Wat is (de) Rollkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 23:08

Huertecilla schreef:
pharagirlke schreef:
Op dezelfde manier als dat het paard in aanleuning leert lopen, het ontspant en volgt de hand. Dus het volgt die hand ook verder naar beneden. .

Waaróm ´volgt het de hand´?

Het ontwijkt de pijn van het bit, of de as(s)ociatie daarmee, wat via de teugel aan die hand zit?

Het ´volgt´de hand in de richting van de pijndreiging. Bij hyperflex tot over de pijngrens van oprekken. Niet omdat het dit wíl noch omdat het de zin ervan voor de winstpunten begrijpt, maar ontwijken van ergere pijn :)*

Je kan wel roepen van niet, maar geef eens een motivator. Het paard doet dit niet zómaar. Het doet pijn en het ziet geen moer meer. Waarom ´kiest´ een paard dit te doen, wat is de drijfveer?

hc

Vertrouwen in de ruiter :)*

Heb je Edward Gal zien rijden? Kippenvel gewoon, zo mooi, zo'n vertrouwen :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:17

ambre schreef:
Van spierpijn krijg je geen happy athlete helaas.Zodra je spierpijn hebt bij je paard ben je te ver gegaan.Ik denk wel dat sommige paarden de rollkur makkelijker doen dan andere maar het blijft dwingen en dat lichte in de hand wat je dan voelt is(naar mijn mening)een paard wat niet meer in aanleuning durft te komen.Een paard wordt pas heel licht in de hand wanneer hij zich opricht en achter gaat 'zitten' zoals in een goede piaffe.

Dan maar weer eens terug naar de expert in het op de goed manier uitgevoerder LDR met een daarin al volledig opgerekt paard:

http://www.youtube.com/watch?v=lMqS1DTS ... re=related

Ik zie hier heel oncomfortabel en met zoveel secundair verzet dat het pijn doet aan je ogen, ontwijken van de as(s)ociatie met pijn op het bit.
Let wel, dit is dé expert in het op de goed manier uitgevoerder LDR met een daarin al volledig opgerekt paard.

Het werkt. In de ring voert dit paard relatief opgelucht de geconditioneerde kunstjes uit. Dat wordt vervolgens met goud beloond.
Je kan Dhr.Jansen wel verwijten dat hij het welzijn van de paarden negeert, maar niet dat zijn methode niet werkt.

Het punt is dat de methode werkt zoals deze werkt: LDR is hyperflexie, verkiezen van oncomfortabel blind boven de pijn door het pit en het belonen door het extreeme onprettige weg te nemen.

Kijk naar de beelden. ´Hand volgen´ ´veel training vooraf´, ´vertrouwen in de ruiter´..... ik zie het niet.
Ik zie een in secudair protest wegvluchtend gedwongen paard.

hc

Ayasha
Blogger

Re: Wat is (de) Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 14:53

Ik vind Edward Gal en Toti nu geen mooi voorbeeld van vertrouwen :+ Neem dan maar Adelinde en Parzival...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:34

pharagirlke schreef:
Ik vind Edward Gal en Toti nu geen mooi voorbeeld van vertrouwen :+ Neem dan maar Adelinde en Parzival...

Geweldig. Het rolmodel van LDR is geen prettig voorbeeld en nu is ook het voorbeeld vertrouwen is geen mooi voorbeeld. Ben het er mee eens.

Het betreft allemaal de Hollandse School van paardendwingers.

Dat is trouwens ook een mooie samenvatting van wat LDR/Rollkur is: dat wat de Hollandse School van paardendwingers doet.

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:38

Toti is pas 9 :D :D tis een punker met puistenkop :) :)

tis nog een absoluut jonkie :)

HC............. misschien is het verstandig om je eerst eens te verdiepen in het wezen sportpaard voordat je oordelen de wereld ingooit.

Ik waardeer je enorm, dat weet je.......... maar echt je hebt geen idee .......... geen flauw idee hoe een sportpaard tikt, en hoe gruwelijk anders dat is dan jouw paarden aan huis.........

in de basis zijn alle behoeftes gelijk........ uitzonderingen daargelaten...... en die uitzonderingen dat zijn de paarden die op dat nivaeu meelopen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:01

KiWiKo schreef:
HC............. misschien is het verstandig om je eerst eens te verdiepen in het wezen sportpaard voordat je oordelen de wereld ingooit.

Ik waardeer je enorm, dat weet je.......... maar echt je hebt geen idee .......... geen flauw idee hoe een sportpaard tikt, en hoe gruwelijk anders dat is dan jouw paarden aan huis.........

in de basis zijn alle behoeftes gelijk........ uitzonderingen daargelaten...... en die uitzonderingen dat zijn de paarden die op dat nivaeu meelopen

Die zogenaamde uitzondering die op dat niveau meelopen zijn ook paarden met paardenbehoeften en ze gedragen zich ook exact volgens de gedragsleer over leren.

Dat die paarden goeddeels ontpaard raken om ze geconditioneerd hun kunstje te kunnen automatiseren is een laag die deze paarden wordt aangedaan. Daaronder zijn het normale paarden die behoefte hebben aan weidegang met maten en positief belonen veel prettiger vinden dan dwingelarij.
Het verschil is inderdaad groot Kim, dat is echter heel erg, geen excuus.
Inderdaad GRUWELIJK ANDERS :)*

hc

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:04

HC....... leer........ word wijzer :D :D Kom uit de boeken en ga voelen........ ga het doen.........

zolang je nog niet met dit soort paarden gewerkt heb kan je er geen oordeel over geven, want je kent het niet........... ongeacht wat een boek er over zegt :)

kom uit die circel en verbreed je horizon!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:08

Super hoe al die paarden weer gepresteerd hebben op dit EK dankzij deze trainingstechniek. Leken en critici zulllen er altijd zijn. Leven en laten leven denk ik dan, deze resultaten zijn een gevolg van opperste afstelling tussen ruiter en paard, met vertrouwen en een innige band. En daar gaat het in de sport om en of dat nu op GP niveau is, om het bospaard ieder vult zijn tijdverdrijf met paarden zoals hij of zij dat wil.
Iedereen die beweert dat deze paarden in hun welzijn achteruit gestoken worden in hun 'paard' zijn, heeft nog geen enkel dag op een dergelijke stal gestaan laat staan ooit de dialoog met deze ruiters aangegaan. Maar kijk ieders kijkt vanuit zijn kamp e, iets afbreken is de simpelste manier.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 18:56

Maar wat is nu het nut van een paard met de kin op de borst, even kort door de bocht gezien? Laag, diep en rond instellen doe ik af en toe ook, omdat naar mijn idee de latere oprichting daarom vergemakkelijkt wordt. Maar er is toch geen enkele oefening oid waar dat hele kin op de borst gebeuren nuttig voor is? Of wel?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:04

Omdat je niet weet wat je niet weet, kijk ik buiten mijn eigen blikveld.
Heb veel boeken buiten wat ik denk dat ik denk.
Zo heb ik ook http://www.bol.com/nl/p/boeken/het-dres ... index.html

Het is een monument van onzin. Van zelfvervullende wensgedachtes, luchtkastelen.

Het ´onderzoek´ naar de psyche van het dressuurpaard is illustratief; het resultaat is gebaseerd op een enquete naar wat ruiters ringdressuur invullen te vinden van de psyche van hun KWPN dressuurpaard....

Ja Bulck, zoals ik al verschillende keren schrijf wérkt het voor het behalen van goud in de huidige FEI dressuurring. Ik leg ook uit hoe en waarom. Is niets onduidelijks aan.

Jouw opmerking over dialoog met ´een dergelijke stal´ is zelfverklarend mbt het welzijnsargument.
Bekijk ook het videofragment van Anky over doping op youtube. Zelfverklarend mbt paardwelzijn.

Hier op Bokt wordt door NIEMAND ook maar íets logisch vanuit wetenschappelijke basia uitgelegd over hoé dan LDR en ñ handvolgen´ anders werkt dan ik dat WEL onderbouw.
De paarden zijn anders. Jaja. HOE DAN? Zijn dat sm-paarden, pijn is fijn?

hc

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:26

Ah je staat er niet voor open, die paarden zijn niet anders. Net als elke mens in c niets anders is. Doch is niet elke mens een Phelps, een Federer. Sport is sport en omdat het jouw niet past, hoeft dat niet in vraag gesteld te worden.

Zeg ik ergens dat er iets onduidelijk is voor mij?
Jij en sport zullen nooit samengaan en dat is ok, daarom is nog niet iedereen het met je eens :-)

En altijd maar anky gebruiken, miljoenen paarden worden geschoren en vele daarvan zullen eerst licht gesedeerd worden. Goed of niet goed, die paarden gaan er niet dood van. Dus blaas niet alles op en bekijk het in de context.
Dus nogmaals ieders bekijkt het vanuit zijn kamp en dus zwart-wit.
De sport zal blijven bestaan, het staat je vrij om een trainingtechniek te bedenken zodat er topsport kan gedaan worden volgens julie ideologie, maar vooralsnog hebben we u nog nooit aan de slag gezien. :-) Woorden ja, maar daden blijven tot op heden uit. Dus ofwel kan je genieten van de sport ofwel niet. Niemand verplicht je daartoe

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 19:34

Gezien Adelinde ook lest bij Sjef vermoed ik dat ook zij LDR rijd. ;)

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:47

Afgezien van de manier waarop het paard leert te "stretchen", wat vinden jullie van de balans van het paard? Is het voor een paard dat LDR of Rollkur gereden word mogelijk op de juiste manier de achterhand te gebruiken? Worden de spieren, banden gewrichten en pezen op de juiste manier belast?

Is dit een trainingmethode die je zelf zou willen toepassen alleen maar om de top te bereiken?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 01:45

Nooit geweten dat het op de borst krabben pijnlijk is:

Afbeelding

Het is natuurlijk heel gemakkelijk om te zeggen dat het stretchen pijnlijk is voor een paard en dan wordt het ook gelijk door anderen overgenomen dat het zo is. Maar ondertussen is het een aanname die nergens op gebaseerd is. Paarden doen het zelf in de natuur ook en dat zouden ze niet doen als het zo pijnlijk voor ze is als hier beweerd wordt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 10:21

Het gaat daarbij ook niet om een moment opname maar om het langdurig bewegen in deze houding.Ik geloof dat even in zo'n houding ook geen kwaad kan maar langdurig wel.Maar die zelfde mening heb ik over een opgericht paard.Wisselen van houding is belangrijk om overbelasting te voorkomen.Ik heb zo'n foto(maar dan onder het zadel) gehad met de ORUN en Johan Hamminga zei daar over:Het paard mag zijn hoofd alleen daar hebben wanneer hij een vlieg op de schouder heeft.Haha,vond ik toen wel grappig.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:50

ambre schreef:
Het gaat daarbij ook niet om een moment opname maar om het langdurig bewegen in deze houding.Ik geloof dat even in zo'n houding ook geen kwaad kan maar langdurig wel.Maar die zelfde mening heb ik over een opgericht paard.Wisselen van houding is belangrijk om overbelasting te voorkomen.Ik heb zo'n foto(maar dan onder het zadel) gehad met de ORUN en Johan Hamminga zei daar over:Het paard mag zijn hoofd alleen daar hebben wanneer hij een vlieg op de schouder heeft.Haha,vond ik toen wel grappig.

De vraag die bij mij opkomt is; doelde Johan met zijn opmerking op de rollkur? Of bedoelde hij dat het niet goed is wanneer je paard achter de teugel kruipt? Wij hebben niet gehoord in welke context hij deze opmerking plaatste.....

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:17

Ik heb me nog nooit zo in deze discussie gemengd maar wat ik me afvraag, wordt het LDR rijden dan alleen door de Nederlandse topdressuurruiters gebruikt in de training, of ook in andere landen? Ik weet dat er vanuit Duitsland veel commentaar is, maar hoe zit dat met andere landen?
En hoe zit dat bij het dressuur bij het mennen?
En als laatste vraag ik me af of springruiters ook LDR gebruiken in de training??

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 14:31

maikeltje:het paard in kwestie werd zo diep gereden en ingebogen,hij doelde dus op deze houding en waarschijnlijk dus de rollkur.Iedereen die hem kent weet dat hij van lengte in de hals houd

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:23

En ook dat hij er niet van houdt als een paard achter de teugel kruipt ;)
Een aanname dus wanneer je het woord "waarschijnlijk" moet gebruiken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:01

Ik zeg waarschijnlijk omdat het alweer 10 jaar geleden is dat ik de cursus volgde,toen wist ik nog niet eens van het bestaan vd rollkur af.Of hij dit bedoelde weet ik dus niet maar wel dat hij het paard veel te rond en teveel ingebogen vond.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:03

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:07

Kan je verder ook wat onderbouwen ivm dat filmpje of ga je er van uit dat iedereen op slag weet wat je bedoelt? :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:41

Sorry, maar dat filmpje toont dan ook amper beelden van ldr e.
Een te kort bijgezet dier, dan die steigerende dieren , dit is gewoon zo'n waardeloos filmpje.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:14

Even voor de duidelijkheid LDR en Rollkur is iets totaal verschillends. Helaas wordt de Rollkur vaak wel door onervaren dressuur ruiters en amazones gebruikt die denken dat dat LDR is omdat ze 1 keer een plaatje gezien hebben en door mensen als HC en Arabesk die je wijsmaken dat je met een slofteugel een paard tot Rollkur dwingt, wat een onzin. Dat julie nog nooit geleerd hebben hoe een slofteugel gebruikt dient te worden, betekend niet dat dit de werking van een slofteugel is. Bij slecht gebruik wordt de slofteugel inderdaad als hefboom gebruikt om een paard nageefelijk te rijden, veel mensen rijden dan ook het paard op de slof vanwege het mooie nep krulletje, want als je het paard zou voelen, voel je 1 bonk angst en uit elkaar gevallen paard. Bij goed gebruik wordt de slof gebruikt om het paard de optie tot sterrenkijken en de rug wegdrukken ontnomen, dus beter voor de rug van het paard.

Beste topic starter ik heb je een foto gestuurd van Laag, Diep en Rond er stond al een foto van de Rollkur, ik hoop dat jou mening gebasserd is op het verschil van die foto's en niet op de uitleggen van HC en Arabesk. Helaas voor de laatste 2 genoemde kan ik geen foto vinden van het juiste gebruik van een slofteugel, omdat er alleen maar plaatsjes staan van longeren.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 10:17

Wat ik trouwens wel heel otevallig vindt in dat filmpje is dat het door een duitse geplaatst is, alle duitse ruiters hebben geen herkenbaar gezicht en alle nederlandse ruiters wel, rara hoe kan dat.