Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Equimotion schreef:Hopelijk met de achterkant
gereden op een trens en van de eerste 4 werden er minimaal 3 op een pelham-stang gereden
)
Ik hoop natuurlijk dan, dat hij zijn beste beentje
voorzet. Want zoals iedereen kan weten, zijn Cob's wel eens "eigenzinnig"
Zammie schreef:Ik ben wel heel benieuwd naar de opnames.... Ik zou graag eens irl willen zien, hoe je een paard nageeflijk krijgt, zonder een hand te bieden waar het nageeflijk op kan worden.
Zithulpen zie ik steeds minder gebruikt worden. Ik hoorde bij de lessen die ik de laatste jaren van mijn actieve wedstrijdperiode heb "genoten' nooit iemand over zithulpen. Nu heb ik dat gelukkig in het verleden geleerd, maar het woord zitknobbels wordt niet meer gebruikt. Inderdaad kun je vanuit je zit een gedeelte van die nageeflijkheid/instellen krijgen, maar probeer jij maar eens een jong onbeleerd paard daarmee nageeflijk te krijgen...
Equimotion schreef:Ik bedoelde onder het zadel, maar aan de lijn volg je hetzelfde principe. Jij komt dus eerst in aan de voorkant en daarna pas aan de achterkant begrijp ik?
sorry
) Zammie schreef:Lange lijnen kan het begin zijn aangespannen werken. maar kan ook gewoon met een dressuurpaard gedaan worden. Vooral paarden die al lekker dragend lopen, is het een heel mooie training. Ik heb er niet veel ervaring mee, omdat ik om de 1 of andere reden altijd erg grote paarden heb, die vooral eerst stuwend lopen. Pas als ze dragend lopen, komt er bij mij de lange lijnen aan. Wel dubbele longe.
Dus zoals al eerder gezegd, doe ik er bij dubbele longe wel een longeersingel aan. Bij dubbele lijnen is het paard al zover afgericht, dat het puur op mijn stem/lichaamstaal getraind wordt. Ik loop dan ook erg dicht bij het paard en heb dan liever geen extra dingen in mijn hand.
modie schreef:FaberSmid schreef:Met welke kant geeft u dan een halve ophouding?
Wat bedoelt u hiermee, FaberSmid?
modie schreef:Aan de longeerlijn, met halster?
Ik "knijp" even in de longeerlijn en met de longeerzweep (of een aanwjzing met mijn andere hand) vraag ik om zijn achterhand er "meer onder" te plaatsen.
modie schreef:Zammie schreef:Ik ben wel heel benieuwd naar de opnames.... Ik zou graag eens irl willen zien, hoe je een paard nageeflijk krijgt, zonder een hand te bieden waar het nageeflijk op kan worden.
Zithulpen zie ik steeds minder gebruikt worden. Ik hoorde bij de lessen die ik de laatste jaren van mijn actieve wedstrijdperiode heb "genoten' nooit iemand over zithulpen. Nu heb ik dat gelukkig in het verleden geleerd, maar het woord zitknobbels wordt niet meer gebruikt. Inderdaad kun je vanuit je zit een gedeelte van die nageeflijkheid/instellen krijgen, maar probeer jij maar eens een jong onbeleerd paard daarmee nageeflijk te krijgen...
Een jong paard KAN in mijn ogen nog niet echt "nageeflijk" lopen, wel in AANLEUNING.
Nageeflijk bestaat uit meer; dan alleen het "plaatje"
Maar ook jij bent welkom, is ook leerzamer om met meerdere mensen zo iets te beoordelen.
Want wellicht kijkt iedereen verschillend tegen nageeflijkheid aan.
En dan wordt dat weer een "discussie"
Zammie schreef:FaberSmid: Ik wist niet dat er verschil was in benamingen zoals lange lijnen en lange teugel. Ik meende dat het lange lijnen heet.
Longeerzweep gebruik ik met name mp ze te leren longeren. Dus om de afstand tussen paard en mij te aangeven en om het paard voorwaarts te houden. Bij flegmatieke paarden houdt ik hem erbij, puur om niet constant met mijn lijf in te moeten werken. Meestal is lichaamstaal/stem al voldoende bij een wat verder opgeleid paard qua longeren.
FaberSmid schreef:Zammie schreef:FaberSmid: Ik wist niet dat er verschil was in benamingen zoals lange lijnen en lange teugel. Ik meende dat het lange lijnen heet.
Longeerzweep gebruik ik met name mp ze te leren longeren. Dus om de afstand tussen paard en mij te aangeven en om het paard voorwaarts te houden. Bij flegmatieke paarden houdt ik hem erbij, puur om niet constant met mijn lijf in te moeten werken. Meestal is lichaamstaal/stem al voldoende bij een wat verder opgeleid paard qua longeren.
Zammie ik heb nog de opvoeding gehad, die ook beschreven staat in de handleiding. Er werden commando's gegeven en vaktaal gesproken, daardoor ontstaan er geen misverstanden zoals hier.
Lange lijnen komt van lange leidsels af, leidsels is schijnbaar een oudbollig woord en is lijnen geworden. Lange teugels zegt het al, teugels zoals je te paard zit maar dan langer omdat je schuin achter je paard loopt. Nu omschrijf ik het kinderlijk, hopelijk wel duidelijk.
Mijn vragen zijn nog blijven staan?
U schrijft liever geen extra dingen in uw hand te willen, maar welke hulpen geeft de longeerzweep?
Dan geeft u dus met longeren aan de binnen kant/hand de halve ophouding, hoe zit dat dan met rijden?
FaberSmid schreef:Laten we het gezellig houden en inhoudelijk reageren, laat mij maar de zondebok blijven die rol speel ik toch al goed aangezien alles wat ik schrijf beledigend over komt. En dit is even een grapje tussendoor, beetje humor moet kunnen niet waar?
Het is geen wedstrijdje wie het meeste wat dan ook presteert, de mens is toch nooit de echte winnaar maar de verliezer. Het paard is de echte winnaar, omdat het paard zonder ruiter paard blijft. En de ruiters zonder paard maar mens is en blijft.
Daarom is het belangrijkste een ware combinatie te vormen samen met je paard.
modie schreef:Equimotion schreef:Hopelijk met de achterkant
Dit getuigt in mijn ogen, nu niet direct van een serieus antwoord![]()
Maar ik ben blij, dat je a.s. zaterdag het zelf kunt zien.
En aangezien jij het hebt over oprichting en verzameling, zal ik onze Welsh Cob laten zien.
Die is nl al zover, dat hij oprichting en verzameling KAN laten zien.
Ik voel me vereerd, dat je onze TOPPER dan in real life kunt aanschouwen.
Mijn systeem heeft hem tenslotte al meerdere regionale KNHS-kampioens-titels gebracht.
En ook een nationale KNHS reserve-kampioens-titel.
(Bovendien is hij vorige maand nog onder het zadel beoordeeld tijdens een internationale Welsh-show in Kootwijk, waar hij 5e werd, dit van in totaal 13 internationale Cob's
Hij , als beste Nederlandse Cobgereden op een trens en van de eerste 4 werden er minimaal 3 op een pelham-stang gereden
)
Ik hoop natuurlijk dan, dat hij zijn beste beentje
voorzet. Want zoals iedereen kan weten, zijn Cob's wel eens "eigenzinnig"
Zammie schreef:FaberSmid schreef:Zammie ik heb nog de opvoeding gehad, die ook beschreven staat in de handleiding. Er werden commando's gegeven en vaktaal gesproken, daardoor ontstaan er geen misverstanden zoals hier.
Lange lijnen komt van lange leidsels af, leidsels is schijnbaar een oudbollig woord en is lijnen geworden. Lange teugels zegt het al, teugels zoals je te paard zit maar dan langer omdat je schuin achter je paard loopt. Nu omschrijf ik het kinderlijk, hopelijk wel duidelijk.
Mijn vragen zijn nog blijven staan?
U schrijft liever geen extra dingen in uw hand te willen, maar welke hulpen geeft de longeerzweep?
Dan geeft u dus met longeren aan de binnen kant/hand de halve ophouding, hoe zit dat dan met rijden?
Dan zijn het lange teugels wat ik met mijn merrie heb beoefend.
De rest heb ik niet geschreven. Ik denk dat u in de war bent met iemand anders. Ik heb namelijk nergens heengezet dat ik met mijn binnenhand een halve ophouding maak.....
Zammie schreef:Als we dan blijkbaar even moeten moddergooien. Dit heb ik niet geschreven en vind het behoorlijk arrogant overkomen. Daarop was mijn antwoord gebasseerd en zal dan verder niet meer in dit topic komen. Blijkbaar is het weer hetzelfde als altijd... de 1 mag blijkbaar alles verkondigen en de ander moet z'n waffel houden.