hoe goed kunnen rijden als je een eigen paard wilt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:56

Da's toch hartstikke leuk, een eigen paard!!
Je moet alleen goed opletten wat voor paard je koopt, gewoon een lief betrouwbaar dier. Je moet van de verzorging afweten en gaan lessen. Er is altijd wel iemand te vinden die je ermee kan helpen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:58

Ik heb er geen verstand van
Maar ik heb ook wel eens gehoord
Een heel verwend kind had 2 lessen gehad en kreeg direct al een eigen :oo

Anoniem

Re: hoe goed kunnen rijden als je een eigen paard wilt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:01

Wat heeft dat er nou weer mee te maken corientjuhh?

Ik ben van mening dat je helemaal geen dressuurcrack hoeft te zijn voor een eigen paard. Het krijgen van een eigen paard moet je juist zien als de ultieme leerervaring. Je kan wel 100 eigen paarden gereden hebben, één keer of drie maanden lang, al die leerervaringen kunnen niet tippen aan het hebben van een eigen paard. En natuurlijk zal het aftasten zijn, maar zo lang je de juiste begeleiding hebt en open staat voor tips van mensen die al langer een eigen paard hebben, gaat het denk ik helemaal goed komen ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 16:06

Wat je zegt ben je zelf en dus mensen die vinden dat je niet goed genoeg bent met rijden die rijden zelf niet goed genoeg vinden ze zelf.Lekker laten kletsen gewoon doen wat je zelf denkt dat je moet doen.

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:34

het rijden maakt nog niet eens zo veel uit maar om een eigen paard te hebben heb je verstand nodig van verzorging, ziektes en de paarden zelf(daar bedoel ik dat je de lichaamstaal van je paard een beetje kent en de bouw etc), tijd en geld. Als je dat hebt zie ik niet in waarom je geen eigen paard zou kunnen hebben.

Pris_Odes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:01

Je hoeft toch geen dressuur tegaan rijden als je dat niet wilt. Ga anders lekker vrijrijden enzo. En naar buiten met andere kinderen.mensen

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:50

Ja kan toch gewoon beginnen met leren op een manege ofzo. Verder leren kan altijd en als je een beetje braaf paard hebt. Kan je het daar op verder leren. Dan krijg je gelijk een betere band met je nieuwe paard en je gaat je vertrouwen opbouwen. (mijn ervaring dan)
Maar wel blijven oppassen en als je (nog) niet zo goed kan rijden, wel met een ervaren iemand erbij natuurlijk!

SonjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:48

Aladinnetje schreef:
Hoi,
Ik heb het volgende probleem; heeeeel misschien komt over een tijdje mijn droom uit; een eigen paard! Mensen om me heen met verstand van paarden en paardrijden zeggen dat het geen goed idee is, dat ik een eigen paard zou hebben. Ik zou niet goed genoeg rijden enz. dit doet heel erg pijn, op de manege is dressuur het ding daar en er is ook een meisje die een eigen paard heeft en goed kan rijden. Zij krijgt daar respect en aanzien en mag ook soms op eigen paarden rijden, en ze rijdt ook wedstrijden met haar paard. Ik ben meer recreatieruiter, heb een hekel aan proefjes rijden (ben nu bij F5. laat begonnen met proefjes rijden).
Ik ben al onzeker enzo over mezelf (wat alles betreft) en het enige leuke lichtpuntje in mn leven wordt dan door mensen afgeraden en niet goed gevonden? Zie het ff niet meer zitten wat paarden betreft. Sorry moest ff mn verhaal kwijt. :(

Ten eerste heel leuk dat je droom uitgaat komen!! Maar let wel op dat je het om de juiste reden wil en niet omdat je net zoals dat meisje respect en aanzien wilt. Maar als je het gewoon wil om lekker recreatie te rijden dan zou ik me niets van andere aantrekken! Voor iedereen is er wel een geschikt paard. Dan moet je gewoon kiezen voor een 'bomproof'paard. In ieder geval heel veel succes en plezier ermee!!!

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:23

Mijn dochters 4 en 6 jaar oud hebben een jaar een eigen pony gehad om te kijken of ze het leuk vonden. We hadden de gelegenheid daarvoor. En zelf heb ik ook een paardje. Ze vonden het best wel leuk maar hadden er echt niets voor over dus de ponies zijn verkocht naar iemand die er wel alles voor over heeft.
Wat ik ermee wil aangeven dat je zelfs zonder dat je kan rijden best een paard kan kopen, maar wel als er maar begeleiding is voor de juiste verzorging en les voor steeds beter te leren rijden. Als het een droom van je is, en je hebt de gelegenheid moet je het gewoon doen en je niets aantrekken van negativiteit van anderen. Wel proberen zoveel mogelijk te leren over de behoeften van een paard en hoe het best te verzorgen. Verdiep je daarin dmv boeken lezen / internet.
Heel veel mensen houden niet van proefjes rijden en kunnen een paard toch een goed en paardwaardig leven bieden. Mijn advies koop een brave pony die al e.e.a. kan op proefjesgebied en neem iemand mee (een instructrice of iemand anders die bewezen verstand van paarden heeft). En laat het beestje klinisch keuren door een dierenarts.

natasja186

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:18

Ik ben het eens met de al gegeven reacties en heb daar net zo heel veel meer aan toe te voegen, behalve mijn eigen ervaring.
Ik heb ongeveer net zoveel rijervaring als jij, volgens je beschrijving en heb nu sinds 5 weken mijn eerste "eigen" paard (een leasepaard voor 3 x per week) met alle vrijheid om ermee te doen wat ik wil. Ik heb gekozen voor een manegepaard wat ik al 3 jaar rij en goed ken. Het is een fijn leerpaard met een goudeerlijk karakter en hij is niet eens altijd de makkelijkste,maar wel eerlijk en houdt rekening met je nivo van rijden.
Ook waar ik rij is niet iedereen het eens dat ik een paard lease, maar ik kan je wel zeggen dat ik in die 5 weken met mijn grote vriend (paard dus) al meer vooruitgang heb geboekt in het rijden dan in de 3 jaar dat ik les heb gehad. Nu kan ik les nemen als ik ergens tegenaan loop waar ik niet uitkom, en ook advies vragen aan stalgenoten en beter nog: nu kan ik veel meer in mijn eigen tempo werken en goed het paard aanvoelen en voorbereiden om bijvoorbeeld een nette overgang te rijden, dan wanneer ik in de les op commando een overgang moet rijden, of mijn paard daar nu klaar voor is of niet.
Ik weet niet of je al wat ervaring hebt in het oplossen van problemen op rijkunstig vlak (rechtrichten enzo), dat heb ik wel een beetje en daardoor kan ik een heleboel wel zelfstandig oplossen, wat wel handig is.

Ik denk alleen dat mensen het je afraden omdat je zelf al zegt wat onzeker te zijn. Daar heb ik ook last van (niet als ik rij, maar wel tegenover andere ruiters. Ik denk ook altijd dat ik dan niet goed genoeg rij). Volgens mij reageren mensen op je onzekerheid en denken ze daarom misschien dat het niet handig is om een eigen paard te hebben.
Ik kan je zeggen dat als je goede instructie kunt vinden en goed naar je paard luistert en bewust kunt worden van wat je zelf allemaal doet in het zadel, je vanzelf ook meer zelfvertrouwen zal krijgen. Het gaat er tenslotte om hoe jij en je toekomstige paard zich erbij voelen en als dat goed is, is dat goed. Ongeacht je nivo of stijl van rijden.

Het is al gezegd, maar je leert pas echt rijden op het moment dat je een eigen paard rijdt ;)

Ik hoop dat je een fijn leerpaard kunt vinden en een fijne plek om hem te stallen, waar je je prettig bij voelt en ik wens je er heeeeel veeeel plezier mee *D

LoVeHoRsEs8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:08

ik zou het gewoon doen! kan je er nog een hoop van leren :)

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:09

ik zou het ook gewoon doen als ik jou was

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:19

Ik kreeg mijn eerste paard na 2 jaar manege ervaring. Ik heb ongeveer een jaar lang elke vrijdagavond staldienst gedraaid (ikweetniethoeveel paarden hooi geven, dekens omdoen en vaak ging ik nog vrijwillig stallen mesten ook :') ) Om mijn ouders te bewijzen dat ik het écht wel leuk vond :D.

Goed rijden kon ik niet, maar een lol dat ik had :D. Je leert zoveel van een eigen paard, daar kunnen geen boeken tegenop. :)

Ook ik raad je af om op een manege te gaan staan.. Toen wij net ons paard hadden zijn er zoveel mensen geweest met zogenaamd "goed" advies. Dat ik het mijzelf nu nog steeds kwalijk neem dat ik dat heb opgevolgd |o.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:00

Ik denk dat je voor een eigen paard ook vooral verstand moet hebben van hoe je het paard moet verzorgen. Als het paard op een stal staat, kan je natuurlijk wel hulp vragen aan stalgenoten. Maar je moet wel een paard goed kunnen verzorgen. En of je dan goed kunt rijden, maakt dan niet uit. :n Als je het paard maar niet vernielt. Het rijden zelf leer je dan wel!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:32

Ik hoop eigenlijk dat je net zoveel mazzel krijgt met het kopen van een paard, zoals ik de mazzel heb gehad toen ik Symphonie kocht. Sym is een goudeerlijk paard, was 9 toen ik haar kocht en liep M2. ik was er jaren uitgeweest en dus herintredend ruiter. Ik heb echt ontzettend veel van mijn paard geleerd, want elke verkeerde hulp kreeg ik 1 op 1 terug. (en dan niet op een gemene manier, maar juist heel eerlijk) en zo heb ik heel wat hulpen bijgeleerd. Een bijrijdster die de knoppen kon onderhouden werd me min of meer in de schoot geworpen, en nu ruim een jaar later heb ik nog iedere dag ontzettend veel plezier van en met mijn paard. Dus als je een paard zoekt, zoek dan zoiets. Zoek een leuke pensionstal waar recreatieruiters ook voor vol worden aangezien en het momt helemaal goed :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:17

ik raad het je juist niet speciaal af om op een manege te gaan staan,het opvolgen van advies doe je toch echt zelf,of dat nu op een pensionstal op manege is.

ik vind het fijn op een manege te staan,als er wat is kan ik altijd hulp vragen,indien nodig,er is altijd wel iemand en persoonlijk is het (meestal) best gezellig.

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:38

Als je een rustig paard kan vinden waar jij lekker je buitenritjes mee kan maken hoef je toch ook niet super dressuur te kunnen rijden?

& Je moet je ook maar niet te veel aantrekken van wat anderen denken hoor! ;)

En weetje, ik heb nu een jaar een paard, en heb voor die tijd ook al 5,5 jaar op een manege gereden. In die jaar tijd dat ik mijn paard heb, heb ik echt veel meer geleerd over mijn houding, de houding van mijn paard etc.

Wel raad ik je aan om, als je een eigen paard krijgt, gewoon lessen te blijven nemen! :)

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:39

Snoevie schreef:
ik raad het je juist niet speciaal af om op een manege te gaan staan,het opvolgen van advies doe je toch echt zelf,of dat nu op een pensionstal op manege is.

ik vind het fijn op een manege te staan,als er wat is kan ik altijd hulp vragen,indien nodig,er is altijd wel iemand en persoonlijk is het (meestal) best gezellig.

Op een pensionstal kan het ook heel gezellig zijn hoor! :D
Er staan bij mij op stal een stuk of 50 paarden, en er is altijd wel iemand, maar toch in de bak nooit meer dan 5 tegelijk aan het rijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:41

Ik was een recreatie ruiter en dan ben ik nog steeds.
Wat ik wel heel belangrijk vond is vooral in het begin veel lessen met mijn jonge pony nemen. Want een eigen pony is toch heeel anders dan een manegepaard.
Dus ik had geen niveau en nu nog steeds niet, maar ik kan nu wel veeeeeeel beter blijven zitten!
Het rijden van een eigen pony is niet te vergelijken met een manegepony, dus wat dat betreft zegt het niet veel als je goed kunt rijden op een manegepony. Want je komt er snel genoeg achter dat je op een eigen pony nog veel te leren hebt :P

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:41

Het zou je niet moeten tegenhouden, maar je kunt overwegen om priveles met je eigen paard te nemen. Zo kom jij verder, samen met je paard.
Ik zat zelf ook op het niveau van F5 (wegens zeer grote hekel aan proeven) en rijdt geen dressuurwedstrijden. Ik gebruik het in mijn lessen wel, maar ook als middel voor gehoorzaamheid. Ben door een half jaar aan privelessen wel een stuk beter gaan rijden dan die 4 jaar op de manege (geen kritiek, alleen een constatering).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:48

Wat je goed moet bedenken is dat het rijden slechts een klein gedeelte is binnen het gegeven 'eigen paard'.
Wat nodig is is vnl gezond verstand en kennis vergaren. Dan sprek ik over de gezondheid van je paard, management van weides, voederbeleid, en vooral VERANTWOORDELIJKHEID.

Je kan een beginnend ruiter zijn, maar een echte dierenliefhebber die correct handelt, en dan is dat rijtechnisch aspect met een leermeester van een paard wel een haalbare kaart? Andersom zie ik minder graag. iemand die kan rijden, maar verder niets 'ziet'.
Ik neem als vb mijn vader. hij is gepassioneerd door paarden, toch zelf niet de meest ervaren ruiter. Maar hij is wel paardenman. Hij merkt direct als er iets mis is, en vooral is altijd bereid om bij te leren. Nu is bij hem de vraag niet naar een eigen paard, maar zo iemand is wel instaat om er eentje te onderhouden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:52

Wanneer je minder ervaring hebt met paardrijden en geen ervaring met een paard kopen is imo verstandig om niet te bezuinigen op de aankoop.

Het mooiste is wanneer je een "eigen" paard kan lenen (desnoods tegen betaling) en daarmee een aantal prive-lessen te volgen van een in je omgeving aangeraden instructeur. Je moet een goed gevoel krijgen bij die instructeur en anders wisselen.
Deze instructeur kan zo aan de hand van je lessen bekijken hoe snel je alles op pakt en wat voor soort paard er bij je past, zodat jij ook bij je eerste paard lekker zonder veel problemen kunt rijden etc.

Je kan dan in overleg zelf op zoek gaan naar een eigen paard en als je er 1 heb gezien die je leuk vind, vraag je je instructeur mee (desnoods tegen betaling)
Deze kan ook gelijk zien of de beenstand etc in orde is, want een D.A gaat daar met een keuring niet op in.

Bij het kopen van het geschikt paard gaat het vaak mis en dat kan een hoop ellende veroorzaken! Het plezier van een eigen paard kan je echt kwijtraken.
Zorg dat je goede hulp krijgt bij het kopen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:52

Ik had totaal geen paardenmens in de familie, maar wel een stalgenoot die mij heeft geholpen met de hoeveelheid hooi dat ik moet voeren etc :)
Dus dat is zeker een must, dat er iemand is de je leert om voor een paard te zorgen (of moet in volpension staan natuurlijk). Want het viel mij best tegen, ik dacht dat ik veel wist... maar ik had echt geen flauw idee hoeveel hooi ik bv moest voeren :=

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:54

Meid, laat het commentaar van anderen niet je droom in de weg staan!!! Het belangrijkste is dat je weet je je het paard moet verzorgen en het genoeg liefde en aandacht kan geven. En dan nog zul je qua verzorging wel een twijfelen of soms iets niet weten, maar dan kun je altijd hulp vragen. Het is geen schande om eens hulp te moeten vragen en er zullen vast mensen zijn die je willen helpen.

En qua rijden. Tja, wat is goed rijden? Als jij gewoon netjes en stabiel op je paard zit, vriendelijk bent met je hand en je benen stil kunt houden is het toch al goed? En je kunt les nemen om beter te leren rijden!

Het is ook maar net waar je prioriteit ligt. Bij de één is dat Z2 of hoger en bij de ander is het lekker met een ontspannen paard buiten rijden. Ik heb bijv. absoluut geen ambitie om Z te rijden. Je moet mij echt geen Z proef laten rijden, dan ligt iedereen dubbel van het lachen. Maar ik vind wel dat ik goed genoeg kan rijden voor mezelf. Momenteel rijd ik niet meer (te druk met dochtertje), maar ik heb ook jaren op een manege gereden. Als ik reed stoorde ik het paard niet met mijn zit, handen en/of benen. Het paard liep lekker ontspannen en deed alles voor me. We waren echt een combi en daar draaide het bij ons om!

Laat je dus niet uit het veld slaan door anderen! Nog even een tip! Ook al ken je de pony goed, het is niet onverstandig om hem te laten keuren. SUCCES!

Whitney2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:00

Wat een gedoe allemaal! :(:)
Een eigen paard is toch een droom! :z
Natuurlijk zijn er een hoop nadelen te bedenken, maar uiteindelijk is het toch wat we allemaal graag willen.
Ik zou je wel een paar tips mee willen geven;
-Als je een paard gaat kopen, neem dan iemand mee die er veel verstand van heeft (b.v. je instructeur)
-Maak goede afspraken en laat het paard in ieder geval keuren door een dierenarts
-Koop een paard waar je wat van kan leren, dus een die al wat verder is in de africhting
-Koop vooral een paard dat lief is, zowel in de stal als met het rijden!

Heel veel plezier!