Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Albert schreef:De man heeft gelijk en voor iedereen was te zien dat bitloos proberen te rijden, zoals dat in de dressuur gevraagd wordt, een onsympathiek beeld oplevert.
MLoeser schreef:En wie roepen er in de dressuur zo hard dat aanleuning van achteren moet komen!?
moonprayer schreef:nou. maar zo traditioneel is de dressuurtop ook niet toch
Daan_Ordeal schreef:MLoeser schreef:En wie roepen er in de dressuur zo hard dat aanleuning van achteren moet komen!?
![]()
Albert het spijt dat ik het zo moet zeggen maar ik vind het echt complete onzin dat alle paarden tijdens de wedstrijd op de voorhand liepen! Heb je dan ook de laatste combinatie gezien die startte? Vond jij dat paard op de voorhand lopen?
Snoevie schreef:het ligt imo meestal toch aan de inwerking van de ruiter hoor!
een beetje meer respect voor mensen die normaal met bit omgaan mag ook wel.
ik vind het zo'n onzin om bij voorbaat bitloos of bit af te kraken.
met beiden kan heel vriendelijk en netjes of juist heel ruw worden omgegaan.
ik vind het artikel niet heel schokkend,maar begrijp wel dat je je aangesproken voelt als je hebt meegedaan.
ik vind het super dat er misschien de mogelijkheid gaat komen om bitloos wedstrijden te rijden,ieder zou het toch voor zichzelf moeten kunnen bepalen.
aparte klassen..........nee dat zou voor mij niet hoeven,ieder moet toch aan dezelfde eisen voldoen,met bit of bitloos?
bulck schreef:Trek men woorden terug in, na het lezen van je link.
De twee eerste systemen lijken me dan het vriendelijkste voor de sport...
Lia_ schreef:Ik ben op die wedstrijd geweest en ben er niet vrolijker van geworden.
Ging er heel positief naar toe maar dat was snel over, een hoop dicht gesnoerde kaken gezien, schuurplekjes van de optomingen en opmerkelijk veel optomingen kwamen er dicht bij het oog.
Er was nagenoeg geen lengtebeuiging of losgelatenheid en ik heb veel tactfouten gezien en paarden die onrustig onder de druk vandaan probeerden te komen.
Lia_ schreef:En als het nu rijtechnisch nog oh en ah was...maar dat was het ook niet.
Regelmatig werd de teugel gewoon tegen de luchtpijp getrokken (zie onderste foto), met zo'n touwtje over je neusbeen en knopen over je gezichtszenuwen wil je dan zo blijven lopen.
Paard was dan ook niet lekker voorwaarts.
Heb ook zeer weinig paarden gezien die hun kaak los wilde/konden laten en echt los in het lijf waren, niets wat echt in de buurt kwam van een happy athlete.
sarabande schreef:De vriendelijkheid van de inwerking ligt aan de ruiter, niet aan het bit.
Dus natuurlijk is het prijsschieten op het voorterrein van een willekeurige wedstrijd, diezelfde ruiters en amazones zouden met welke optoming dan ook hetzelfde beeld geven.
Arabesk schreef:welliswaar betreft dit maar enkele secondes, maar toch, ik heb niet de indruk dat het paard op de voorhand loopt
sarabande schreef:Arabesk schreef:welliswaar betreft dit maar enkele secondes, maar toch, ik heb niet de indruk dat het paard op de voorhand loopt
Als je hier zieltjes mee moet winnen, dan geef ik je weinig kans.
A zet het eens op normale snelheid
B Het hoofd is nauwelijks te zien
C laat ook eens wat wendingen zien en niet alleen een rechte lijn
Pas dan kan je een beoordeling maken
Daan_Ordeal schreef:Hij zegt dat hij bij veel paarden onrust in het hoofd / hals zag omdat ze bitloos niet fijn vinden of niet accepteren. Waar baseert hij dat op? En zie je op de reguliere wedstrijden dan alleen maar paarden lopen die het bit wel accepteren?
De opmerking dat het overgrote deel is opgeleid met bit en anders nooit het niveau had kunnen bereiken vind ik ook zo'n onduidelijke aanname. Hoe weet hij dat??
En alle paarden liepen dus op de voorhand?!![]()
Dan nog die opmerkingen met betrekking tot "scherpe neusriem" (alsof iedereen met een scherpe neusriem reed, niet dus!) en "zonder bit kom je niet in de buurt van horizantale evenwicht. Tja dat vind ik dus echt nergens op slaan...
En het voorbeeld met betrekking tot het licht atactische paard slaat echt werkelijk kant noch wal
Daan_Ordeal schreef:Jasmijn zijn genuanceerd onderbouwing is imo juist hetgeen dat ontbreekt?!
Sprakling vergeet niet dat het grootste deel van de combinaties niet op het niveau reden waarop verwacht wordt dat het paard meer gewicht op de achterhand heeft dan op de voorhand. Het grootste deel startte namelijk in de B en L.