3 jarige berijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Re: 3 jarige berijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:13

film maar en zet maar neer ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:12

nynke1995 schreef:
Dan kennen jullie Cheyenne nog niet:P echt waar geloof me ze is heel apart ! maar HEEL leuk..

Het gaat hier niet zo zeer om de pony, maar wel om je uitleg over je manier van doen en rijden -
Daaruit blijkt dat jij het niet begrijpt hoe het werkt.
De pony de schuld geven is er 1 van ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:22

ik heb het hele topic nog niet doorgelezen, dus sorry als ik in herhaling val.
Met een 3-jarige moet je denk ik blij zijn met wat hij je aanbiedt. Probeer hem gewoon zo correct mogelijk aan de hulpen te brengen en als je goed van achter naar voor rijdt (binnenbeen-buitenteugel "opvangen/begrenzen"), dan zou je pony zelf jou hand en het bit moeten opzoeken. Als het goed is dan loopt hij ontspannen met z'n neus "laag" net iets voor de loodlijn.
Af en toe kan je iets meer vragen door contact op de buitenteugel en kleine kneepjes in je binnenteugel (alsof je een spons uitknijpt) en als zijn hoofd zakt of in de juiste houding komt, belonen met stem en ook durven met je binnenhand over zijn manen te strijken. Als he goed is dan moet hij hetzelfde blijven lopen.
Als dit allemaal goed gaat kan je LANGZAAM aan beginnen met net iets actiever te maken en meer op te vangen met je buitenteugel zodat hij niet langer voor de loodlijn loopt, maar echt aan de teugel. Maar dit moetje rustig opbouwen (desnoods pas per pas langer), zonder veel verzet te veroorzaken

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:45

superwoman schreef:
nynke1995 schreef:
Dan kennen jullie Cheyenne nog niet:P echt waar geloof me ze is heel apart ! maar HEEL leuk..

Het gaat hier niet zo zeer om de pony, maar wel om je uitleg over je manier van doen en rijden -
Daaruit blijkt dat jij het niet begrijpt hoe het werkt.
De pony de schuld geven is er 1 van ;)

Ik geef haar helemaal nergens de schuld van nouja oke wel een beetje, maar waarom reageren jullie zo heftig ipv die anderen die erop reaagerden zoals miss-DJs en Dancie? Kijk nog 1x:

Toen we haar kochten liep ze aan de teugel, alleen toen ik haar ging berijden deed ik dat niet, toen ik beter was geworden wel alleen het lukte gewoon niet ook bij niemand anders omdat ze zo sterk was en gewoon geen zin had om aan de teugel te lopen.dus toen hebben we deze manier gebruikt om haar daar te krijgen en dat is gelukt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 18:51

En DAT is dus niet de juiste manier, je moet je paard niet nageeflijk DWINGEN, nee, je paard moet ZELF nageeflijk gaan lopen. Zodra ze dat niet doet ligt de fout bij jou! En ja, sommige paarden lopen niet graag nageeflijk, de mijne kijkt ook graag sterretjes maar als ik 'm lekker aan 't lopen heb gaat hij ook vanzelf naar beneden hoor. En daar DWING ik 'm helemaal niet heen!

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:20

Ach ja, droom lekker verder en ga iemand anders uitschelden voor penny ofzo

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:26

nynke1995 schreef:

Je begrijpt het hele systeem van aan de teugel lopen gewoon niet. Je pony moet eerst zijn achterhand gaan gebruiken en die onder de massa plaatsen. Pas dan, als hij mooi draagt en ontspannen loopt met een fijne aanleuning zal hij aan de teugel KUNNEN gaan lopen. Eerder dan dat gaat dat niet. Je pony moet de achterhand onder plaatsen en zijn rug loslaten. Wat jij met die touwen doet is hoogstens in de krul trekken, want aan de teugel lopen houdt ontspanning, een gedragen achterhand en losse rug in. 3 dingen die je onmogelijk kan bereiken als je pony door touwen "aan de teugel" wordt getrokken.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:35

Mientjeuh schreef:
nynke1995 schreef:

Je begrijpt het hele systeem van aan de teugel lopen gewoon niet. Je pony moet eerst zijn achterhand gaan gebruiken en die onder de massa plaatsen. Pas dan, als hij mooi draagt en ontspannen loopt met een fijne aanleuning zal hij aan de teugel KUNNEN gaan lopen. Eerder dan dat gaat dat niet. Je pony moet de achterhand onder plaatsen en zijn rug loslaten. Wat jij met die touwen doet is hoogstens in de krul trekken, want aan de teugel lopen houdt ontspanning, een gedragen achterhand en losse rug in. 3 dingen die je onmogelijk kan bereiken als je pony door touwen "aan de teugel" wordt getrokken.

We kunnen er wel een hele grote discussie over houden maar ze wilt je niet snappen.
Er is nu al door 3 mensen het aan de teugel feit verteld, maar ze blijft erbij dat niemand anders haar pony op de "normale" manier naar beneden kon krijgen.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:43

Klopt, maar dan nog, ergens is het misschien niet slim geweest en zal het ook niet weer doen alleen jullie KENNEN mijn pony niet ECHT NIET.. en dan vind ik het gewoon stom dat je wat PENNY enzo gaat roepen

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:48

Op de manier hoe je reageert klink je behoorlijk penny sorry.
Maar je reageert erg heftig als bokt je wijst op een fout.
Kwestie van tegen kritiek kunnen.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:51

ik kan wel tegen kritiek maar ergens ook weer niet omdat anderen beweren dat ze veel beter zijn terwijl ze het hele verhaal niet kennen en mijn pony niet dan heb ik zoiets van #"%&% geloof mij nou ook eens want cheyenne is echt niet de makkelijkste en we hebben er echt wel over nagedacht voordat we dat deden en waarom

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:56

Jij beweert nu ook dat je 'veel' beter bent omdat je niks met 't kritiek wilt doen! :+

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:57

Dat je pony misschien moeilijk is verandert niets aan het feit dat je altijd weer terug moet naar de basis van de dressuur. Misschien dat jouw kennis niet zo ver reikt, maar dan raad ik je ten zeerste aan om een keertje deze tekst door te lezen, geschreven door mijn instructrice: http://www.hoefjes.be/dressuur.htm en http://www.hoefjes.be/scala.htm . Daar staan veel dingen die iedere (dressuur)ruiter zou moeten weten.
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 24-08-09 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 19:59

kom op het is allang klaar en ze loopt allang helemaal fijn en ik WIL wel iets met kritiek doen alleen heeft nu toch geen zin meer nu ze daar al fijn loopt..

k0ekiisassy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:07

pfff waarom nemen mensen het niet gewoon aan als het zovaak gezegd word.
je ben trouwens echt niet de enige op deze wereld die een moeilijk paard heeft hoor. Ik denk zelfs dat de jouwe nog wel mee valt, als ze alleen maar geen zin heeft om nagefelijk te lopen.
Er zijn genoeg ergere paarden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:14

Ik heb jaren gereden en ook een paar jaar niet, kindjes gekregen e.d. en daarna toch weer het rijden opgepakt.
Ik was het niet verleerd maar er was er één bij die ik echt niet rond kreeg, niet soepel niks.
De manege-eigenaar was het op een gegeven moment zat en klom erop, hij was twee koppen kleiner dan ik en ook enkele kilootjes := , hij was in zijn jonge jaren jockey geweest.
Één volte en hij liep als een hoepeltje :? , hij danste nog net niet, en niks in de mond trekken of touwtjes, gewoon rijden.
Gedwongen rondrijden werkt voor geen meter en denk eraan, een paard vergeet niet :n .
PS het was geen manegepaard, het was een privépaard die ik in de les reed.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:24

Ik denk dat het niet veel zin heeft om nynke van 14 jaar wat bij te brengen. Zij weet het zoveel beter. Dus wie zijn wij? En inderdaad, misschien hopenlijk voor een andere keer bekijkt ze het anders, maar wat gebeurt is is gebeurt. Ik heb in mijn jongeRE jaren ook wel eens iets doms gedaan. Achteraf natuurlijk spijt maar terug kan je het niet keren. Waren er toen maar mensen die hadden gezegd dat het echt niet kon!! Alleen dan was het bij mij uit dommieteiten van mezelf en niet door instructie :S

Bitje: Als je hem rijd niet vragen, als hij jouw hand op wil zoeken moet je dan natuurlijk toestaan. Laat hem eerst goed op eigen benen lopen en niet te veel in de hand hebben.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:29

Femke16 schreef:
Ik denk dat het niet veel zin heeft om nynke van 14 jaar wat bij te brengen. Zij weet het zoveel beter. Dus wie zijn wij? En inderdaad, misschien hopenlijk voor een andere keer bekijkt ze het anders, maar wat gebeurt is is gebeurt. Ik heb in mijn jongeRE jaren ook wel eens iets doms gedaan. Achteraf natuurlijk spijt maar terug kan je het niet keren. Waren er toen maar mensen die hadden gezegd dat het echt niet kon!! Alleen dan was het bij mij uit dommieteiten van mezelf en niet door instructie :S

Precies. Iedereen heeft wel eens iets stoms gedaan bij gebrek aan beter weten of de juiste kennis. En later denk je inderdaad "was er op dat moment maar iemand die mij had gezegd dat het anders moest en dit niet juist was". Maar wij proberen net die personen te zijn die haar zeggen dat het anders moet en de manier waarop zij het heeft gedaan niet goed is.

Waarschijnlijk denkt zij over een paar jaren (en hopelijk minder) ook: "had ik maar naar die mensen geluisterd". Alleen jammer dat ze dat op dit moment niet wil inzien :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:29

nynke1995 schreef:
Ik geef haar helemaal nergens de schuld van nouja oke wel een beetje, maar waarom reageren jullie zo heftig ipv die anderen die erop reaagerden zoals miss-DJs en Dancie? Kijk nog 1x:

Toen we haar kochten liep ze aan de teugel, alleen toen ik haar ging berijden deed ik dat niet, toen ik beter was geworden wel alleen het lukte gewoon niet ook bij niemand anders omdat ze zo sterk was en gewoon geen zin had om aan de teugel te lopen.dus toen hebben we deze manier gebruikt om haar daar te krijgen en dat is gelukt.

Een beetje boel geef je de pony de schuld.
Terwijl je nu ook weer zelf aangeeft dat de pony in het begin goed liep, maar bij jou niet. Iedereen moet het leren, dus dat is géén verwijt!
Echter zeggen dat de pony geen zin had om aan de teugel te lopen -> slaat nergens op. Het heeft niet met zin te maken, maar met rijkunst. En ook het sterk zijn is iets wat door de ruiter komt.

Waarom er heftig wordt gereageerd is omdat men je graag wat wil leren, zodat je (volgende) pony het beter krijgt

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 20:47

Mientjeuh schreef:
Femke16 schreef:
Ik denk dat het niet veel zin heeft om nynke van 14 jaar wat bij te brengen. Zij weet het zoveel beter. Dus wie zijn wij?

Precies. Iedereen heeft wel eens iets stoms gedaan bij gebrek aan beter weten of de juiste kennis. En later denk je inderdaad "was er op dat moment maar iemand die mij had gezegd dat het anders moest en dit niet juist was". Maar wij proberen net die personen te zijn die haar zeggen dat het anders moet en de

Ik bedoelde mijn/dat stukje wel heel erg sarcastisch... of had je dat wel door? :+
Ik ben het namelijk helemaal met jouw en een hoop anderen hier eens.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:26

Ik doelde op het "we hebben allemaal wel iets doms gedaan en achteraf gedacht dat het fout was"-stukje :)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:37

Mientjeuh schreef:
Ik doelde op het "we hebben allemaal wel iets doms gedaan en achteraf gedacht dat het fout was"-stukje :)

Dan had ik het verkeerd begrepen :+

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:01

Maar het heeft nu ook geen nu meer want het is al OPGELOST

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:38

nynke1995 schreef:
Maar het heeft nu ook geen nu meer want het is al OPGELOST

Misschien dat je er nu geen last meer van heb, maar het ontstaan van het probleem is je blijkbaar nog niet duidelijk geweest. Als dat niet het geval is, kan je er niet van leren (geleerd hebben)
Het is een stukje basis, waarop je verder kan komen, dus wel heel belangrijk.
Het is ook belangrijk omdat je dat het paard beter zal leren begrijpen en dus beter en sneller resultaat boeken.
Ik hoop dat je er nog over gaat nadenken.

Succes!

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:47

JAJAJA ik zal er HEEEELL goed over nadenken :+