'Sterke pony, welk bit?!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:19

ik zou als ik jou absoluut geen scherper bit nemen, als je daar aan gaat beginnen is het eind zoek.

Als je een scherper bit neemt zal je pony eerst fijner gaan lopen maar daarna niet meer dan is hij gewent aan dat scherpere bit en moet je een nog scherper bit nemen.

Als ik jou was ik bij een goede instructeur fanatiek gaan lessen (misschien 2x in de week) en dan na een paar weken weer verder kijken!

Blijf vriendelijk vragen, en wat je ook kan proberen is een bitje van argentaan, dat is een soort metaal waar paarden beter op zouden gaan knabbelen.

petitparis

Re: 'Sterke pony, welk bit?!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:37

@JOS: De TS stelt zich juist vragen bij het feit dat de vraag naar een sterker/scherper bit naar voor komt als een paard/pony zich sterk maakt ;)
Maar goed, jij vindt zoals de meeste onder ons in dit topic dat je de problemen rijtechnisch moet oplossen

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:57

Ik rijd mijn pony met een simpele D trens omdat hij anders idd te sterk is en aangezien ik buiten rijd is het toch wel een probeem als hij onder me vandaan schiet vlakbij de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:30

Linsey_X schreef:
Ik rijd mijn pony met een simpele D trens omdat hij anders idd te sterk is en aangezien ik buiten rijd is het toch wel een probeem als hij onder me vandaan schiet vlakbij de weg.

Ik zou er maar niet vanuit gaan dat jouw kracht (samen met een bit), sterker is dan de kracht van een paard.
Bovendien heb je grote kans dat àls je paard gaat en dan ook nog 'es enorme pijn in z'n mond te verduren krijgt, hij nòg harder gaat rennen (vluchtreactie op pijn).

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:54

ik werk in een ruitersportzaak en daar is het eigenlijk helemaal erg.
ik mag dit natuurlijk niet zeggen als verkoopster, maar we hebben alle rommel hangen, hulpteugels, bitten e.d
ik zelf vind het allemaal onzin en geloof in rijtechnisch problemen oplossen.
maar goed, dat probeer ik meestal ook door te geven aan de klant als ze weer ergens wat gehoord hebben en willen hebben.
maar helaas, meestal willen ze dat niet horen dat het gewoon door rijden moet oplossen en dat een scherperbit, slofteugel e.d niet helpt. mensen verwachte tegenwoordig dat je met een trukje, een ander bit, hulpteugel het paard ineens verandert en een toppaard wordt.

mensen hebben geen tijd, gedult en kennis om te weten hoe het wel kan tegenwoordig.

ook ik heb te vergeefs vanalles geprobeert. en nu eindelijk alle last en druk van me af is gevallen en ik puur op rust en ontspanning train, met veel gedult, duidelijkheid en bovendien niet straffen maar liever herhalen, valt alles op zijn plaats.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:42

ik heb dat probleem ook. mijn pony is ook behoorlijk sterk in de mond.
maar het gaat nu steeds beter en dat is niet omdat ik een scherper bit heb maar omdat ik les heb van iemand die weet hoe ik er mee om moet gaan en nu gaat het veel beter!
ik denk dat als je een scherper bit gebruikt je op den duur hetzelfde probleem weer krijgt.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 20:59

Gewoon loslaten van voor en op je zit proberen te rijden eerst maar eens! als dàt voor elkaar is, zul je zien dat je pony ook niet meer zo hangt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 21:30

Bedankt voor de reacties. :)

Aerdenhout1; Volgens mij heb jij nogsteeds niet een goed beeld van mij hé? :D
Kan ik me voorstellen hoor, had ik 1,5 jaar geleden vast en zeker ook naartoe gegrepen.. :)
Maar, people change! :D

Het is trouwens inderdaad waar dat veel bokkers zeggen dat je het niet oplost met een scherper bit,
maar er zijn ook nog heeel veel bokkers die alsnóg zo'n topic openen met 'welk bit' en 'scherper bit'.

KiWiKo; Hihi, dat vind ik wel een compliment, dat je dat dacht! :D
Ik weet inderdaad wel beter, hihi! :D
Haha, en _Sannee ook al! :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:09

Pardon??? Misschien moet je mijn bericht nog eens goed lezen! Was dus juist als een compliment naar jou toe bedoeld!
De ....betere instructie...was voor diegeen die een zwaarder bit de oplossing vonden!
Ik lees regelmatig jou berichtjes en weet dat juist jij daar geen voorstandervan bent!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 09:37

Oh sorry verkeerd begrepen.. :o :o Stom van me, sorry..

Mirique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:55

RoSpoBo schreef:
Het bit is even scherp als de ruiter z'n hand;)

i agree

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:24

Niet elk bit is net zo zacht als de hand van de ruiter. Drukt, knijpt of knelt het mondstuk in de tong, gehemelte, onderkaak of wangslijmvliezen, tegen de (wolfs)kiezen, in de mondhoeken of waar dan ook in de mond, dan kan een ruiter nog zo voorzichtig met de teugels omgaan als hij wil, maar het paard zal altijd 'in verzet' gaan, oftewel het paard zal uiting geven aan het ongerief of pijn.
Ruiters moeten dus niet alleen een zachte hand èn een goede onafhankelijke zit hebben, maar ook enorm veel kennis van zaken (kennis van de anatomie van de paardenmond en het gebit en kennis van de diverse bitten en hun vorm, ligging en werking) en daarnaast ook regelmatig kennis in huis halen (paardentandarts/gebitsverzorger die deze kennis in huis heeft).
Iedere ruiter behoort te weten wat hij in de mond van z'n paard stopt, welk effect dat kan hebben en wat de gevolgen kunnen zijn. Aangezien maar weinig ruiters zich bewust bezighouden met het bit in de mond, hierbij de feiten op een rij.

En de rest kun je hier lezen: http://www.bitloospaardrijden.info/feiten.htm

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:47

ik vind ook niet dat elk bit zo zacht is als de ruiterhand.
het gaat gedeeltelijk op,maar niet helemaal.

iedere mond is anders,daar kan je niet zomaar even een bit in stoppen.

dat zal ook wel voor een bitloze optoming gelden,die is ook niet zomaar geschikt voor ieder paard

Everyone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:49

ik merk het ook niet hoor. Mijn pony is ook sterk gewoon een dubbel gebroken bitje.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 15:06

Ik ben juist iemand die er een scherper bit in heeft gedaan. Maar daar heb ik wel degelijk over nagedacht.
Ik kwam terug van vakantie en mijn paard was buiten niet meer te rijden. Alleen maar hard, hard en hard. Nu moet ik als ik de dijk/het bos in ga heel wat keren de weg over, of erlangs. Niet leuk als de rem kapot is. Het was echt gevaarlijk voor mij.
Daarentegen was ze in de bak gewoon heel braaf, en daar reed ik met een gewoon trensje (dubbelgebroken), niks trekken, rennen of kapotte remmen!

Ik rij nu met een stang, met kinketting. Maar gewoon met een lange teugel. Ik heb haar maar 1x wat meer moeten inhouden en ze begreep het. Af en toe maakt ze zich nog wel eens sterk om door te drammen, maar een kneepje is genoeg.

Ik ben ervan overtuigd dat als je niet aan het bit zit, het bit ook niet scherp is.
Over enkelgebroken bitjes hoor je ook dat ze niet goed zijn, doordat ze in het gehemelte prikken.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:59

Ik heb altijd al mijn paarden op een Dubbelgebroken watertrens gereden hoe gek ze ook waren. Als een paard wilt rennen gaat hij toch wel wat je ook in zijn mond hebt hangen. nu heb ik een 4 jarige met pelham buiten lopen, en in de bak met een dubbelgebroken.

RoSpoBo: Jouw uitspraak sta ik helemaal achter. Mijne loopt namelijk buiten op de pelham maar is in de bak even goed te rijden om een dubbelgebroken bitje..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 06:08

Sushilla88 schreef:
Over enkelgebroken bitjes hoor je ook dat ze niet goed zijn, doordat ze in het gehemelte prikken.

dat zal best bij sommige paarden zo zijn,mijn pony loopt nu prima op een simpele enkel gebroken bustrens,en het prikt niet in haar verhemelte.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:06

bij mijne wel :P daarom een dubbelgebroken ik heb een keer gelongeerd en toen had die shethengst een enkelgebroken. nou mooi dat zijn mondje leegdrupte met bloed.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:06

bitje veranderen helpt soms wel niet altijd

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 17:07

Dancie,dat is wel heftig zeg!
soms heeft een paard ook een wat lager hangend rooster,of is het bit te ruw door de mond gehaald.
want er horen ook geen scherpe randen aan een bit te zitten.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:16

nou het rare is hij loopt los een de longeerlijn niet getrokken of wat dan ook en het bit was glad. maar alleen met dat bit bloede hij heftig

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:24

bizar zeg.
ok,ik geloof best wel dat een enkel gebroken bit bij sommige paarden het verhemelte irriteerd,maar het bit is toch glad,wat raar dat het dan,zonder druk erop(toch?)wel zo'n ernstige verwonding in de mond geeft dat het zoveel bloed.

heeft je pony een laag hangend rooster?

samsa0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:12

Ben ook geen voorstander van een scherper bit.
ik zou een andersoort bit, dat bijvoorbeeld anders in de mond ligt of bitloos proberen.
(ligt er natuurlijk ook aan waar het probleem precies vandaan komt)

8-)

emma169

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 14:38

ja valt idd op.persooonlyzou ik gewoon dubbelgebroken bit nemen niet scherp doen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:13

dubbelgebroken is ook niet voor elk paard fijn,er word altijd meteen aangenomen dat dat automatisch het zachtste bit is.