Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mariska32 schreef:tuurlijk als de smid komt of de DA zal je eens moeten doorpakken
maar je hebt doorpakken en doorpakken

Snadrem schreef:Ik ben geen van alle, geloof ik
Uit een reading is eens naar voren gekomen dat Zelano mij ziet als "Haar Mensje"
Leiderschap is met name in het begin bij ons een behoorlijk twistpunt geweest. Zelano is ontzettend dominant, maar dat ben ik ook. We hebben dus een tijd lang moeten aftasten wie nou met wie aan het wandelen was en wie wat nou tolereerde. Inmiddels zie ik het zo: ik mag het zeggen, zolang Zelano er ook maar een mening in mag houden. En zo gaat het eigenlijk prima. Ik zou ook geen willoze "handpop" willen, ik heb niet voor niets een paard met een behoorlijk karakter.
Ik denk dat we nog het meeste een spiegel van elkaar zijn. Dat kan elkaar heel erg versterken, maar het wil ook nog wel eens tegen je werken. Op dat punt probeer ik dan als "verstandige spiegel" het goede voorbeeld te geven.
Paardentango schreef:Ik heb bewondering voor diegenen die al weten wat de ander denkt, vindt of voelt.
Maar ik vrees dat er wel eens een aardig verschil zit tussen wat je graag wil zien, wat je ziet en de interpretatie daarvan.
Dieren, paarden vertellen heel veel, niet zoals ons, maar zoals zij. Mensen luisteren denk ik, niet altijd even zorgvuldig. Er zijn heel rationele redenen om dat niet te doen, vaak gebaseerd op argumenten maar heel vaak vanuit een bevooroordeelde gedachte?
. Ik voed hem op, leer hem een mooi en fijn paard te zijn en ik steun en bescherm hem. sanne83 schreef:mariska32 schreef:tuurlijk als de smid komt of de DA zal je eens moeten doorpakken
maar je hebt doorpakken en doorpakken
Waarom?
Ik vind dat je je eigen paard moet voorbereiden op als de smid of de dierenarts komt. Dat is ook een deel van leider/vriend zijn: voorbereiding zodat die dierenarts of hoefsmid geen probleem is en je stress vermindert.
. Ik zou niet weten hoe, alles is tot nu toe zeer goed gegaan. Ik bereid meestal mezelf voor maar dat is echt zelden nodig met zulke dingen, eigenlijk.
Lovely schreef:Dus als ik het goed begrijp dan nemen jullie niet de tijd/moeite om je paard eraan te wennen dat hij met allerlei dingen betast wordt, het opnemen van de temperatuur, het kijken en voelen in de mond, monsteren, voeten opnemen en wat langer vasthouden dan nodig, op de voeten kloppen, dat soort dingen allemaal niet doen met een jong of onwennig paard? Het is voor het paard misschien niet altijd nuttig, maar je leert ook hoe je paard reageert op situaties die anders zijn dan normaal.
Paardentango schreef:Paarden doen hun best om mensen te begrijpen, dat zit nu eenmaal in paarden een innerlijke sterke behoefte tot samenwerking met de ander.
Doe jij dat andersom eigenlijk ook, proberen jij je paard echt te begrijpen, te denken vanuit hoe hij de dingen ziet en beleeft.