Paarden verwent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 13:25

Ik bedoel niet dat paarden niet naar buiten mogen ofzo. Maar ik vind gewoon dat sommige paarden er makkelijk vanaf komen als hij iets niet wil. Niet dat we super streng moeten zijn. Maar je mag ook niet alles laten gebeuren vind ik. Niet over je heen laten lopen. Letterlijk en figuurlijk. Verwent/ opvoeding het is maar hoe je het bekijkt. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paarden verwent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:31

Ah oké, ja kijk dat vind ik verwennen.
Hoeveel dekens je op doet moet je lekker zelf weten, zal mij een zorg zijn.

Maar als jou paard een hele verkeersopstopping veroorzaakt omdat hij ergenst niet langs durft, en het ook niet van plan is, omdat het anders ook nooit moet omdat dat zielig is...
Sorry, maar dan zit je imo goed fout. Dat je een gevaar bent voor jezelf is niet mijn probleem, maar zodra je andere mensen, en je paard in gevaar gaat brengen, ga je echt te ver.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:41

Ik vind de paarden van nu helemaal niet verwend. :n
De meeste paarden hebben amper een paardenleven en veel ruiters in mijn directe omgeving zijn niet altijd even eerlijk en duidelijk naar de paarden toe. Dat is helaas wat ik zie.

Ik vind het belangrijk dat je eerlijk en duidelijk bent naar een paard toe. Paarden snappen je dan vrij snel, hoor ;) . Daarbij rekening houdend dat een paard een paard is en als een paard denkt. Hij moet doen wat ik hem vraag, maar ik ben wel zo reeel altijd te kijken of ik mijn 'vraag' wel goed gesteld heb. Zouden meer mensen eens moeten doen, naar mijn idee. :j

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 10:42

jasmijn78 schreef:
Ik zie hier dat mensen onder 'verwennen' zaken als scheren, dekens, solaria etc verstaan? Die zaken hebben niets te maken met verwennen... Verwennen is een paard in de opvoeding geen duidelijke grenzen aan geven. En daar krijg je vervelende hufters van.

Mensen interpreteren gedrag en behoeftes van een paard gewoon vaak verkeerd en te antropomorfistisch. Dan is de verhouding leider-paard gewoon zoek. En daardoor onstaan problemen. Niet door een paard onder een solarium te zetten, in een binnenbak te rijden, het af te spuiten met warm water of het een denken op te doen...

Precies, scheren, dekens, solaria enz. is verzorging sommige mensen hebben die middelen niet, maar dat wil niet zeggen dat hun paarden niet goed verzorgd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:51

roybrit schreef:
ik vind dat de paarden van tegenwoordig echt gewoon vies verwent worden.
regent het krijgen ze een regendeken anders worden ze nat.
worden binnen gehaald buiten gezet elkedag een schone stal met veel stro en genoeg hooi om te eten.
brokken worden voorgeschoteld ze worden 2x perdag gepoetst.
in de winter geschoren deken er op dik int stro want stel je voor dat die het koud krijgt
dan hoef die maar 1 uur te lopen en de rest van de dag lekker in de wei, pff wat hebben die paarde het
luxe. denk zelf dat de paarde het zelf ook niet erg zouden vinden om de heledag bezig te zijn. we maken die paarden ZELF gewoon verwend.
(doe het zelf ook zo hoor met me paard) maar eigelijk hebben ze het 1ste klas op manege paarden naar :Y)

ze zijn gewoon TE verwend en veel paarden maken er misbruik van.

Dit heeft helemaal niets met verwennen te maken. Integendeel zelfs; je vermenselijkt hiermee het paard en neemt met dergelijke zaken het paard juist zijn paard-zijn af.
En denk je nou echt dat een paard denkt "oh ik word zo lekker verwend met m'n stalletje en m'n dekentje, laat ik maar eens misbruik gaan maken van de situatie"? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:59

Miss_Malfoy schreef:
Maar als jou paard een hele verkeersopstopping veroorzaakt omdat hij ergenst niet langs durft, en het ook niet van plan is, omdat het anders ook nooit moet omdat dat zielig is...
Sorry, maar dan zit je imo goed fout. Dat je een gevaar bent voor jezelf is niet mijn probleem, maar zodra je andere mensen, en je paard in gevaar gaat brengen, ga je echt te ver.

Van een verkeersopstopping zullen er geen gewonden vallen (hoewel het me erg genant lijkt als jij de oorzaak ervan zou zijn met je paard :') ) Maar een paard dat aan de kletter gaat of gaat lopen stuiteren is vele malen gevaarlijker voor omstanders dan een paard dat stilstaat, ff kijkt en er dan wel (desnoods aan de hand) langs gaat. Nogmaals, bekijk het per geval. Het ene paard kan het gewoon doorlopen wel handelen bij echte angst, het andere paard niet :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:13

Miss_Montana schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Van een verkeersopstopping zullen er geen gewonden vallen (hoewel het me erg genant lijkt als jij de oorzaak ervan zou zijn met je paard :') ) Maar een paard dat aan de kletter gaat of gaat lopen stuiteren is vele malen gevaarlijker voor omstanders dan een paard dat stilstaat, ff kijkt en er dan wel (desnoods aan de hand) langs gaat. Nogmaals, bekijk het per geval. Het ene paard kan het gewoon doorlopen wel handelen bij echte angst, het andere paard niet :)

Tja zeg nooit nooit, ik noem maar een voorbeeld. Wat jij noemt kan dan ook makkelijk gebeuren. Gaat in dat soort gevallen ook vaak van kwaad tot erger. Maar je paard is gewoon een beest van 500 kg en die moet je verdomme gewoon in de hand hebben, niks geen gezeik, luisteren!
Een hond moet netjes luisteren, dus een paard al helemaal. :)*

Edit: Ik heb wel eens een tractor opgehouden, pony die voorop zou gaan omdat ze altijd braaf was vertikte het opeens. Echt niet normaal. Tja en wat doe je dan, nou in elk geval niet terug gaan, dus toen ik maar voorop met die mafkees van mij. In dat soort situaties ben ik vreemd genoeg op mijn best, knoop doorhakken en gaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:20

Tja, een paard is nou eenmaal gemaakt om te vluchten, dus als de angst even een keertje groter is dan het zelfvertrouwen in mij, dan kun je wel stoer roepen 'knoop doorhakken', maar ik zal dan dus gewoon even afstappen. Tuurlijk zal een bepaald deel van bokt er wel weer over vallen, maar met een jonkie, moet je nou eenmaal alles voor het eerst doen en dan vind ik mijn leven en zijn leven even belangrijker, dan wat een gemiddelde bokker vindt. :P

Ik stap liever even af, zodat ik rustig een kruispunt kan oversteken, dan dat ik per se mijn zin door wil drammen bij een paard wat gewoon nog te onzeker is. Het komt allemaal met de tijd wel, hoor. ;)
Ik zie werkelijk niet wat dat met 'verwend zijn' te maken heeft. :n

Je paard er langs meppen, lijkt mij in elk geval niet de oplossing. Bovendien wens ik je dan heel veel sterkte met die slimmerd van mij. :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:33

Als je het oplost door af te stappen maakt mij niks uit, zolang je maar geen gevaarlijke situaties veroorzaken.
Maar je paard z'n zin geven en omdraaien vind ik echt not done.
Hoef je 'm er niet langs te meppen, er kwam bij ons ook geen geweld aan te pas, maar gewoon even streng zijn en duidelijk zeggen je gaat er nu langs, klaar. Of het nu achterstevoren is of als jij er naast loopt, ze moeten gewoon luisteren. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:59

Verwend in mensenogen: mooi droge stal met pak stro, goede kwaliteit voer, dekens, schoentjes, solarium, stapmolen, binnen als de eerste druppels regen vallen, enz enz enz

Verwend in paardenogen: Vrijheid in een kudde op een enorm natuurgebied.

Maw. Een paard wordt verwend als je hem de ruimte geeft om te rennen, spelen en te grazen, in kuddeverband.

De rest is gewoon iets wat de mens wil: betuttelen.

Rijden is ook iets wat de mens wilt en dus nooit verwennen.
Instelling van veel mensen: Voor dat uurtje moet hij maar luisteren.
Waarom?
Hoe zou het zijn om in dat uurtje tot een prettige samenwerking te komen zodat het voor beiden leuk is en het paard graag naar je toekomt voor een volgende sessie...

Een 'ander' paard eens even aanpakken zodat ie doet wat ik wil komt niet eens in mij op.
Als ik een rit maak met paarden van kennissen, eis ik niets, maar probeer het paard een beetje te leren kennen en speel daarop in.
Het is tenslotte geen gebruiksvoorwerp/fiets.

Ga verder helemaal met twiggy mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:01

Miss_Malfoy schreef:
Als je het oplost door af te stappen maakt mij niks uit, zolang je maar geen gevaarlijke situaties veroorzaken.
Hoef je 'm er niet langs te meppen, er kwam bij ons ook geen geweld aan te pas, maar gewoon even streng zijn en duidelijk zeggen je gaat er nu langs, klaar. Of het nu achterstevoren is of als jij er naast loopt, ze moeten gewoon luisteren. ;)

Ik ken niemand die op zo'n moment omdraait en het paard 'zijn zin geeft'. En ik ken toch aardig wat ruiters.
Waar je je druk over maakt. ;)

Jij rijdt waarschijnlijk een paard die al prima verkeersmak is. Ik vind niet dat het over streng zijn moet gaan, wel over je paard weer even op jou laten richten en hem het zelfvertrouwen geven om naar je te durven luisteren. Dat woordje 'moeten' daar heb ik wat moeite mee. Natuurlijk moeten ze luisteren, maar JIJ moet ze het zelfvertrouwen geven. Het blijven vluchtdieren en je mag allang blij zijn dat je er op mag rijden, laat staan in het verkeer of waar dan ook waar elementen zijn waar paarden van nature niet aan gewend zijn.

Liljebo, en ik ga helemaal met jouw verhaal mee. :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:08

Twiggy2008 schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Ik ken niemand die op zo'n moment omdraait en het paard 'zijn zin geeft'. En ik ken toch aardig wat ruiters.
Waar je je druk over maakt. ;)

Jij rijdt waarschijnlijk een paard die al prima verkeersmak is. Ik vind niet dat het over streng zijn moet gaan, wel over je paard weer even op jou laten richten en hem het zelfvertrouwen geven om naar je te durven luisteren. Dat woordje 'moeten' daar heb ik wat moeite mee. Natuurlijk moeten ze luisteren, maar JIJ moet ze het zelfvertrouwen geven. Het blijven vluchtdieren en je mag allang blij zijn dat je er op mag rijden, laat staan in het verkeer of waar dan ook waar elementen zijn waar paarden van nature niet aan gewend zijn.

Liljebo, en ik ga helemaal met jouw verhaal mee. :j

Nou nou ik ken er dus toch wel... :o
Maar ik vind dat dus gewoon verwennen, en op een verkeerde manier. Gewoon een van de manieren waarop mensen hun paard z'n zin geven.

Vertrouwen geven heeft imo ook met zelfvertrouwen te maken. Je hakt de knoop door en je gaat ervoor, en dat doe ik. Geen gelul, of andere bullshit, wat ik wil dat gaan we doen, en dan ziet hij wel dat er inderdaad niks aan de hand was.
En ja hij is verkeersmak, anders ging ik er ook niet zomaar mee naar buiten. Maar wat heeft dat er mee te maken? Je blijft toch altijd wel dingen tegenkomen waarvan hij zegt hé dat ken ik niet!

En ik ben (meestal) dolbij dat ik er op mag rijden. Maar compromissen sluiten in het verkeer? Nope, daar wil ik volledige controle hebben. Paard snapt niet dat je eerst even links en rechts moet kijken voor je oversteekt. :n Ik wel, dus ik probeer onze veiligheid te handhaven. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:22

Het is prima dat je jullie en andermans veiligheid wilt handhaven. Ik probeer dat ook, want op ongelukken zit ik niet te wachten. Mijn paard moet er ook doorheen, maar heb ik het gevoel 'dit gaat niet goed', stap ik af en ga ik alsnog verder. Ik heb nog een jonge pony, die nog niet 100% verkeersmak is ;) . Al hoewel hij het steeds beter gaat doen, maar het is iets wat je moet oefenen. Ik vind het hier op bokt altijd wel interessant dat mensen alleen naar buiten gaan met verkeersmakke paarden. Een paard moet het eens leren om over de weg te gaan met ruiter (ernaast is geen enkel probleem ;) ). Overigens wandel ik het eerste stuk naar het bos altijd, aangezien die weg ronduit gevaarlijk is (een dijk, waar iedereen over heen raast). Daar ga ik geen risico nemen, ammehoela. Maar eens zal de eerste keer zijn, lijkt mij. ;)

Maar weet je, ik ben wel iemand die naar haar paard blijft kijken. Ik heb een heel vrolijk paard, die graag werkt, graag aandacht wil, graag bij je is. Merk ik in het land dat hij geen zin heeft, dan laat ik hem staan. Verwen ik hem dan? Het is misschien 3x gebeurd sinds ik hem heb. Ik ben iemand die wil dat we beiden plezier hebben in wat we doen. En dat kan betekenen dat ik mijn plannen wel eens moet bijstellen. Maar ik ben wel overtuigd dat ik een heel blij paard heb, die 9,9 van de 10x juist zin heeft om wat te doen en ook heel vrolijk rondhobbelt. Dan verwen ik hem maar ;) , maar ik zie liever een paard waar ook naar geluisterd wordt, dan een paard wat strontchagerijnig zijn rondjes in de bak weer moet doen. :D

Het is mijn paard en niemand maakt uit hoe ik met hem omga. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 03:23

Al ik met mijn merrie het idee heb dat het niet goed gaat stap ik af. Ik ken mijn merrie door en door en als ik haar er doorheen dram dan vallen er gewonden. Degene die geen compromissen met haar wil sluiten mag haar eens meenemen hoor... Ben benieuwd hoe ver je komt met haar.

Buiten "controle" hebben enz, is er ook nog zo iets als respect naar je dier. Als ik doodsbang ben voor iets, en en of andere idioot wil me er tóch langs heen drijven zonder me gerust te stellen en me wat tegemoet te komen dan heeft die ook een probleem... Als je denkt dat je 500kg paard 100% onder controle hebt vind ik je onverantwoordelijk en ronduit dom. Het is een groot, zwaar en sterk dier. Die heb je niet 100% onder controle. Als die wil gaan, dan gaat ie, mag jij zoveel schreeuwen dat ie moet luisteren in het verkeer als je wil.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 09:09

Helemaal met je eens, Pharagirlke. Dat is dus ook wat ik zeg. Het is een paard, geen mens, en die kunnen nou eenmaal heftig op bepaalde dingen reageren, die voor ons heel normaal zijn. Daar moet je als ruiter gewoon rekening mee houden. Een paard schrikt niet om jou te pesten. En dat vind ik even een andere benadering dan meteen maar roepen dat hij 'moet' en dat hij 'naar jou te luisteren heeft'.
Zo werkt het niet....... Ik ben absoluut de baas, maar ik hou wel rekening met het feit dat mijn paard een paard is en geen mens. ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 13:31

Sluit me helemaal aan bij twiggy en pharagirlke,

Dat wat wij verwennen noemen mbt luxe in de vorm van vertroetelen, dekens, sjieke stallen etc etc... heeft niets met een paard verwennen te maken maar met onze eigen drang om iets te betuttelen. Een paard vraagt hier niet om.
Die heeft veel liever 24/7 de beschikking over een lap grond, afwisselend terrein, met een kudde

Dat wij soms extra moeite moeten doen om ons paard in conditie te houden, heeft ook niets met verwennen te maken, maar met onze wens om van ons paard een atleet te maken. En die zal terdege onder controle moeten staan, net als iedere sporter.
Dus zal de mens altijd allert moeten zijn op spierproblemen, overvelasting, materiaal wat niet optimaal zit...
Ook dat heeft niets met verwennen te maken, maar met de dingen noodzakelijk om het voor het paard mogelijk te maken om ons te bieden wat we zo graag willen hebben.

Paard zijn zin geven? Verwennen? Nee. Nooit. Af en toe een comprimis sluiten vind ik toch al geen verwennen, maar iets wat een samenwerking met het paard leuk kan maken (mits je niet te maken hebt met een gevaarlijke situatie) Paard mag van mij best een eigen inbreng hebben. De uiteindelijke beslissing neem ik, maar dat wil niet zeggen dat het paard niet met ideeen mag komen. Uiteindelijk heb ik liever een paard wat actief meedenkt, dan een robot (aangeleerde hulpeloosheid) En... ik vind het paard geen gebruiksvoorwerp, maar een dier waarmee ik samen iets wil doen. NIet iets waar IK iets mee wil doen en waarbij hij maar heeft te luisteren

Maaar.... zeggen jullie... die penny's dan die alle paarden lief vinden en vervolgens worden doorgeknuffeld of een lieftallige hoef om hun oren krijgen... dat komt omdat ze hun paard verwennen, altijd hun zin geven.
Maar ook daarmee ben ik het niet eens. Slecht gedrag bij paarden doordat er geen leiding komen is geen verwend gedrag, maar een noodoplossing voor een paard omdat er nu eenmaal een leider is. Slechts zeer weinig paarden staan werkelijk te springen om de leiding op zich te nemen. Ze hebben liever dat een ander dat doet. Maar als niemand hun leidt... tja, dan zullen ze wel de leiding moeten overnemen willen ze veiligheid in de kudde krijgen. De meeste paarden voelen zich daar ellendig bij, worden neurotisch of krijgen andere problemen. Dus nee.... deze paarden zijn niet verwend. Ze zijn niet begrepen.

Verder valt het mij op dat het geven van leiderschap nogal wordt verward met pure dominantie in de zin van ' hij doet maar wat ik zeg'

Een echte leider is de verstandigste, die beslissingen neemt die in het belang zijn van de kudde en niet van zichzelf. Een leider forceerd niets en al helemaal niet ten koste van het paard.
Dat heeft een leider ook niet nodig, want paarden volgen dat paard/persoon uit zichzelf. Omdat dat paard/persoon de veiligheid biedt die ze nodig hebben
Dat betekent inderdaad ingrijpen in een noodsituatie, hoe dan ook. Of het nu het paard, jij of beiden is wat in gevaar komt. Op dat moment hou je je hoofd koel en doet wat je moet doen om veiligheid te garanderen.
Maar dat betekent ook dat het paard in iedere andere situatie altijd een keuze heeft. Dat die vrije keuze uiteindelijk jouw keuze wordt.(dus zonder enige dwang).. dat is een staaltje van goed leiderschap.

Valt me op dat sommige mensen blijkbaar van mening zijn dat het wel stoer is als je een paard wel eens ff laat zien wie de baas is.
Ik heb persoonlijk veel meer respekt voor de mensen die dusdanig veel respekt bij het paard verdienen door een eerlijke omgang, rekening houdend met het paard, dat het paard hen als vanzelf volgt, zonder dat daar dwang bij nodig is.

Eisen aan een ' vreemd' paard stellen mbt tot iets wat je zelf wilt om een prijs te halen of om te laten zien wat je kunt en niet schuwt om het paard stevig aan te pakken om je eisenpakket voldaan te krijgen, valt bij mij niet onder leiderschap

overigens trek ik mij verder even terug uit de discussie, want we krijgen bezoek vanuit nl en heb dus voorlopig ff geen tijd
Maar mijn mening is wel duidelijk, denk ik

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 20:24

Citaat:
Paard mag van mij best een eigen inbreng hebben. De uiteindelijke beslissing neem ik, maar dat wil niet zeggen dat het paard niet met ideeen mag komen. Uiteindelijk heb ik liever een paard wat actief meedenkt, dan een robot (aangeleerde hulpeloosheid)

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Naar mijn gevoel behandel je hier je paard als een mens. Misschien bedoel je het niet zo, maar je schrijft het wel zo. De 'ideeën' waar mijn paard mee komt aan zetten zijn vaak niet de ideeën die ik in m'n hoofd had..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:52

Pfft, dat er nog mensen bestaan die denken dat paarden 'misbruik maken van de situatie' of hun angst faken :(. Als paarden bang zijn dan zijn ze bang en dan is het geen verwend paard, dat net doet alsof hij bang is, in de hoop dat baasje erin trapt en hem weer lekker in zijn warme knusse kooitje stopt, waar hij gezellig de eerstkomende acht uur naar een muur mag staren........
Paard loopt je niet te pesten hoor, hij heeft gewoon écht een gruwelijke hekel aan de situatie......

Mijn paard hoeft nooit op stal, dát is pas verwennerij ;).

Overigens vind ik het helemaal niet erg om je paard een dag te laten staan terwijl je eigenlijk anders van plan was. Goede leiders houden ook rekening met hun paard namelijk. Je paard zal daar niet verwend van raken, die weet namelijk niet eens wat dat ís.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-09 21:12

Dani62 schreef:
Pfft, dat er nog mensen bestaan die denken dat paarden 'misbruik maken van de situatie' of hun angst faken :(. Als paarden bang zijn dan zijn ze bang en dan is het geen verwend paard, dat net doet alsof hij bang is, in de hoop dat baasje erin trapt en hem weer lekker in zijn warme knusse kooitje stopt, waar hij gezellig de eerstkomende acht uur naar een muur mag staren........
Paard loopt je niet te pesten hoor, hij heeft gewoon écht een gruwelijke hekel aan de situatie......

Mijn paard hoeft nooit op stal, dát is pas verwennerij ;).

Overigens vind ik het helemaal niet erg om je paard een dag te laten staan terwijl je eigenlijk anders van plan was. Goede leiders houden ook rekening met hun paard namelijk. Je paard zal daar niet verwend van raken, die weet namelijk niet eens wat dat ís.

Ik denk niet dat het altijd ECHT angst is. Bijv. ik had met mijn pony elke maandag avond les in de manege en nou was mijn pony een beetje ondeugend maar daar ging het best wel redelijk en toen had ik een x wedstrijd in dezelfde bak. En wat denk je? Hij wou helemaal nergens langs.

Dan denk ik toch echt, hij neemt me in de zeik. Sommige paarden zijn echt bang. Maar van sommigen is het gewoon aanstellerij waar je even door moet pakken. Bijv. je paard is al 100x ergens langs geweest en bij de 101e x durft hij er niet meer langs, dat is voor mijn gevoel een echte angst.. :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:16

Ik ken toch ook paarden die je wel eens in de zeik nemen wb angst, maar je voelt het verschil wel. Als mijn merrie echt bang is trilt ze over haar hele lichaam :(:) Als ze idioot aan het doen is staan die oortjes er op en doet ze gewoon beetje stoer.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:22

ik vind dat het rekening houden met je paard ook erg belangrijk is.. zij moeten, als JIJ kan, zomaar even klaar staan om te werken.
Ik vind dat een paard dan toch wel iets in te brengen heeft. Hij moet natuurlijk wel luisteren, maar zo heb ik wel dat als hij
bijv. zondag super goed zijn best heeft gedaan, ik niet verwacht dat hij 's maandags weer op zijn paardsbest is.
Als ik dan even los rij en op een gegeven moment merk dat de dressuur toch tien keer prut wordt op die dag, ga ik niet door zeuren
en trekken totdat hij het goed doet. Op dat moment geef ik m'n paard misschien z'n zin, dat mag misschien verwend zijn, maar ik heb
met mijn 60kg soms weinig in te brengen bij mijn knollie van 500/600kg. Als de ene dag dressuur gewoon super gaat en de volgende dag niet
dan stop ik gewoon met dressuur voor die dag en ga ik gewoon lekker buiten rijden of een beetje springen. Ik zet hem nog wel aan het werk,
maar de dressuur gaat dan gewoon niet en dan heb ik verder ook geen zin in een gevecht of iets dergelijks..

Verder vind ik oppotten in de stal ook absoluut geen verwenning, maar vind ik wel dat je soms ook niet anders kan. Mijn paard kan absoluut niet alleen
staan in de wei (wat ik helemaal kan begrijpen.. is een kuddedier..) en om het dan 24/7 in de wei te zetten is heerlijk voor hem, maar dan heb je weer een aantal andere paarden nodig voor gezeldschap, maar dat kunnen mensengewoon niet altijd bieden.. om mensen nou te verbieden een paard te nemen als ze geen wei kunnen aanbieden voor hele dagen (dus wel uurtjes per week..) dat is ook weer zowiets!

Maar nu even als antwoord op de vraag, ik denk dat het paard van NU (wat ze ook nu gewend zijn.. op stal enz.) soms toch best wel verwend is ja, maar ik denk dat dat wel bij alle huisdieren is.. even wat lekkers geven en als een paard een echte baaldag heeft, toch maar wat anders gaan doen of alleen maar lekker vertroetellen (al vinden lang niet alle paardn dit fijn..)
Aan de andere kant zijn ze ook juist niet verwend, want veel paarden worden in de winter opgepot in de stal met een deken.. die zien gewoon geen wei meer of vrijheid voor een hele tijd tot de zon er weer is.. dat vind ik dan wel heel jammer (en eigenlijk niet altijd kunnnen). Zo had ik ook wel opmerkingen toen mijn paard met ijzers in de sneeuw stond.. zo van; "straks glijd hij nog uit en breekt het iets". Ik denk.. paarden kijken heus wel uit, en dan valt mijn paard een keertje.. meerdere keren gebeurt afgelopen winter. Paard galoppeerd de wei in, terwijl hij ook lekker in de ronte bokt.. nou, dan ligt hij wel eens op zijn snufferd... maar daar gaat hij niet dood van.. leert hij alleen maar van en toch heeft hij de tijd van z'n leven gehad, lekker in de sneeuw.. Super om alleen maar naar te kijken hoe in en in gelukkig ze dan zijn.. Zo zouden ze altijd eigenlijk moeten leven, maar dan bedenk je je weer dat de wei maar beperkt vrij is (in de zomer helemaal..) dus kan je dat dus niet bieden (zoals eerder vermeld), maar okee
sorry vor het lange verhaal hoop dat het toch een bbeetje duidelijk is, moest het gewoon even kwijt :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:21

Als mijn paard 's morgens heerlijk ligt in de wei en ik wil eigenlijk gaan rijden of grondwerken, laat ik hem lekker liggen en ga ik erbij liggen. Dan loopt het maar anders, het zij zo. Heb ik de tijd, gaat 'ie vanzelf wel staan en gaan we alsnog wat werken, maar heb ik die tijd niet, dan maar niet. Wat een verwend paard, he :+ ?
En weet je, hij heeft geen idee dat ik hem dan verwen. Want paarden denken helemaal niet zo. :)*

En inderdaad, als ik merk dat het rijden niet geweldig gaat, dan stop ik ook. Zo ging het van het weekend geweldig en vandaag totaal niet :\ . Ik had ook eigenlijk willen grondwerken, maar er was nergens rustig de ruimte vandaag bij ons, dus ik ben maar gaan rijden tussen de anderen in. Had ik niet moeten doen :n , was geen succes vandaag. Ik ben afgestapt en heb lekker wat getut en hem naar het land gebracht. Moet ik dan de strijd aangaan? Welnee, eigenlijk wist ik van tevoren dat we vandaag echt even wat anders moesten doen. Ik heb dat gevoel genegeerd, mijn fout, want ik ken mijn paard door-en-door en ik wist dat we het werk af moesten wisselen. Morgen verzinnen we dus lekker echt wat anders, overmorgen ook en daarna pakken we het rijden wel weer op.

Natuurlijk zijn er mensen die dat 'verwennen' vinden, maar ach, zij kennen mijn paard niet. Ik luister eigenlijk in principe ook altijd naar mijn paard en doe ik dat niet, dan kom ik mezelf weer tegen. Heel confronterend soms, maar ook heel leerzaam. :j
En gelukkig heb ik een paard met wel een heel sterk karakter, maar ook eentje die mij vergeeft, als ik een verkeerde beslissing maak. :)
Maar ik ben overtuigd, dat als je te vaak een 'verkeerde' beslissing maakt, hij enorm tegen gaat werken. Want zo is hij ook. :P

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:09

Ik vind dat de meeste eigenaren ook wel eens wat liever mogen zijn :o . Je hoort vaak alleen maar: 'niet doen', 'hou op', 'stel je niet aan', 'loop door' etc. Ik hoor nou nooit eens iemand zijn paard helemaal de hemel in prijzen omdat het braaf is, want dat is niets bijzonders, dat is gewoon het gedrag dat we verwachten.

Er is nu ook een ander topic: 'wat zou je doen als je paard de ring niet in wil?'. Ik denk dat ik lekker rechtsomkeert zou maken, het paard zal toch wel een reden hebben om daar niet in te willen.

En net als dat ik het goed vind om te stoppen als het niet goed gaat, is het ook goed om te stoppen als het wél goed gaat. Want de beste beloning is voor een paard nog altijd rust, lekker terug naar de wei met zijn/haar vriendjes.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:32

Het is denk ik niet zozeer verwennen maar meer dat veel eigenaren er niet voldoende aan durven rijden of in de omgang ook te lief zijn voor hun paard en dat daarom de paarden een loopje met hun nemen. Gedrag zoals Dani62 omschrijft komt denk ik voort uit angst van de ruiter. Toch dat sportpaard willen rijden maar hem eigenlijk niet aan kunnen, wat zich uit in continu dingen roepen als "nee niet doen" etc. Om dat te compenseren wordt het paard gepamperd zo neem je je eigen schuldgevoel weg doordat je denkt en ook vindt dat jij je paard supergoed verzorgd.

Ik vind naar je paard luisteren erg belangrijk, een paard is geen machine die je aan of uit zet maar helaas denken veel mensen tegenwoordig wel zo. Doordeweeks proefjes oefenen en dan moet het op wedstrijd ook lukken zelfs als jijzelf gespannen bent en je paard het proefje rijden al geen reet meer aan vindt. Gevolg, geen impuls of juist een paard wat gaat rennen of staken. Of doordeweeks een zware crosstraining en het dan gek vinden dat je paard op de oefencross van zaterdag (2 dagen erna) niet vooruit te branden is en zelfs regelmatig weigert. Ik vind dus de paarden niet verwend maar de mensen die ermee rijden en die denken dat alles maar moet kunnen. Natuurlijk ligt het altijd aan het paard of de omstandigheden als het niet lukt.

Ik kan me daar soms best over opwinden maar ben ondertussen ook blij dat ik het zelf anders doe. Ik ga of op mijn eigen gevoel en hoe mijn paard voelt om te bepalen wat we die dag gaan doen. Als 1 van ons beiden niet topfit is ga ik niet alles op alles zetten omdat ik toch perse die lange buitenrit wil maken of omdat we naar les zouden gaan. Dan nemen we gewoon een stapje terug of krijgt 1 van ons of allebei een lekker dagje vrij.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:17

@ Twiggy2008: O afstappen heb ik ook wel eens gedaan, daar is ook niks mis mee. ;)
Het is ook veel logischer om je paard vanaf de grond te leiden.

En kijken naar wat je paard je aanbied kan nooit kwaad. Als de dressuur niet lekker gaat, maar hij doet wel vrolijk een sprongetje tja dan doen we dat.

pharagirlke schreef:
Al ik met mijn merrie het idee heb dat het niet goed gaat stap ik af. Ik ken mijn merrie door en door en als ik haar er doorheen dram dan vallen er gewonden. Degene die geen compromissen met haar wil sluiten mag haar eens meenemen hoor... Ben benieuwd hoe ver je komt met haar.

Buiten "controle" hebben enz, is er ook nog zo iets als respect naar je dier. Als ik doodsbang ben voor iets, en en of andere idioot wil me er tóch langs heen drijven zonder me gerust te stellen en me wat tegemoet te komen dan heeft die ook een probleem... Als je denkt dat je 500kg paard 100% onder controle hebt vind ik je onverantwoordelijk en ronduit dom. Het is een groot, zwaar en sterk dier. Die heb je niet 100% onder controle. Als die wil gaan, dan gaat ie, mag jij zoveel schreeuwen dat ie moet luisteren in het verkeer als je wil.

Tja daarom zijn er gelukkig ook heel veel verschillende paarden, anders zou het saai worden. :D Die ik verzorg, daarbij moet je gewoon van de no-nonsense zijn.
Vlakbij zijn wei staat een groep koeien, kijkt meneer niet naar. Maar owee als we op buitenrit koeien tegen komen, dan zijn ze opeens eng. Ja dan zeg ik amahoela, hoeft hij niet als een gek voor te gaan dribbelen, snuiven, staart omhoog etc. Dat is gewoon aanstellerij.
Die is echt niet doodsbang. :n

100 procent controle heb je idd nooit, maar dat weerhoud me er niet van om het te proberen. Da's toch wel het minste wat ik kan doen.