Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
nine99 schreef:Vaak zie je dat paarden/pony's op hun 3e al zijn 'ingereden'. Ik vroeg me af wat je kan doen met een 3-jarige qua werk? Zelf zou ik pas op een paard van 4 gaan zitten, waarom kiest men ervoor om dit al met 3 te doen?
Bedankt voor de reacties vast!
kamsel schreef:Wat ik nou uit de hele discussie over op welke leeftijd inrijden niet begrijp: waar is het onderzoek dat daadwerkelijk uitwijst dat het beter is ze op latere leeftijd in te rijden en dat ze dan langer meegaan...
Zolang er veel paarden zijn die met 3 of zelfs 2 1/2 ingereden zijn en met 20 jaar nog steeds vrolijk rondlopen gaat het verhaal niet op.
(tenzij bewezen wordt dat een paard dat met 6 ingereden wordt het uithoudt tot z'n 30e)
HippoLogic schreef:Waarom mensen met drie jaar een paard inrijden? Lees eens op bokt, er worden meer dan genoeg argumenten gegeven:
- het paard verveelde zich in de wei
- het paard is eraan toe
- de keuring komt eraan
- op wedstrijd willen gaan
- hij is sterk genoeg
- het kan geen kwaad
- andere mensen rijden hun paard ook in met 3 jaar
Women schreef:Hier ben ik het erg met je eens Kamsel... Waar zijn de harde feiten dat een drie jarige niet ingereden kan worden? Dat op 6 jaar inrijden het leven met 10 jaar verlengd?
Waarom zijn er zoveel dekhengsten die allemaal ruim boven de 20 zijn geworden en allemaal in de sport hebben gelopen en vroeg beleerd zijn maar gewoon gezond oud geworden zijn? Waarom zijn er zo veel internationale oude sportpaarden die gewoon gezond zijn en tot op hogere leeftijd aan het werk zijn?
De zure 20 jarigen die wij op stallen zijn, komen vaak voort uit een verkeerde manier van trainen en omgang. Opgesloten in een hokje, af en toe in de wei, vast gereden door de ruiter...
Wie komt er met harde bewijzen dat op 3 jaar zadelmak maken schadelijk is voor de gezondheid?
vorame schreef:Dat de groeischijven niet gesloten zijn lijkt in de praktijk helemaal geen probleem te zijn.
Citaat:Het rijtje met waarom al rijden dat noemen jullie elkaar napraten.
Maar jullie doen niet anders.
Bewijs is er geen.
Citaat:Er is wel bewijs dat erg veel ruiters hun paard kapot rijden.
Maar daar is geen leeftijd aan verbonden.
Maar dat geven mensen niet toe.
Women schreef:Arabesk.... Al jaren en jaren worden er paarden op 3 jaar ingereden, er is nog niet bewezen dat het schadelijk is. Er zijn zoveel hele gezonde paarden voortgekomen uit onze fokkerij die allemaal op 3 jaar zadelmak gemaakt zijn. Maar dat iets niet bewezen is, wil niet zeggen dat jij per definitie gelijk krijgt als een onderzoek wel uitgevoerd is.
Wij, als mensen die 3 jarigen zadelmak maken, hebben ook begrip dat jullie het op 6 jaar doen. Klaar, als jullie dat willen, jullie keuze. Alleen heb ik vaak het idee dat er met jou geen discussie mogelijk is. Jij denkt dat je per definitie gelijk hebt en kosten wat het kost wil jij deze mening bij mensen die anders denken als jou opleggen.
Daarbij weet ik mensen die wel eens de dischussie met je aan hebben willen gaan via pb... En dan ineens komt er geen reactie meer.
Geef mensen ruimte om te denken en leg niet bij iedereen je eigen mening op.
Arabesk schreef:Jonge kinderen mogen bij bijv. handboogschieten niet meer dan zoveel uurtjes in de week de sport beoefenen, totdat ze volgroeid zijn, omdat anders hun rug scheef kan trekken.
vorame schreef:Ja de groeiplaten sluiten pas met de 6.
Dat is een feit.
Arabesk schreef:En ik mag het niet zeggen, maar nu ben je ineens weer online nadat je eerder geopende topic op slot is.
En ik heb je in een pb al eens gevraagd dat ik het filmpje wat je zelf eens hebt geplaatst en na vele pagina´s commentaar weer hebt verwijderd, wel eens wil zien.
Gezien het commentaar wat allemaal dezelfde kern heeft trek ik dan toch mijn conclusies als jij het tegendeel niet bewijst en het terug plaatst.
Want ik kan je als gesprekspartner eigenlijk niet echt serieus nemen als een paard van jou kreupel gaat en jij het een extra gang gaat noemen.
Hoe durf je dan je mening op te dringen aan andere.
Begin de wereld bij jezelf.
En hou het welzijn eerst eens bij je eigen paarden.
kamsel schreef:Nou spreek je jezelf tegen in je eigen voorbeeld.
Ze mogen dus gewoon WEL handboogschieten. Maar er wordt wel rekening gehouden met de belasting!!!!
Dat is nou net wat een aantal mensen hier proberen te zeggen.