Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 01:00

Ja daar ben ik ook heel benieuwd naar. Liefst met foto- of filmmateriaal :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 06:53

Maikeltje ik heb wat je schreef doorgelezen en ben het in het overgrote deel met je eens (waarsch alles maar moet er nog even beter induiken). Je noemt precies het probleem dat mijn paard heeft en idd wat we eraan proberen te doen is vooral dat rechterachterbeen sterker maken. Dat doen we vooral op de grond op de volte.

Nou zou ik wel benieuwd zijn geweest wat jullie hadden gevonden van foto´s en filmpjes van VOOR ik begon met rechtrichten want dan moet dat wel afgrijselijk zijn geweest ;-).

Ik ga er op een ander moment nog wat meer op in (nu geen tijd voor). Moet het eerst nog even wat beter lezen en begrijpen want ik blijf moeite met dat laatste houden.

Moet wel even zeggen dat ik blij ben dat het topic loopt zoals het loopt. Tot nu toe toch een erg prettige uitwisseling van tips en inzichten. En persoonlijk heb ik er zelfs nu al wat van opgestoken!

HannahFrouk

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 08:14

Te laat om nog te editten, dus even zo een toevoeging:

Het zou best interessant zijn om in dit topic eens te volgen hoeveel je kunt bereiken in een paar maanden (dus de verbetering te volgen dmv foto´s en filmpjes van een paar paarden).

En wat ik ook leuk zou vinden is als er dan een paar methodes aan bod zouden komen, waarbij de persoon zelf uitlegt waaraan gewerkt wordt en waarom. Zodat je ook het verschil in effect tussen een paar methodes kunt zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:19

maikeltje schreef:
Afbeelding

Het viel je op dat hij het rechterachterbeen buiten de hoefslag plaatst. Daar zit ook een deel van jouw probleem. In plaats van dat hij met de achterhand mooi onder schuift, valt hij op links voor. Dit komt omdat het r-achterbeen waarschijnlijk niet sterk genoeg ontwikkeld is.

Ben het met maikletje eens.

Als ik deze foto zie kan ik mij ook voorstellen dat de hand boven bij de schoft de houding van je paard versterkt. Probeer er eens naast te lopen en je linkerhand niet hoog op de schoft maar naar achterhand wijzend te gebruiken. Eventueel je kan je er een zweepje bij gebruiken zodat je nu helemaal hoe uit te rekken. Misschien dat hij dan zijn binnen(rechter)achterbeen er wat beter onder zet.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:50

maikeltje schreef:
Wat je beter kunt doen op haar moeilijke kant ipv zelf je gewicht te verschuiven, is op het verkeerde been licht rijden. Daar help je haar meer mee, zo heeft ze het makkelijker doordat haar binnenvoorbeen wat meer "lucht" krijgt.

Die contrastelling hoef je er niet bewust op te rijden. Wanneer jij consequent de kant die zij vastpakt loslaat en juist de kant waar zij het bit niet aanneemt wat druk vraagt, zal ze in den beginne linksom sowieso met de toeter naar buiten door de bocht gaan. Niets om geven, komt vanzelf weer goed. Voor jouw paard zijn een paar pasjes wijken vanuit de volte linksom naar rechts toe, volte openen en sluiten goede oefeningen. Het schoudervoor-, schouderbinnenwaarts- (op de rechterhand)en travers-achtig rijden (op de linkerhand) komen later wel wanneer je wat verder bent.

Ik zal het daar eens met mijn instructrice over hebben :). De contrastelling vraag ik ook niet bewust, het is niet eens écht contrastelling. Ik zeg meer contrastelling om het een naam te geven. Het gaat erom dat ze haar hoofd iets meer naar buiten 'zet' waardoor er meer druk komt op het 'niet gebruikte' been. Omdat ik dit alles doe onder leiding van mijn instructrice (met veel ervaring) ga ik dit niet zomaar veranderen, ik zal het eerst met haar overleggen :). Wel goede tips.

"Het schoudervoor-, schouderbinnenwaarts- (op de rechterhand)en travers-achtig rijden (op de linkerhand) komen later wel wanneer je wat verder bent."
Schoudervoor- en schouderbinnenwaarts rijden doen we sowieso nog niet, dat komt wel. Ook doen we nog geen travers, ik hoop dat het hierboven duidelijker is uitgelegd :).

De 'voltetips' ga ik zeker gebruiken tijdens het rijden :).

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:10

Ook ik kom naast zeer geïnteresseerd meelezen ook meeposten.
Ik rij zowel bitloos als met bit en ik heb een overbouwde Tinker die zelf rechtsom gebogen is en momenteel veel problemen ondervindt met de galop.
Ikzelf ben van mening dat achterhandgebruik niet persé met bit bewerkstelligd hoeft te worden. Ik heb genoeg combinaties bitloos lesgegeven, waarbij er wel degelijk horizontale paarden ontstonden. Hieruit volgde een natuurlijke bovenlijn, alleen nog zonder nageeflijkheid op de hand. Als het paard hier aan toe is, dan raad ik aan om met bit te gaan rijden.
Ik zal eens twee foto's ter illustratie uploaden.

Zonder bit, zonder nageeflijkheid, wél degelijk horizontaal in het lijf en met ruggebruik:
Afbeelding

Afbeelding

Met bit, met nageeflijkheid, ontspanning en ook horizontaal:
Afbeelding

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:27

Ik, bulck dus op bokt, ben ook constant bezig met rechtrichten.
Allereerst is dus alles gegroeid bij het omschakelen van de springsport naar de dressuursport.
Alles wat ik kende deed ik verkeerd, hoewel ik toch nationaal gereden had en internationaal ponies.

Maar kom het punt was dus aangebroken om alles in vraag te stellen en te werken aan mezelf, waarbij het paard centraal staat.
Vanaf dat ogenblik ben ik veel kritischer geworden in alles wat ik deed, voelde en ondervond.

Hoe ga ik concreet te werk.

Ik heb zelf ervaring met vnl jonge of misreden paarden. Zoals gezegd is elk paard ofwel links of rechtsgebogen en moet je dat eerst herkennen. Daar gebeuren dus al de eerste problemen bij vele mensen, waardoor je verhalen krijgt van hij geeft niet na, is sterk etc.

Als eerste ga ik het paard los longeren en let ik in het begin op de totaalhouding, dus hoe beweegt het paard in zijn hele lichaam.
Dan ga ik kijken naar het spoor, of een paard nu rechtdoor of op de volte komt, het achterbeen moet sporen in het voorbeen van dezelfde kant.
Hier zal je zien dat je paard op de moeilijke kant het been ofwel in het midden van zijn massa zal plaatsen of zelfs diagonaal.
Aan de longe kan je dit oplossen met ofwel dubbele longes, waarbij je eigenlijk constant het paard de correcte manier van lopen aangeeft. Eens dat bevestigd is ga je spelen met de gangen door te schakelen en er dus voor te zorgen dat alles vanuit die achterhand gebeurt.

Onder het zadel is het belangrijk om je paard tussen je benen en op je zit te hebben en met gelijk contact en druk op beide teugels.
Heb je een paard dat linksgebogen is, dan betekent dat rechtsom verschrikkelijk moeilijk is, omdat die lengtebuiging naar rechts verkort is door dat linksgebogenen.
In training, rij ik zo'n paard op de lange linkse zijde met stelling naar buiten (richting schouder buiten)= dus contrastelling, waardoor het paard verplicht wordt te sporen. net voor de bocht, stel ik recht en door middel van je binnenbeen zet je hem in de stelling naar je buitenteugel de bocht in. Paard blijft sporen en behoudt een correcte buiging in het hele lichaam.

Verder is het belangrijk om veel te schakelen en je paard goed aan de hulpen te krijgen, ook hierbij denkend aan het sporen. Actie = reactie, enkel op die manier krijg je een paard dat attent is en op zichzelf kan gaan lopen.
Want ik koppel met rechtrichten zowiezo woorden als; lichtheid, eenvoud en atletisch maken van het paard.

Naarmate je paard vordert kan je ook meer oefeningen meenemen.
Op de voltes zijn oefeningen als schouder binnen en travers zeer handig. Ontegensprekelijk kom je hierbij echt het probleem tegen. Je paard zal sneller verzuren op zijn moeilijke kant, dus dat zou zichtbaar zijn in de aanleuning. Hierbij moet je dus eerlijk zijn en bij correctheid, belonen en wegrijden.
Ook tijdens het maken van dergelijke oefeningen moet je ritme en takt behouden, dus gevoel is belangrijk.

Verder naar zijgangen toe, moet je werken aan wachten voor het been, dus wanner je paard vanuit de achterhand, over de rug in de ruiterhand nageeft, dan zet je de zijgang (in dit geval appuyement) in. Indien hij enkel passen ruim neemt, stel je terug recht en rij je er weer uit. Indien je merkt dat hij direct voor weg wil vallen, duw je hem direct terug naar de kant en begint overnieuw.

Wat ik geleerd heb uit rechtrichten is conditionering en structuur. OP die peilers krijg je een paard met kleine lichte hulpen heel goed aan het werk en krijg je een 'happy athlete', echter is dit een blijvend aandachtspunt, maar zeker met een gevorderd paard vormt het resultaat van rechtrichten een comfortzone, waarbij ze zelf hun lichaam optimaal kunnen gebruiken. Echter vraagt dit alles tijd en in de huidige manier hebben vele mensen dat er niet meer voor over...

Ps sorry voor de mss wat warrige uitleg :-)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:33

Mooi geschreven Bulck, je schrijft precies ook mijn werkmethode :D Ikzelf werk ontzettend aan de lichtheid op en effectiviteit van de hulpen. Het paard moet bij een lichte reactie al reageren, wat je zegt: actie is reactie.
Ik ben persoonlijk tijdens het rijden alleen maar bezig met het rechtrichten en gebruik van de achterhand, omdat mijn paard natuurlijk overbouwd is en dat hij zwakke lendenen heeft.
Ik gebruik ook een oefening om de achterhand op te rekken, door kleine voltes te stappen op een laag tempo en dan om en om de achterhand weg te duwen. Ontspannend en sterkmakend.
Tevens doe ik veel voltewerk in draf, ik vraag stelling en dan vraag ik met mijn been de buiging, zodat het paard zelf ook op de volte komt. Op deze volte doe ik ook veel tempowisselingen en veel sluiten en vooral openen van deze volte. Op zijn makkelijke kant doe ik dit ook regelmatig met steliing naar buiten, zodat ik zijn korte kant weer oprek en hem motiveer om het binnenbeen (in theorie dan dus eigenlijk zijn buitenbeen) verder naar voren te plaatsen.

Oh boy, wat een leerzaam topic :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:37

Ben blij dat er eens een topic als dit bestaat. Moesten meer mensen echt de moeite nemen om dit eens echt te bestuderen en in acht te nemen, zou je heel wat minder gefrustreerde ruiters en slachtoffers van paarden hebben...
Vroeger was mijn doel een paard aan de teugel krijgen, nu is dat het meest simpelste gevolg en geen issue meer.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:39

Haha, idd Bulck.
Ik kreeg ooit als commentaar op mijn rijtopic dat het paard best wat eerder nageeflijk gereden mocht worden.. Ehmm, daar was ik toch mee bezig :+ ? Je ziet een onwijs mooi proces in dat topic, hoe ik langzaam naar ontspanning, rechtgerichtheid en dus nageeflijkheid rijd. :P

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:44

Bulck! Je zegt precies wat ik bedoel! Amen! Ik kwam er niet uit :').
Dat is dus inderdaad ook mijn werkwijze, ook ik rijd licht op de hulpen. Zithulpen wel te verstaan want ik gebruik m'n teugels enkel als noodrem.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:47

En het meest erge van alles is, dat je precies als alternatieveling beschouwd wordt door andere ruiters. Zeker ik, dit zelf wedstrijdruiter ben, word echt vaak met een jong paard scheef aangekeken, maar op het einde van de rit heb ik ze wel voor elkaar.
Hoewel ik nu enkele paarden echt 'omgeschoold' heb, dat ik toch steeds meer aanbiedingen krijg en appreciatie van vnl eigenaars. Die zien ook dat de weg mss iets langer duurt, maar dat ook de resultaten er wel naar zijn. Een goede basis, met oogpunt op rechtrichten is het belangrijkste, al wat er dan bijkomt zijn kunstjes, want je bouwstenen zijn immers gelegd en je paard is attent en zal jouw volgen.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 10:54

Inderdaad, zo zei mijn instructrice (die ook veel paarden omgeschood heeft, verpeste paarden opgepakt, etc, etc) het ook, alleen in andere woorden ;).

Edit: Ernstige typo.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 11:15

Ik zit nu alweer heftig mee te lezen en te denken dat het kraakt :D , maar ik snap het nog steeds niet helemaal hoe jullie dat bedoelen met die contrastelling.

Hoefnie opnieuw uit te leggen hoor, ik ga het vanmiddag gewoon NOG eens secuur lezen en kijken of ik het snap (en zoals ik al zei ik ga dat ook eens aan mijn instructrice vragen aangezien wij het daar nog nooit over hebben gehad).

Overigens mogen er GEEN foto´s gequot worden, houden jullie daar rekening mee. Omschrijf het anders als BEELDFOTO 1 of 2 + naam van de bokter + evt pagina (in dit geval was ik de bokker zelf toevallig).

poesila9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:23

ik vraag even wat, mijn pony heeft wat moeite haar achterhand onder te brengen, hoe stimuleer ik haar het best?

poesila9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:24

@Puchje
Oooeeee mooie tinker

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:26

Poesila, dankjewel hoor, maar heb je de regels doorgelezen?
Heb je alle andere posts doorgelezen?
Probeer wel wat bij te dragen aan de discussie, anders gaat de lol er snel vanaf en kun je beter weer gaan buitenspelen...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:14

HannahFrouk schreef:
Ik zit nu alweer heftig mee te lezen en te denken dat het kraakt :D , maar ik snap het nog steeds niet helemaal hoe jullie dat bedoelen met die contrastelling.

Hoefnie opnieuw uit te leggen hoor, ik ga het vanmiddag gewoon NOG eens secuur lezen en kijken of ik het snap (en zoals ik al zei ik ga dat ook eens aan mijn instructrice vragen aangezien wij het daar nog nooit over hebben gehad).

Overigens mogen er GEEN foto´s gequot worden, houden jullie daar rekening mee. Omschrijf het anders als BEELDFOTO 1 of 2 + naam van de bokter + evt pagina (in dit geval was ik de bokker zelf toevallig).

Ik had idd de betreffende foto waarop duidelijk te zien was wat het probleem was even erbij geplaatst omdat dan imo duidelijker was waar het over ging :o

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 12:38

Poesila zou je eens willen proberen om foto´s te maken (zie beginpost hoe) waarop je goed kunt zien hoe je paard/pony gaat. We hebben dan wel foto´s nodig van zowel gaan op de linker- als ook op de rechterhand. Het topic gaat over rechtrichten, en niet zozeer alleen over het `onderbrengen van de achterhand`. En het is de bedoeling dat we daarbij foto´s van elkaar bespreken zodat we er allemaal wat van kunnen leren.

Maikeltje, ja sorry, had het misschien in de beginpost moeten zetten dat dat quoten niet mocht, staat er niet bij geloof ik. Het was niet persoonlijk bedoeld hoor dat ik het vet zette, was meer zoiets van `oeps, vergeten te zeggen`.

En Bulck, heel erg bedankt voor je PB, beginnen allerlei lampjes te branden nu ;-) (jaja, NU pas ghehehe), tikje blont :o? he, hoewel dan wel rootblont :o? :o? .

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:59

HannahFrouk schreef:
AnneMarie, hellow ;-). Wat bedoel je met "geknikt in het schoftgebied" (14). En wat met "minder stelling vragen en meer buiging" (uuhh, stelling is toch ook buiging, of zie ik dat verkeerd?).

Stelling is het meekijken van je paard in de bewegingsrichting, terwijl zijn lichaam (redelijk) rechtgericht blijft; buiging is de lengtebuiging van staartwortel tot en met hoofd, zodat je een gelijkmatig, zeg maar, "hoepel"-effect krijgt door je hele paard. Torop heeft op foto 14 net voor de schoft zijn hals vrij sterk naar links gedraaid, maar zijn rug is nauwelijks mee in de buiging, waardoor hij waarschijnlijk de achterhand naar buiten duwt. Je zou dus moeten proberen iets méer buiging in zijn lichaam te vragen, maar mínder stelling aan de voorkant, zodat hij niet "knikt" in het schoftgebied. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is? Hoe meer stelling je vraagt, hoe meer het paard geneigd is zijn gewicht op de buitenschouder te gooien, omdat recht blijven dan heel moeilijk wordt. Iets minder binnenteugel; (buiten en binnen teugel dienen evenveel gewicht te hebben), en met zithulpen de wending inzetten. ;)
Komt helemaal goed met jullie! Ook met ontspannen kan je veel bereiken; probeer het zó te zien: Iemand moet ermee beginnen... :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 15:42

Zo ik ga toch nog even proberen overal op te reageren ook al moet ik dan een heel eind terug.

Kjoetie, klinkt alsof je wel heel goed bezig bent. Ik heb zelf ook niet zoveel ervaring nog in rechtrichten, zoals je hebt kunnen lezen. Maar zou zo zeggen: probeer er gewoon af en toe wat over te zeggen, en als het niet klopt horen we het vanzelf wel van de meer ervaren en belezen personen (ik zei niet "belegen" :D :D :D dat zien jullie toch duidelijk he). Je merrie boft dat jij het al zo vroeg ontdekt hebt. Ik vind het jammer dat ik er nu pas achter ben, nu mijn ruin 18 is, dat ik niet eerder ben begonnen.

Lovely schreef:
Hannahfrouk, wat mij opvalt in je openingspost is dat er een hele lange vragenlijst staat waarbij eigenlijk het hele rijden aan bod komt. Hierdoor wek je de indruk dat rechtrichten voor jou niet een onderdeel van het geheel is, maar meer dat het geheel een onderdeel van het rechtrichten is geworden

Lovely, dit snap ik niet helemaal hoor, wat bedoel je nu? Welke vragenlijst? Die aan de ruiter of bedoel je wat onder "doel" staat. Ik leg het met alle plezier nog even uit, maar dit topic gaat natuurlijk niet zozeer over mij persoonlijk maar over iedereen die hier foto's plaatst.

Ilse_Orient, het zou fijn zijn als je twee foto's zou willen plaatsen, waaruit je probleem blijkt. Heb je die?

Dan nog even over bitloze optomingen (door aantal mensen genoemd). Ja, daar heb ik wel een mening over ghehehe, maar het hoeft natuurlijk geen discussie te worden over bit versus bitloos, dus dat laat ik voor het grootste deel even liggen. Het lijkt mij wel dat als je je paard met bit zo kunt rijden dat hij echt zijn gewicht op lichte hulpen op de achterhand verplaatst, waarom zou dat dan zonder bit niet kunnen lukken. Want ... als dat niet lukt, dan heeft je paard in feite de druk op het bit nodig (blijkbaar) om zijn achterhand er goed onder te krijgen, zoals ik het zie laat hij zich dan niet echt los, maar zet zich ahw "af" op het bit om genoeg kracht te kunnen zetten voor die beweging vanuit de achterhand. Dat is geen hogeschoolmening o.i.d., dat is gewoon janboerenfluitjes dressuur hoor. Maar lijkt me toch wel als het met wel wil en zonder niet, dat schort er eigenlijk toch iets aan. Ik wil best eens een filmpje plaatsen van hoe ik rijd met bit en hoe het eruit ziet zonder, ik heb zeker niet de pretentie dat het zonder bit beter is, confronterender WEL. Ik rijd overigens niet altijd zonder bit, heb een hele tijd juist met bit gereden omdat ik er zonder bit weinig meer mee kon (en had daarbij zwaar het gevoel dat er iets niet goed ging). Dan heb je hetzelfde paard en dezelfde ruiter op dezelfde dag en kun je mooi vergelijken. Is dat een idee? Krijg ik vast wel heel veel over me heen maar ik hoop dan maar dat iedereen er onbevooroordeeld naar zal willen kijken.

Kamille en hier gingen ook andere opmerkingen over: ja, wij rijden op dit moment met erg veel stelling. Maar als ik mijn instructrice begrepen heb is dat op dit moment ook nog nodig. Juist omdat anders die schouder niet meekomt in de buiging. Maar , moet er wel bijzeggen dat het zeker niet de bedoeling is dat de schouder "uitzwaait" naar buiten, als ik dat voel moet ik dat dus wel corrigeren. Ik zal dat toch ook nog ff checken de volgende keer als ik weer les heb (wordt een hele lijst vrees ik!). Hierbij aansluitend AnneMarie bedankt voor de uitleg. Maar dat is dus de reden. Let wel dat ik wat rijden betreft pas in een beginstadium ben, ik heb daar welgeteld 2x les in gehad nu en het zal er allemaal zeker nog niet perfect uitzien, ik ben echt al blij als hij ontspannen omlaag gaat en ik er wat buiging in krijg zonder dat hij de bocht uitvliegt hoor ;-). Hij "mag" nu nog op de voorhand lopen, het kan allemaal niet in 1 keer, dat krijg ik allemaal nog. Hij kan het heel braaf en ontspannen doen maar het begin is ontspannen vaak wel wat lastig. En idd ik probeer wel diegene te zijn die dat initieert ;-).

Nu ga ik nog even op Maikeltje in. Nou ja, het meeste had ik al gezegd, we zijn het gewoon eens en dat zijn ook precies de dingen waar ik inderdaad aan moet werken, vooral het sterker en soepeler maken van rechts achter. We werken op dit moment nog het meest op de volte adh in stap. Ik ben nog maar net met draven op de volte begonnen (adh) maar daar moet ik nog veel aan oefenen. Verder hebben we nog geen travers gehad, dus dat kan ik ook nog niet oefenen, maar ik snap wel dat dat een heel nuttige oefening voor ons gaat worden ja ;-). Als ik erop zit werk ik alleen nog op de volte in stap en draf en werk dan alleen nog maar aan ontspannen, loslaten en inbuigen. En ben aan het oefenen met op het juiste moment aansporen, wat nog verrekte lastig voor ons is moet ik zeggen (en dan trek ik dus m'n benen op). Ik hoef er van de instructrice op dit moment geen bit in te doen ondanks dat hij op de voorhand loopt, ik mag toch nog helemaal niets met die teugel doen. Het is juist de bedoeling om eerst die ontspanning te krijgen en adh en door juist met het been (of adh met het zweepje) aan te sporen de achterhand sterker te krijgen, pas dan zal hij zich wat meer op kunnen richten. Hij loopt echt als een kip nu! Tilt nauwelijks z'n benen op, dus daar werken we nu erg veel aan. Een probleempje wat ik dan specifiek met mijn paard heb is dat hij mega-gevoelig is voor aanraking of stimulatie vd achterhand, als ik hem bv een mini-tikje met een zweep op z'n buik geef of erger nog tegen z'n benen dan slaat hij zowat tegen het plafond, niet omdat hij denkt dat ik hem wat doe maar gewoon vreselijk beledigd en geirriteerd (ja logisch, de laatste keer dat hij daar een tikje heeft gehad is 8 jaar geleden geloof ik). Dus ben nu apart met hem aan het oefenen wat ik daarmee nou precies bedoel. Gaat ook weer even duren ;-).

Fransje, reactie op de quote bij sbw (a.u.b. vlg keer alleen naar de foto verwijzen en de foto niet quoten): je hebt denk ik wel gelijk dat m'n hand lager moet. Maar hoe ik dan ook nog een zweepje moet gebruiken ... uh ... hoe krijg ik dat voor elkaar als ik twee handen op de teugel heb?

Puchje: uh ja ik ben dus wat dit betreft nog steeds een halve leek, maar ik vind jouw paard z'n kontje er toch netjes onder zetten hoor! En dat achterbeentje ben ik jaloers op! Kan daar met of zonder bit weinig fouts aan ontdekken! Dus ik vind dat er keurig uitzien. Het enige wat me opvalt (maar wie ben ik) is dat hij zijn achterbeen weliswaar naar voor brengt maar niet erg buigt, maar dat kan natuurlijk ook het moment van de foto zijn. Ik zou ook wel nieuwsgierig zijn naar een foto van achteren (dus van achteren genomen op de hoefslag dat je tegen z'n staart aankijkt). Heb je misschien een filmpje van die oefening die je omschrijft?

Filmpjes ga ik zeker nog maken, hopelijk deze week nog en daar mogen jullie dan ook gerust weer op schieten. GRAAG ZELFS! En ik hoop dat er nog meer mensen foto's willen posten. Het mogen ook voorbeeldfoto's zijn, maar let natuurlijk altijd op toestemming en copyright van de maker van de foto en diegene die er op staat. En het mogen maar twee foto's per post zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:05

HannahFrouk schreef:
Fransje, reactie op de quote bij sbw (a.u.b. vlg keer alleen naar de foto verwijzen en de foto niet quoten): je hebt denk ik wel gelijk dat m'n hand lager moet. Maar hoe ik dan ook nog een zweepje moet gebruiken ... uh ... hoe krijg ik dat voor elkaar als ik twee handen op de teugel heb?

:D Heb jij geen 3 armen :+ Ik zal de foto's niet meer quoten, al geeft dat wel meer verduidelijking ook voor meelezers.

Ik denk dat je in dit geval best je linkerhand van de teugel af kunt halen en die hand gebruik om de acherhand er bij te sturen.
Je rechterhand dichter bij de neus vasthouden geeft je ook wat meer controle en je kan dan beter het hoofd sturen. Zelf loop je dan wel automatisch dichterbij het paard en ook enigzins zijwaarts.
Let ook op dat je paard zijn hoofd niet te veel laat zakken want dan komt er weer meer gewicht op de voorkant terwijl je juist de acherhand wilt trainen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 17:31

Ja ik vind het ook duidelijker maar toen ik toestemming kreeg voor dit topic stond er bij: geen foto's quoten.

Uhm ... ik gebruik de linkerhand om iets druk op de schouder te zetten zodat hij weet dat die iets naar me toe moet. Als ik die hand daar weg haal, dan krijg ik toch geen sbw (of is dat een blonde opmerking?). Hoe houd ik anders de schouder naar binnen.... uhm ... ? :o? :o? :o? Dat wordt hannesen denk ik met dat zweepje. Ik zit sowieso nog regelmatig met de boel in de knoop of let teveel alleen op voor of alleen op achterkant, ik vind het nog erg moeilijk om alles tegelijk te doen.

Over hoofd zakken, bedoel je dit in het algemeen? Of alleen sbw. Ik neem aan het laatste?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 18:56

HannahFrouk schreef:
Uhm ... ik gebruik de linkerhand om iets druk op de schouder te zetten zodat hij weet dat die iets naar me toe moet. Als ik die hand daar weg haal, dan krijg ik toch geen sbw (of is dat een blonde opmerking?). Hoe houd ik anders de schouder naar binnen.... uhm ... ? :o? :o? :o? Dat wordt hannesen denk ik met dat zweepje. Ik zit sowieso nog regelmatig met de boel in de knoop of let teveel alleen op voor of alleen op achterkant, ik vind het nog erg moeilijk om alles tegelijk te doen.

Over hoofd zakken, bedoel je dit in het algemeen? Of alleen sbw. Ik neem aan het laatste?

Ik vind het ook lastig :D Je kan ook schouderbinnenwaarts vragen door het hoofd iets naar je toe te vragen en de druk iets meer beneden op de schouder of zelfs op de ribben te brengen. Voor een sbw moet die acherhand namelijk echt van de hoefslag en onder zijn lichaam. Met alleen de schouder naar binnen ben je er niet want nu buigt hij maar brengt hij het been er niet goed onder.

Je kan het gerust zonder zweepje proberen hoor, als het dan ook lukt is het toch prima.

ik vind het ook moeilijk om op alles tegelijk te letten maar dat went van zelf.

Het hoofd laten zakken bedoel ik in dit geval met sbw maar ook in het algemeen. Het is fijn als ze zakken maar dan moet de achterhand er wel bij blijven en als ze echt laag gaan is dat vaak niet meer het geval.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:21

Fransje? SBW is net zorgen dat de achterhand op de hoefslag blijft echter is dat een oefening waarop je de lengtebuigingen traint. Concreet is het van belang dat je deze oefening vraagt met een paard dat duidelijk de hulpen kent en accepteert ( lees voor je uitlopen en wijkt voor druk)
Je werkt vanuit een kleine volte, waarbij je dus wederom zorgt dat je paard blijft sporen en correct buigt door zijn hele lichaam. Vanuit de activiteit, buiging en rechtgerichtheid ga je bij het bereiken van de hoefslag verder en neem je je paard mee. Uiteraard is rechtdoor iets anders dan een buiging, dus krijg je als resultaat een paard dat 3 hoefslagen zal gebruiken waarvan 1 been op de binnenhoefslag, dan het diagonaal paar dat zal sporen en dan het buitenbeen dat eveneen op de hoefslag zit. Dus moest je lijnen trekken heb je drie lijnen ( ff om het visueel te maken ;-) ) Hoe sterker je paard al is op de achterhand, hoe mooier je een sb kan doen laten zien, want op de duur kan je dan spelen met je motor en tempowisselingen rijden en wordt die voorhand echt een speling en krijg je echt een leuk benenspel met ruimte, afdruk en vooral uitstraling, maar dit alles vanuit de kracht van het paard, zonder geforceer.
Een appuyement is eigenlijk hetzelfde. Hier moet je leren je paard te laten wachten voor je binnenbeen, waarbij ze stelling nemen naar de kant waar ze op willen en nageven, dan geef je de hulp en moeten ze vanuit de achterhand starten. Wederom is het de achterhand die alles op zich moet nemen om tot een goed resultaat te komen en je dus mooie scharende bewegingen krijgt.