ammi schreef:Weet je wat het is?
Het jureren, lesgeven en rijden zijn onlosmakend met elkaar verbonden, het is een cirkel. Ik merk dat voor al hier in de regio, onlangs heb ik hier al een kleine rel veroorzaakt, aangezien ik de enige was die iets drufde te zeggen over de hier verreden selecties voor de kampioenschappen.
Als jury, of instructeur ben je één van de velen, en het is super dat je mensen een fijne manier van rijden wilt bijbrengen. Helaas gaat het in de praktijk niet altijd zo.
Het niveau van rijden is hier (ik bedoel niet meteen iedereen) tenenkrommend, maar wat gebeurd er? Er wordt slecht gereden, jury`s willen toch wel eens punten weggeven, dus op een gegeven moment worden ook die `tenekrommende combinaties`goed beoordeeld, het wordt beloond! Dus wordt er mee doorgegaan, anderen zien dat de rest het goed doet dus nemen zij dingen over...
Ik vraag me toch wel af wat jij tenenkrommend vind... ik behaal met mijn beide wedstrijdpaarden goede punten, maar voel me totaal niet aangesproken als je het over tenenkrommend gedrag tijdens het losrijden hebt
Krijg juist vaak te horen dat ik mijn paarden niet in de weg zit en ze zo fijn van achteren naar voren heb lopen. Een slof gebruik ik dan ook nooit. Natuurlijk zet ik wel eens mijn paard op zijn nummer, maar mijns inziens hoort dat bij consequent zijn. Net als het op tijd weer ontspannen van je hand 
Citaat:
Ik weet van ponylessen hier in de buurt, dat er wordt gezegd; `toemaar zet die binnenhand maar op je knie, en vraag hem dan maar goed rond` (!!!!!!!) Dat wil je een klein kind toch niet leren?! Krijg je er nooit weer uit!
Slechte instructie heb je overal, niet alleen in Friesland. En ja, ik ben het met je eens, er bestaan zeer schrijnende gevallen....
Citaat:
KNHS heeft het over een Hapy Athlete, maar als ik hier rond kijk, en zie dat strakke inelkaar getrokken paarden, het winnen van de paarden die op hun eigen benen lopen en `losgelassen`zijn,dan vraag ik mij steeds weer af waar het mis gaat.
Ben ik deels met je eens. Heb wel gezien dat amazones hun paarden met hun handen reden en toch 200 punten haalden. Maar, heb ook gezien dat amazones het paard zeer fijn reden en tevens 200 punten haalden. Je kunt het niet zo over 1 kam scheren...
Citaat:
Ik heb de inschrijf formulieren voor de jury cursus in huis, maar weet niet goed wat ik er mee moet. Aan de ene kant wil ik heel graag die ene zijn die misschien toch het verschil maakt, maar dan ben ik ook automatisch die k*t jury waar nooit een punt bij gereden wordt volgens vele.. Niet dat mij het uitmaakt. Maar het idee alleen al dat er zo gedacht wordt... want zo gaat het wel!
Waarom zou je die ene k*t jury zijn? Als je er oog voor hebt, dan kan ook jij winstpunten kwijt hoor
@Snater: op een rechte lijn hoort een paard inderdaad op 2 teugels, maar niet in een wending of op een volte. Dan rij je met je binnenbeen naar je buitenhand toe en zal er een minder druk op je binnenteugel ontstaan. Betekent niet dat je daar geen contact meer hebt overigens. Maar het naar binnen trekken van je binnenteugel is echt geen aanrader. Daardoor blokkeer je namelijk het doortreden van het binnen achterbeen, waarvan je juist zo graag wilt dat het goed doorkomt om te dragen.