Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Daarbij rekening houdend dat een paard een paard is en als een paard denkt. Hij moet doen wat ik hem vraag, maar ik ben wel zo reeel altijd te kijken of ik mijn 'vraag' wel goed gesteld heb. Zouden meer mensen eens moeten doen, naar mijn idee.
jasmijn78 schreef:Ik zie hier dat mensen onder 'verwennen' zaken als scheren, dekens, solaria etc verstaan? Die zaken hebben niets te maken met verwennen... Verwennen is een paard in de opvoeding geen duidelijke grenzen aan geven. En daar krijg je vervelende hufters van.
Mensen interpreteren gedrag en behoeftes van een paard gewoon vaak verkeerd en te antropomorfistisch. Dan is de verhouding leider-paard gewoon zoek. En daardoor onstaan problemen. Niet door een paard onder een solarium te zetten, in een binnenbak te rijden, het af te spuiten met warm water of het een denken op te doen...
roybrit schreef:ik vind dat de paarden van tegenwoordig echt gewoon vies verwent worden.
regent het krijgen ze een regendeken anders worden ze nat.
worden binnen gehaald buiten gezet elkedag een schone stal met veel stro en genoeg hooi om te eten.
brokken worden voorgeschoteld ze worden 2x perdag gepoetst.
in de winter geschoren deken er op dik int stro want stel je voor dat die het koud krijgt
dan hoef die maar 1 uur te lopen en de rest van de dag lekker in de wei, pff wat hebben die paarde het
luxe. denk zelf dat de paarde het zelf ook niet erg zouden vinden om de heledag bezig te zijn. we maken die paarden ZELF gewoon verwend.
(doe het zelf ook zo hoor met me paard) maar eigelijk hebben ze het 1ste klas op manege paarden naar![]()
ze zijn gewoon TE verwend en veel paarden maken er misbruik van.
Miss_Malfoy schreef:Maar als jou paard een hele verkeersopstopping veroorzaakt omdat hij ergenst niet langs durft, en het ook niet van plan is, omdat het anders ook nooit moet omdat dat zielig is...
Sorry, maar dan zit je imo goed fout. Dat je een gevaar bent voor jezelf is niet mijn probleem, maar zodra je andere mensen, en je paard in gevaar gaat brengen, ga je echt te ver.
) Maar een paard dat aan de kletter gaat of gaat lopen stuiteren is vele malen gevaarlijker voor omstanders dan een paard dat stilstaat, ff kijkt en er dan wel (desnoods aan de hand) langs gaat. Nogmaals, bekijk het per geval. Het ene paard kan het gewoon doorlopen wel handelen bij echte angst, het andere paard niet
Miss_Montana schreef:Miss_Malfoy schreef:Maar als jou paard een hele verkeersopstopping veroorzaakt omdat hij ergenst niet langs durft, en het ook niet van plan is, omdat het anders ook nooit moet omdat dat zielig is...
Sorry, maar dan zit je imo goed fout. Dat je een gevaar bent voor jezelf is niet mijn probleem, maar zodra je andere mensen, en je paard in gevaar gaat brengen, ga je echt te ver.
Van een verkeersopstopping zullen er geen gewonden vallen (hoewel het me erg genant lijkt als jij de oorzaak ervan zou zijn met je paard) Maar een paard dat aan de kletter gaat of gaat lopen stuiteren is vele malen gevaarlijker voor omstanders dan een paard dat stilstaat, ff kijkt en er dan wel (desnoods aan de hand) langs gaat. Nogmaals, bekijk het per geval. Het ene paard kan het gewoon doorlopen wel handelen bij echte angst, het andere paard niet

Miss_Malfoy schreef:Als je het oplost door af te stappen maakt mij niks uit, zolang je maar geen gevaarlijke situaties veroorzaken.
Maar je paard z'n zin geven en omdraaien vind ik echt not done.
Hoef je 'm er niet langs te meppen, er kwam bij ons ook geen geweld aan te pas, maar gewoon even streng zijn en duidelijk zeggen je gaat er nu langs, klaar. Of het nu achterstevoren is of als jij er naast loopt, ze moeten gewoon luisteren.
Twiggy2008 schreef:Miss_Malfoy schreef:Als je het oplost door af te stappen maakt mij niks uit, zolang je maar geen gevaarlijke situaties veroorzaken.
Maar je paard z'n zin geven en omdraaien vind ik echt not done.
Hoef je 'm er niet langs te meppen, er kwam bij ons ook geen geweld aan te pas, maar gewoon even streng zijn en duidelijk zeggen je gaat er nu langs, klaar. Of het nu achterstevoren is of als jij er naast loopt, ze moeten gewoon luisteren.
Ik ken niemand die op zo'n moment omdraait en het paard 'zijn zin geeft'. En ik ken toch aardig wat ruiters.
Waar je je druk over maakt.![]()
Jij rijdt waarschijnlijk een paard die al prima verkeersmak is. Ik vind niet dat het over streng zijn moet gaan, wel over je paard weer even op jou laten richten en hem het zelfvertrouwen geven om naar je te durven luisteren. Dat woordje 'moeten' daar heb ik wat moeite mee. Natuurlijk moeten ze luisteren, maar JIJ moet ze het zelfvertrouwen geven. Het blijven vluchtdieren en je mag allang blij zijn dat je er op mag rijden, laat staan in het verkeer of waar dan ook waar elementen zijn waar paarden van nature niet aan gewend zijn.
Liljebo, en ik ga helemaal met jouw verhaal mee.
Ik wel, dus ik probeer onze veiligheid te handhaven.
. Al hoewel hij het steeds beter gaat doen, maar het is iets wat je moet oefenen. Ik vind het hier op bokt altijd wel interessant dat mensen alleen naar buiten gaan met verkeersmakke paarden. Een paard moet het eens leren om over de weg te gaan met ruiter (ernaast is geen enkel probleem
). Overigens wandel ik het eerste stuk naar het bos altijd, aangezien die weg ronduit gevaarlijk is (een dijk, waar iedereen over heen raast). Daar ga ik geen risico nemen, ammehoela. Maar eens zal de eerste keer zijn, lijkt mij.
, maar ik zie liever een paard waar ook naar geluisterd wordt, dan een paard wat strontchagerijnig zijn rondjes in de bak weer moet doen.
Citaat:Paard mag van mij best een eigen inbreng hebben. De uiteindelijke beslissing neem ik, maar dat wil niet zeggen dat het paard niet met ideeen mag komen. Uiteindelijk heb ik liever een paard wat actief meedenkt, dan een robot (aangeleerde hulpeloosheid)
. Als paarden bang zijn dan zijn ze bang en dan is het geen verwend paard, dat net doet alsof hij bang is, in de hoop dat baasje erin trapt en hem weer lekker in zijn warme knusse kooitje stopt, waar hij gezellig de eerstkomende acht uur naar een muur mag staren........
.Dani62 schreef:Pfft, dat er nog mensen bestaan die denken dat paarden 'misbruik maken van de situatie' of hun angst faken. Als paarden bang zijn dan zijn ze bang en dan is het geen verwend paard, dat net doet alsof hij bang is, in de hoop dat baasje erin trapt en hem weer lekker in zijn warme knusse kooitje stopt, waar hij gezellig de eerstkomende acht uur naar een muur mag staren........
Paard loopt je niet te pesten hoor, hij heeft gewoon écht een gruwelijke hekel aan de situatie......
Mijn paard hoeft nooit op stal, dát is pas verwennerij.
Overigens vind ik het helemaal niet erg om je paard een dag te laten staan terwijl je eigenlijk anders van plan was. Goede leiders houden ook rekening met hun paard namelijk. Je paard zal daar niet verwend van raken, die weet namelijk niet eens wat dat ís.
?
. Ik had ook eigenlijk willen grondwerken, maar er was nergens rustig de ruimte vandaag bij ons, dus ik ben maar gaan rijden tussen de anderen in. Had ik niet moeten doen
, was geen succes vandaag. Ik ben afgestapt en heb lekker wat getut en hem naar het land gebracht. Moet ik dan de strijd aangaan? Welnee, eigenlijk wist ik van tevoren dat we vandaag echt even wat anders moesten doen. Ik heb dat gevoel genegeerd, mijn fout, want ik ken mijn paard door-en-door en ik wist dat we het werk af moesten wisselen. Morgen verzinnen we dus lekker echt wat anders, overmorgen ook en daarna pakken we het rijden wel weer op.
. Je hoort vaak alleen maar: 'niet doen', 'hou op', 'stel je niet aan', 'loop door' etc. Ik hoor nou nooit eens iemand zijn paard helemaal de hemel in prijzen omdat het braaf is, want dat is niets bijzonders, dat is gewoon het gedrag dat we verwachten. 
pharagirlke schreef:Al ik met mijn merrie het idee heb dat het niet goed gaat stap ik af. Ik ken mijn merrie door en door en als ik haar er doorheen dram dan vallen er gewonden. Degene die geen compromissen met haar wil sluiten mag haar eens meenemen hoor... Ben benieuwd hoe ver je komt met haar.
Buiten "controle" hebben enz, is er ook nog zo iets als respect naar je dier. Als ik doodsbang ben voor iets, en en of andere idioot wil me er tóch langs heen drijven zonder me gerust te stellen en me wat tegemoet te komen dan heeft die ook een probleem... Als je denkt dat je 500kg paard 100% onder controle hebt vind ik je onverantwoordelijk en ronduit dom. Het is een groot, zwaar en sterk dier. Die heb je niet 100% onder controle. Als die wil gaan, dan gaat ie, mag jij zoveel schreeuwen dat ie moet luisteren in het verkeer als je wil.
Die ik verzorg, daarbij moet je gewoon van de no-nonsense zijn.