Paard moet luisteren naar de baas, maar..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben in de ogen van mijn paard

Poll eindigt op

het baasje
93 (20%)
de leider (van de kudde)
130 (28%)
een kameraad
138 (29%)
een amusant wezen
26 (5%)
trainer
40 (8%)
de meest wijze van ons
35 (7%)

Totaal aantal stemmen: 462

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 07:25

Hij is mijn spiegel.

Ja ik denk dat ik vaak naar mijn paard luister..
Problemen lossen we samen op, als hij iets niet snap probeer ik dat op een andere manier duidelijk te maken wat er verwacht wordt en dan proberen we het weer.
Tuurlijk wordt ik ook wel eens pissed maar dat wordt je in je mensenleven ook wel eens op iemand.
Alleen tel ik dan tot 10 en probeer ik het op een andere manier net zolang tot we het samen eens zijn.

Ik ben wel de dominante van de 2 omdat hij anders over mij heen walst... (een echt Haf met Haf streken)... maar samen komen we er wel uit.

Ik zie precies in wat voor bui en stemming hij is als ik aankom maar dat is leren van elkaar door de jaren heen.
Hij is echt mijn maatje... en samen leren doen we dagelijks.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:51

mariska32 schreef:
tuurlijk als de smid komt of de DA zal je eens moeten doorpakken
maar je hebt doorpakken en doorpakken

Waarom?
Ik vind dat je je eigen paard moet voorbereiden op als de smid of de dierenarts komt. Dat is ook een deel van leider/vriend zijn: voorbereiding zodat die dierenarts of hoefsmid geen probleem is en je stress vermindert.

Jannepauli

Re: Paard moet luisteren naar de baas, maar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:09

Ik ben eigenlijk wel benieuwd, Paardentango, hoe je de vraag (vragen) zélf beantwoordt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:18

Interessante poll...
Maar wat als ik me in alle antwoorden wel kan vinden..??

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:26

Ik ben geen van alle, geloof ik :')

Uit een reading is eens naar voren gekomen dat Zelano mij ziet als "Haar Mensje" _O-

Leiderschap is met name in het begin bij ons een behoorlijk twistpunt geweest. Zelano is ontzettend dominant, maar dat ben ik ook. We hebben dus een tijd lang moeten aftasten wie nou met wie aan het wandelen was en wie wat nou tolereerde. Inmiddels zie ik het zo: ik mag het zeggen, zolang Zelano er ook maar een mening in mag houden. En zo gaat het eigenlijk prima. Ik zou ook geen willoze "handpop" willen, ik heb niet voor niets een paard met een behoorlijk karakter.

Ik denk dat we nog het meeste een spiegel van elkaar zijn. Dat kan elkaar heel erg versterken, maar het wil ook nog wel eens tegen je werken. Op dat punt probeer ik dan als "verstandige spiegel" het goede voorbeeld te geven.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:49

Ik denk dat mijn paard mij ziet als amusant wezen. Mijn menselijk gedrag gaat, denk ik, soms tegen alle paardenlogica in. Verder zit ik te twijfelen tussen kameraad en baasje. Ik heb gekozen voor baasje omdat ik vind dat kameraadschap iets is dat alleen maar kan bestaan tussen twee individuen van de zelfde soort en omdat er een soort van gelijkwaardigheid in zo'n relatie zit. Ik ben het baasje omdat ik uiteindelijk toch bepaal wat er gebeurt. Ik luister zeker wel naar mijn paard, dat heeft zij mij wel geleerd! Met alleen maar dominantie bereik ik bij haar niets, moeten soms echt onderhandelen. Als zij weigert iets te doen, dan heeft zij daar haar eigen (paarden)redenen voor.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:38

Snadrem schreef:
Ik ben geen van alle, geloof ik :')

Uit een reading is eens naar voren gekomen dat Zelano mij ziet als "Haar Mensje" _O-

Leiderschap is met name in het begin bij ons een behoorlijk twistpunt geweest. Zelano is ontzettend dominant, maar dat ben ik ook. We hebben dus een tijd lang moeten aftasten wie nou met wie aan het wandelen was en wie wat nou tolereerde. Inmiddels zie ik het zo: ik mag het zeggen, zolang Zelano er ook maar een mening in mag houden. En zo gaat het eigenlijk prima. Ik zou ook geen willoze "handpop" willen, ik heb niet voor niets een paard met een behoorlijk karakter.

Ik denk dat we nog het meeste een spiegel van elkaar zijn. Dat kan elkaar heel erg versterken, maar het wil ook nog wel eens tegen je werken. Op dat punt probeer ik dan als "verstandige spiegel" het goede voorbeeld te geven.

interessant dit sandrem...zit ook wat in. heb onlangs ook een reading gehad en mijn paard zag het als zijn taak mij te helpen met mijn onzerheiden en...het fijne was dat hij ruimte krijgt. dit vind ik ook belangrijk. ruimte om te wezen wat het is...een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:54

Paardentango schreef:
Ik heb bewondering voor diegenen die al weten wat de ander denkt, vindt of voelt.
Maar ik vrees dat er wel eens een aardig verschil zit tussen wat je graag wil zien, wat je ziet en de interpretatie daarvan.
Dieren, paarden vertellen heel veel, niet zoals ons, maar zoals zij. Mensen luisteren denk ik, niet altijd even zorgvuldig. Er zijn heel rationele redenen om dat niet te doen, vaak gebaseerd op argumenten maar heel vaak vanuit een bevooroordeelde gedachte?

Paardentango, helemaal waar! Je hebt helemaal gelijk en juist daarom is de doorlopende cursus 'jezelf' die je van je paard krijgt zo interessant. Mijn antwoord staat niet echt in je poll, maar ik hoop heel erg dat mijn paard mij ziet als iemand waar hij op kan vertrouwen, die hem nooit bedriegt, niet tegen hem liegt, hem niet voor onmogelijke situaties zal plaatsen en altijd een gids voor hem zal zijn in het ontdekken van mijn wensen. Daarnaast hoop ik gewoon dat ik de juiste keuzes maak voor hem en goed voor hem zorg, ik doe daar erg mijn best voor om hem het juiste leven te geven binnen mijn reikwijdte. Ik hoop tevens dat hij aanvoelt hoezeer ik hem waardeer in alles wat hij voor mij doet, mijn vorm van dankbaarheid en mijn vertrouwen in hem. Ik ben dus een beetje zijn moeder en zijn zus :D. Ik voed hem op, leer hem een mooi en fijn paard te zijn en ik steun en bescherm hem.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-09 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:56

sanne83 schreef:
mariska32 schreef:
tuurlijk als de smid komt of de DA zal je eens moeten doorpakken
maar je hebt doorpakken en doorpakken

Waarom?
Ik vind dat je je eigen paard moet voorbereiden op als de smid of de dierenarts komt. Dat is ook een deel van leider/vriend zijn: voorbereiding zodat die dierenarts of hoefsmid geen probleem is en je stress vermindert.

niet alles is voor te bereiden.......

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:44

nee, dat is waar, er zijn altijd onvoorziene omstandigheden. Heel veel is wel voor te bereiden en daar wordt echt te weinig aandacht besteed.
Kijk maar eens naar dolfijnentraining, die worden uitgebreid voorbereid voor diergeneeskundige zorg, daar zou bij paarden ook eens wat meer aandacht aan besteed moeten worden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 18:04

Voor de smid, tandarts of DA heb ik dr nog nooit echt voorbereid :o. Ik zou niet weten hoe, alles is tot nu toe zeer goed gegaan. Ik bereid meestal mezelf voor maar dat is echt zelden nodig met zulke dingen, eigenlijk.

Ik heb niets in de poll gevuld. Mijn paard is mijn vriendinnetje maar moet wel doen wat ik zeg. Ik zal haar niets aan doen en verwacht dat terug, ik geef haar beweging en zorg dat ze gezond zal blijven.
Dat is moeilijk te omschrijven voor een poll :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:13

Dus als ik het goed begrijp dan nemen jullie niet de tijd/moeite om je paard eraan te wennen dat hij met allerlei dingen betast wordt, het opnemen van de temperatuur, het kijken en voelen in de mond, monsteren, voeten opnemen en wat langer vasthouden dan nodig, op de voeten kloppen, dat soort dingen allemaal niet doen met een jong of onwennig paard? Het is voor het paard misschien niet altijd nuttig, maar je leert ook hoe je paard reageert op situaties die anders zijn dan normaal.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:27

Een kameraad en een leider, mijn paarden zijn echt mijn beste vriendjes/vriendinnetjes, maar ze weten wel dat ze naar mij moeten luisteren.
Bij mijn net overleden paard was dat moeilijk, hij deed uiteindelijk wel wat ik wou, maar dat deed ie niet zomaar.

Verder vind ik het zelf ook belangrijk dat we maatjes zijn, dat we samen door 1 deur kunnen is ook wel makkelijk.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:13

ja hoor die tijd heb ik genomen. Hij is voorbeeldig bij de DA als hij zijn spuiten krijgt (toevallig gisteren 4 stuks), geen problemen bij de hoefsmit of paardentandarts....
Die van mij is zo vreselijk braaf daarin..

Daar investeer ik in.... want dan kan je er alles mee doen ook in vervelende situaties.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:33

Lovely schreef:
Dus als ik het goed begrijp dan nemen jullie niet de tijd/moeite om je paard eraan te wennen dat hij met allerlei dingen betast wordt, het opnemen van de temperatuur, het kijken en voelen in de mond, monsteren, voeten opnemen en wat langer vasthouden dan nodig, op de voeten kloppen, dat soort dingen allemaal niet doen met een jong of onwennig paard? Het is voor het paard misschien niet altijd nuttig, maar je leert ook hoe je paard reageert op situaties die anders zijn dan normaal.

Natuurlijk wel en dat hoort ook imo.

Ik dacht zelf dat er bedoelt werd met een voorbereiding, een voorbereiding op de dag zelf (Mm beetje stom eigenlijk).
Bovenstaande voorbeelden zijn gewoon dingen die je vaak standaard met je (jonge) paard doet omdat het nuttig is voor de verzorging in 't algemeen

Mijn paard is in mei voor het eerst geprikt sinds ik dr heb, en had mezelf fysiek een beetje voorbereid omdat ze vrij angstig van zichzelf is. Helemaal overbodig achteraf. Zeer waarschijnlijk door (onbewuste) voorbereiding met gekke dingen lijkt mij dan!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 22:03

Paardentango schreef:
Paarden doen hun best om mensen te begrijpen, dat zit nu eenmaal in paarden een innerlijke sterke behoefte tot samenwerking met de ander.

Doe jij dat andersom eigenlijk ook, proberen jij je paard echt te begrijpen, te denken vanuit hoe hij de dingen ziet en beleeft.

Even mezelf gequote.. dit vind ik namelijk zo'n boeiend onderwerp.

Er zijn op alle gebied allerlei voorbeelden te bedenken waarbij een paard iets doet wat je niet verwacht omdat jij het heel anders ziet. Zich gedraagt waarvan je denkt 'hmm, vind jij dat leuk?'.
Paarden en mensen hebben heel veel overeenkomsten, maar toch zitten er ook weer enorme verschillen. Mensen denken rationeel, argumenten, getallen, biomechanica enzo. Paarden, dieren denken vanuit het moment en wat hun gevoel ze daarbij ingeeft.

Als je weer een stap verder denkt kom je er toch op uit dat het een wonder is dat paarden zo hun best doen om ons mensen te begrijpen.
Vandaar de vraag of je dat andersom ook doet. Jezelf verplaatsen in wat hij zou kunnen denken en voelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:07

ik heb gekozen voor:

Ik ben in de ogen van mijn paard
de meest wijze van ons .

ik heb mijn pony nu tien jaar en volgens mij heb ik meer van hem geleerd dan hij van mij :)) _O-

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:20

Ik ben de kameraad, denk ik. Maar als het erop aankomt wel een dominante. Want ik ben degene die ervoor zorgt dat situaties niet gevaarlijk worden, en dus de grenzen stel. Maar ook mijn pony mag haar grenzen stellen. Dat weet ze, en dat durft ze ook te laten merken. Dan zoeken we samen, vol vertrouwen naar een oplossing. Ik ben continu bezig met checken of alles wel oke is. Luisteren, voelen, kijken. Daarnaast wordt ik ook gespiegeld..

Ik ben dus meer voor samenwerken dan voor "de baas/leider" zijn. Amusant en trainer ben ik waarschijnlijk ook, want ze vindt het fijn om (mentaal) aan het werk gezet te worden. Samen groeien, dus ook een vorm van trainen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:37

ik vind dat het per paard verschilt.
Voor mijn eigen paard ben ik meer baas dan kameraad. Zij is de leider van de kudde, dus dat ben ik niet. Maar ik ben zeker haar 'leider' . Zij heeft dat nodig, een consequent iemand, maar wel iemand die eerlijk is en oog heeft voor het paard.

Voor andere paarden ben ik meer de kameraad. Op mn oude werk hadden wij een tinkermerrie die heel gevoelig was en het kwam niet in haar op om een twistpunt van het leiderschap te maken. Dus in dat geval was ik meer het vriendinnetje van dat paard.

Ik vind dat je naar je paard moet luisteren in de zin van dat je, je afvraagt waarom paarden bepaalde dingen doen. Ik vind dat je genoeg moet afweten van paardentaal en paardengedragingen.
De mens moet kunnen zien dat een paard last heeft van zijn rug bij een verkeerd zadel. Je luistert in dat geval naar je paard door de zadelmaker te laten komen en hem niet te straffen voor zijn bokken onder dat zadel.

Bij sommige paarden kun je, je veroorloven om het paard eens iets te laten kiezen... bij sommige niet.
Mijn eigen paard is er een die dan gelijk de hele hand pakt, als ze 1 vinger heeft gehad.

Ook vind ik dat mensen geduld moeten hebben. OOk zo luister je naar je paard. Gaat iets niet in een keergoed, bedenk dan waarom niet. Wat doe jij wat niet duidelijk zou kunnen zijn voor je paard. En gewoon nog eens proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:50

Mijn vorige paard vond het leuk om mij aan het lachen te maken en als hij iets gevonden had waar ik om moest lachen, dan bleef hij dat uit zijn hoge hoed toveren. Lief dier was dat toch, ik mis hem nog voortdurend.
Def, mijn paarden weten heel goed waar de grenzen liggen voor mij en die respecteren ze ook goed, daarom kan ik ze over sommige dingen gewoon laten gaan. Maar er blijven ook altijd dingen waar een paard niet alles in kan geven en dat moet je als paardenbaas ook begrijpen. Je kan bijvoorbeeld nooit van een paard verwachten dat hij nooit schrikt en je kan maar tot op zekere hoogte verwachten dat hij zijn schrik opzij zet voor de baas.

Paardentango, veel gemaakte fout is en blijft dat men vanuit het mensenperspectief blijft denken en vaak zichzelf overpraat om maar zoveel mogelijk ervaringen bij elkaar te leggen om het maar paardenminded te laten lijken. Het is geen eenvoudige taak om op het simpele, rechtlijnige, tweedimensionele van een paardenbeleving te gaan zitten, maar het kan wel. De meest gemaakte fout is die van de aanname waar men denkt dat het paard iets kan en begrijpt en dus beheerst en precies zo kan herhalen. Paarden leren in stappen en hebben elke stap veel herhaling en bevestiging nodig, veel meer dan de meeste mensen denken. Het verongelijkte 'gisteren kon hij het wel hoor, de rotbok' of 'hij kan het wel hoor, maar hij wil het gewoon niet, de stouterd' zijn een goed voorbeeld van waar de lijnen erg uit elkaar gaan lopen. Dus dan is het inderdaad een kwestie van geduld totdat uit het paard de 'oh zit dat zo' boodschap komt. Een paard heeft pas iets positiefs geleerd als hij er comfortabel mee is. Dat is dus een leerding dat los staat van dreiging, pijn of angst, dat is namelijk een ander soort associatie, een negatieve.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:01

Ik denk dat ik bij mijn verzorgpaard, als je het zo bekijkt, meer richting baasje neig.
Hij heeft het zelf altijd al heel druk met dominante hengst spelen nl.
Het maakt me in zijn geval ook niet zo veel uit. Het is niet een paard wat behoefte heeft aan een leider/beschermer.

Maar ik ben wel echt de baas. Want idd zoals bij Def, geef 'm een vinger en hij pakt je hele hand. Alles kan en mag, maar ik moet er wel toestemming voor geven.

En voor de rest probeer ik me ook wel aan te passen. Hij is gek op springen, dusja, ik ben met 'm op springles gegaan. En hij heeft sinds kort een voetbal, vind hij helemaal geweldig, is ook zijn spelletje. Ik zit erop, stuur soms wat bij, maar verder mag hij er fijn zelf achteraan vliegen. :')

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 10:14

Gefeliciteerd Miss_Malfory, er staat een pakje bij je naam dus ben je jarig ! Afbeelding

Lovely wat je beschrijft is, als ik het goed lees, een speciale interactie tussen jou en je paard. Ik ben ook van mening dat paarden kunnen leren wat ons lachen is. Een fraai voorbeeld van dat paarden zich verdiepen in ons, in hoe wij ons gedragen en wie we zijn. Lachen komt net voor in paardengedrag. plezier hebben weer wel en dat zou een beetje een verklaring kunnen zijn voor zijn gedrag. Waar is hij ?

Met name als we ze succesjes laten boeken met ons iets duidelijk maken denk ik dat je heel snel een aantal stappen verder gaat. Het lijkt dan wel als je daarmee oefent alsof je 'bijna echt kunt spreken' met elkaar. Zonder woorden maar zo verduidelijk dat het haast onmogelijk is, en in elk geval voor velen onverklaarbaar. Maar eigenlijk is het zo simpel.
Herkenbaar wat je zegt, en vooral paarden die sterk gericht zijn op mensen kunnen hele aparte dingen gaan verzinnen.

De twee-dmensionale beleving is denk ik ook de spijker op zijn kop. Ook ik erger me aan mensen die de raarste dingen zeggen over hun paarden. Termen als 'stout, hij pakt me terug, hij is dominant, wij als kudde' noem ze maar op. Het zijn vaak onterechte uitgangspunten die niets zeggen over paarden, maar wel over de mensen die de losstaande feiten interpreteren en er hun eigen weg mee gan.
Als je werkelijk gaat kijken naar wat een paard zelf zou kunnen bedoelen kom je in mijn beleving op iets heel anders uit.
Een paard is een kuddedier, maar wat is dat kuddedier?

Gaan paarden klakkeloos bindingen aan met andere paarden, neu niet bepaaald nee. Ze gaan wel bindingen aan maar zijn enorm kieskeurig. Hoe doen ze dat met mensen? Ik denk op dezelfde manier als ze met elkaar doen. Dat ze graag met ons mensen samen willen zijn is waar, en ik denk dat je herkent wat ik nu ga zeggen. Dat is vaak ontroerend als zo'n groot gespierd dier jou als nietig mensje helemaal vertrouwt.
Dat geeft een sterke verantwoordelijkheid waar je niet te oppervlakkig mee om zou mogen gaan uit respect en eerbied voor die (tweedimensionale)oprechtheid.

Ze gaan met elkaar om op dezelfde wijze als met ons, niet veel anders, denk ik...

(PS: Umme, ik praat ook vrij veel vind dit zo vreselijk boeiend)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:26

Paardentango, hij is helaas overleden. Paarden kennen lachen niet, maar ik denk dat hij het vrolijke gevoel leuk vond en het leverde hem weer wat aandacht op natuurlijk. Het een is dus energetisch en het tweede wat minder. Het is inderdaad bijzonder dat een dier dat 10 keer sterker is dan jij en jou zonder enige moeite zou verslaan in alles, toch ervoor kiest om zich op jou te verlaten. Paarden zijn hele lieve en meewerkende dieren, erg eager to please, maar vaak zo ontzettend verkeerd begrepen. Dat laatste omdat ze vaak van de haastige mens niet de kans krijgen om iets goed te leren begrijpen en worden het vaak zoektochten van het paard naar wat ookweer de bedoeling was. Vaak zie je paarden bijna wanhopig (of hun soortgelijke beleving) gokken naar wat de bedoeling is en ondanks alle straffen bij de verkeerde gokken, toch nog proberen. Die paarden zijn echt hun gewicht in goud waard, zulke lieve karakters.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 10:50

Ai, dat is inderdaad pijnlijk, gecondoleerd.

Weet je, ik denk dat paarden lachen op zich, nee hoe zeg ik dat beter, lachen zoals wij dat doen niet kennen. Plezier kennen ze echter zeker wel en in het gedrag zou je sommige uitingen wel kunne vertalen als lachen. Als ik kijk naar als paarden de wei in komen, of en zandbakje en je de ene na de andere sprong ziet maken met een schuddend hoofd dan ben ik sterk geneigd om dit te 'vertalen' voor mensen als 'kijk, hij lacht'. Alleen hij uit het anders. Maar in essentie is het hetzelfde.

Als ik kijk naar kuddes, in het wild, zie je dat paarden wel degelijk op elkaar passen. Ze zorgen als het ware voor de ander met al hun beperkingen (in onze ogen). Ze letten op elkaar en weten precies wie er wel en wie er niet bij hoort.
Die relatie ligt bij mens-paard denk ik niet zo gek veel anders.

Voorbeeldje: je rijdt over de openbare weg en er staat voor een huis een bordje van een makelaar met de tekst "Te koop" , je kent ze wel.
Paard krijgt dat in beeld en weigert pertinent nog één stap verder te zetten en wil bv omdraaien. Vrij vertaald: "Daar gaan wij niet samen langs"

De mens interpreteert dit, logisch (?)als ongehoorzamheid, onwillendheid, onzin noem het maar op. Meestal niet erg positief getint. Mensen maken zich snel kwaad op dergelijk (heel normaal paarden)gedrag.

Maar wat zou het paard mogelijk eigenlijk echt zeggen, door de ogen van het paard dan?
Stel dat het is: "Daar kunnen wij niet langs, dat is te gevaarlijk voor ons mens, ik wijs je op gevaar". Als je dat uitlegt in termen van zorgen voor elkaar kom je op een heel ander uitgangspunt en een dito benadering.

Je zou als ruiter je paard kunnen bedanken voor de alertheid en samen kijken hoe je jouw paard duidelijk maakt dat hij er wel langs kan, en dat jij hem dat leert. Het effect op het ego van een paard is groter zo dan op basis van er op los meppen. Met of zonder afstappen, maar samen. Niet als kudde, want dat vind ik altijd zo'n commercial talk, maar als makkers.

Is dit nog te volgen?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:56

je bent nu juist beter te volgen.....

edit;

dat gedrag wat je beschrijft,over de kuddes in het wild is hier zeer goed te zien.
de shet snapt het allemaal niet zo maar de overige 3 komen werkelijk uit het wild waarvan 2 vrij recent.
het natuurlijke instinkt is daarmee nog erg puur en idd kan je juist bij deze groep dat gedrag nog goed zien.
waken voor elkaar e.d.
ze staan duidelijk nog dichter bij de natuur. ;)
Laatst bijgewerkt door mariska32 op 26-07-09 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt