ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:12

De ene 3 jarige is de andere niet.
Een grote smalle van 1,75 laat je nog even staan.
Eentje die zo smal is ook.
Eentje die kleuter gedrag heeft ook.
Maar je hebt ook paarden die al in de breedte groeien, die gaan niet veel meer de hoogte in.
Ondanks dat een paard tot de 6 doorgroeit zit er veel verschil per paard wanneer ze hun groeipiek hebben.

Een 3 jarige rij je een keer of 3 in de week.
20 minuutjes tot een half uurtje.
Dressuur, eens een balkje draven of wat slalommen tussen balken door.
En die neem je ook regelmatig mee naar buiten, fijn rechtdoor lopen.

En voor de rest laat je die lekker in het weiland lopen.
En dan rij je ze echt niet stuk.

Arabesk

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:14

Ook jij leest gewoon niet eens de berichten in dit topic. Het gaat niet om snelheid van groeien etc en bespiering, maar om wat het skelet aan het doen is.

Arabesk @ [RT-D] ingereden 3-jarige?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:16

Ik zal on topic blijven.
nine99 schreef:
Vaak zie je dat paarden/pony's op hun 3e al zijn 'ingereden'. Ik vroeg me af wat je kan doen met een 3-jarige qua werk? Zelf zou ik pas op een paard van 4 gaan zitten, waarom kiest men ervoor om dit al met 3 te doen?

Bedankt voor de reacties vast!

Met een driejarige kun je al uitstekend aan de algemene opvoeding werken, te denken aan trailer laden, het verkeersmak maken aan de hand met een ervaren paard meelopen en allerlei grondwerk aan de hand (geen longeren) doen: leren wijken voor druk, commando's aanleren, lange teugelen.

Waarom mensen met drie jaar een paard inrijden? Lees eens op bokt, er worden meer dan genoeg argumenten gegeven:
- het paard verveelde zich in de wei
- het paard is eraan toe
- de keuring komt eraan
- op wedstrijd willen gaan
- hij is sterk genoeg
- het kan geen kwaad
- andere mensen rijden hun paard ook in met 3 jaar

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:16

kamsel schreef:
Wat ik nou uit de hele discussie over op welke leeftijd inrijden niet begrijp: waar is het onderzoek dat daadwerkelijk uitwijst dat het beter is ze op latere leeftijd in te rijden en dat ze dan langer meegaan...
Zolang er veel paarden zijn die met 3 of zelfs 2 1/2 ingereden zijn en met 20 jaar nog steeds vrolijk rondlopen gaat het verhaal niet op.
(tenzij bewezen wordt dat een paard dat met 6 ingereden wordt het uithoudt tot z'n 30e)

Hier ben ik het erg met je eens Kamsel... Waar zijn de harde feiten dat een drie jarige niet ingereden kan worden? Dat op 6 jaar inrijden het leven met 10 jaar verlengd?
Waarom zijn er zoveel dekhengsten die allemaal ruim boven de 20 zijn geworden en allemaal in de sport hebben gelopen en vroeg beleerd zijn maar gewoon gezond oud geworden zijn? Waarom zijn er zo veel internationale oude sportpaarden die gewoon gezond zijn en tot op hogere leeftijd aan het werk zijn?
De zure 20 jarigen die wij op stallen zijn, komen vaak voort uit een verkeerde manier van trainen en omgang. Opgesloten in een hokje, af en toe in de wei, vast gereden door de ruiter...

Wie komt er met harde bewijzen dat op 3 jaar zadelmak maken schadelijk is voor de gezondheid?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:17

HippoLogic schreef:
Waarom mensen met drie jaar een paard inrijden? Lees eens op bokt, er worden meer dan genoeg argumenten gegeven:
- het paard verveelde zich in de wei
- het paard is eraan toe
- de keuring komt eraan
- op wedstrijd willen gaan
- hij is sterk genoeg
- het kan geen kwaad
- andere mensen rijden hun paard ook in met 3 jaar

9 van de 10 keer kunnen die argumenten eigenlijk gelezen worden als 'ik heb geen geduld meer om nóg langer te wachten' -O-

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:18

Dat heb ik wel gelezen.
En ja ik weet wanneer de groeischijven sluiten.
Maar omdat ik een andere mening erop na houd dan jij zeg je dat ik niet lees.
Raar hoor.

Ik ben het gewoon niet met je eens.
En iemand die een 3 jarige kapot rijd, rijd ook een 10 jarige kapot.
Die heeft namelijk het gevoel van een aardappel en zal nooit merken wat een paard aankan.
En gevoel is waar het om gaat, niet of het paard 3 is of niet.

Hier is er nooit een kapot gegaan en via de achterdeur gegaan.
De eerste echte blessure moet hier op stal nog komen (klopt af voordat ze dadelijk een ongeluk in de weide krijgen)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:19

Women schreef:
Hier ben ik het erg met je eens Kamsel... Waar zijn de harde feiten dat een drie jarige niet ingereden kan worden? Dat op 6 jaar inrijden het leven met 10 jaar verlengd?
Waarom zijn er zoveel dekhengsten die allemaal ruim boven de 20 zijn geworden en allemaal in de sport hebben gelopen en vroeg beleerd zijn maar gewoon gezond oud geworden zijn? Waarom zijn er zo veel internationale oude sportpaarden die gewoon gezond zijn en tot op hogere leeftijd aan het werk zijn?
De zure 20 jarigen die wij op stallen zijn, komen vaak voort uit een verkeerde manier van trainen en omgang. Opgesloten in een hokje, af en toe in de wei, vast gereden door de ruiter...

Wie komt er met harde bewijzen dat op 3 jaar zadelmak maken schadelijk is voor de gezondheid?

Dat er opaatjes 80 worden die roken is géén argument om te zeggen dat roken DUS niet schadelijk is. Dat er nu nog geen bewijzen zijn dat DUS een paardenleven langer zal duren als je laat inrijdt, is nog geen reden om te zeggen dat je DUS wel vroeg kan inrijden.

De feiten liggen echter anders, het skelet van een paard is er nog niet klaar voor, de groeischijven in de ruggengraat zijn nog niet gesloten voor het 5,5e levensjaar en op die ruggengraat gaan wíj zitten.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:21

Dat de groeischijven niet gesloten zijn lijkt in de praktijk helemaal geen probleem te zijn.

Het rijtje met waarom al rijden dat noemen jullie elkaar napraten.
Maar jullie doen niet anders.
Bewijs is er geen.

Er is wel bewijs dat erg veel ruiters hun paard kapot rijden.
Maar daar is geen leeftijd aan verbonden.
Maar dat geven mensen niet toe.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:27

vorame schreef:
Dat de groeischijven niet gesloten zijn lijkt in de praktijk helemaal geen probleem te zijn.

Dat heel veel leerlingen op de middelbare school roken lijkt ook geen probleem te zijn. Werken met asbest is ook geen probleem. Het resultaat komt pas járen later.
Citaat:
Het rijtje met waarom al rijden dat noemen jullie elkaar napraten.
Maar jullie doen niet anders.
Bewijs is er geen.

Napraten is iets anders dan feiten aanhalen. Bij de Spaanse Rijschool beginnen ze trouwens ook relatief 'laat' met inrijden en een paard draait pas mee in de shows vanaf het 10e levensjaar. Pas vanaf 8 leren ze de moeilijkste oefeningen. Met als resultaat dat heel veel hogeschoolpaarden op hun 30e nog meelopen in de rijschool.

IJslanders worden ook pas met 5 of 6 ingereden.

Citaat:
Er is wel bewijs dat erg veel ruiters hun paard kapot rijden.
Maar daar is geen leeftijd aan verbonden.
Maar dat geven mensen niet toe.

Kapotrijden kan op élke leeftijd, maar dat is weer een andere discussie. Dat gaat over 'wat is goed rijden en wat niet'

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:38

mijn drie jarige is ook gewoon zadel mak gemaakt met 3 jaar, inmiddels is ze 3,5. Ze gaat alleen maar mee op buiten rit, lekker recht uit. zo min mogelijk bak rijden. Ook niet vaker dan 3 keer per week. Ik denk dat het echt ligt aan wat je er mee gaat doen. gewoon je verstand gebruiken. en 24 uur land aanbieden en winter ook veel buiten

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:44

Arabesk.... Al jaren en jaren worden er paarden op 3 jaar ingereden, er is nog niet bewezen dat het schadelijk is. Er zijn zoveel hele gezonde paarden voortgekomen uit onze fokkerij die allemaal op 3 jaar zadelmak gemaakt zijn. Maar dat iets niet bewezen is, wil niet zeggen dat jij per definitie gelijk krijgt als een onderzoek wel uitgevoerd is.

Wij, als mensen die 3 jarigen zadelmak maken, hebben ook begrip dat jullie het op 6 jaar doen. Klaar, als jullie dat willen, jullie keuze. Alleen heb ik vaak het idee dat er met jou geen discussie mogelijk is. Jij denkt dat je per definitie gelijk hebt en kosten wat het kost wil jij deze mening bij mensen die anders denken als jou opleggen.
Daarbij weet ik mensen die wel eens de dischussie met je aan hebben willen gaan via pb... En dan ineens komt er geen reactie meer.

Geef mensen ruimte om te denken en leg niet bij iedereen je eigen mening op.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:47

Ik kreeg vandaag een startkaartaanvraag van een van de leden, paard is net dit weekend 3 geworden... Dus ze kan pas na 1 oktober starten. Ze is in januari begonnen met rijden, toen was ie dus 2 jaar en 4 maanden :?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:52

Women schreef:
Arabesk.... Al jaren en jaren worden er paarden op 3 jaar ingereden, er is nog niet bewezen dat het schadelijk is. Er zijn zoveel hele gezonde paarden voortgekomen uit onze fokkerij die allemaal op 3 jaar zadelmak gemaakt zijn. Maar dat iets niet bewezen is, wil niet zeggen dat jij per definitie gelijk krijgt als een onderzoek wel uitgevoerd is.

Wij, als mensen die 3 jarigen zadelmak maken, hebben ook begrip dat jullie het op 6 jaar doen. Klaar, als jullie dat willen, jullie keuze. Alleen heb ik vaak het idee dat er met jou geen discussie mogelijk is. Jij denkt dat je per definitie gelijk hebt en kosten wat het kost wil jij deze mening bij mensen die anders denken als jou opleggen.
Daarbij weet ik mensen die wel eens de dischussie met je aan hebben willen gaan via pb... En dan ineens komt er geen reactie meer.

Geef mensen ruimte om te denken en leg niet bij iedereen je eigen mening op.

Ik geef slechts de feiten die o.a. op internet gewoon te vinden zijn. Dat er dan nog mensen zijn die er voor kiezen om met drie jaar in te rijden ok, maar er worden zoveel kul-argumenten gegeven om het te doen.

Pb's beantwoord ik bijna altijd, tenzij ze heel erg beledigend zijn of grof.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:53

Inderdaad Vorame.
Dat voorbeeld van het roken vind ik zo nergens op slaan..
Als je het dan persé wil personificeren: een kind laat je niet in de bouw werken, maar zijn eigen kamer kan ie wel opruimen. En daar wordt ie niet slechter van.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:57

Jonge kinderen mogen bij bijv. handboogschieten niet meer dan zoveel uurtjes in de week de sport beoefenen, totdat ze volgroeid zijn, omdat anders hun rug scheef kan trekken.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:16

Nee jij geeft je mening als een feit.
Ja de groeiplaten sluiten pas met de 6.
Dat is een feit.
Het is geen feit dat een paard eerder dan 6 inrijden schade geeft.
Dat is iets wat jij vind.
En dat mag je vinden.
Maar dring andere niet jou mening op.
Er is geen bewijs, geen enkel.

Je hebt jong ingereden paarden die oud worden.
Je hebt laat ingereden paarden die oud worden.
Je hebt jong ingereden paarden die vroeg dood gaan.
Je hebt laat ingereden paarden die vroeg dood gaan.

De ruiter en de kennis daarvan is naar mijn idee, dus net zo min een feit, het grootste belang.

En ik mag het niet zeggen, maar nu ben je ineens weer online nadat je eerder geopende topic op slot is.
En ik heb je in een pb al eens gevraagd dat ik het filmpje wat je zelf eens hebt geplaatst en na vele pagina´s commentaar weer hebt verwijderd, wel eens wil zien.
Gezien het commentaar wat allemaal dezelfde kern heeft trek ik dan toch mijn conclusies als jij het tegendeel niet bewijst en het terug plaatst.
Want ik kan je als gesprekspartner eigenlijk niet echt serieus nemen als een paard van jou kreupel gaat en jij het een extra gang gaat noemen.
Hoe durf je dan je mening op te dringen aan andere.
Begin de wereld bij jezelf.
En hou het welzijn eerst eens bij je eigen paarden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:37

Arabesk schreef:
Jonge kinderen mogen bij bijv. handboogschieten niet meer dan zoveel uurtjes in de week de sport beoefenen, totdat ze volgroeid zijn, omdat anders hun rug scheef kan trekken.

Nou spreek je jezelf tegen in je eigen voorbeeld.
Ze mogen dus gewoon WEL handboogschieten. Maar er wordt wel rekening gehouden met de belasting!!!!
Dat is nou net wat een aantal mensen hier proberen te zeggen.

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 12:39

vorame schreef:
Ja de groeiplaten sluiten pas met de 6.
Dat is een feit.

als dit zo is, dan zou dat niet ook betekenen dat het inrijden op 4 eigenlijk geen goed idee is?
Ik merk dat de meeste mensen het op groei e.d. gooien waarom het een slecht idee is, maar dan lijkt mij 4 ook nog te vroeg?
Arabesk schreef:
En ik mag het niet zeggen, maar nu ben je ineens weer online nadat je eerder geopende topic op slot is.
En ik heb je in een pb al eens gevraagd dat ik het filmpje wat je zelf eens hebt geplaatst en na vele pagina´s commentaar weer hebt verwijderd, wel eens wil zien.
Gezien het commentaar wat allemaal dezelfde kern heeft trek ik dan toch mijn conclusies als jij het tegendeel niet bewijst en het terug plaatst.
Want ik kan je als gesprekspartner eigenlijk niet echt serieus nemen als een paard van jou kreupel gaat en jij het een extra gang gaat noemen.
Hoe durf je dan je mening op te dringen aan andere.
Begin de wereld bij jezelf.
En hou het welzijn eerst eens bij je eigen paarden.

Beetje ontopic blijven en mensen niet persoonlijk aanvallen graag... :Y)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:01

Hé daś niet mijn uitspraak je quote klopt niet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:02

kamsel schreef:
Nou spreek je jezelf tegen in je eigen voorbeeld.
Ze mogen dus gewoon WEL handboogschieten. Maar er wordt wel rekening gehouden met de belasting!!!!
Dat is nou net wat een aantal mensen hier proberen te zeggen.

Je kan met een paard prima trainen aan de hand grondwerk etc en hem trainen aan de fiets of step. Je hoeft m niet in de wei stof te laten vangen tot zń 5e jaar hoor.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:09

Je hebt gelijk nine99
Mijn excuses.

Je kunt er ook gewoon op gaan zitten.
Als je er maar geen uur een zware training op na houd.

Als er dan toch vergelijkingen naar mensen moeten komen.
Zullen we de kleutergym af gaan schaffen?
Zelfs alle gym, zelfs op de middelbare school?
En ook pas na je 18 mag je op sport.
Met de fiets naar school is met wind tegen ook erg belastend, laten we hier de schoolbus ook maar invoeren.
En de zware boekentas vervangen, alles kan voortaan wel op de laptop.

Met andere woorden, gewoon lichte arbeid geeft geen schade.
Dat mensen vallen of wat er gevraagd wordt bij bijvoorbeeld een pavo cub, dat kan ik helemaal begrijpen.
Maar je paard zadelmak maken en gewoon nageeflijk rijden voor een paar keer in de week, daar rij je ze echt niet stuk op is mijn ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:17

Ieder zijn keus.
Ik persoonlijk wil niet een paard in laten rijden met 3, ik heb daar geen goed gevoel bij. Dat een ander het wel doet, tja moet jezelf weten, het is niet mijn ding.

Maar waarom wil een ieder zijn paard perse met 3 jaar inrijden, wat zijn de argumenten daarvoor?
Is dat ongeduld of geld of welke andere reden?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:27

Dat moet ieder voor zich weten. Als mensen grondwerk willen doen en fietsen met hun paard todat ze 6 zijn vind ik dat prima...
(alhoewel ik grondwerk weer zo'n modewoord vind en denk dat veel mensen niet half weten wat ze doen en zo meer schade aan richten dan goed doen, maar dat terzijde)
Maar daar gaat het hier niet om, het gaat erom of je je paard heel kunt houden als je er met 3 jaar op kan zitten. En dat kan (is mijn ervaring)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:31

Wat betreft grondwerk ben ik het helemaal met je eens. Maar wat is het argument om er wel met 3 jaar op te gaan zitten dan, wat is daar positiever aan dan bijvoorbeeld met 6? Als iemand me zou willen overtuigen dat het toch beter is om er met 3 jaar een ruiter op te zetten, wat zou het argument dan zijn?
Ik hoor constant waarom het niet moet, maar wat is een reden om het wel te doen dan?

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 13:44

kamsel schreef:
(alhoewel ik grondwerk weer zo'n modewoord vind en denk dat veel mensen niet half weten wat ze doen en zo meer schade aan richten dan goed doen, maar dat terzijde)

Amen