Waarom "hulpteugels" of bijzetten dubbele longe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 06:31

Ik ben wel heel benieuwd naar de opnames.... Ik zou graag eens irl willen zien, hoe je een paard nageeflijk krijgt, zonder een hand te bieden waar het nageeflijk op kan worden.
Zithulpen zie ik steeds minder gebruikt worden. Ik hoorde bij de lessen die ik de laatste jaren van mijn actieve wedstrijdperiode heb "genoten' nooit iemand over zithulpen. Nu heb ik dat gelukkig in het verleden geleerd, maar het woord zitknobbels wordt niet meer gebruikt. Inderdaad kun je vanuit je zit een gedeelte van die nageeflijkheid/instellen krijgen, maar probeer jij maar eens een jong onbeleerd paard daarmee nageeflijk te krijgen...

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 08:16

FaberSmid schreef:
Met welke kant geeft u dan een halve ophouding?

Wat bedoelt u hiermee, FaberSmid?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 08:29

Equimotion schreef:
Hopelijk met de achterkant ;)

Dit getuigt in mijn ogen, nu niet direct van een serieus antwoord 8-)

Maar ik ben blij, dat je a.s. zaterdag het zelf kunt zien.

En aangezien jij het hebt over oprichting en verzameling, zal ik onze Welsh Cob laten zien.
Die is nl al zover, dat hij oprichting en verzameling KAN laten zien.

Ik voel me vereerd, dat je onze TOPPER dan in real life kunt aanschouwen.

Mijn systeem heeft hem tenslotte al meerdere regionale KNHS-kampioens-titels gebracht.
En ook een nationale KNHS reserve-kampioens-titel.

(Bovendien is hij vorige maand nog onder het zadel beoordeeld tijdens een internationale Welsh-show in Kootwijk, waar hij 5e werd, dit van in totaal 13 internationale Cob's
Hij , als beste Nederlandse Cob ;) gereden op een trens en van de eerste 4 werden er minimaal 3 op een pelham-stang gereden :P )

;) Ik hoop natuurlijk dan, dat hij zijn beste beentje :D voorzet. Want zoals iedereen kan weten, zijn Cob's wel eens "eigenzinnig" *D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 08:40

Zammie schreef:
Ik ben wel heel benieuwd naar de opnames.... Ik zou graag eens irl willen zien, hoe je een paard nageeflijk krijgt, zonder een hand te bieden waar het nageeflijk op kan worden.
Zithulpen zie ik steeds minder gebruikt worden. Ik hoorde bij de lessen die ik de laatste jaren van mijn actieve wedstrijdperiode heb "genoten' nooit iemand over zithulpen. Nu heb ik dat gelukkig in het verleden geleerd, maar het woord zitknobbels wordt niet meer gebruikt. Inderdaad kun je vanuit je zit een gedeelte van die nageeflijkheid/instellen krijgen, maar probeer jij maar eens een jong onbeleerd paard daarmee nageeflijk te krijgen...

Een jong paard KAN in mijn ogen nog niet echt "nageeflijk" lopen, wel in AANLEUNING.
Nageeflijk bestaat uit meer; dan alleen het "plaatje"

Maar ook jij bent welkom, is ook leerzamer om met meerdere mensen zo iets te beoordelen.
Want wellicht kijkt iedereen verschillend tegen nageeflijkheid aan.
En dan wordt dat weer een "discussie" *D

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:05

modie schreef:
Equimotion schreef:

Dat was een heel serieus antwoord. Noem eens de hulpen voor een halve ophouding...? :)*

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:12

Aan de longeerlijn, met halster?

Ik "knijp" even in de longeerlijn en met de longeerzweep (of een aanwjzing met mijn andere hand) vraag ik om zijn achterhand er "meer onder" te plaatsen.

Equimotion

Re: Waarom "hulpteugels" of bijzetten dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:15

Ik bedoelde onder het zadel, maar aan de lijn volg je hetzelfde principe. Jij komt dus eerst in aan de voorkant en daarna pas aan de achterkant begrijp ik?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:23

Equimotion schreef:
Ik bedoelde onder het zadel, maar aan de lijn volg je hetzelfde principe. Jij komt dus eerst in aan de voorkant en daarna pas aan de achterkant begrijp ik?

Nee, ik kom eerst "in" aan de achterkant en dan pas aan de voorkant als het nodig is.

Ik nam aan, dat iedereen weet, dat men van "achter naar voor" rijdt of longeert.

Dus éven vergeten om dit expliciet hier neer te zetten :D sorry

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:25

modie schreef:
Equimotion schreef:

modie schreef:
Nee, ik kom eerst "in" aan de achterkant

et voila... :+

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:30

Ik longeer ook zonder hulpteugels en singel.
Meestal gewoon aan een halster en dan dmw ophoudingen en zweep en/of stemhulp......
Naam mijn idee is dit net zo effectief maar dan zonder enige dwang ( en ideaal als je zelf te lui bent om al die poespas eraan te hangen ;) :+ )

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:30

modie schreef:
FaberSmid schreef:

Hier reageerde je toch op, Equimotion?
Ik bedoel dus op de vraag van FaberSmid :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 11:14

Zammie schreef:
Lange lijnen kan het begin zijn aangespannen werken. maar kan ook gewoon met een dressuurpaard gedaan worden. Vooral paarden die al lekker dragend lopen, is het een heel mooie training. Ik heb er niet veel ervaring mee, omdat ik om de 1 of andere reden altijd erg grote paarden heb, die vooral eerst stuwend lopen. Pas als ze dragend lopen, komt er bij mij de lange lijnen aan. Wel dubbele longe.
Dus zoals al eerder gezegd, doe ik er bij dubbele longe wel een longeersingel aan. Bij dubbele lijnen is het paard al zover afgericht, dat het puur op mijn stem/lichaamstaal getraind wordt. Ik loop dan ook erg dicht bij het paard en heb dan liever geen extra dingen in mijn hand.

Mij is geleerd dat lange lijnen, het begin voor aangespannen is. En dubbele longe (niet verwarren met lange lijnen) en lange teugel (ook niet verwarren met lange lijnen), het begin voor het rijden is.
Vanuit het longeren ontstaat het begin van het werken aan de lange teugel, zodra het paard goed aan de hulpen is kan er gewerkt worden aan de lange teugel.
U schrijft liever geen extra dingen in uw hand te willen, maar welke hulpen geeft de longeerzweep?

modie schreef:
FaberSmid schreef:

Met welke kant (binnen of buiten hand) geeft u die halve ophouding, die u beschreef?

modie schreef:
Aan de longeerlijn, met halster?

Ik "knijp" even in de longeerlijn en met de longeerzweep (of een aanwjzing met mijn andere hand) vraag ik om zijn achterhand er "meer onder" te plaatsen.

Dan geeft u dus met longeren aan de binnen kant/hand de halve ophouding, hoe zit dat dan met rijden?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:40

modie schreef:
Zammie schreef:

Een jong paard KAN in mijn ogen nog niet echt "nageeflijk" lopen, wel in AANLEUNING.
Nageeflijk bestaat uit meer; dan alleen het "plaatje"

Maar ook jij bent welkom, is ook leerzamer om met meerdere mensen zo iets te beoordelen.
Want wellicht kijkt iedereen verschillend tegen nageeflijkheid aan.
En dan wordt dat weer een "discussie" *D

Je woont me tever weg. Anders was ik zeker op de uitnodiging ingegaan. ik hoop dan ook, dat Equimotion alles opneemt. vanaf het moment van opstappen. En dan hopelijk niet op een heel erg verre afstand, zodat ik kan zien wat jij juist niet doet om nageeflijkheid te krijgen. En natuurlijk doe je dit efkes op een trensje toch?!?

Ben het niet met je eens over nageeflijkheid. Je vraagt aanleuning en daarop volgt nageeflijkheid. Maar aangezien jij niet met dit systeem werkt, zul je denk ik ook niet weten hoe of dat werkt. Ik kan ook wel met alles hier gaan strooien over wat ik allemaal heb bereikt met mijn en andermans paarden, maar die eer houdt ik liever bij mezelf. Het is in ieder geval al een beetje meer als jij en ik heb ook nog eens de meesten daarvan geheel zelf opgeleid.

FaberSmid: Ik wist niet dat er verschil was in benamingen zoals lange lijnen en lange teugel. Ik meende dat het lange lijnen heet.
Longeerzweep gebruik ik met name mp ze te leren longeren. Dus om de afstand tussen paard en mij te aangeven en om het paard voorwaarts te houden. Bij flegmatieke paarden houdt ik hem erbij, puur om niet constant met mijn lijf in te moeten werken. Meestal is lichaamstaal/stem al voldoende bij een wat verder opgeleid paard qua longeren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 12:03

Zammie schreef:
FaberSmid: Ik wist niet dat er verschil was in benamingen zoals lange lijnen en lange teugel. Ik meende dat het lange lijnen heet.
Longeerzweep gebruik ik met name mp ze te leren longeren. Dus om de afstand tussen paard en mij te aangeven en om het paard voorwaarts te houden. Bij flegmatieke paarden houdt ik hem erbij, puur om niet constant met mijn lijf in te moeten werken. Meestal is lichaamstaal/stem al voldoende bij een wat verder opgeleid paard qua longeren.

Zammie ik heb nog de opvoeding gehad, die ook beschreven staat in de handleiding. Er werden commando's gegeven en vaktaal gesproken, daardoor ontstaan er geen misverstanden zoals hier.
Lange lijnen komt van lange leidsels af, leidsels is schijnbaar een oudbollig woord en is lijnen geworden. Lange teugels zegt het al, teugels zoals je te paard zit maar dan langer omdat je schuin achter je paard loopt. Nu omschrijf ik het kinderlijk, hopelijk wel duidelijk.
Mijn vragen zijn nog blijven staan?
U schrijft liever geen extra dingen in uw hand te willen, maar welke hulpen geeft de longeerzweep?
Dan geeft u dus met longeren aan de binnen kant/hand de halve ophouding, hoe zit dat dan met rijden?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:04

sorry maar vind het niet echt sympathiek overkomen. Meer van "ik heb gelijk want ik heb meer bereikt". En dan doel ik hierop:

"Ben het niet met je eens over nageeflijkheid. Je vraagt aanleuning en daarop volgt nageeflijkheid. Maar aangezien jij niet met dit systeem werkt, zul je denk ik ook niet weten hoe of dat werkt. Ik kan ook wel met alles hier gaan strooien over wat ik allemaal heb bereikt met mijn en andermans paarden, maar die eer houdt ik liever bij mezelf. Het is in ieder geval al een beetje meer als jij en ik heb ook nog eens de meesten daarvan geheel zelf opgeleid".
Bericht van Zammie

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 12:12

Laten we het gezellig houden en inhoudelijk reageren, laat mij maar de zondebok blijven die rol speel ik toch al goed aangezien alles wat ik schrijf beledigend over komt. En dit is even een grapje tussendoor, beetje humor moet kunnen niet waar?
Het is geen wedstrijdje wie het meeste wat dan ook presteert, de mens is toch nooit de echte winnaar maar de verliezer. Het paard is de echte winnaar, omdat het paard zonder ruiter paard blijft. En de ruiters zonder paard maar mens is en blijft.
Daarom is het belangrijkste een ware combinatie te vormen samen met je paard.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:15

FaberSmid schreef:
Zammie schreef:

Zammie ik heb nog de opvoeding gehad, die ook beschreven staat in de handleiding. Er werden commando's gegeven en vaktaal gesproken, daardoor ontstaan er geen misverstanden zoals hier.
Lange lijnen komt van lange leidsels af, leidsels is schijnbaar een oudbollig woord en is lijnen geworden. Lange teugels zegt het al, teugels zoals je te paard zit maar dan langer omdat je schuin achter je paard loopt. Nu omschrijf ik het kinderlijk, hopelijk wel duidelijk.

Dan zijn het lange teugels wat ik met mijn merrie heb beoefend.
De rest heb ik niet geschreven. Ik denk dat u in de war bent met iemand anders. Ik heb namelijk nergens heengezet dat ik met mijn binnenhand een halve ophouding maak..... ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:23

FaberSmid schreef:
Laten we het gezellig houden en inhoudelijk reageren, laat mij maar de zondebok blijven die rol speel ik toch al goed aangezien alles wat ik schrijf beledigend over komt. En dit is even een grapje tussendoor, beetje humor moet kunnen niet waar?
Het is geen wedstrijdje wie het meeste wat dan ook presteert, de mens is toch nooit de echte winnaar maar de verliezer. Het paard is de echte winnaar, omdat het paard zonder ruiter paard blijft. En de ruiters zonder paard maar mens is en blijft.
Daarom is het belangrijkste een ware combinatie te vormen samen met je paard.

_/-\o_

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:42

Sorry, Zammie. Ik stap niet op. Dat is misschien ooit iets voor een andere keer. Dit is een topic over longeren.

En nogmaals sorry, Zammie, dat mijn antwoord (bljkbaar voor jou) verkeerd overkwam, wat betreft "over het bereiken" van iets.
Dit was volstrekt niet mijn bedoeling, ik ben alleen maar heel erg trots op onze Topper.
Want ikzelf heb de titels niet behaald, maar mijn dochter. En ook daar ben ik trots op, als moeder.
Deze Cob hebben we als veulen gekocht en dus ook inderdaad zelf (en met hulp van onze instructrice) opgeleid.

Over nageeflijkheid en aanleuning verschillen we dan (blijkbaar) ook al over.
Het zij zo, maar wat ik neerschreef over aanleuning en nageeflijkheid is zoals ik het zie. Dus mijn eigen mening.
Ieder kan dat ook op zijn eigen manier blijkbaar invullen.

(Wat dat betreft is het topic, wat aanstaande is, een heel goed initiatief, op een "ontspannen" wijze kunnen discussieren over bv bepaalde termen, wat daar in voorkomt. Maar ook dat is dus iets voor een ander topic.
Hiermee bedoel ik het topic "Boekenwijsheid")

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:58

modie schreef:
Equimotion schreef:

Maar ik ben blij, dat je a.s. zaterdag het zelf kunt zien.

En aangezien jij het hebt over oprichting en verzameling, zal ik onze Welsh Cob laten zien.
Die is nl al zover, dat hij oprichting en verzameling KAN laten zien.

Ik voel me vereerd, dat je onze TOPPER dan in real life kunt aanschouwen.

Mijn systeem heeft hem tenslotte al meerdere regionale KNHS-kampioens-titels gebracht.
En ook een nationale KNHS reserve-kampioens-titel.

(Bovendien is hij vorige maand nog onder het zadel beoordeeld tijdens een internationale Welsh-show in Kootwijk, waar hij 5e werd, dit van in totaal 13 internationale Cob's
Hij , als beste Nederlandse Cob ;) gereden op een trens en van de eerste 4 werden er minimaal 3 op een pelham-stang gereden :P )

;) Ik hoop natuurlijk dan, dat hij zijn beste beentje :D voorzet. Want zoals iedereen kan weten, zijn Cob's wel eens "eigenzinnig" *D

Als we dan blijkbaar even moeten moddergooien. Dit heb ik niet geschreven en vind het behoorlijk arrogant overkomen. Daarop was mijn antwoord gebasseerd en zal dan verder niet meer in dit topic komen. Blijkbaar is het weer hetzelfde als altijd... de 1 mag blijkbaar alles verkondigen en de ander moet z'n waffel houden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 13:09

Nogmaals sorry, dat het arrogant overkwam ;(

Dat was nl niet mijn bedoeling.
Maar (blijkbaar) is het geschreven woord heel moeilijk te interpreteren op wat bedoeld KAN worden.

Als ik, met het longeerwerk wat ik heb gedaan, onze dochter heb geholpen om hogerop te komen en zij daarbij de hulp heeft gehad van onze instructrice, eens per week ( en ik haar dagelijks bijstond) dit arrogant overkomt??
Het zij zo, maar dat was nogmaals niet de bedoeling.

Ik heb het er overgehad dat longeren zonder hulpteugels net zo goed kan werken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 14:51

Zammie schreef:
FaberSmid schreef:

Dan zijn het lange teugels wat ik met mijn merrie heb beoefend.
De rest heb ik niet geschreven. Ik denk dat u in de war bent met iemand anders. Ik heb namelijk nergens heengezet dat ik met mijn binnenhand een halve ophouding maak..... ;)

Sorry Zammie alles raakt een beetje door elkaar heen, het was geloof ik modie die geen hulpteugels of bijzet gebruikt bij het longeren? In ieder geval zijn mijn vragen voor ieder die met longe geen bijzet of hulpteugel gebruikt en halve ophoudingen geven.

Zammie schreef:
Als we dan blijkbaar even moeten moddergooien. Dit heb ik niet geschreven en vind het behoorlijk arrogant overkomen. Daarop was mijn antwoord gebasseerd en zal dan verder niet meer in dit topic komen. Blijkbaar is het weer hetzelfde als altijd... de 1 mag blijkbaar alles verkondigen en de ander moet z'n waffel houden.

Kinders rustig nu maar excuses zijn gemaakt, vergeef het modie voor de trotse wijze van schrijven wat persoonlijk over kwam.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:09

Ik longeer zonder hulpteugels aan enkele longeerlijn aan het hoofdstel (met tussenstukje) wanneer we balkjes gaan lopen. Met longeerzweep bij de hand trouwens.

Ik longeer ook met dubbele longe, longeersingel, longeerzweep en hoofdstel.

Ik vind een paard bijzetten niet fijn, je kan niet zelf bepalen wanneer je toestaat en weerstand biedt, en dat kan met de dubbele longe wel. Hierdoor wordt het longeren veel efficiënter in mijn ogen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 15:12

Heino hoe zijn dan u antwoorden op mijn vragen, bij longeren (enkele longe)?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:24

Je mag je zeggen hoor ;) Welke vragen bedoel je nu precies? Heb er zo veel voorbij zien komen in dit topic inmiddels :o