LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:27

Ik ben ervan overtuigd dat lossigheid en nageeflijk net zo goed te bereiken zijn met "gewoon" goed paardrijden dan met de rollkur. Het succes van Anky en de haren is volgens mijn niet zozeer de rollkur, maar meer de absolute controle die ze (willen) hebben op bijvoorbeeld het tempo van het paard. Dus het onvoorwaardelijk aan de hulpen staan van een paard en niet 1 2 of 3 passen later. Met of zonder rollkur, maakt volgens mij niks uit. De basis is ook voor hen nog steeds hetzelfde als wat lang geleden tijdens de zogenaamde klassieke dressuur werd onderwezen. Ook Sjef Janssen heeft het boek van Steinbrecht en de zijnen gelezen en daar zijn voordeel uit gehaald. Volgens mij heeft Anky succes ondanks de rollkur en daar ben ik bijna heilig van overtuigd. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:32

NHevaVD schreef:
Ik ben tegen alle vormen van Rollkur :) Ik zie er TOTAAL het nut niet van in en al zou er een 'nuttig' iets aan zijn, dan kan dat toch ook op een andere manier eruit gereden worden? :) LDR was me voorheen nog niet écht bekend, nu wel. LDR is dus in feite gewoon je
paard laag en ontspannen rijden terwijl je iets nagevelijkheid vraagt, als ik me niet vergis. Bij rollkur word het idd zoals hierboven al vermeld werd vanuit de LDR een opkrulling gemaakt, lijkt het wel.. :\ Ik zou ook NEVER Hyperflexie etc. toepassen, ik vind het bruut, niet nodig en gewoon zielig! :n

Niet helemaal, LDR vergt vrij veel kracht van een paard. :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:40

vur schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat lossigheid en nageeflijk net zo goed te bereiken zijn met "gewoon" goed paardrijden dan met de rollkur. Het succes van Anky en de haren is volgens mijn niet zozeer de rollkur, maar meer de absolute controle die ze (willen) hebben op bijvoorbeeld het tempo van het paard. Dus het onvoorwaardelijk aan de hulpen staan van een paard en niet 1 2 of 3 passen later. Met of zonder rollkur, maakt volgens mij niks uit. De basis is ook voor hen nog steeds hetzelfde als wat lang geleden tijdens de zogenaamde klassieke dressuur werd onderwezen. Ook Sjef Janssen heeft het boek van Steinbrecht en de zijnen gelezen en daar zijn voordeel uit gehaald. Volgens mij heeft Anky succes ondanks de rollkur en daar ben ik bijna heilig van overtuigd. ;)

Dat is niet te bereiken met rollkur, allen met dressuur rijden zonder methodes te korten aan te vullen. Er is ook geen controle over de tempi en overgangen, dat was wel te zien toen mevrouw van Grunsven gevangen moest worden door de bereden politie.
Het is niks anders dan het paard breken en op nieuw programmeren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:52

FaberSmid schreef:
vur schreef:

Dat is niet te bereiken met rollkur, allen met dressuur rijden zonder methodes te korten aan te vullen. Er is ook geen controle over de tempi en overgangen, dat was wel te zien toen mevrouw van Grunsven gevangen moest worden door de bereden politie.
Het is niks anders dan het paard breken en op nieuw programmeren.

:roll: Tuurlijk, als je een paard met klassieke dressuur traint dan vergeet ie spontaan al zijn instincten en word het een luisterend robotje... Kom op zeg. Ik heb het idee dat dit topic niet meer over rollkur of LDR gaat, maar over hoe breek ik Anky v Grunsven het hardst af.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:57

Heb je het nou tegen mij??

Ayasha
Blogger

Re: LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:58

Neen tegen het vetgedrukte in FS zijn bericht.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:01

Daar gaat u de fout in, het gaat mij niet om de ruiters maar de methodes. Mevrouw van Grunsven heb ik bewonderd en gewaardeerd in de "oude" tijden, zonder de methodes dus. En het gaat niet alleen om Mevrouw van Grunsven, maar ieder die tekortkomingen aan vult met methodes zoals deze. De dressuur zelf heeft geen tekortkomingen, net als de paarden maar de ruiters wel. Paarden zonder ruiters blijven altijd paarden, maar ruiters zonder paarden zijn gewoon maar mens.
Dat van Mevrouw van Grunsven was een goed voorbeeld, geen aanval zoals u denkt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:05

Er gebeurt het hele topic lang niets anders dan V grunsven aanvallen :+ Want ja, V grunsven is de enige die LDR gebruikt.... Zullen we het eens over Satchmo hebben die écht in de staak ging en niet gewoon schrok?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:18

Mevrouw van Grunsven is niet de enige die ldr, hyperflexi of rollkur of hoe je het ook wil noemen gebruikt. Ik schrijf toch elke ruiter die zulke methodes gebruikt?
Schrijf maar over Satchmo, mevrouw Werth heeft haar fouten toegegeven en gebruikt niet meer deze methodes. Net als de uitvinder, die heeft ook zijn fouten toegegeven.
Kunt u mij beschrijven waarom deze methodes dressuur zogenaamd aanvullen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:21

pharagirlke schreef:
Er gebeurt het hele topic lang niets anders dan V grunsven aanvallen :+ Want ja, V grunsven is de enige die LDR gebruikt.... Zullen we het eens over Satchmo hebben die écht in de staak ging en niet gewoon schrok?

Gelezen waarom? Waarschijnlijk niet...
Bij het trainen die middag of ochtend, géén idee wanneer, iniedergeval vlak voor de wedstrijd nog, had hij een spier o.i.d. in zijn rug verokken, onder het zadel. Toen ze in de piaffe ging kwam het zadel tegen dat puntje, dus hij ging in de staak door pijn.

Anky gebruikt geen LDR maar rollkur, helaas wordt dat nog steeds veel te vaak door elkaar gehaald i.m.o. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:27

FaberSmid schreef:
Mevrouw van Grunsven is niet de enige die ldr, hyperflexi of rollkur of hoe je het ook wil noemen gebruikt. Ik schrijf toch elke ruiter die zulke methodes gebruikt?
Schrijf maar over Satchmo, mevrouw Werth heeft haar fouten toegegeven en gebruikt niet meer deze methodes. Net als de uitvinder, die heeft ook zijn fouten toegegeven.

Dat is dan ook iets van de afgelopen maanden? Vlak voor ze geschorst werd reed ze nl nog LDR/rollkur hoor.

BB nee dat heb ik nooit gelezen, ik heb enkel gelezen dat men het op het grote scherm stak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:30

pharagirlke schreef:
FaberSmid schreef:

Dat is dan ook iets van de afgelopen maanden? Vlak voor ze geschorst werd reed ze nl nog LDR/rollkur hoor.

BB nee dat heb ik nooit gelezen, ik heb enkel gelezen dat men het op het grote scherm stak.

Ah oke :) Daar lag het dus niet aan.
Ik herinner me het weer, er was een geirriteerde zenuw in zijn rug onder het zadel. Zogauw je dan gaat verzamelen en het paard zijn rug bolt tegen het zadel, krijgt het paard er dus last van en wil weg. Maar als je in zo'n sterke verzameling zit rij je daar niet 1 2 3 uit weg...

Wist alleen niet dat ze ook Rollkur had gebruikt zeg!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:31

De andere Duitsers niet, maar ik meen me te herinneren dat Isabel wel LDR gebruikte.

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 20:59

Weet je wat ik met echt avraag?
Waarom worden deze ruiters zo beroemd?
Er zijn genoeg andere ruiters die echt een band hebben met een paard en die ook heel mooi kunnen lopen en ook op een goede manier, maar die worden geen topruiters.

En ik vraag me ook af waarom er word gereden met rolkur? Ik vind het er niet eens mooi uitzien...

Nou ja wat kan ik er aan doen.
Maar bij de spaanse rijschool, rijden ze ook zo? Met rolkur en paarden dwingen? Ik zie zoveel mooie paarden lopen en vaak moet ik me dan avragen of dit goed is of niet....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:01

Omdat ze kennelijk niet goed genoeg zijn. Een paard leuk laten lopen of een paard op GP niveau laten meedraaien is nogal een groot verschil.

En spaanse rijschool :x Als ik zie hoe sommige spanjaarden daar lopen........

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:16

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:21

pharagirlke schreef:

Moet hier iets aan toevoegen.
Satchmo, die in hier in de buurt gefokt.
Was geen makkelijk paard, die ook bij het aanrijden weleens staakte.
Vovendien wordt hij nu anders getraind, niet meer met rollkur methodes, en gaat het hem een stuk beter af.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:29

Professor: En Salinero staat wel bekent als mak paard natuurlijk :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:34

Zijn alle paarden van Mevrouw van Grunsven moeilijk?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:38

Zijn alle paarden van mevrouw Werth moeilijk? :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:39

Zou ik zo niet weten, voor de hoefsmid niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:41

Gek, zoalsk al zei, tenzij ze nu tijdens de schorsing veranderd is reed ze toch echt LDR :D Ligt het dan miss toch niet aan gebrek aan rijkunst :') Of de twee top amazones kunnen er allebei niks van.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:45

pharagirlke schreef:
Gek, zoalsk al zei, tenzij ze nu tijdens de schorsing veranderd is reed ze toch echt LDR :D Ligt het dan miss toch niet aan gebrek aan rijkunst :') Of de twee top amazones kunnen er allebei niks van.

Nee ze rijdt niet meer voor en met Dr. Schulte-Baumer, die liet haar LDR rijden.
Daar is ze van afgestapt, omdat het niet meer functioneerde, en omdat de eigenaar van de paarden het verboden heeft.
Dat is gulukkig voor de paarden.
Ze rijdt al 2 jaar niet meer LDR.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:45

Naar mijn weten was de ldr zoals u schrijft al langer verbannen?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:46

Tja, Anky word t hier met regelmaat ´aangevallen´ maar een van de topicdeelnemers heeft een fimlpje van Anky eerder laten zien en in het onderschrift waarbij ze Bonfire zou trainen (aldus de begeleidende tekst).
Doe u huiswerk. Dit is NIET Bonfire, Bonfire is donkerbuin en geen vos