Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:09

daniella74 schreef:
Aangezien Professor aangeeft in haar profiel dat zij instructrice is vind ik dit wel een dubieus topic, ook mede gezien haar reacties in andere topics.

Ik denk dat het een quizvraag is :j

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:09

Nou ja fijn voor de meesten hier dat ze het een makkie vinden :+

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:10

Professor schreef:
U vroeg wat is contrastelling????

Nee dat vroeg ik niet
Laatst bijgewerkt door Zaina op 02-09-09 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:11

Laulau1986 schreef:

Niemand heeft gezegd dat het een makkie is, maar gewoon dat het overdreven is dat het een moeilijke oefening is.
Voor de één zal travers geen moeite zijn, voor de ander sbw niet enzovoort.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:11

Laulau1986 schreef:

niemand zegt "een makkie" maar het is gewoon niet de moeilijkste zijgang

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 21:12

Laulau1986 schreef:
Schouderbinnenwaarts is inderdaad de enige zijgang waarin het paard niet kijkt in de richting waarin je gaat. Contrastelling zou ik het niet willen noemen...
En als het zo makkelijk is, waarom zie je het dan zo vaak fout gaan. Het ergste vind ik nog wel dat 9 van de 10 juries ook het verschil niet ziet tussen een kont buitenwaarts en een schouderbinnenwaarts.

Men noemt het contrastelling, de FEI heeft dat heel duidelijk beschreven.
Ook de KNHS heeft dat zo beschreven.
Dat van die jury´s is erg, omdat zij dat juist wel moeten kunnen zien.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:15

Zaina schreef:
Laulau1986 schreef:

Nou van een aantal komt dat wel zo over.
Verder is het voor jou niet de moeilijkste zijgang. Voor mij bijvoorbeeld wel.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:15

jury's zien wel meer niet hoor.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 21:16

Zaina schreef:

Dat is erg genoeg.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:16

Laulau1986 schreef:
Zaina schreef:

Nou van een aantal komt dat wel zo over.
Verder is het voor jou niet de moeilijkste zijgang. Voor mij bijvoorbeeld wel.

We zijn het er dus over eens dat het dus geen feit is, zoals gesteld wordt in de topic titel.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:17

Professor schreef:
Zaina schreef:

Dat is erg genoeg.

zijn we het daar in ieder geval over eens.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:17

Zaina schreef:

Daarom vind ik het zo'n slechte zaak. Ik heb zo vaak bijv. gezien dat ze kreupele paarden lieten starten, ruiters hun paarden met teugels voor het hoofd sloegen en die ook mochten doorrijden. En dat is nog niet eens het echt rijtechnische aspect. Maar ach, hier kan je lang discussies over houden :))

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 21:19

daniella74 U bent jurylid, zoals ik gelezen heb?

Dan zou ik u graag willen vragen, om Schouderbinnenwaarts te beschrijven.

Brando090309

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 13:43

Ik vind schouderbinnenwaarts best wel een moeilijke oefening, zeker als je deze echt correct wil rijden. Veel mensen trekken paard of pony naar binnen en denken dan dat ze een schouderbinnenwaarts aan het rijden zijn...

Ik vind het best moeilijk te controleren is of het paard correct op 3 hoefslagen loopt en daarbij voldoende stelling en buiging heeft in het lichaam zonder daarbij takt en regelmaat te verliezen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:26

Wat een vreemd topic. Wat is nu precies het doel ervan? Discussie over schouderbinnenwaarts? Of moeten we allemaal ook gaan vinden dat het de moeilijkste zijgang is? Het is mij niet helemaal duidelijk in ieder geval.
Zelf vind ik het niet de moeilijkste oefening. Vind het vrij natuurlijk om het te doen. (voor een onervaren paard en ruiter wellicht lastiger vanwege het verzamelen)
Het verhaal van de contrastelling komt op mij ook een beetje gezocht over. Als je echt contrastelling zou hebben met betrekking tot de richting waar je naar toe gaat (dus vooruit), zou het paard toch juist achteruit moeten kijken. Nu is het hoofd van het paard zo ongeveer gelijk aan dat van de gehele voorhand. Lijkt me niet zo gek.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 15:57

x_Quinta_x schreef:
Mij is altijd geleerd buitenteugel binnenbeen en mijn schouders draaien mee naar binnen, maar met mijn heupen "duw" ik mijn paard naar buiten.
Meestal rij ik eerst goed de hoek uit en verzamel ik mijn paard al wat op voorhand. Dan draai ik mijn beide schouders naar binnen, want je moet denken 'mijn schouders zijn de schouders van het paard'. Mijn heupen blijven recht of draaien iets meer naar buiten want ik wil dat de achterhand op de hoefslag blijft.
Tegelijkertijd als ik met mijn heuepn en schouders draai, sluit ik mijn binnenteugel op.
Mijn binnenbeen is op de singel en het buitenbeen erachter want het paard moet eigenlijk om mijn binnenbeen gebogen zitten.
En met mijn binnenbeen drijf ik bij om het binnenachterbeen te activeren.
Mijn paard wordt pas recht als ik terug mijn schouders rechtdraai.

Deze hulpen zijn bijna correct. Je binnenteugel laat je direct weer los nadat je een ophouding hebt gemaakt. Je paard neemt dan meer verbinding op buitenteugel. Binnenbeen heb je in principe niet actief nodig en kan afhangen.

Schouderbinnenwaarts ik ook een hele moeilijke oefening.

Mensen die verkondigen dat ie makkelijk is, tuinen allemaal in dezelfde valkuil. Hun paard wijkt ipv schouderbinnen. Bij schouderbinnen blijft de achterhand rechtuit gaan, terwijl de voorhand naar binnen komt (3 sporen). Daardoor moet het bekken nog verder kantelen dan bij wijken, zodat het binnenachterbeen ondergebracht kan worden. Daarnaast, omdat je rechtuit gaat en meer naar het zwaartepunt toewerkt, train je draagkracht.

Bij travers is het voor de ruiter duidelijker wanneer het paard over de schouder wegvalt, maar bij wijken is de fout hetzelfde, alleen valt het velen niet op omdat het wegvallen in de achterhand gebeurd.

Dan krijg je ook wat professor al zei, dat de achterhoeven ook naar binnen wijzen. Dan ben je dus aan het wijken.

Als je schouderbinnen niet correct kunt rijden, kom je dat in het appuyement ook weer tegen. Appuyement is nog moeilijker dan schouderbinnenwaarts.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:13

Toch zijn er verdomd weinig mensen die een correcte sb rijden, tenminste zoals is voorgeschreven volgens de regelementen!

Schoudervoor is op 2 hoefslagen, sb is op 3 hoefslagen, deze oefeningen kunnen in iedere gang uitgevoerd worden.

Als je basisafrichting goed is zijn de oefeningen ook appeltje eitje! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:15

Ik denk dat de TS in de war is met renvers?
Want dat is inderdaad wel een stuk moeilijker dan SB...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:25

in de klassieke dressuur (academische rijkunst, marijke de jong/paardenbegrijpen) wordt schouderbinnenwaarts al meegenomen aan het begin van de opleiding, namelijk al bij het werken aan de hand. het is een onderdeel van het rechtrichten.
er wordt begonnen bij voorwaarts-neerwaarts en ondertreden, daarna komt de correcte lengtebuiging en van daaruit werk je door naar schouderbinnenwaarts en travers, dit kan dan zowel in stap, draf als galop....kijk anders eens op www.paardenbegrijpen.nl (mijn instructrice staat overigens nu op de voorpagina ivm promotie naar grade 3)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:34

Bizzybijtje schreef:

Ik denk dat je gelijk hebt....ik heb de beginpost van ts nagelezen en daar wordt gesproken over contrastelling.

En idd sb is geen contrastelling!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:42

listiglistje schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ik denk dat je gelijk hebt....ik heb de beginpost van ts nagelezen en daar wordt gesproken over contrastelling.

Ergens anders stond hier al uitleg over.
Bij wijken kijkt het paard naar links, maar gaat naar rechts --> contrastelling dus
Bij appuyeren kijkt het paard naar links, en gaat ook naar links --> normale stelling
Enkelen redeneren, bij schouderbinnen kijkt het paard naar binnen, maar gaat rechtuit, dus contrastelling

Daar kwam het vandaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 16:44

Woodstock schreef:
listiglistje schreef:

Ergens anders stond hier al uitleg over.
Bij wijken kijkt het paard naar links, maar gaat naar rechts --> contrastelling dus
Bij appuyeren kijkt het paard naar links, en gaat ook naar links --> normale stelling
Enkelen redeneren, bij schouderbinnen kijkt het paard naar binnen, maar gaat rechtuit, dus contrastelling

Daar kwam het vandaan ;)

Da's waar....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 18:42

listiglistje schreef:
Toch zijn er verdomd weinig mensen die een correcte sb rijden, tenminste zoals is voorgeschreven volgens de regelementen!

Schoudervoor is op 2 hoefslagen, sb is op 3 hoefslagen, deze oefeningen kunnen in iedere gang uitgevoerd worden.

Schoudervoor of tewel voorhandvoor is op 4 hoefslagen, het binnenbeen spoort tussen de voorbenen in, het linkervoorbeen heeft een hoefslag, het rechtervoorbeen ook, en llinkerachterbeen ook en het rechterbeen ook.En is geen verzamelde gang nodig.

Schouderbinnenwaarts is op 3 hoefslagen dat klopt, binnenachterbeen in de spoor van het buitenvoorbeen, het binnenvoorbeen op zijn eigen hoefslag en dito het buitenachterbeen. In een verzameld tempo gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 18:43

Professor schreef:
listiglistje schreef:

Schoudervoor of tewel voorhandvoor is op 4 hoefslagen , het binnenbeen spoort tussen de voorbenen in, het linkervoorbeen heeft een hoefslag, het rechtervoorbeen ook, en llinkerachterbeen ook en het rechterbeen ook.En is geen verzamelde gang nodig.

Schouderbinnenwaarts is op 3 hoefslagen dat klopt, binnenachterbeen in de spoor van het buitenvoorbeen, het binnenvoorbeen op zijn eigen hoefslag en dito het buitenachterbeen. In een verzameld tempo gereden.

Dacht het niet......

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 18:51

Wanneer een paard een zijgang rijdt, Renvers of Travers dan is het gesteld in de richting waar het na toe gaat.
In Schouderbinnen of buitenwaarts gaat het paard niet in de richting van de stelling, dan zou men een appuyeren.
Dan gaat het paard in de richting waar het naar toe gaat.
Men vergeet eenvoudig eraan dat het een zijgang is.
Het paard is dan doordat SB een zijgang is in contrastelling.

Voorhandvoor is geen zijgang, dat is eigenlijk gedacht als voorbereiding van schoudenbinnenwaarts.

Dit wordt veel door elkaar gehaald.