ik heb dus deze fout gemaakt door hem echt verkeerd te gebruiken. En juist door los te laten is mijn paard veel meer naar me toe gekomen. Maar man wat was dit moeilijk!!!!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:58

SeBart schreef:
polly, kan me goed in jouw verhaal vinden. Ook ik heb dus deze fout gemaakt door hem echt verkeerd te gebruiken. En juist door los te laten is mijn paard veel meer naar me toe gekomen. Maar man wat was dit moeilijk!!!!

Dat is idd heel moeilijk. Je instinct is immers het tegenovergestelde.
Maar voor mij is dat het ultieme paardrijden.
Ik rijd wedstrijden met mijn beide paarden (een Fries en een KWPN merrie van Jazz). Dus ik train regelmatig serieus thuis in mijn bak. Maar ik ga ook veel het bos in, aan een los teugeltje.
En ik stap ook wel eens zo maar op de blote rug, zonder hoofdstel en/of halster. En dan toch gewoon kunnen rijden....ook mijn neurotische Jazzje....en dat is gaaf.

Leuk dat je hetgeen ik probeer duidelijk te maken herkent!

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:52

Khassie schreef:
nuvel schreef:
waarom rijd je met slof als je les hebt ?
lijkt mij dan day je lesgever der ook de ballen verstand van heeft als deze problemen niet op kan lossen ....zoek een goede instructeur en kijk hoe het anders kan ! bij zo'n lesgever zou ik niet eens willen lessen !!!!!!

Maar inderdaad, springen met een slof.. Kzou het niet doen nee.. :?
Al is met de informatie die wij hebben daar vrij weinig over te oordelen.
Wij weten niet wat voor ruiter dit is geweest en op welke manier de slof is gebruikt.
Misschien was het een ontzettend ervaren ruiter die hier hartstikke goed mee om ging,
zulke ongelukken kunnen helaas altijd gebeuren.

Wat is iedereen hier vreselijk kort door de bocht.
Zelf heb ik les van twee hartstikke goede instructrices en beide raden wel eens aan even met slof te rijden.
Niet te strak, maar gewoon om even ergens anders mee bezig te zijn dan te vechten en even
wat rustig te kunnen rijden. Bij paarden die aan het puberen zijn kan het zo een keer in de zo veel tijd echt een uitkomst zijn.

ik rijd dagelijks jonge paarden en heb 16 eigen paarden op stal en niet eens een slof in mijn zadelkamer liggen .
alleen het woord vechten vind ik al niks ... en over dat puberen een paard spiegelt zijn ruiter wil ik wel eens weten ie er moeilijk doet .
tuurlijk zijn er moeilijke paarden maar de problemen daar van worden niet opgelost door er maar een slof aan te hangen .
als een van mijn lesklanten beslist er een slof aan te hangen terwijl ze weten dat ik er tegen ben , zoeken ze maar een andere lesgever .
nageeflijkheid gaat over een goede elastische verbinding met de mond , het wederzijds vertrouwen in elkaar en het durven loslaten en het vorwaarts rijden , kortom rijden van achteren naar voren .
en met een slof kan dat niet .

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 20:45

Springen met slof is zowiezo geen goed idee in het kader van de veiligheid. De kans dat een paard met een been in de slof springt is groot met alle gevolgen van dien.
Als je dan toch een sprong wilt maken met een slofteugel, bijvoorbeeld omdat het paard z'n hoofd omhoog gooit voor de sprong, zorg dan dat je de slof over de vork of het halsstuk van de martingaal doet. Hou de slof dan zeker niet te kort, omdat je op de sprong de slof 2 x meer als de gewone teugel mee moet geven.

Het rijden met slofteugel ben ik niet op tegen, als de slofteugel maar geen 'trekteugel' word.
Het kan heel fijn helpen om een paard net door dat moeilijke randje te krijgen, zonder dat ie na een keer nageven direct weer met het hoofd omhoog gaat.
Zo zijn er natuurlijk nog meer redenen waarbij een slofteugel een fijn hulpmiddel kan zijn, als hij maar correct toegepast wordt.

popskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:59

springen met slof is helemaal nutteloos, want je kan nooit genoeg ruimte geven voor zijn hals te laten strekken. verder denk ik ook niet dat het een oplossing is voor een steigerend paard....maar dat is mijn mening! ik kan best begrijpen dat de eigenaaresse niet meer wil dat je hem met slof rijd, maar dan moet ze hem zelf maar rijden als ze het beter denkt te kunnen!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:02

met slof leren rijden, onzin..
je leert je paard past echt rijden door je uit eigen kracht
je paard kunnen laten lopen, zonder slof ;)
overigens zou ik ook braaf zijn. helemaal opgekropt moeten lopenén overal spierpijn het gevolg...
Sloffen mogen voor mij wel verbrand worden,
meestal verpest je eerder een paard dan dat je er plezier mee hebt ;)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:13

Larissa3 schreef:
Dat doe ik puur voor mijn eigen veiligheid, maar absoluut niet om mijn paard 'beter' te laten lopen.
Dat dwarse gedoe van een paard, moet je juist oplossen door je eigenhandig heid, en niet door een hulp middel zoals een slof.
En het komt ook niet aanvallend over hoor. :)

Hoe bedoel je 'puur voor je eigen veiligheid'??? Ik denk dat een slof niet voor 'veiligheid' bedoelt is.

Zelf ben ik tegen alle hulpmiddelen, en zeker bij een paard dat al stijgert. Je gaat door er een slof aan te hangen alleen proberen het paard niet omhaag te kunnen laten komen, maar het probleem los je er niet mee op. Staakt hij? Zorg er dan voor dat hij lol in zijn werk krijgt, maak het speels en afwisselend. Voorwaarts rijden. Zijn hoofd omlaag dwingen heeft geen nut.
Springen met slof vind ik compleet uit den boze! Heel fout. Hierdoor wordt het paard ontzettend belemmerd in zijn bewegingsvrijheid. Het ongeluk van het door de planken vallen had ook zonder springen kunnen gebeuren mi. Maar ik zou zeker nooit meer een slof aan dit dier gaan hangen. Het punt is, dat je het dier nog banger maakt, je veroorzaakt stress en spanning bij het dier, en aangezien hij een vluchtdier is (weten jullie allemaal nog wel, toch?) bouwt zijn adrenaline alleen maar meer op, met als rsultaat dat hij nooit zal ontspannen en dus alleen maar meer in opstand zal komen. Begrijp je dit verhaal, TS?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:15

dat drwarse gedoe?
leer je paard kennen met gevoel, niet met een slof..
paarden blijven dieren , dus voor de veiligheid kun je
beter een andere sport doen.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:16

kristianneb schreef:
Met slof springen vindt ik echt niet slim, zo heeft je paard/pony (meestal) helemaal geen vrijheid om te springen. En lijkt me ook nogal gevaarlijk, omdat hij dan best wel makkelijk met z'n benen in de slof terecht kan komen onder het springen.
.

Helemaal mee eens!

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:33

Ik vind het raar dat mensen voor hun veiligheid met een slof rijden. Als je een slof gebruikt om het paard bij je te houden (omdat hij er anders vandoor gaat? Omdat hij anders steigert? Weet niet helemaal wat ik me voor moet stellen bij een 'levensgevaarlijk' paard) dan lukt dat misschien ook wel, datgene waar je bang voor bent gebeurt dan misschien ook niet, maar je hebt het probleem nog niet opgelost.
Ik denk dat je er veel meer aan zou hebben om de kern van het probleem op te lossen, misschien door een stapje terug te doen. Maar ik heb het idee dat veel mensen daar bang voor zijn, een stapje terug doen.

Nouja, dat is mijn visie. Heb ik gelijk over waarom jullie een slof gebruiken voor de veiligheid? (voor degenen die dit doen)

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:53

Ik snap niet dat je uberhaupt nog gaat springen met een paard, als je weet dat ie steigert. Zelfs als het paard daarbij ook nog achterover klapt, wat ik uit jou verhaal begreep. Ik zou eerst aan dat steigeren proberen te werken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:50

Springen met slof is slechts aan de happy few besteed.